Kalendarium
Poniedziałek, 2021-03-22
Imieniny: Bogusława, JagodyStatystyki
- Odwiedziło nas: 611754
- Do końca roku: 284 dni
- Do wakacji: 95 dni
Kartka z kalendarza
RUCH TO ZDROWIE, KAŻDY MALUCH CI TO POWIE
Ruch jest drzwiami do uczenia się
Paul E. Dennison
Cykliczne zajęcia prozdrowotne w zakresie rozwoju fizycznego z elementami Terapii Ręki
Adresat: dzieci 3 i 4 letnie
Miejsce realizacji: Przedszkole integracyjne nr 5 im. D. Gellner w Świdniku
Prowadzenie: Ewa Groszek, Agnieszka Kwiatosz-Siczek
Sposób realizacji projektu: Działania z zakresu edukacji zdrowotnej podczas realizacji projektu, zostaną dostosowane do możliwości psychofizycznych dzieci 3 i 4 - letnich.
Ramy czasowe realizacji projektu: od października do czerwca
Cykliczność: dwa razy w miesiącu, jednostka zajęć – do 20 minut, w grupie 3- 4 latków, zajęcia z rodzicami.
Osoby zaangażowane w projekt: Dzieci, rodzice i nauczyciele
Wysiłek fizyczny nie tylko świetnie wpływa na sylwetkę, ale ma przede wszystkim rewelacyjny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, m.in
- wzmacnia się układ odpornościowy
- serce staje się silniejsze, dzięki czemu obniża się ryzyko chorób serca
- usprawnia się funkcjonowanie układu krwionośnego
- pojemność płuc zwiększa się, przez co lepiej się oddycha
- reguluje się poziom cukru we krwi
- zwiększa się gęstość kości, co zmniejsza ryzyko ich złamań
- zwiększa się masa mięśniowa
W czasie realizacji projektu edukacyjnego „RUCH TO ZDROWIE, KAŻDY MALUCH CI TO POWIE Z ELEMENTAMI TERAPII RĘKI” chcemy, w przyjemny sposób, o tym przekonać najmłodsze przedszkolaki z naszej placówki.
Małe dzieci są zazwyczaj pełne ruchu i energii, a ćwiczenia nie kojarzą im się z koniecznością czy zmęczeniem. Dlatego warto wykorzystać naturalną chęć dzieci do wykonywania ćwiczeń, by zaszczepić ją w nich na długie lata i by nigdy nie kojarzyła im się ona z nieprzyjemnym obowiązkiem.
Pragniemy wzbudzić w dzieciach nawyk aktywności ruchowej, co będzie procentowało w dorosłym życiu. Przede wszystkim wpłynie na lepsze samopoczucie i zdrowie ale i na lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie a nabyte przyzwyczajenia i zainteresowanie aktywnymi formami spędzania wolnego czasu zapobiegną zagrożeniom cywilizacyjnym.
Nasze działania obejmują dzieci 3- 4 letnie wraz z ich rodzicami. Celem naszych działań jest bowiem promowanie aktywności fizycznej wśród całej społeczności przedszkolnej - nie tylko wśród przedszkolaków ale również ich rodziców.
Znaczenie ruchu dla rozwoju dziecka
Ruch jest fizjologiczną potrzebą dziecka przedszkolnego i o tym powinni pamiętać jego opiekunowie. Z punktu widzenia zdrowia i higieny najbardziej wskazany jest swobodny, dowolny ruch, przerywany chwilami wypoczynku, które dziecko w miarę potrzeby samo sobie ustala.
Dziecko zdrowe charakteryzuje się niespożytą aktywnością ruchową, przy czym męczy się ono dość szybko, ale jeszcze szybciej wypoczywa i po krótkiej przerwie może znów podjąć krótkotrwały wysiłek.
Występujący u dzieci "głód ruchu" jest wyrazem podświadomej chęci zaspokajania tej bardzo ważnej potrzeby, zapewnienia niezbędnego czynnika stymulującego rozwój: fizyczny, duchowy, emocjonalny i społeczny. Szczególnie w wieku przedszkolnym poruszanie się jest ważnym środkiem zdobywania informacji na temat otaczającego świata. Przez ruch dziecko ma możliwość poznawania siebie samego, własnego ciała i własnych możliwości, oszacowania swoich umiejętności, a także rozwijania wiary we własne siły oraz zdobywania w trakcie zabaw ruchowych społecznych doświadczeń z innymi osobami.
Okres przedszkolny jest szczególnie znaczący dla kształtowania motoryczności dziecka. Dziecko nabywa wówczas pewnych umiejętności, które w dalszych etapach życia jedynie doskonali. W okresie tym aktywność ruchowa przyczynia się w znaczącym stopniu do wzmocnienia odporności organizmu na szkodliwy wpływ czynników środowiskowych, a umiejętności ruchowe często wyznaczają pozycję dziecka w grupie rówieśniczej. Dlatego należy dbać
o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka, o zapewnienie mu odpowiedniej ilości wszechstronnego ruchu.
Aktywność ruchowa spełnia cztery podstawowe funkcje, do których zaliczamy:
- stymulację,
- adaptację,
- kompensację,
- korektywę.
Zadania przedszkola wynikające z podstawy programowej, realizowane
w projekcie:
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową
i bezpieczeństwo. - Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
Cel nadrzędny
- Propagowanie zdrowego stylu życia, uświadomienie dzieciom i rodzicom znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia każdego człowieka
Cele realizacji projektu edukacyjnego
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe
- Wzmacnianie wiary w możliwości dziecka podczas pokonywania coraz trudniejszych zadań ruchowych
- Nabywanie ogólnej sprawności i zwinności
- Wzmacnianie wytrzymałości fizycznej dziecka
- Włączenie rodziców w organizowanie aktywnego wypoczynku
- Kształtowanie nawyków higienicznego trybu życia
- Wyrabianie pozytywnych cech charakteru jak zdecydowanie, odwaga, pewność siebie, wytrwałość, zdyscyplinowanie
- Rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej
- Wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach integracyjnych
- Podkreślanie roli ruchu jako stymulatora prawidłowego rozwoju
- Rozbudzanie zainteresowań zabawami związanymi z ruchem;
- Wradzanie dzieci do przestrzegania wcześniej ustalonych norm współżycia, zasad bezpieczeństwa podczas zabawy
- Mobilizowanie dzieci dostrzegania korzyści płynące z zabaw, których jest uczestnikiem
- Tworzenie warunków do nabywania umiejętności nawiązywania kontaktów międzyludzkich, pokonywania leku i oporu
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi sprzętami, przyborami gimnastycznymi podczas gier i zabaw ruchowych;
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi przedmiotami codziennego użytku podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych (woreczki, krzesła, butelki);
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w parach podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych
- Rozwijanie zainteresowania sportem
- Rozwijanie twórczego myślenia podczas zabaw z użyciem przyborów gimnastycznych i rzeczy codziennego użytku
- Doskonalenie sprawności fizycznej
- Dobra, wesoła zabaw
Przedszkolak sukcesu:
- Podejmuje chętnie różnego rodzaju aktywność fizyczną
- Spędza czas na świeżym powietrzu
- Uprawia sport i zachęca rodzinę
- Zna i nazywa niektóre dyscypliny sportowe
- Przekonał się ,że aktywność ruchowa daje wielką przyjemność oraz korzyści dla całego organizmu, relaks, radość, odprężenie
- Poznaje różne rodzaje gier, zabaw, ćwiczeń i wykorzystuje je w czasie wolnym
- Uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne ..
- Współdziała z partnerem w parze, grupie lub zespole podczas różnorodnej aktywności ruchowej
- W bezpieczny sposób korzysta ze sprzętu sportowego
- Jest sprawne w miarę swoich możliwości
- Rozumie konieczność dbania o prawidłową postawę ciała
- Wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała
- Wierzy we własne siły możliwości i umiejętności
- Nabywa umiejętności współpracy
- Wie że ruch i przebywanie na świeżym powietrzu sprzyjają zdrowiu
- Aktywnie z rodziną spędza czas
- Nabywa świadomość poczucia własnego ciała
- Stosuje się do zasad i reguł obowiązujących w czasie zajęć, zabaw i gier sportowych