Protokoły Komisji Rewizyjnej

PROTOKÓŁ Nr 27/2016 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 08.05.2017 r.

PROTOKÓŁ Nr 27/2016

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 08.05.2017 r.

 

Posiedzenie odbyło się w UG w Kołaczkowie. W posiedzeniu uczestniczyli:

  1. Tamborski Wojciech         - Przewodniczący
  2. Stefański Michał               - Członek
  3. Jakubowska Małgorzata    - Członek

 

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Wojciech Tamborski. Powitał zebranych - lista obecności w załączeniu oraz przedstawił porządek posiedzenia:

  1. Otwarcie.
  2. Kontrola wykonania budżetu gminy za 2016r.
  3. Kontrola informacji o stanie mienia komunalnego oraz opracowanie opinii i wniosku w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy.
  4. Wnioski i spostrzeżenia.

 

Ad.2.

Skarbnik Danuta Olejniczak przestawiła wykonanie budżetu gminy za 2016r. według przedłożonego opracowania. Realizacja budżetu przedstawiała się następująco:

Dochody budżetu zaplanowano w kwocie  22.929.835,17zł, a wykonano w kwocie 23.411.560,85zł, co stanowi 102,10% założonego planu w tym:

Dochody bieżące zaplanowano w kwocie 22.639.359,52zł, a wykonano w kwocie 23.123.356,71zł, co stanowi 102,14% założonego planu,

Dochody majątkowe zaplanowano w kwocie 290.475,65zł, a wykonano w kwocie  288.204,14zł, co stanowi 99,22% planu

Dochody własne na plan 6.570.216,35zl, wykonano w kwocie 7.124.44,57zł tj. 108,44%,.

Subwencje ogólne na plan 8.767.544,00zł, wykonano w kwocie 8.767.544,00zł, tj. 100%

Dotacje ogółem na plan 7.592.074,82zł wykonano w kwocie 7.519.576,28zł, co stanowi 99,05 % 

Skutki obniżenia górnych stawek podatków wyniosły ogółem 810.347,48zł.

Skutki udzielonych ulg i zwolnień wyniosły 35.868,70 zł.

Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy wyniosły  1.398,00zł

Na koniec roku odnotowano stan zaległości z tytułu podatków i opłat, które ogółem wyniosły 894.370,20 zł.

w tym:

w podatku od nieruchomości – 184.356,65zł,

w podatku rolnym – 17.658,46zł,

w podatku leśnym – 545,70zł,

w podatku od środków transportowych – 52.106,15zł,

w funduszu alimentacyjnym – 580.333,69zł.

W pozostałych dochodach  dotyczących opłat za dzierżawy, najem,  odpady- 59.369,55zł.

W porównaniu z rokiem ubiegłym odnotowuje się  spadek zaległości. Zobowiązania z tytułu podatków i opłat na dzień 01.01.2016r. wynosiły 319.569,58zł, natomiast na dzień 31.12.2016r. wynosiły 164.093,50zł.

Na podstawie sprawozdania RbZ przeanalizowano wielkość zadłużenia gminy.

Stan zobowiązań dotyczący zaciągniętych kredytów i pożyczek na koniec roku wynosił -

1.246.470,00zł i zmniejszył się w porównaniu do poprzedniego roku o kwotę  77.175,-..

Niższe wykonanie dochodów oraz wysokie w niektórych pozycjach zostało uzasadnione i  opisane w załączonym opracowaniu.

Wydatki gminy przedstawiały się następująco:

Wydatki budżetu zaplanowano w kwocie 23.228.136,17zł, a wykonano w kwocie 21.271.929,78zł, co stanowi 91,58 % planu rocznego w tym:

Wydatki bieżące zaplanowano w kwocie 21.009.491,17zł, a wykonano 19.986.137,04zł , co stanowi 95,13%.

Wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 2.218.645,00zł, a wykonano 1.285.792,74zł tj. 57,95%.

Dotacje na wydatki bieżące na plan  1.197.134,79 zł, wykonano  1.158.434,06 zł.

Niższe wykonanie bieżących wydatków w poszczególnych działach, wynika z oszczędnego gospodarowania środkami. Natomiast w wydatkach majątkowych spowodowane przesunięciem realizacji inwestycji na 2017r. Pozostałe zaplanowane zadania inwestycyjne zostały wykonane.

W budżecie gminy zaplanowano deficyt w wysokości 298.301,00zł, a ostatecznie budżet zamknął się nadwyżką w kwocie 2.139.631,07zł.

Skarbnik Danuta Olejniczak przedłożyła komisji sprawozdania:

bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego

bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego

rachunek zysków i strat jednostki.

zestawienie zmian w funduszu jednostki.

Komisja także szczegółowo przeanalizowała bilans z wykonania budżetu gminy.

W bilansie po stronie aktywów wyszczególniono środki pieniężne, które na koniec roku wynosiły 4.649.231,49zł oraz należności  kwocie 82.884,36zł.

Po stronie pasywów wyszczególniono zobowiązania wynikające z zaciągniętych kredytów w wysokości 1.246.2470,00zł. Zobowiązania wobec budżetów 30.710,90zł, wykazano nadwyżkę budżetową w wysokości 2.201.014,07zł. Ogółem kwota aktywów i pasywów wynosiła na koniec roku 4.732.115,85zł.

Komisja zapoznała się również:

–   z informacją o stanie mienia gminnego  na dzień 31 grudnia 2016

–   inwentaryzacją mienia gminnego,

–   opinią RIO o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2016r wraz z informacją o stanie mienia komunalnego. Szczegółowe materiały w załączeniu.

W toku prac Komisja Rewizyjna dokonała szczegółowej analizy i skontrolowała na podstawie dowodów  księgowych, pod kątem celowości oraz zamówień publicznych realizację wydatków na zakup materiałów, usług i wyposażenia oraz wydatki administracyjne Urzędu Gminy na szkolenia pracowników.

Ponadto Komisja skontrolowała na podstawie wybranych dowodów księgowych pod względem celowości i gospodarności  realizację  wydatków  związanych   z remontami szkół oraz wydatków na szkolenia pracowników Urzędu Gminy.

Z wydatków majątkowych do kontroli Komisja Rewizyjna wybrała zrealizowane zadanie pn.„Budowa drogi gminnej w miejscowości Sokolniki- ul. Piaskowa”.

Szczegółowo skontrolowano wydatki poniesione na remont podłogi w sali gimnastycznej w SP w Bieganowie. Na podstawie faktur: Nr 4 z dnia 25.10.2016 r oraz Nr 5   ustalono wartość w/w remontu, która wyniosła ogółem 26.697,- zł. Przed realizacją tego zadania zebrane zostały oferty cenowe, z  trzech ofert, które wpłynęły wybrano najtańszą. Komisja przeanalizowała również wydatki związane z naprawą dachu nad salą gimnastyczną w SP w Bieganowie. Na podstawie faktury Nr 03/09/2016 z dnia 12.09.2016 r.   ustalono wartość wykonanego zadania tj. kwotę 28.757,- zł. Na wykonanie tego zadania zebrane zostały oferty cenowe. Spośród dwóch złożonych  oferty  wybrano ofertę tańszą.        

Analizę wydatków na szkolenia pracowników Urzędu Gminy przeprowadzono na podstawie wydruku obrotów na koncie analitycznym 130-750-75023-4700-0000. W okresie od  1 stycznia do 31 grudnia  2016 r. na szkolenia pracowników wydatkowano 23.733,64 zł. Na podstawie faktur Nr 000051/02/16 z dnia 3 lutego 2016 r., Nr 2016/SZ/0341 z dnia  12 lutego 2016 r., Nr 167/01/2016 z dnia 27 stycznia 2016 r., Nr 53/SZK/05/2016 z dnia 9 maja 2016 r.  sprawdzono tematy i zasadność odbytych szkoleń. W/w faktury dotyczyły szkoleń na następujące tematy: obrót nieruchomościami rolnymi po nowemu w 2016 r, zmiany w ordynacji podatkowej, zwrot podatku akcyzowego dla rolników od 1 stycznia 2016 r., problemy w stosowaniu różnych odsetek oraz nieprawidłowości i zmiany w sprawozdawczości budżetowej.

Wydatki inwestycyjne dotyczące budowy drogi dojazdowej do gruntów rolnych w m. Sokolniki ul. Piaskowa, skontrolowano na podstawie przedłożonych faktur oraz innych dokumentów takich jak umowy, oferty. Na wykonanie zadania ogłoszono przetarg nieograniczony. Wpłynęły cztery oferty, z których wybrano  najtańszą. Ogólny koszt budowy drogi o długości 515,46 mb i szerokości 4,5 mb wyniósł 300.312,92 zł, z tego wykonanie drogi wyniosło 293.147,03 ( f-ra nr 127/2016 z dnia 14 listopada 2016 r.) pełnienie nadzoru inwestorskiego 6.150,- zł (f-ra nr 36/2016 z dnia 14.11.2016 r.), opracowanie mapy do celów projektowych  1.000,- zł (f-ra nr 11/2016 z dnia 14.06.2016 r.) oraz za dziennik budowy 15,89 zł.

 

Po dokonaniu analizy przedłożonej informacji z wykonania budżetu gminy za 2016r. powyższych sprawozdań w tym  uwzględnieniu kontroli, oraz po uzyskaniu wyjaśnień komisja stwierdza , że budżet gminy był realizowany prawidłowo i zgodnie z uchwałami Rady Gminy.

Wobec powyższego Komisja wyraża opinię pozytywną o wykonaniu  budżetu  przez Wójta Gminy w 2016r.  i wnioskuje do Rady Gminy o udzielenie absolutorium Wójtowi z tego tytułu.  Wniosek w tym zakresie Komisja w składzie 3 osobowym  podjęła jednogłośnie.

Uchwała w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium oraz opinia dotycząca. wykonania budżetu w 2016r. w załączeniu do niniejszego protokołu.

 

Na tym posiedzenie zakończono.

Jednostka kontrolowana                                                                                     Podpisy Komisji

Wiadomość powiązana z

Komisja 2014 - 2018

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Komisja Rewizyjna 2014 - 2018
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2018 11:03
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 839
05 kwietnia 2018 14:17 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
23 lutego 2018 11:03 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany