Kalendarium
Poniedziałek, 2021-03-22
Imieniny: Bogusława, JagodyStatystyki
- Odwiedziło nas: 611754
- Do końca roku: 284 dni
- Do wakacji: 95 dni
Kartka z kalendarza
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Terapia integracji sensorycznej jest to terapia zaburzeń przetwarzania sensorycznego, terapia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sygnałów płynących z otoczenia, mająca na celu przywrócenie prawidłowej pracy zmysłów w celu płynnego codziennego funkcjonowania.
Jeśli przetwarzanie zmysłów przebiega nieprawidłowo, wówczas mózg nie może pełnić swojej najistotniejszej funkcji – integracji wrażeń sensorycznych.
Dziecko może zareagować na bodźce znaczącym, spójnym zachowaniem i wtedy może mieć trudności z wykorzystaniem informacji sensorycznych do zaplanowania i przeprowadzenia działań. Terapia jest procesem i w trakcie terapii terapeuta podąża za potrzebami i aktywnością dzieci.
Zajęcia prowadzi pani Agnieszka Szumna
Terapia SI może być stosowana w przypadku następujących chorób i dysfunkcji:
1. Zaburzenia związane ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się:
- dyslksja,
- dysortografia,
- dysgrafia,
- dyskalkulia, w przypadku:
- zaburzeń percepcji wzrokowej,
- zaburzeń percepcji słuchowej,
- zaburzeń orientacji przestrzennej,
- zaburzeń małej motoryki.
2. FAS,w przypadku:
- nieprawidłowego czucie w jamie ustnej u niemowląt,
- osłabionego lub wzmożonego napięcia mięśniowego,
- nadwrażliwości na dźwięk i światło,
- nadpobudliwości,
- krótkiego czasu skupienia uwagi,
3. Autyzm / zespół Aspergera w przypadku:
- słabej modulacji sensorycznej (dotyk, propriocepcja, przedsionek),
- słabej kontroli posturalnej (niskie napięcie mięśniowe, słaba równowaga),
- słabego planowania ruchu, ideacji i organizacji zachowania,
- zaburzeń mowy.
4. Zepół Downa w przypadku:
- opóznienie rozwoju mowy,
- obniżonego napięcia mięśniowego,
- poszukiwań wrażeń proprioceptywnych,
- opóźnionego rozwoju kontroli posturalnej,
- trudności z odczuwaniem położenia części swojego ciała,
- problemów z obniżoną reakcją na bodziec, dyskryminacją dotykową,
- opóźnienia w rozwoju funkcji wzrokowych,
5. MPD, w przypadku:
- ograniczonych ruchów,
- słabe reakcji posturalnych,
- niewłaściwego feedbacku z nieprawidłowych ruchów,
- niedostatecznego rozwoju schematu ciała,
- słabego planowania ruchu,
- zaburzeń modulacji.
6. ADHD, w przypadku:
- niemożności skupienia uwagi,
- nadmiernej aktywności, ruchliwości,
- braku kontroli swoich emocji.
W naszym przedszkolu do zajęć wykorzystujemy specjalistyczny sprzęt:
- Podwieszane platformy,
- Hamaki,
- Huśtawki,
- Równoważnie,
- Kamienie sensoryczne,
- Krążki sensoryczne,
- Drabinki,
- Materiały różnej faktury,
- Układanki, gry, klocki,
- Przedmioty, które wykorzystuje się do stymulacji dotykowej, wzrokowej, węchowej, smakowej,
- Ścieżkę sensoryczną, sprzęt specjalistyczno - rehabilitacyjny oraz sprzęt rekreacyjno - sportowy w ogrodzie przedszkolnym.