Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka

Ważne adresy

zajęcia przyrodnicze

Prowadząca zajęcia : Monika Rybak

Celem koła przyrodniczego jest rozszerzenie wiadomości przyrodniczych oraz świadomości ekologicznej uczniów zgodnie z podstawą programową.

Program obejmuje 5  bloków tematycznych:

I.   HODOWLE ROŚLINNE I ZWIERZĘCE

II.  W ŚWIECIE ROŚLIN I ZWIERZĄT

III. EKOLOGIA I OCHRONA ŚRODOWISKA

IV. POZNAJEMY NASZE OTOCZENIE

V. DOŚWIADCZENIA DLA POCZĄTKUJĄCYCH PRZYRODNIKÓW

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, we wtorek.Uczęszczają na nie uczniowie klas IV-VI zainteresowani przyrodą, ochroną środowiska i ekologią.

Zajęcia rozpoczęły się w październiku 2010 r. Pierwsze spotkania zostały poświęcone na przygotowanie kilku uczniów z kl. VI do konkursu przyrodniczego, poświęconego przyrodzie i ekologii naszego województwa. Podczas następnych zajęć, uczniowie poznawali tajniki przyrody „niewidzialnej” gołym okiem- poprzez obserwacje mikroskopowe. Poznały zasady mikroskopowania. Nauczyły się, jak zrobić proste preparaty mikroskopowe, rysowały widziane pod mikroskopem obiekty. Zdobyły i poszerzyły wiedzę na temat budowy komórki roślinnej, zwierzęcej, bakterii i grzyba. W celu utrwalenia wiadomości o budowie w/w komórek wykonały ich modele.

Jedziemy na wycieczkę ...

Powsin

4 maja 2011 r. klasy młodsze wybrały się na wycieczkę do Powsina i Konstancina. W nocy przed wycieczką pogoda zrobiła nam niespodziankę, gdyż spadł śnieg. Na szczęście rano świeciło piękne słońce i śnieg szybko stopniał.

W drodze do Powsina wstąpiliśmy do Wilanowa, aby obejrzeć fragmenty ogrodu i barokowy pałac wybudowany dla króla Jana III Sobieskiego. Chociaż widzieliśmy go tylko z zewnątrz, budynek zrobił na nas ogromne wrażenie.

W Powsinie zwiedziliśmy Ogród Botaniczny, miejsce, gdzie latem można spędzić nawet cały dzień. Najbardziej podobały nam się wzniesienia, prezentujące typową dla polskich gór roślinność. Po górkach tych chodzi się wyznaczonymi szlakami .

Piękne były wczesne azalie, drzewa i krzewy magnolii oraz całe zagony kwitnących tulipanów. Niestety, było jeszcze za wcześnie, aby podziwiać kolorowo kwitnące rododendrony. Na koniec weszliśmy do szklarni, gdzie mieliśmy szansę zobaczyć ciekawe okazy egzotycznych roślin - kaktusów, cytrusów i paproci tropikalnych.

Naszą wycieczkę zakończyliśmy w Tężni Konstancińskiej, drewnianym szkielecie wypełnionym gałązkami tarniny, po którym spływa solanka pompowana z głębi ziemi.  Krople wody rozbijając się o gałązki tworzą lecznicze aerozole służące inhalacjom.  Dzieci, świadome dobroczynnych właściwości tężni, maksymalnie wykorzystały czas spędzony w uzdrowisku. (Ich szeroko otwarte buzie podczas wdychania zostały uwiecznione w kadrze aparatu fotograficznego)

Zuzela-Ciechanowiec

16.04.2011 r. uczniowie kl. I, II i III wybrali się na wycieczkę do Ciechanowca i Zuzeli. W Ciechanowcu dzieci zwiedziły muzeum rolniczo-etnograficzne, a w nim chaty i zagrody wiejskie, młyn wodny, Muzeum Pisanki, Muzeum Weterynarii oraz Pałac Starzeńskich wraz z parowozownią. Uczniom najbardziej podobały się żywe zwierzęta w zagrodach oraz przepiękne pisanki.

We wsi Zuzela -miejscu urodzenia kardynała Stefana Wyszyńskiego, dzieci zobaczyły Muzeum Lat Dziecięcych Prymasa Tysiąclecia. Mieści się ono w budynku dawnej szkoły podstawowej. Muzeum jest podzielone na dwie części- mieszkanie p. Wyszyńskich i izbę szkolną z czasów, gdy uczęszczał do niej mały Stefanek. O życiu księdza ciekawie opowiadała siostra zakonna.

zobacz zdjęcia ...

Pułtusk

7 maja, w ramach koła przyrodniczego, odbyła się kolejna wycieczka. Tym razem uczestnikami byli uczniowie klas starszych.

Do Pułtuska, celu naszej wyprawy, dotarliśmy około 9.20. Zatrzymaliśmy się na najdłuższym rynku w Europie (400 m), stamtąd udaliśmy się w kierunku XV wiecznego zamku w stylu renesansowym, który był celem naszej podróży. Pozostawiliśmy okrycia w szatni i poszliśmy rozejrzeć się po komnatach. To był też czas dla fotoreporterów. Błyski fleszy uwieczniały nasz pobyt w tym przepięknym miejscu.

Około 10.00 przyszła do nas pani, jak się okazało chwilę później, była to mistrzyni kelnerstwa. Zaprowadziła grupę do zamkowej biblioteki, a tam opowiedziała nam o zasadach savoir- vivre przy stole, czyli jak dobrze zachować się w restauracji.

Po zajęciach teoretycznych poszliśmy do sali bankietowej, gdzie czekała na nas prawdziwa uczta, na której wykorzystywaliśmy poznaną wiedzę w praktyce. Posiłek składał się z 4 dań: przystawki, zupy, dania głównego i deseru. Po wypiciu herbaty i kawy udaliśmy się w kierunku rzeki. Tam czekały na nas gondole. Ruszyliśmy w rejs po rzece Narew. Czas umilaliśmy sobie śpiewem.

Dzień szybko mijał i wycieczka dobiegała końca. Przed wyjazdem odwiedziliśmy jeszcze bazylikę, a następnie ruszyliśmy w drogę powrotną. Z utęsknieniem czekamy na koleją wyprawę.

zobacz zdjęcia ...

[ Cookies - info ]Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )