Protokoły z Sesji

PROTOKOŁ Nr XVI / 2016 z obrad XVI sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 24.06.2016r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

P R O T O K O Ł  Nr XVI / 2016

z obrad XVI sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 24.06.2016r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.



Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska o godz. 15 otworzyła szesnastą sesję Rady Gminy Kołaczkowo. Powitała radnych i zaproszonych gości – listy obecności w załączeniu nr 1 i 2.
Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 14 radnych i Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. Radny nieobecny usprawiedliwiony Wojciech Tamborski.
Przewodnicząca następnie przedstawiła porządek obrad, do którego p. wójt Teresa Waszak wniosła o rozszerzenie, o wręczenie nagród uczniom wyróżniającym się w nauce. Wniosek w głosowaniu został przyjęty jednogłośnie. Porządek obrad ustalono następujący:
  Porządek obrad:
 1.  Otwarcie
 2.  Stwierdzenie kworum.
 3.  Przedstawienie porządku obrad.
 4.  Wręczenie nagród za wyniki w nauce.
 5.  Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.
 6.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działaniach podejmowanych w okresie                               
      międzysesyjnym.
 7.  Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym i   
      realizacji uchwał podjętych  na poprzedniej sesji.
 8.  Informacja Przewodniczącego Rady Gminy na temat złożonych odpowiedzi na
      interpelacje.  
 9.  Interpelacje i zapytania radnych.
 10.  Rozpatrzenie  sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu gminy  
       za 2015r.  oraz  udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tego tytułu w tym:
     - przedstawienie sprawozdań,
     - przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej sprawozdań oraz    
        przedstawienie  wniosku w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy,
     - przedstawienie opinii  RIO odnośnie sprawozdania z wykonania budżetu gminy  za
       2015r i  opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium,
     - dyskusja
     - podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze
       sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2015r.
      - podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2015.
11. Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Kołaczkowo .
12. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2016r
13. Zmiana Uchwały Nr XII/109/2016 z 8.02.2016 w sprawie zaciągnięcia pożyczki w      
      Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu w 2016r.
14. Udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Wrzesińskiemu na realizację zadania z zakresu
     ochrony zdrowia tj. szczepień przeciwko wirusowi HPV.
15. Najem nieruchomości na rzecz Fundacji Familijny Poznań.
16. Udzielenie zamówienia publicznego na zakup energii elektrycznej.
17. Ustalenie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
18. Ustalenie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami    
      komunalnymi.
19. Ustalenie sieci przystanków komunikacyjnych na terenie gminy.
20. Ustalenie stawek opłat za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków   
      komunikacyjnych.
21. Wolne głosy i wnioski.
22. Odpowiedzi na zapytania.
23. Zamknięcie sesji.
Ad.4.
Szesnastu uczniom Szkół Podstawowych i Gimnazjum p. wójt oraz przewodnicząca Rady Gminy wręczyły dyplomy i nagrody książkowe za osiągnięcie najlepszych wyników w nauce. Uczniami tymi byli:Klaudia Juszczak (szkoła Podstawowa Bieganowo), Kacper Paterski, Zuzanna Błaszak, Oliwia Pietrzak, Marta Błaszak, Karolina Kokocińska, Marcin Warczygłowa (Szkoła Podstawowa Grabowo Królewskie), Jan Andrzejewski, Anna Leśna, Katarzyna Głuc, Daria Szamarzewska, Oliwia Wszelaka, Szymon Dobrowolski, Dominik Szklarkowski, Kamil Szady, Damian Dembczyński (Gimnazjum Kołaczkowo).
Ad.5.
Do protokołu nie  zgłoszono uwag i został przyjęty  jednogłośnie.
Ad.6.
Przewodnicząca wymieniła spotkania, posiedzenia i uroczystości w jakich uczestniczyła w ostatnim okresie.
Ad.7.
Pani wójt Teresa Waszak przedstawiła informację z podjętych działań w okresie między sesjami.  Wymieniła szereg spotkań, zebrań, posiedzeń w których uczestniczyła. Również złożyła informację z realizacji uchwał podjętych na ostatniej sesji. Informacje pisemne w załączeniu nr 3 i 4.
Ad.8.
Przewodnicząca oznajmiła, że sprawy zgłoszone w interpelacjach i zapytaniach zostały przekazane do adresatów. Odczytała też odpowiedzi , które wpłynęły z Urzędu Gminy, ze Starostwa, WZD i Enei. Pisma w aktach.
Ad.9.
Interpelacje i zapytania złożyli radni:
Adam Gierszewski wnioskuje o przycięcie gałęzi drzew pod liniami energetycznymi przy drodze do kościoła w Zielińcu.
Jerzy Woś ponawia wniosek o wycięcie krzewów przy skrzyżowaniu drogi Krzywa Góra-Lipie-Biechowo-Gorzyce w celu zwiększenia widoczności i bezpieczeństwa.
Michał Stefański przypomina o realizacji wniosków: w sprawie naprawy chodnika na przejściu do przedszkola w Sokolnikach, podwyższeniu znaków drogowych przy Gimnazjum w Kołaczkowie, naprawy pęknięć asfaltu na ul. Szkolnej w Kołaczkowie.
Angelika Wojciechowska ponawia wniosek o ścięcie poboczy drogi w Gorazdowie.
Piotr Górecki zgłasza brak zabezpieczenia skrzynek energetycznych we Wszemborzu koło p. Banaszaka i p. Waszaka, oraz nisko opuszczone linie koło p. Banaszaka i p. Koralewskiego na Bielanach.
Ad.10.
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła sprawozdania finansowe tj. bilans z wykonania budżetu, bilans jednostek i zakładów budżetowych, rachunek zysków i strat oraz zestawienie zmian funduszu jednostki.  Szczegółowo omówiła bilans z wykonania budżetu tj. kwoty aktywów i pasywów bilansu.
Następnie złożyła sprawozdanie  z wykonania budżetu gminy za 2015r. Jak podała plan dochodów na 31 grudnia 2015 r wynosił 18.915.142,45zł ,  wykonano w  100,91  %    tj. w kwocie 19.087.163,77zł.
Na wykonane dochody składają się:
dochody własne (podatki i opłaty lokalne, udziały w PIT i CIT, sprzedaż i najem majątku)  wykonane w kwocie 6.576.725,24 zł co stanowi 35 % ogólnych dochodów
subwencje – kwota 8.439.711,- zł,  (44  %)
dotacje  na zadania własne i zlecone – kwota  3.446.896,08 zł  (18 %).
Gmina ubiegała się też o dodatkowe dotacje do  realizowanych zadań i otrzymała dofinansowanie ogółem w wysokości 784.831zł.
Plan wydatków ogółem na dzień 31.12.2015 r. wynosił 19.544.886,45zł , wykonanie 17.753.232zł,  tj.  90,83%   w tym:
wydatki bieżące  na  plan 17.119.261,86zł,  wykonano   16.133.291,66  zł,   tj. 94,24%
 wydatki majątkowe na  plan  2.425.624,59zł, wykonano  1.619.940,51  zł,    tj. 66,78 %.
dotacje na  wydatki bieżące, plan 1.153.401,50  wykonano  w kwocie 1.061.302,33zł,
Zadłużenie na koniec roku wynosiło 1.323.645zł
W budżecie gminy zaplanowano deficyt w wysokości 629.744zł, a na koniec roku budżet zamknął się nadwyżką w wysokości 1.333.932zł.  Szczegółowa informacja w załączeniu.
P. wójt następnie przedstawiła źródła finansowania oraz wykonane inwestycje jak:
-budowa drogi we Wszemborzu - otrzymano środki z Urzędu Marszałkowskiego w ramach Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych - kwota 220.000zł, oraz w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych „tzw.”Schetynówek” – kwota 294.414 zł.
-z Urzędu Marszałkowskiego uzyskano również dotację w ramach Wielkopolskiej Odnowy Wsi  w kwocie 16.956,29zł.
- w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich uzyskano refundację – dofinansowanie ocieplenia świetlicy w Borzykowie oraz remontu dachu świetlicy w Bieganowie – w kwocie 23.854,38zł.
- z Województwa Wielkopolskiego otrzymano  na remont grobów i cmentarzy wojennych 30.000zł a na program edukacyjny „Bezpieczna szkoła” w kwocie 29.992zł
- z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej w wysokości 2.070 zł na dodatkowe zajęcia z języka angielskiego.
- z Województwa Wielkopolskiego otrzymano także dofinansowanie zakupu podręczników  w kwocie 6.544,78zł.
- opracowano projekt budowy kanalizacji  w Kołaczkowie – ul. Średzka -plan 15.000zł,
- opracowano projekt techniczny rozbudowy oczyszczalni ścieków – plan 71.000zł
- dofinansowano budowę 9 szt przydomowych oczyszczalni ścieków plan 22.500zł, wykonanie 13.500zł,
- przystąpiono do budowy parkingu przy kościele w Kołaczkowie – plan 9.500zł,  wykonanie 7.500zł ( opracowano dokumentację).
- opracowano projekty na budowę dróg – plan  100.000 zł, wykonanie 99.999zł.   (wykonanie map - 1845,-zł; wydatki niewygasające 98.154,- zł).
zakupiono 9 szt. wiat przystankowych  plan 38.500zł, wykonanie 38.373,08 zł
- przebudowano schody zewnętrzne (wejście na salę sesyjną od strony placu) plan 62.000zł wykonanie  60.531,66 zł.
- wykonano remont  sanitariatów w UG  plan 21.000 zł  - wykonanie 20.916,71zł.
- zakupiono  komputery i oprogramowania plan 18.000zł,  wykonano 10.690zł.
- zmodernizowano strażnicę OSP w Sokolnikach plan 12.000zł, wykonanie 12.000,01.zł.
- ocieplono remizę strażacką w Borzykowie (przy świetlicy wiejskiej) plan 16.000zł wykonanie 15.761zł.
-  udzielono dotacji na zakup sprzętu do OSP (defibrylator i pompa)  plan 5.000zł wykonanie  4.869zł..
- przystąpiono do budowy placu zabaw przy SP w Kołaczkowie  plan 10.000zł, wykonanie 900zł.
- przeprowadzono modernizację centralnego ogrzewania w SP w Bieganowie (zakup 2 pieców) plan 56.309 zł wykonanie 56.308,17zł.
- zaadaptowano część budynku Gimnazjum na oddziały szkolno-przedszkolne I-III,  plan 100.000zł, wykonano 99.841,55zł.
- zakupiono pojazd przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych plan 60.000zł, wykonanie 59.438,74zł. Otrzymano dofinansowanie z PFRON-u w kwocie 161.403zł,.   Ogólny koszt zakupu busa 220.841,74 zł.
- wykonano rekultywację składowiska odpadów w Gałęzewicach – plan 10.000zł, wykonanie 10.000zł.
- zakupiono kontenery do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów  Komunalnych plan 20.000zł, wykonanie 11.245,31zł.
- przekazano dotację do Gminy Gniezno – dofinansowanie budowy systemu unieszkodliwiania odpadów komunalnych w Lulkowie plan 161.030,22zł,  wykonanie 161.030,22zł.
- wykonano remont świetlicy w Bieganowie  plan 29.500zł, wykonanie 25.206zł. (piec c.o., projekt c.o., inwentaryzacja).
- wykonano remont i modernizację świetlicy w Zielińcu – m.in. naprawa dachu  plan 129.398,37zł wykonanie 126.999,14zł.
- zagospodarowano działki przy boisku w Grabowie Królewskim na cele rekreacyjno- sportowe (budowa altany, położenie pozbruku) plan 40.600zł, wykonanie 39.578,24zł.   
- rozliczono dofinansowanie  projektu „Przedszkole w szkole” – plan i wykonanie 56.873zł.  
Najwięcej środków finansowych gmina przeznacza w budżecie  na zadania związane  z oświatą i wychowaniem oraz edukacyjną opieką wychowawczą. W 2015 roku była to kwota  8.683.555zł tj. 49 % ogólnych wydatków i ponad 53%  bieżących wydatków. Po odliczeniu subwencji oświatowej,
dotacji i dochodów związanych z oświatą w kwocie 6.272.660zł, gmina dołożyła w 2015 roku  
ogółem do oświaty 2.410.895 zł ze środków własnych. Największą grupę wydatków w kosztach funkcjonowania oświaty stanowią wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń nauczycieli oraz pracowników obsługowych. Jest to kwota  6.541.964zł. zł tj. ponad 80 % ogólnych wydatków ponoszonych na utrzymanie jednostek oświatowych.
Kolejną grupą wydatków związanych z oświatą, rosnącą z roku na rok, są dotacje dla niepublicznych jednostek, mimo że dzieci zmieściły by się w naszych szkołach. W roku 2015 była to kwota 474.324zł ( plan na 2016 – 631.000zł).  
Następną, pod względem wielkości, grupę wydatków stanowią wydatki związane z opieką społeczną, jest to kwota 3.039.878 zł. Na zakończenie wystąpienia p. wójt podziękowała radnym, sołectwom, organizacjom społecznym za współpracę,  a p. skarbnik  za czuwanie nad prawidłową realizacją budżetu.
Następnie zastępca przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radna Agnieszka Frąckowiak zapoznała zebranych z podjętą uchwałą komisji i opinią  komisji odnośnie wykonania budżetu za 2015r, oraz złożyła wniosek komisji o udzielenie absolutorium wójtowi z tego tytułu. Uchwała komisji oraz wniosek w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Rady Gminy z kolei zapoznała zebranych z uchwałami Regionalnej Izby Obrachunkowej, odnośnie przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu za 2015r i odnośnie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej. Obie opinie wydano pozytywne.
W dyskusji nad sprawozdaniem głos zabrali:
Radna Małgorzata Jakubowska przewodnicząca komisji budżetu i finansów stwierdziła, że komisja dwukrotnie zajmowała się sprawozdaniami z wykonania budżetu w 2015r, dokonała wnikliwej analizy i ustaliła, że realizacja budżetu i ujętych zadań jest prawidłowa. Zaplanowane dochody         i wydatki bieżące jak i inwestycje zostały wykonane. Pozyskano również pieniądze z zewnątrz  na  realizowane zadania . Zwróciła też uwagę, że w bieżącym roku kwota planowana na inwestycje z 3,5 mln wzrosła już do 5,5 mln, co jest również sukcesem dla wszystkich.
Wobec braku dalszej dyskusji przewodnicząca odczytała projekty uchwał i poddała pod głosowanie.
-Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2015r. Do projektu uchwały nie zgłoszono uwag.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie -14głosami „za”.
Uchwała Nr XVI/120/2016    stanowi zał. nr 5.
-Następnie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kołaczkowo za 2015r. Do projektu nie zgłoszono uwag.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie -13 głosami „za” w obecności 13 radnych. /radna Jakubowska wyszła/. Uchwała Nr  XVI/121/2016 stanowi zał. nr 6.
Pani wójt Teresa Waszak podziękowała wszystkim za udzielone absolutorium i jednomyślne głosowanie.
Ad.11.
Pani skarbnik omówiła zmiany   wieloletniej prognozy finansowej gminy na lata 2015-2023 podając, że zmiana wiąże się z dostosowaniem prognozy do aktualizowanego budżetu i dotyczy zmiany planu dochodów, wydatków, przychodów , zmian wyniku finansowego  oraz zmian w wykazie przedsięwzięć.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i otworzyła dyskusję.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie –  14 głosami „za”.
Uchwała Nr  XVI/122/2016i stanowi zał. nr 7.
Ad.12.
Pani skarbnik  omówiła proponowane zmiany w budżecie wraz z autopoprawką. Zmiany polegają na zwiększeniu planu dochodów i wydatków o kwotę 77.044zł tj. do kwoty 20.166.565,08zł.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i otworzyła dyskusję.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie – 14 głosami „za”.
Uchwała Nr XVI/123/2016  stanowi zał. nr 8 .
Ad.13.
P. skarbnik zmianę Uchwały Nr XII/109/2016 z 8.02.2016 w sprawie zaciągnięcia pożyczki w   Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu w 2016r. uzasadniła potrąceniem kary za nieterminowe wykonanie zadania i  w związku z tym odliczeniem tej kwoty do pożyczki.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i otworzyła dyskusję.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie – 14 głosami „za”.
Uchwała Nr XVI/124/2016  stanowi zał. nr 9 .
Ad.14.
Kolejny projekt uchwały w sprawie dzielenia pomocy finansowej Powiatowi Wrzesińskiemu na realizację zadania z ochrony zdrowia tj. szczepień przeciwko wirusowi HPV uzasadniła p. wójt informując, że gminy wspólnie z powiatem zaplanowały szczepienia dla dziewcząt w wieku 12 lat w ramach programu, którego wdrożenie jest zasadne.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i otworzyła dyskusję.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie – 14 głosami „za”.
Uchwała Nr XVI/125/2016  stanowi zał. nr 10 .
Ad.15.
Przewodnicząca  nawiązując do wcześniejszych spotkań z Fundacją odczytała projekt uchwały w sprawie najmu nieruchomości na rzecz Fundacji Familijny Poznań i otworzyła dyskusję.
Radny Mariusz Gomulski w swej wypowiedzi zachęcał radnych do głosowania za uchwałą, a do p. wójt zwrócił się o postawienie twardych warunków umowy i zadbanie o własny interes oraz zawarcie umowy na  naszych warunkach i zasadach. Jeśli nie to proponuje zrezygnować z umowy.
P. wójt odnosząc się powiedziała, że nie było sytuacji by coś nas zmuszało.. Nawiązując kontakt z Fundacją myślała, aby dać możliwości dzieciom innej oferty i aby podnieść jakość naszych przedszkoli, aby powstała konkurencja. Nie mając środków, można dać zielone światło Fundacji, ale jeśli działania pójdą w złą stronę to rozwiąże współpracę gdyż nikt  do niczego nie  nie zmusza. Postara się się działać rozsądnie i rozważnie.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała pod głosowanie. „za” przyjęciem uchwały
głosów 10,  „przeciw” głosy 3, głosów  „wstrzymujących” 1.
Uchwała Nr XVI/126/2016  stanowi zał. nr 11 .
Ad. 16.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie z Powiatem Wrzesińskim oraz gminami z terenu Powiatu Wrzesińskiego porozumienia w sprawie wspólnego przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zakup energii elektrycznej w roku 2017 i otworzyła dyskusję.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie – 14 głosami „za”.
Uchwała Nr XVI/127/2016  stanowi zał. nr 12 .
Ad. 17.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie  terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami  komunalnymi i otworzyła dyskusję.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie – 14 głosami „za”.
Uchwała Nr XVI/128/2016  stanowi zał. nr 13 .
Ad. 18.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie   wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.i otworzyła dyskusję.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie – 14 głosami „za”.
Uchwała Nr XVI/129/2016  stanowi zał. nr 14 .
Ad.19.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie  sieci przystanków komunikacyjnych na terenie gminy i otworzyła dyskusję.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie – 14 głosami „za”.
Uchwała Nr XVI/130/2016  stanowi zał. nr 15 .
Ad. 20.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie  stawek opłat za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków  komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Kołaczkowo i otworzyła dyskusję.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu projekt uchwały przyjęto jednogłośnie – 14 głosami „za”.
Uchwała Nr XVI/131/2016  stanowi zał. nr 16.
Ad. 21.
Wolne głosy i wnioski.
Wioleta Dzienniak zwróciła się o wystąpienie do Starostwa o naprawę drogi z Wrzemborza do Spławia  ponieważ z powodu rozległych wyrw w drodze nie można bezpiecznie dojechać. Prosi też   
o zebranie poboczy z drogi.
Grzegorz Baranowski sołtys z Ciesiel Wielkich podziela wypowiedź i prosi o naprawę dróg powiatowych.
P. wójt przekazała sołtysom zaproszenie na konferencję do Lichenia w dniu 3 lipca br. oraz zaprosiła sołtysów na robocze spotkanie w dniu 30 czerwca br. o godz. 9.
Ad.22.
P. wójt odnosząc się do spraw zgłoszonych w interpelacjach i zapytaniach powiedziała, że sprawy zostaną rozpatrzone bądź zgłoszone do adresatów.
Ad.23.
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodnicząca zamknęła obrady sesji o godz. 18;30.

Protokół sporządziła                                                                               Przewodnicząca Rady
Wanda Szymaniak                                                                                    Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 października 2016 13:48
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 845
06 lutego 2017 13:42 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
04 października 2016 13:48 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany