Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Poniedziałek, 2021-03-22

Imieniny: Bogusława, Jagody

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 611755
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni


Integracja Sensoryczna

Metoda Integracji Sensorycznej - terapeuta SI Agnieszka Szumna

W przedszkolu integracyjnym od roku 2012 funkcjonuje gabinet integracji sensorycznej. Metoda integracji sensorycznej (metoda współpracy zmysłów).

Metoda ta powstała w latach 70-tych w USA. Jej autorką była nieżyjąca już Ann Jean Ayres – psycholog kliniczny i terapeutka zajęciowa, a później także pracownik naukowy Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles. Metoda ta, wciąż udoskonalana i aktualizowana w oparciu o najnowsze odkrycia z dziedziny neuroanatomii i neurofizjologii jest dziś powszechnie znana i stosowana. Do Polski wiedza o takim sposobie postępowania dotarła na początku lat 90-tych ubiegłego wieku, kiedy to na zaproszenie terapeutów metody NDT-Bobath przyjechała pani Violet Maas – jedna z pierwszych asystentek dr Jean Ayres i jej bliska współpracownica. 

Terapia w metodzie SI wygląda jak zabawa, ale jest to zabawa „naukowa”, poprzez którą układ nerwowy i mózg uczą się i integrują wrażenia zmysłowe, nabierają doświadczenia w ich celowym wykorzystywaniu. To system ćwiczeń mających nauczyć mózg właściwego reagowania na bodźce zmysłowe. Wysoce skomplikowane procesy korowe, jak percepcja słuchowa, wzrokowa, mowa i zdolność czytania lub pisania są zależne od prawidłowego rozwoju i integracji w zakresie podstawowych systemów zmysłowych: dotykowego, proprioceptywnego, przedsionkowego i nieco później rozwijających się – wzrokowego i słuchowego. Na podstawie wiedzy J. Ayres opracowała model rozwoju integracji sensorycznej. Jeśli rozwój ten przebiega bez zakłóceń, dziecko osiąga dojrzałość w zakresie integracji sensorycznej około 9 roku życia. Wielką zasługą J. Ayres było odkrycie roli jaką odgrywają najwcześniejsze ontogenetyczne, rozwijające się już w życiu płodowym układy: dotykowy, proprioceptywny i przedsionkowy.

Jestem pracownikiem przedszkola integracyjnego i wiem, że właściwa i wczesna diagnoza oraz podjęcie pracy z dzieckiem zanim ukończy ono 6 lat jest podstawową przesłanką wyboru odpowiedniej formy kształcenia i powodzenia na ścieżce szkolnej. W warunkach polskich ograniczenie dostępu do specjalistów we wczesnym okresie rozwoju dziecka (wiek 0-3 lat) powoduje, że w praktyce przedszkole jest kluczowym miejscem dla praktycznej realizacji wczesnej diagnozy.

Z roku na rok do gabinetu rehabilitacyjnego przez lekarzy ortopedów i neurologów jest kierowana coraz większa liczba dzieci z różnymi zaburzeniami w rozwoju ruchowym. Wśród tej grupy większość stanowią dzieci z wadami postawy i stóp, obniżonym napięciem mięśni i osłabioną równowagą. Obecny tryb życia, w głównej mierze siedzący i pozbawiony spontanicznej aktywności ruchowej, przyczynia się wprawdzie do lepszego rozwoju intelektualnego poprzez zabawki edukacyjne, komputery, telewizję, szybkie środki komunikacji, lecz z całą pewnością nie poprawia sprawności psychofizycznej człowieka