zajęcia przyrodnicze
Prowadząca zajęcia : Monika Rybak
Celem koła przyrodniczego jest rozszerzenie wiadomości
przyrodniczych oraz świadomości ekologicznej uczniów zgodnie z podstawą
programową.
Program obejmuje 5 bloków tematycznych:
I. HODOWLE
ROŚLINNE I ZWIERZĘCE
II. W ŚWIECIE
ROŚLIN I ZWIERZĄT
III. EKOLOGIA I
OCHRONA ŚRODOWISKA
IV. POZNAJEMY
NASZE OTOCZENIE
V. DOŚWIADCZENIA
DLA POCZĄTKUJĄCYCH PRZYRODNIKÓW
Zajęcia
odbywają się raz w tygodniu, we wtorek.Uczęszczają na nie uczniowie
klas IV-VI zainteresowani przyrodą, ochroną środowiska i ekologią.
Zajęcia
rozpoczęły się w październiku 2010 r. Pierwsze spotkania zostały poświęcone na przygotowanie kilku uczniów z kl. VI do konkursu
przyrodniczego, poświęconego przyrodzie i ekologii naszego województwa. Podczas następnych zajęć, uczniowie poznawali tajniki przyrody „niewidzialnej”
gołym okiem- poprzez obserwacje mikroskopowe. Poznały zasady mikroskopowania.
Nauczyły się, jak zrobić proste preparaty mikroskopowe, rysowały widziane pod
mikroskopem obiekty. Zdobyły i poszerzyły wiedzę na temat budowy komórki
roślinnej, zwierzęcej, bakterii i grzyba. W celu utrwalenia wiadomości o
budowie w/w komórek wykonały ich modele.
Jedziemy na wycieczkę ...
Powsin
4 maja 2011 r.
klasy młodsze wybrały się na wycieczkę do Powsina i Konstancina. W nocy przed
wycieczką pogoda zrobiła nam niespodziankę, gdyż spadł śnieg. Na szczęście rano
świeciło piękne słońce i śnieg szybko stopniał.
W drodze do
Powsina wstąpiliśmy do Wilanowa, aby
obejrzeć fragmenty ogrodu i barokowy pałac wybudowany dla króla Jana III
Sobieskiego. Chociaż widzieliśmy go tylko z zewnątrz, budynek zrobił na nas
ogromne wrażenie.
W Powsinie
zwiedziliśmy Ogród Botaniczny, miejsce, gdzie latem można spędzić nawet cały
dzień. Najbardziej podobały nam się wzniesienia, prezentujące typową dla polskich gór
roślinność. Po górkach tych chodzi się wyznaczonymi szlakami .
Piękne były wczesne azalie, drzewa i krzewy magnolii oraz całe zagony kwitnących tulipanów. Niestety, było jeszcze za
wcześnie, aby podziwiać kolorowo kwitnące rododendrony. Na koniec weszliśmy do
szklarni, gdzie mieliśmy szansę zobaczyć
ciekawe okazy egzotycznych roślin - kaktusów, cytrusów i paproci tropikalnych.
Naszą wycieczkę
zakończyliśmy w Tężni Konstancińskiej, drewnianym szkielecie wypełnionym
gałązkami tarniny, po którym spływa solanka pompowana z głębi ziemi. Krople wody rozbijając się o gałązki tworzą
lecznicze aerozole służące inhalacjom. Dzieci,
świadome dobroczynnych właściwości tężni, maksymalnie wykorzystały czas
spędzony w uzdrowisku. (Ich szeroko otwarte buzie podczas wdychania zostały
uwiecznione w kadrze aparatu fotograficznego)
Zuzela-Ciechanowiec
16.04.2011 r. uczniowie kl. I, II i III wybrali się na wycieczkę do
Ciechanowca i Zuzeli. W Ciechanowcu dzieci zwiedziły muzeum
rolniczo-etnograficzne, a w nim chaty i zagrody wiejskie, młyn wodny, Muzeum
Pisanki, Muzeum Weterynarii oraz Pałac Starzeńskich wraz z parowozownią.
Uczniom najbardziej podobały się żywe zwierzęta w zagrodach oraz przepiękne
pisanki.
We wsi Zuzela -miejscu urodzenia kardynała Stefana Wyszyńskiego,
dzieci zobaczyły Muzeum Lat Dziecięcych
Prymasa Tysiąclecia. Mieści się ono w budynku dawnej szkoły podstawowej. Muzeum
jest podzielone na dwie części- mieszkanie p. Wyszyńskich i izbę szkolną z
czasów, gdy uczęszczał do niej mały Stefanek. O życiu księdza ciekawie opowiadała
siostra zakonna.
zobacz zdjęcia ...
Pułtusk
7 maja, w ramach
koła przyrodniczego, odbyła się kolejna wycieczka. Tym razem uczestnikami byli
uczniowie klas starszych.
Do Pułtuska, celu
naszej wyprawy, dotarliśmy około 9.20. Zatrzymaliśmy się na najdłuższym rynku w Europie (400 m),
stamtąd udaliśmy się w kierunku XV wiecznego zamku w stylu renesansowym, który
był celem naszej podróży. Pozostawiliśmy okrycia w szatni i poszliśmy rozejrzeć
się po komnatach. To był też czas dla fotoreporterów. Błyski fleszy uwieczniały
nasz pobyt w tym przepięknym miejscu.
Około 10.00 przyszła
do nas pani, jak się okazało chwilę później, była to mistrzyni kelnerstwa.
Zaprowadziła grupę do zamkowej biblioteki, a tam opowiedziała nam o zasadach
savoir- vivre przy stole, czyli jak dobrze zachować się w restauracji.
Po zajęciach
teoretycznych poszliśmy do sali bankietowej, gdzie czekała na nas prawdziwa
uczta, na której wykorzystywaliśmy poznaną wiedzę w praktyce. Posiłek składał
się z 4 dań: przystawki, zupy, dania głównego i deseru. Po wypiciu herbaty i
kawy udaliśmy się w kierunku rzeki. Tam czekały na nas gondole. Ruszyliśmy w rejs po rzece Narew. Czas umilaliśmy sobie śpiewem.
Dzień szybko mijał i
wycieczka dobiegała końca. Przed wyjazdem odwiedziliśmy jeszcze bazylikę, a
następnie ruszyliśmy w drogę powrotną. Z utęsknieniem
czekamy na koleją wyprawę.
zobacz zdjęcia ...