Protokoły z Sesji

PROTOKÓŁ NR XXXVII/ 2018 z obrad XXXVII sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 28.05.2018 r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

PROTOKÓŁ NR XXXVII/ 2018

z obrad XXXVII sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 28.05.2018 r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.


Ad.1.
Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska o godz. 15:00 otworzyła trzydziestą siódmą sesję Rady Gminy Kołaczkowo. Powitała radnych i zaproszonych gości – listy obecności w załączeniu nr 1 i 2.
Ad.2.
Na podstawie listy obecności przewodnicząca stwierdziła, że na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 13 radnych i Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. O spóźnieniu się poinformował radny Wojciech Tamborski, nieobecny radny Adam Gierszewski.
Ad.3.
Przewodnicząca Danuta Grabowska następnie przedstawiła porządek obrad, do którego nie wniesiono zmian i przedstawia się następująco:
1.Otwarcie
2.Stwierdzenie kworum.
3.Przedstawienie porządku obrad.
4.Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
5.Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
6.Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym i realizacji uchwał podjętych  na poprzedniej sesji.
7.Informacja Przewodniczącego Rady Gminy na temat złożonych odpowiedzi na interpelacje.
8.Interpelacje i zapytania radnych.
9.Wręczenie Nagrody im. Wł. St. Reymonta.

10.Rozpatrzenie sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2017 r. oraz  udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu w tym:

-przedstawienie sprawozdań

-przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej sprawozdań oraz przedstawienie  wniosku w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy
-przedstawienie opinii  RIO odnośnie sprawozdania z wykonania budżetu gminy  za 2017 r. i opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium
-dyskusja
-podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2017 r.
podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2017 r.
11.Przyjęcie „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Kołaczkowo”.
12.Obciążenie nieruchomości gruntowych  służebnością przesyłu.
13.Zmiana uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu budynku w m. Borzykowo na okres powyżej 3 lat.
14.Udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Wrzesińskiemu na budowę chodnika w Krzywej Górze.
15.Zmiana uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy.
16.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2018.
17.Wolne głosy i wnioski.
18.Odpowiedzi na zapytania.
19.Zamknięcie sesji.
Ad.4.
Do protokołu nie zgłoszono uwag i został przyjęty 14 głosami „za”.
Ad.5.
Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska przedstawiła  informację  o  realizacji  zadań
w okresie międzysesyjnym.
Ad.6.
Wójt Teresa Waszak przedstawiła  sprawozdanie  z  działalności  w  okresie międzysesyjnym oraz informację z realizacji uchwał podjętych na ostatniej sesji. Informacje pisemne w załączeniu nr 3 i 4.
Na salę sesyjną wszedł radny Wojciech Tamborski.
Ad.7.
Przewodnicząca Danuta Grabowska przedstawiła odpowiedzi na interpelacje z firmy Enea Operator Sp. z o.o. i Zarządu Powiatu Wrzesińskiego /pisma w aktach/.
Ad.8.
Radni nie zgłosili interpelacji.
Ad.9.
Wójt Teresa Waszak zaprosiła po odbiór Nagrody im. Wł. St. Reymonta pana Edmunda Kubisa. Wspólnie z przewodniczącą Rady Gminy Danutą Grabowską oraz wiceprzewodniczącym Jerzym Woś wręczyła kwiaty i statuetkę popiersia Wł. St. Reymonta. Laureatowi panu Edmundowi Kubisowi złożono serdeczne gratulacje oraz słowa uznania z okazji zdobycia nagrody im. Wł. St. Reymonta.
Ad.10
Skarbnik Danuta Olejniczak szczegółowo omówiła bilans z wykonania budżetu za 2017 r. W bilansie po stronie aktywów wyszczególniono środki pieniężne, które na koniec roku wynosiły 5.328.004,59 zł oraz należności kwocie 61.645,44 zł.
Po stronie pasywów wyszczególniono zobowiązania wynikające z zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości 1.698.196 zł, zobowiązania wobec budżetów 102.983,49 zł, deficyt budżetu 56.022,57 zł, rezerwę na niewygasające wydatki 220.027 zł, wykazano skumulowany wynik finansowy budżetu w wysokości 2.965.030,11 zł oraz ratę subwencji oświatowej otrzymaną w grudniu 2017 r. na styczeń 2018 r. w kwocie 459.436 zł. Ogółem kwota aktywów i pasywów wynosiła na koniec roku 5.389.650,03 zł.
Następnie skarbnik złożyła sprawozdanie  z wykonania budżetu gminy za 2017 r., którego realizacja przedstawiała się następująco:
Dochody budżetu zaplanowano w kwocie 24.872.376,01 zł, a wykonano w kwocie 25.071.392,28 zł, co stanowi 100,80%  założonego planu w tym:
- dochody bieżące zaplanowano w kwocie 24.542.605,25 zł, a wykonano w kwocie 24.763.772,61 zł, co stanowi 100,90%  założonego planu.
- dochody majątkowe zaplanowano w kwocie 329.770,76 zł, a wykonano w kwocie 307.619,67 zł, co stanowi 93,28 % planu.
Dochody własne na plan 7.110.477,00 zł, wykonano w kwocie 7.490.029,58 zł tj. 105,34 %,.
Subwencje ogólne na plan 8.901.079,00 zł, wykonano w kwocie 8.901.079,00 zł, tj. 100%
Dotacje ogółem na plan 8.860.820,01 zł wykonano w kwocie 8.680.283,70 zł, co stanowi 97,96 %  
Skutki obniżenia górnych stawek podatków wyniosły ogółem 750.385,62 zł, skutki udzielonych ulg i zwolnień 11.588,50 zł, skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy wyniosły 11.642,00 zł.
Na koniec roku odnotowano stan zaległości z tytułu nie zapłaconych w terminie podatków i innych należności, które ogółem wyniosły 855.673,10 zł.
Stan zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek maleje, na dzień 31.12.2017 r. pozostało do spłaty 1.698.196,00 zł. Do kwoty długu należy także zaliczyć zadłużenie na modernizację i poprawę oświetlenia ulicznego w kwocie 439.796,34 zł. Ogółem stan zobowiązań na dzień 31.12.2017 r. wynosił 2.137.992,34 zł. Niższe wykonanie dochodów oraz wysokie w niektórych pozycjach zostało uzasadnione i  opisane w załączonym opracowaniu.
Przychody gminy na plan 2.334.416,00 zł wykonano w kwocie 5.181.226,11 zł w tym przychody z tytułu kredytów i pożyczek, wolne środki z pozostałych rozliczeń oraz nadwyżka z lat ubiegłych.
Rozchody gminy na plan 518.000,00 zł, wykonano w 100% z  przeznaczeniem na spłatę otrzymanych krajowych kredytów i pożyczek.
Wydatki budżetu zaplanowano w kwocie 26.688.792,01 zł, a wykonano w kwocie 25.127.414,85 zł, co stanowi 94,15 % planu rocznego w tym:
- wydatki bieżące zaplanowano w kwocie 22.312.226,73 zł, a wykonano w kwocie 21.344.956,42 zł , co stanowi 95,66 %.
- wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 4.376.565,28 zł, a wykonano w kwocie 3.782.458,43 zł tj. 86,43 %.
Dotacje na wydatki bieżące na plan  1.171.411,60 zł, wykonano  1.148.332,77 zł.
Niższe wykonanie bieżących wydatków w poszczególnych działach, wynika z oszczędnego gospodarowania środkami. Natomiast w wydatkach majątkowych spowodowane przesunięciem realizacji inwestycji na 2018 r. Pozostałe zaplanowane zadania inwestycyjne zostały wykonane.
W budżecie gminy zaplanowano deficyt w wysokości 1.816.416 zł, a ostatecznie budżet zamknął się deficytem w kwocie 56.022,57 zł.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Wojciech Tamborski przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu Gminy Kołaczkowo za 2017 rok, uchwałę Komisji Rewizyjnej oraz złożył wniosek do Rady Gminy o udzielenie absolutorium wójtowi z tego tytułu. Uchwała komisji oraz wniosek w załączeniu nr 5 i 6 do protokołu.
Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska zapoznała zebranych z uchwałami Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu gminy Kołaczkowo za 2017 r. oraz w sprawie wyrażenia opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2017 rok. Obie opinie zostały wydane pozytywne.
W dyskusji nad sprawozdaniem głos zabrali:
Radna Małgorzata Jakubowska przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za 2017 rok. Komisja dokonała na posiedzeniu w dniu 17 maja 2018 roku szczegółowej oceny wykonania budżetu, rozpatrując w szczególności sprawozdanie roczne Wójta Gminy, bilans z wykonania budżetu, opinię RIO dotyczącą sprawozdania z wykonania budżetu. Komisja stwierdziła, że Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędnością w gospodarowaniu środkami publicznymi.
Wójt Teresa Waszak omówiła realizację zadań majątkowych w 2017 roku. Większa część zrealizowanych zadań inwestycyjnych to budowa dróg gminnych przy udziale środków zewnętrznych. Wykonane zostało odwodnienie w m. Borzykowo z udziałem Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, utwardzenie placu gminnego w m. Kołaczkowo, zakup wiat przystankowych. Duże środki zostały przeznaczone na budowę kanalizacji sanitarnej w m. Borzykowo. Środki na zadania majątkowe wydatkowano także m.in. na bieżące utrzymanie dróg, utwardzenie dróg gruntowych, oświetlenie uliczne czy zakup rębaka. Wójt wyraziła słowa uznania za zaangażowanie dla grup społecznych, których w ubiegłym roku powstało 9 oraz dla stowarzyszeń. Słowa uznania Wójt skierowała również do sołtysów za aktywność i celową realizację funduszy sołeckich. Na zakończenie wystąpienia Wójt podziękowała radnym, sołectwom, organizacjom społecznym, pracownikom oraz mieszkańcom.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Kołaczkowo za 2017 rok.
Przewodnicząca Danuta Grabowska poddała projekt uchwały pod głosowanie. Uchwałę Nr XXXVII/295/2018 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za” w obecności 14 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 7.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kołaczkowo za 2017 rok.
Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXXVII/296/2018 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za”  w obecności 14 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 8.
Wójt Teresa Waszak podziękowała wszystkim za udzielone absolutorium i jednomyślne głosowanie.
Przewodnicząca Danuta Grabowska wraz z delegacją złożyła gratulacje i podziękowania dla Wójt za wykonanie budżetu wręczając kwiaty.
Przewodnicząca Danuta Grabowska ogłosiła 5 min przerwy.
Ad.11.
Marcin Urycki powiedział, że obowiązek podjęcia uchwały wynika z ustawy Prawo energetyczne. Podjęcie uchwały pozwoli na realizację inwestycji energetycznych, modernizację istniejących zasobów oraz pozyskiwania nowych źródeł energii. Program został pozytywnie zaopiniowany przez Wielkopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Kołaczkowo”.
Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXXVII/297/2018 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za”  w obecności 14 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 9.
Ad. 12.
Marcin Urycki poinformował, ze firma Enea Oświetlenie złożyła wniosek o wyrażenie zgody na poprowadzenie linii i montaż urządzeń oświetlenia drogowego przez działkę 57/10 w Borzykowie, dla której służebność przesyłu zostanie ustanowiona odpłatnie.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości gruntowej  służebnością przesyłu.
Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXXVII/298/2018 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za”  w obecności 14 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 10.
Ad.13.
Marcin Urycki wyjaśnił, że uchwałą nr XXXV/270/2018 Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 27.03.2018 r. wyrażono zgodę na zawarcie umowy najmu budynku w Borzykowie. W przedstawionym projekcie uchwały wyrażenie zgody dotyczy najmu budynku wraz z gruntem, na którym nieruchomość jest położona.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie wyrażenia zgody  na zawarcie umowy najmu  budynku w miejscowości Borzykowo  na okres powyżej 3 lat.
Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXXVII/299/2018 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za”  w obecności 14 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 11.
Ad.14.
Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że w budżecie gminy środki na budowę chodnika w Krzywej Górze w wysokości 50.000 zł zostały zabezpieczone. Podjęcie uchwały jest niezbędne w celu zatwierdzenia kwoty po stronie dochodów i wydatków przez Powiat Wrzesiński.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Wrzesińskiemu.
Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXXVII/300/2018 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za”  w obecności 14 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 12.
Ad.15.
Sekretarz Ilona Orakowska wyjaśniła, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych określającego minimalne i maksymalne wynagrodzenie zasadnicze, konieczne jest dostosowanie wynagrodzenia Wójta Gminy Kołaczkowo do nowych przepisów płacowych.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy
Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXXVII/301/2018 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za”  w obecności 14 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 13.
Ad.16.
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła zmiany wprowadzone w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2018 rok polegające na zwiększeniu dochodów i wydatków o kwotę 182.979,00 zł.
Zwiększenie planu dochodów spowodowane jest otrzymaniem dotacji celowej z Urzędu Marszałkowskiego, otrzymaniem refundacji części kosztów poniesionych na zadanie współfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020, zwiększeniem dochodów z tytułu wpłat za użytkowanie, wprowadzenia planu dochodów: niewykorzystane środki na wydatkach.
Zwiększenie wydatków bieżących przeznacza się na zakup worków na śmieci dla nieruchomości niezamieszkałych oraz na zwiększenie planu na zakup kosiarki w ramach funduszu sołeckiego dla m. Grabowo Królewskie oraz na zakup sadzonek drzew miododajnych.    Zwiększa się plan wydatków inwestycyjnych o kwotę 335.695,- w tym:
- na budowę drogi w Cieślach Małych – 265.500,- ( w tym z tytułu dotacji 118.500,- zł);
- na budowę kanalizacji w Borzykowie, m.in. na opracowanie map do celów projektowych – 9.195,- oraz na wykonanie projektu zastępczego 20.000,- zł;
- zakup serwera do UG 23.000,-;
- na budowę windy – prace dodatkowe – 5.000,- zł;
- opracowanie dokumentacji projektowej ul. Pocztowej i Szkolnej w Sokolnikach – 13.000,-.
Zmniejsza się plan wydatków inwestycyjnych o kwotę 3.175,- ( zadanie: opracowanie projektów budowy dróg) oraz o kwotę 167.000,- zł (zadanie: Modernizacja budynku przedszkola oraz Pałacu Reymonta wraz z otoczeniem w ramach programu rewitalizacji Gminy Kołaczkowo).
Dokonuje się zmian planu wydatków  w rozdziale 75023, 60013 i 80101 oraz w ramach funduszu sołeckiego dla m. Zieliniec, Spławie i Gałęzewice.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2018 rok.
Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie. Uchwałę Nr XXXVII/302/2018 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za”  w obecności 14 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 14.
Ad.17
Sołtys Józef Lisiecki podziękował za zapewnienie środków w budżecie na budowę drogi w Cieślach Małych.
Radna Agnieszka Frąckowiak zaprosiła do udziału w Turnieju Sołtysów, który odbędzie się 17.06.2018 w Bieganowie.
Radny Michał Stefański zaprosił na Turniej Palanta i Turniej Rodzinny, który odbędzie się 10.06.2018 r.
Przewodnicząca Danuta Grabowska zapytała na jakim etapie jest budowa kurników w  Sokolnikach.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie zaistniały żadne zmiany.

Wobec wyczerpania porządku obrad przewodnicząca Danuta Grabowska o godz.17.00 zamknęła XXXVII sesję Rady Gminy Kołaczkowo.
Protokół sporządziła                                                                               Przewodniczący Rady
Monika Nowak                                                                                         Danuta Grabowska
 



Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 listopada 2018 12:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 481
02 listopada 2018 12:49 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany