Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Prowadzący zajęcia w klasach I-III: Grażyna Kruk
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów klas I-III w okresie październik - grudzień 2010 odbywały się 2 razy w tygodniu, po jednej godzinie lekcyjnej (raz w tygodniu
dla klasy drugiej i co drugi tydzień dla klasy pierwszej i trzeciej). Praca na zajęciach odbywała się w
małych 3-4 osobowych zespołach. Na pierwszych zajęciach została dokonana
wstępna diagnoza wiadomości i umiejętności dzieci. Następne zajęcia poświęcone
były ćwiczeniu ogólnych sprawności takich jak: percepcja wzrokowa , percepcja
słuchowa, ogólna sprawność ruchowa i manualna ręki, orientacja stronna ,
kierunkowa i przestrzenna. W klasie drugiej i trzeciej zajęcia głównie
poświęcone były doskonaleniu umiejętności czytania, pisania i liczenia w
zależności od indywidualnych potrzeb
każdego dziecka. Na zajęciach z dziećmi wykorzystywane były różne metody
nauczania, formy pracy i środki dydaktyczne. Uczniowie pracowali w oparciu o
gotowe pomoce naukowe (np.: kolorowe
plansze, puzzle, klocki, książki, gry dydaktyczne, ruchomy alfabet, liczmany),
jak i pomoce dydaktyczne przygotowane przez nauczyciela (np.: domina,
rozsypanki sylabowe, wyrazowe, układanki
obrazkowe, karty pracy) oraz programy komputerowe (np.: Dyslektyk, Klik uczy czytać, Klik uczy liczyć). Zajęcia miały
charakter zabawowo-ćwiczeniowy, z wykorzystaniem ćwiczeń integrujących i
relaksacyjnych.
Prowadzący zajęcia w klasach IV-VI: Monika Mosion
W trakcie realizacji zajęć dydaktyczno –
wyrównawczych z języka polskiego w klasach zostały zdiagnozowane braki w wiadomościach i umiejętnościach
uczniów. Dużo wysiłku zostało włożone
również w uświadomienie indywidualnych przyczyn niepowodzeń poszczególnych
uczniów, jak również na wskazanie im słabych i mocnych stron. Działania te
miały na celu przełamanie ich strachu przed językiem polskim, a także
przywrócenie wiary we własne siły i możliwości.
Dotychczasowe
treści realizowane w trakcie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych obejmowały:
- zasady ortograficzne,
- części mowy
- części zdania
- wypowiedzenie /rodzaje/
- czytanie tekstów ze
zrozumieniem
Zajęcia ciągle
stwarzają szansę nadrobienia braków poprzez indywidualizację pracy z uczniem, jak również wydłużenie czasu potrzebnego do opanowania zagadnień
sprawiających im największe problemy; dodatkowo w klasie szóstej dają możliwość
lepszego przygotowania do egzaminu. W porównaniu do pierwszych zajęć, u
niektórych uczniów, zmieniła się postawa i podejście do tego typu zajęć. Uczniowie
już teraz przejawiają większą aktywność na lekcjach języka polskiego, co pomaga
im osiągnąć lepsze wyniki nauczania.