Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Poniedziałek, 2021-03-22

Imieniny: Bogusława, Jagody

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 611756
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni


LEKCJA CISZY

 

 

Cisza to bardzo istotny element w pedagogice Marii Montessori.                           

Na początku Maria Montessori próbowała zmotywować dzieci słuchania i w tym celu przeprowadzała z nimi różne ćwiczenia. Jedno z nich polegało na tym, że dzieci stały odwrócone do Marii Montessori tak, aby nie widziały ruchu jej ust. Montessori wymawiała cichutko ich imiona i to dziecko, które usłyszało swoje, podchodziło do niej. Ćwiczenia te trwały długo, ponieważ klasy były liczne (nawet do 60 uczniów). Takie aktywności powodowały jednak, że dzieci zaczynały słyszeć. 

 

Kolejnym wydarzeniem, które nakierowało Marię Montessori, to pokazanie dzieciom niemowlęcia. Pewnego dnia do przedszkola przyszła mama z czteromiesięczną dziewczynką otuloną w kocyk. Dziewczynka spała, a od jej postaci emanował spokój. Maria Montessori wzieła je na ręce i zaniosła do klasy. Maria powiedziała:" Przyniosłam Wam nauczyciela"-to zdanie bardzo zaintrygowało dzieciaki. Maria Montessori usiadła na wysokim krześle i powiedziała kolejny raz:" Nikt nie potrafi być tak cicho jak to dziecko "- dzieci zamilkły i przypatrywały się niemowlęciu. " Nikt z Was nie oddycha tak cichutko jak to niemowlę "- niektóre dzieci próbowały wstrzymać swój oddech. Maria Montessori wspomina w swoich książkach, że w klasie zapanowała cudowna cisza. Dzieci mogły usłyszeć tykanie zegara. To ćwiczenie bardzo się dzieciom spodobało, a ponieważ Montessori zawsze powtarzała czynności, które sprawiały im radość, w niedługim czasie dzieci miały więcej możliwości do "robienia ciszy". 

 

 Przykładowe Lekcje Ciszy 

 

 *Tabliczka na ścianie
 
Na ścianie w klasie wiesza się tabliczkę z napisem CISZA. Zwykle wisi ona napisem do ściany. Czasami jednak nauczyciel odwraca tabliczkę i dziecko, które spostrzeże napis przestaje mówić i nieruchomieje. Każde kolejne dziecko, które zauważy zachowanie kolegi również milknie. Cisza szybko rozprzestrzenia się po klasie. 

 

*Siedzenie w kręgu

 Dzieci siadają w kręgu i podają sobie różne przedmioty wymagające od nich precyzji, skupienia i dokładności, np.  

-dzwoneczek-tak, aby nie zadzwonił 

-szklankę z wodą-tak, aby się nie wylała 

-zapaloną świeczkę-tak, aby nie zgasła 

-miseczkę z kulką- kiedy kulka się nie rusza 

Dzieci, które praktykują Lekcje Ciszy łatwiej się koncentrują, wyciszają, dostrzegają swoje myśli i odczucia organizmu. Uczą się panowania nad własnym ciałem oraz współpracy w grupie.