Regulamin Rady Rodziców Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kowalewie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Reprezentacja Rodziców Szkoły Podstawowej im Jana Pawła II w Kowalewie przyjmuje nazwę „Rada Rodziców Szkoły Podstawowej im Jana Pawła II w Kowalewie i posługuje się pieczątką podłużną „Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej w Kowalewie”.
- Rada Rodziców jest statutowym organem szkoły.
§ 2
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im Jana Pawła II w Kowalewie,
- Statucie – należy przez to rozumieć statut szkoły,
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora szkoły,
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Rodziców szkoły,
- Radzie Oddziałowej – należy przez to rozumieć wewnętrzny organ wybierany przez rodziców uczniów danej klasy,
- Zebraniu Klasowym – należy przez to rozumieć Zebranie Rodziców Uczniów Klasy,
- Przewodniczącym, Wiceprzewodniczącym, Sekretarzu, Skarbniku – należy przez to rozumieć odpowiednio przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika rady rodziców,
- Prezydium – należy przez to rozumieć Prezydium rady rodziców,
- Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć komisję rewizyjną rady rodziców,
- Rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców i prawnych opiekunów uczniów Szkoły,
- nauczycielu – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego.
Rozdział II Cele i zadania Rady
§ 3
- Podstawowym celem Rady jest reprezentowanie interesów rodziców uczniów Szkoły poprzez podejmowanie działań, jako organu Szkoły, wynikających z prawa oświatowego, Statutu i niniejszego Regulaminu oraz wspieranie Dyrektora, nauczycieli i innych organów Szkoły w pracy na rzecz dobra uczniów.
- Rada realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- pobudzanie aktywności i organizowanie różnorodnych form działalności na rzecz rozwoju Szkoły,
- zapewnienie rodzicom wpływu na działalność Szkoły poprzez wyrażanie i przekazywanie Dyrektorowi i innym organom Szkoły, organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny stanowisk i opinii w sprawach związanych z działalnością Szkoły,
- formułowanie opinii w sprawach przewidzianych przepisami prawa oświatowego oraz Statutu,
- finansowe i organizacyjne wspieranie działalności statutowej Szkoły,
- wspieranie działalności samorządu uczniowskiego,
- organizowanie współpracy z Dyrektorem i nauczycielami Szkoły w celu podniesienia jakości jej pracy.
Rozdział III Struktura i zasady wyborów Rady oraz jej organów wewnętrznych
§ 4
- Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
- Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach w każdym roku szkolnym ustala Dyrektor Szkoły.
- Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału.
- W wyborach do rad oddziałowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
- Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się w głosowaniu tajnym.
- Wybory do rad oddziałowych na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.
- Zadania wychowawcy oddziału podczas wyborów do rady oddziałowej:
- powołanie komisji skrutacyjnej,
- przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- nadzorowanie przebiegu głosowania,
- podanie wyników głosowania.
- Zadania komisji skrutacyjnej:
- przeprowadzenie głosowania,
- policzenie głosów i przekazanie wyników głosowania przewodniczącemu,
- sporządzenie protokołu z głosowania.
- Zgłoszenia kandydatów do rady oddziałowej mogą dokonać jedynie rodzice, którzy przybyli na posiedzenie.
- Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Wybory do rady oddziałowej odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów nie może być mniejsza niż trzy osoby.
- W głosowaniu bierze udział tylko jeden rodzic danego ucznia.
- Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
- Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
- Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.
§ 5
- Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
- W skład Rady Rodziców wchodzą przewodniczący rad oddziałowych.
- Działalnością Rady Rodziców kieruje prezydium Rady Rodziców, zwanej dalej „prezydium”, w którego skład wchodzi:
- przewodniczący Rady Rodziców,
- wiceprzewodniczący,
- sekretarz,
- skarbnik,
- Osoby wymienione w ust. 2 wybierane są do pełnienia swych funkcji przez Radę Rodziców na pierwszym jej posiedzeniu.
- Do prezydium zostają wybrani kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym, w którym wzięła udział co najmniej połowa regulaminowego składu Rady Rodziców.
- W sytuacji, gdy kandydaci do prezydium uzyskali równą liczbę głosów i nie jest możliwe dokonanie wyboru, zarządza się ponowne wybory, w których nie bierze udziału kandydat, który uzyskał najmniejsza liczbę głosów na dane stanowisko.
§ 6
- Rada Rodziców posiada komisje rewizyjną liczącą od 3 do 5 członków.
- Przewodniczącego i członków komisji rewizyjnej wybiera na pierwszym posiedzeniu Rada Rodziców. Wyboru dokonuje się w głosowaniu jawnym.
§ 7
Członkowie Rady Rodziców oraz jej organów pełnią swoje funkcje społecznie.
Rozdział IV Kompetencje i zasady działania Rady oraz jej organów wewnętrznych
§ 8
- Rada jest organem Szkoły, który reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły.
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących Szkoły.
- Do kompetencji Rady należy w szczególności:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu wychowawczo – profilaktycznego Szkoły,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
- opiniowanie projektu planu finansowego Szkoły składanego przez Dyrektora,
- opiniowanie możliwości podjęcia w Szkole działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację,
- wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
- opiniowanie dorobku zawodowego nauczycieli, w związku z ubieganiem się przez nich o awans na stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego, mianowanego i dyplomowanego,
- opiniowanie przedstawionego przez Radę Pedagogiczną szkolnego zestawu programów nauczania oraz możliwość opiniowania szkolnego zestawu podręczników,
- opiniowanie wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania,
- opiniowanie innych form zajęć wychowania fizycznego do wyboru przez uczniów,
- opiniowanie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
- występowanie do Dyrektora z wnioskiem o wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie Szkoły jednolitego stroju oraz udział w określeniu wzoru tego stroju,
- występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy Dyrektora,
- wybór przedstawicieli rodziców do Rady Szkoły, komisji oraz innych ciał, których przepisy przewidują udział przedstawicieli rodziców uczniów Szkoły,
- wybór przedstawicieli Rady do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora,
- uchwalanie corocznego preliminarza Rady i jego zmian,
- zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego Rady po zbadaniu sprawozdania przez Komisję Rewizyjną i przedstawieniu przez nią opinii w tej sprawie,
- uchwalanie propozycji wysokości składek rodziców uczniów Szkoły.
§ 9
Zadaniem przewodniczącego Rady Rodziców jest kierowanie całokształtem prac, a w szczególności:
- dostosowanie do konkretnych potrzeb szkoły zadań zawartych w § 3,
- dokonanie podziału zadań i obowiązków między członków prezydium,
- współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców i włączenie ich do realizacji planu pracy,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz prezydium,
- wyznaczanie przedstawicieli Rady Rodziców do komisji konkursowej powoływanej przez organ prowadzący szkołę, której zadaniem jest wybór Dyrektora szkoły,
- określanie zakresu zadań dla komisji stałych i doraźnych,
- kierowanie działalnością finansowo – gospodarczą,
- przekazywanie opinii i postulatów wobec Dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej,
- reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz, w tym wyrażanie stanowiska Rady Rodziców określonych w uprzednio przyjętych uchwałach.
§ 10
Zadaniem sekretarza jest zapewnienie właściwej organizacji pracy, a w szczególności:
- organizacyjne przygotowanie zebrań Rady Rodziców i prezydium,
- protokołowanie obrad Rady Rodziców i prezydium,
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji oraz zapewnienie prawidłowego jej przechowywania.
§ 11
Zadaniem skarbnika jest prowadzenie całokształtu działalności finansowo – gospodarczej, a w szczególności:
- organizowanie wpływów finansowych,
- czuwanie nad pełną i rytmiczną realizacją planowych dochodów oraz nad prawidłowym, celowym, gospodarczym, oszczędnym oraz zgodnym z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami dokonywaniem wydatków,
- opracowanie, w porozumieniu z członkami prezydium, projektów planów finansowych i czuwanie nad prawidłową ich realizacją,
- czuwanie nad prawidłowością i rzetelnością dokumentacji księgowej,
- sprawdzanie na bieżąco dowodów rachunkowo – kasowych pod względem formalno – rachunkowym,
- składanie sprawozdań z działalności finansowo – gospodarczej oraz z wykonywania planów finansowych.
§ 12
Zadaniem prezydium jest bieżące kierowanie pracą w okresie między zebraniami Rady Rodziców, a w szczególności:
- koordynowanie działalności rad oddziałowych,
- opracowanie projektu planu działalności wraz z planem finansowym na dany rok szkolny z uwzględnieniem zamierzeń rad klasowych,
- odbywanie zebrań, zwoływanych przez przewodniczącego lub na wniosek Dyrektora szkoły (w miarę potrzeby),
- składanie okresowych sprawozdań z działalności.
§ 13
Zadaniem komisji rewizyjnej jest czuwanie nad zgodnością działalności poszczególnych ogniw z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
- kontrolowanie raz w roku działalności w zakresie zgodności z przepisami regulaminu i uchwałami Rady Rodziców,
- kontrolowanie raz w roku działalności finansowo – gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej oraz celowości, oszczędności i racjonalności realizowanych wydatków,
- składanie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi.
§ 14
Na zaproszenie przewodniczącego Rady Rodziców dyrektor i wicedyrektor szkoły może brać udział w obradach Rady Rodziców lub posiedzeniach prezydium z głosem doradczym.
Rozdział V Podejmowanie uchwał i protokołowanie posiedzeń
§ 15
- Rada Rodziców i jej organy wyrażają swoje stanowisko w formie uchwał.
- Uchwały Rady Rodziców, prezydium oraz pozostałych organów podejmowane są w glosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy regulaminowego składu danego organu. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek, który uzyskał większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
- Posiedzenia Rady Rodziców i innych organów są protokołowane.
Rozdział V Zasady gospodarki finansowej i wydatkowania funduszy Rady
§ 16
- Rada Rodziców może gromadzić fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły z następujących źródeł:
- ze składek rodziców,
- z wpłat instytucji państwowych, organizacji społecznych i innych podmiotów,
- z imprez organizowanych przez Radę Rodziców dla uczniów, rodziców oraz środowiska szkoły,
- odpłatności za organizowane usługi i świadczenia, w tym w szczególności zajęcia pozalekcyjne,
- innych źródeł, z których pozyskanie dodatkowych funduszy nie narusza obowiązujących przepisów prawa oraz nie posiada znamion działalności gospodarczej.
- Fundusze, o których mowa w ust. 1 są przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców.
- Do podejmowania środków finansowych z konta Rady Rodziców upoważnieni są: przewodniczący i skarbnik.
- Fundusze Rady Rodziców mogą być wydatkowane na działalność określoną w § 2, a w szczególności na:
- nagrody,
- imprezy szkolne,
- wycieczki szkolne,
- poprawę bazy materialnej szkoły,
- wspomaganie procesu dydaktycznego szkoły,
- zapomogi,
- obsługę finansową Rady Rodziców,
- pokrywanie innych uzasadnionych wydatków na rzecz uczniów.
- Zadeklarowane przez rodziców składki mogą przyjmować: rady oddziałowe rodziców, wychowawca oddziału lub sekretariat szkoły.
- Na każdą przyjętą wpłatę wydaje się pokwitowanie z kwitariusza „Kasa przyjmie”,
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od określonej w uchwale, o której mowa w ust. 1.
- Rada Rodziców w szczególnie uzasadnionych przypadkach może zwolnić określonych rodziców z wnoszenia części lub całości składki.
§ 17
- Wydatkowanie zgromadzonych środków finansowych odbywa się na podstawie przyjętego Preliminarza wydatków na bieżący rok szkolny.
- W działalności finansowej Rady obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania.
- Zmiany w Preliminarzu wymagają uchwały Rady Rodziców.
Rozdział VI Postanowienia końcowe
§ 18
- Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującym prawem, Dyrektor szkoły może zawiesić ich wykonanie.
- Członkowie Rady Rodziców, prezydium, rad oddziałowych oraz innych organów Rady Rodziców niewywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą zostać odwołani przed upływem kadencji. Odwołanie wymaga podjęcia bezwzględną większością głosów uchwały w tej sprawie przez organ dokonujący wyboru, w głosowaniu tajnym, w którym bierze udział co najmniej połowa regulaminowego składu danego organu.
- Na miejsce odwołanych lub ustępujących członków wybiera się nowych.
- Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej Rady Rodziców.
- Sprawy nieuregulowane w Regulaminie rozstrzyga Rada w drodze uchwały, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.