Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Poniedziałek, 2021-03-22

Imieniny: Bogusława, Jagody

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 611754
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni


INTEGRACJA SENSORYCZNA

Terapia integracji sensorycznej  jest to terapia zaburzeń przetwarzania sensorycznego, terapia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sygnałów płynących z otoczenia, mająca na celu przywrócenie prawidłowej pracy zmysłów w celu płynnego codziennego funkcjonowania.

Jeśli przetwarzanie zmysłów przebiega nieprawidłowo, wówczas mózg nie może pełnić swojej najistotniejszej funkcji – integracji wrażeń sensorycznych.

Dziecko może zareagować na bodźce znaczącym, spójnym zachowaniem i wtedy może mieć trudności z wykorzystaniem informacji sensorycznych do zaplanowania i przeprowadzenia działań. Terapia jest procesem i w trakcie terapii terapeuta podąża za potrzebami i aktywnością dzieci. 

 Zajęcia prowadzi pani Agnieszka Szumna

 

Terapia SI może być stosowana w przypadku następujących chorób i dysfunkcji:

1. Zaburzenia związane ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się:

  • dyslksja,
  • dysortografia,
  • dysgrafia,
  • dyskalkulia, w przypadku:
  • zaburzeń percepcji wzrokowej,
  • zaburzeń percepcji słuchowej,
  • zaburzeń orientacji przestrzennej,
  • zaburzeń małej motoryki.

2. FAS,w przypadku:

  • nieprawidłowego czucie w jamie ustnej u niemowląt,
  • osłabionego lub wzmożonego napięcia mięśniowego,
  • nadwrażliwości na dźwięk i światło,
  • nadpobudliwości,
  • krótkiego czasu skupienia uwagi,

3. Autyzm / zespół Aspergera w przypadku:

  • słabej modulacji sensorycznej (dotyk, propriocepcja, przedsionek),
  • słabej kontroli posturalnej (niskie napięcie mięśniowe, słaba równowaga),
  • słabego planowania ruchu, ideacji i organizacji zachowania,
  • zaburzeń mowy.

4. Zepół Downa w przypadku:

  • opóznienie rozwoju mowy,
  • obniżonego napięcia mięśniowego,
  • poszukiwań wrażeń proprioceptywnych,
  • opóźnionego rozwoju kontroli posturalnej,
  • trudności z odczuwaniem położenia części swojego ciała,
  • problemów z obniżoną reakcją na bodziec, dyskryminacją dotykową,
  • opóźnienia w rozwoju funkcji wzrokowych,

5. MPD, w przypadku:

  • ograniczonych ruchów,
  • słabe reakcji posturalnych,
  • niewłaściwego feedbacku z nieprawidłowych ruchów,
  • niedostatecznego rozwoju schematu ciała,
  • słabego planowania ruchu,
  • zaburzeń modulacji.

6. ADHD, w przypadku:

  • niemożności skupienia uwagi,
  • nadmiernej aktywności, ruchliwości,
  • braku kontroli swoich emocji.

W naszym przedszkolu do zajęć wykorzystujemy specjalistyczny sprzęt:

  • Podwieszane platformy,
  • Hamaki,
  • Huśtawki,
  • Równoważnie,
  • Kamienie sensoryczne,
  • Krążki sensoryczne,
  • Drabinki,
  • Materiały różnej faktury,
  • Układanki, gry, klocki,
  • Przedmioty, które  wykorzystuje się do stymulacji dotykowej, wzrokowej, węchowej, smakowej,
  • Ścieżkę sensoryczną, sprzęt specjalistyczno - rehabilitacyjny oraz sprzęt rekreacyjno - sportowy w ogrodzie przedszkolnym.