Protokoły z Sesji

PROTOKÓŁ Nr XVII / 2016 z obrad XVII sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 23.08.2016r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

PROTOKÓŁ Nr XVII / 2016
z obrad XVII sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 23.08.2016r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.


Przewodnicząca Danuta Grabowska o godz. 15 otworzyła siedemnastą sesję Rady Gminy Kołaczkowo. Powitała radnych i zaproszonych gości-listy obecności w załączeniu nr 1 i 2.
Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, obecnych na sesji jest 14 radnych
i Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. O spóźnieniu się poinformowała radna Agnieszka Frąckowiak.
Przewodnicząca następnie przedstawiła porządek obrad, do którego nie wniesiono zmian
i przedstawia się następująco:
1. Otwarcie.
2. Stwierdzenie kworum.
3. Przedstawienie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.
5. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
6. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym i realizacji uchwał podjętych na poprzedniej sesji.
7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy na temat złożonych odpowiedzi na interpelacje.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Uchwała w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Kołaczkowo.
10. Przystąpienie do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Borzykowie.
11. Zatwierdzenie regulaminu świetlic wiejskich.
12. Wyrażenie zgody na zbycie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w miejscowości Kołaczkowo.
13. Wprowadzenie zmian w budżecie miny Kołaczkowo na 2016r.
14. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i gospodarki Wodnej w Poznaniu na budowę kanalizacji na ul. Średzkiej.
15. Wolne głosy i wnioski.
16. Odpowiedzi na zapytania.
17. Zamknięcie sesji.

Ad. 4
Do protokołu nie zgłoszono uwag i został przyjęty jednogłośnie.
Ad.5.
Przewodnicząca nie uczestniczyła w spotkaniach, z powodu przerwy urlopowej.
Ad.6.
Pani Wójt Teresa Waszak przedstawiła informację z podjętych działań w okresie między sesjami. Wymieniła szereg spotkań, zebrań, posiedzeń w których uczestniczyła. Również złożyła informację z realizacji uchwał podjętych na ostatniej sesji. Informacje pisemne w załączeniu nr 3 i 4.
Ad.7.
Przewodnicząca przedstawiła odpowiedzi na zgłoszone interpelacje zapytania z Enei i Zarządu Powiatu. Pisma w aktach.
Ad.8.
Interpelacje i zapytania złożyli radni:
Danuta Grabowska wnioskuje o wyczyszczenie studzienek kanalizacji burzowej w Sokolnikach i odprowadzenie wód z zbiornika wód deszczowych do Wrześnicy.
Michał Stefański wnioskuje o uregulowanie spraw  związanych z opróżnianiem koszy na placach zabaw.
Robert Ptaszyński zgłasza problem z segregacja i wywozem śmieci z placów zabaw.
Jerzy Woś wnioskuje o zebranie ziemi z poboczy drogi w miejscowości Krzywa Góra.
Angelika Wojciechowska zwraca się o zebranie ziemi z poboczy drogi w Gorazdowie.
Ad.9.
Kierownik Referatu Oświaty Milena Gąsiorek omówiła zmiany w regulaminie. Poinformowała, że dotyczą zmiany jednostki obsługującej, dawniej GZOEiAO, obecnie Referat Oświaty Urzędu Gminy Kołaczkowo.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej
o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Kołaczkowo i poddała pod głosowanie .
Uchwałę Nr XVII/132/2016 w głosowaniu przyjęto jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik nr 5.
Ad.10.
Ilona Orakowska omówiła uchwałę dotyczącą zmiany miejscowego zagospodarowania przestrzennego terenu osiedleńczego wsi Borzykowo w rejonie ul. Miłosławskiej. Projekt uchwały został podjęty na wniosek mieszkańca, który chce wybudować nowy dom, a plan zagospodarowania przestrzennego to ogranicza, ponieważ w zapisie widnieje jako teren produkcyjny.
Do tematu nie zgłoszono pytań.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała pod głosowanie.
W głosowaniu „za”przyjęciem projektu uchwały głosów14 „wstrzymujących” 1.  
Uchwałę Nr XVII/133/2016 przyjęto większością głosów i stanowi załącznik nr 6.
Ad.11.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu określającego zasady korzystania ze świetlic wiejskich położonych na terenie gminy Kołaczkowo i otworzyła dyskusję.
Radny Mariusz Gomulski zapytał czy zostały wniesione poprawki do regulaminu omawiane na wspólnym posiedzeniu komisji.
Radny Michał Stefański wniósł o przerwę aby dokładnie zapoznać się z regulaminem.
Przewodnicząca ogłosiła 10 min przerwy.
Przewodnicząca odczytała regulamin świetlic wiejskich
Radny Michał Stefański zapytał czy będzie prowadzona ewidencja podmiotów, którym udostępnia się świetlicę wg przedstawionego załącznika na komisji wspólnej aby informacje trafiały do Urzędu Gminy, wyraził obawę, że wynikną nieporozumienia odnośnie wynajmu świetlic.
P. wójt wyjaśniła, że nadzór nad ewidencją najmu i zawieraniem umów należy do opiekuna świetlicy, który jest zobowiązany do składania sprawozdań z działalności świetlic do końca stycznia każdego roku. Dariusz Stawki poinformował, że jest przygotowany dokument według którego opiekun powinien prowadzić zestawienie wynajmu świetlic.
Radny Wojciech Tamborski wniósł poprawkę do paragrafu 2 pkt. 3 o wykreślenie słów „przez nich”
P. sekretarz opowiedziała się za wykreśleniem tych słów i odczytała pełne brzmienie tego punktu.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała, czy są sołectwa które nie przedstawiły sprawozdania
z działalności świetlic za rok ubiegły.
P. wójt poinformowała, że nie wszystkie sołectwa przedstawiły sprawozdania i przypominała o ich składaniu.
Sołtys Elżbieta Magdziarz zapytała czy w sprawozdaniu ma być ujęty zakup opału z funduszu sołeckiego.
Radny Jerzy Woś zapytał czy opał powinien być kupiony z funduszu sołeckiego czy ze środków budżetu gminy. Uważa, że jeżeli środki za wynajem wpływają do budżetu gminy to opał powinien być również zakupiony przez Urząd Gminy.
P. wójt poinformowała,że gmina partycypuje w kosztach utrzymania świetlic. Ponosi wszelkie koszty związane z energia elektryczną, remontami, naprawami itp. więc należy zabezpieczyć kwotę z funduszu sołeckiego na ogrzanie świetlic.
Radny Robert Ptaszyński odniósł się do wypowiedzi p. wójt i uznał za niesprawiedliwy podział kosztów, przy świetlicach ogrzewanych węglem koszt ponosi fundusz sołecki, a przy ogrzewaniu elektrycznym koszt pokrywa Urząd Gminy.
Sołtys Piotr Jarema odniósł się do paragrafu 5 pkt.12 mówiący o tym, że wszelkie środki uzyskane z wynajęcia świetlicy stanowią dochód Gminy Kołaczkowo.
P. sekretarz wyjaśniła, że dochód z udostępnienia świetlic musi wpływać do budżetu gminy, ponieważ gmina ponosi koszty z tytułu utrzymania świetlic wiejskich i nie jest to jest przypisane
do kosztów funduszu sołeckiego.
Radny Wojciech Tamborski upomniał się o jasne wytyczne odnośnie podziału środków funduszu sołeckiego.
Radny Jerzy Woś proponuje ustalić stałą stawkę opłat za wynajem świetlic aby uniknąć sytuacji niejasnych i ustalić co można zakupić z budżetu gminy.
P. sekretarz wyjaśniła, że osoba wynajmująca musi w pełni pokryć koszty wynajmu, które są inne
w okresie letnim i zimowym, a jeśli jest to spotkanie wiejskie to świetlica służy wszystkim i jest udostępniona nieodpłatnie.
Radny Mariusz Gomulski ze względu na dużą liczbę niejasności wniósł o odłożenie podjęcia uchwały.
Radny Robert Ptaszyński zapytał czy zostały wniesione poprawki do paragrafu 4 pkt.7  ppkt.4,
w którym mowa o pozbawieniu praw do korzystania ze świetlicy osoby spożywającej alkohol. Radny zaproponował zamienić słowo „spożywał” na słowo „nadużywał spożywania”.
Radny Wojciech Tamborski odniósł się do przedmówcy i uważa, że ten punkt reguluje prawo, które zakazuje spożywania alkoholu w miejscu publicznym.
Radny Jerzy Woś wniósł o przegłosowanie regulaminu, a wszelkie niejasności omówić na komisji.
Sołtys Aurelia Banaszak oznajmiła, że w Wszemborzu nie ma problemu z podziałem środków funduszu sołeckiego. To zdanie podzielił Radny Wiesław Urbaniak opiekujący się świetlicą
w Gałęzewicach.
P. skarbnik poinformowała, że gmina nigdy nie odmówiła pomocy finansowej do świetlic wiejskich, jednak należy zabezpieczyć środki z funduszu sołeckiego na wydatki bieżące.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek Radnego Mariusza Gomulskiego o odłożenie podjęcia uchwały głosów „za” 7, głosów „przeciw”8 w wyniku głosowania wniosek odrzucono
i uchwała została poddana pod głosowanie.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały i poddała pod głosowanie.
W głosowaniu „za”przyjęciem projektu uchwały głosów 8 „wstrzymujących” 7.
Uchwałę Nr XVII/134/2016 przyjęto większością głosów i stanowi załącznik nr 7.
Ad.12
Dariusz Stawski wyjaśnił, że prace związane z poszerzeniem kanału kołaczkowskiego spowodowały zajęcie gruntów należących do Urzędu Gminy Kołaczkowo. Jest to działka nr 12/2
o pow. 0,0019 ha i nr 54/2 o pow. 0,0016 ha.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i otworzyła dyskusję. Dyskusji nie podjęto
Przewodnicząca projekt uchwały poddała pod głosowanie.
Uchwałę Nr XVII/135/2016 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za” (Radna Jadwiga Stajkowska wyszła) i stanowi załącznik nr 8.
Ad. 13.
Do przedłożonego projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy p. skarbnik wniosła
o wprowadzenie dalszych zmian autopoprawkę związanych z zmianą planu dochodów i wydatków o kwotę 124.013,01 w związku z otrzymaniem dotacji z Województwa Wielkopolskiego na zakup podręczników dla uczniów szkół podstawowych. Autopoprawka w załączeniu nr 9.
Do propozycji nie zgłoszono uwag.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2016r i poddała pod głosowanie.
Uchwałę Nr XVII/136/2016 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za” i stanowi załącznik nr 10.

Ad.14.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu w 2016roku i otworzyła dyskusję.
P. skarbnik wyjaśniła, że postanawia się zaciągnąć pożyczkę do wysokości kwoty 244.000zł  będzie przeznaczona na realizację zadania pn.”Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami
w Kołaczkowie na ul. Średzka.” Pożyczka jest nisko oprocentowana i częściowo umarzalna.
Uchwałę Nr XVII/137/2016 przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za” i stanowi załącznik nr 11.
Ad.15.
W wolnych głosach głos zabrali:
Przedstawiciel Izby Rolniczej Andrzej Waszak odniósł się do tematu suszy w gminie. Wyraził niezadowolenie z powodu braku informacji, ogłoszeń o możliwości składania wniosków
o oszacowanie szkód w gospodarstwach rolnych spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi, zarówno z powodu suszy jak i wymrożenia na wiosnę.
Sołtys Spławia Wioleta Dzienniak potwierdza brak informacji ze strony Urzędu Gminy
o przyjmowaniu wniosków w sprawie suszy i prosi aby takie informacje pojawiały się na stronie internetowej urzędu oraz zapytała o dalsze postępowanie odnośnie złożonych wniosków. Zgłasza problem wałęsających się bezpańskich psów pomiędzy posesją 13 a 14 w Spławiu. Wnosi
o wykoszenie poboczy przy drodze Wszembórz – Spławie i o wykoszenie krzewów przy drodze gminnej w kierunku posesji nr 1 do p. Walkowiaków. Wnosi o wyjaśnienie umiejscowienia przy drodze powiatowej Tarnowa-Nowa Wieś Podgórna betonowego kręgu, w którym zalegają śmieci. Zgłasza na odcinku Cieśle Wielkie-Spławie na wysokości lasów  do usunięcia uschnięte drzewo.
Sołtys Gorazdowa Elżbieta Magdziarz zgłasza do wykoszenia pobocza drogi Borzykowo-Gorazdowo i wycięcie drzew czereśniowych ponieważ zagrażają bezpieczeństwu. Wnioskuje
o wykoszenie pobocza przy skrzyżowaniu drogi Borzykowo - Gorazdowo Piaski.
Sołtys Borzykowa Piotr Jarema pyta na jakim etapie są działania w sprawie odwodnienia osiedla
w Borzykowie i dlaczego obrano dłuższy odcinek na realizację tego zadania.
Ad.16.
P. wójt odniosła się do spraw zgłoszonych w interpelacjach i dyskusji kolejno informując,że:
śmieci przy placach zabaw gmina opróżnia sukcesywnie raz w tygodniu lub według zgłoszenia, a od posesji niezamieszkałej tj. świetlice wiejskie odbiera firma z którą jest podpisana umowa.
sprawą wałęsających psów zajmie się pracownik
krzewy do wycięcia zostaną zgłoszone
decyzję w sprawie wniosków o suszę wydaje wojewoda
w sprawie odwodnienia w Borzykowie została zawarta umowa z projektantem, który ocenił warunki poziomu i odpływu powierzchni zlewnych i uznał, że najlepszym rozwiązaniem jest poprowadzenie odpływu przez ul. Piaskową i ul. Stolarską do cieku wodnego na granicy Gminy Kołaczkowo z Gminą Pyzdry. Podczas tej inwestycji jest planowane odwodnienie nowego osiedla w Borzykowie.
Pani wójt  zaprosiła radnych, gości i mieszkańców na dożynki Powiatowe, które odbędą się
4 września 2016 roku.
Ad.17.
Na tym porządek obrad wyczerpano. O godzinie 18.00 przewodnicząca zamknęła obrady sesji.


Protokół sporządziła                                    Przewodnicząca Rady
   Monika Nowak                                              Danuta Grabowska


Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 listopada 2016 14:20
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 1044
06 lutego 2017 13:42 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
23 listopada 2016 14:20 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany