Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ NR 10/2016 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 03.11.2016r.

PROTOKÓŁ NR 10/2016

z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 03.11.2016r.


Posiedzenie otworzyła przewodnicząca komisji Małgorzata Jakubowska. Powitała członków komisji, Panią Wójt Teresę Waszak, Panią Sekretarz Bogusławę Wietrzyńską - Stramczewską, Panią Skarbnik Danutę Olejniczak oraz pracowników- lista obecności  w załączeniu. Następnie przedstawiła porządek posiedzenia, który został przyjęty i przedstawia się następująco:
1.Otwarcie.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
3.Omówienie ewidencji wpływów podatkowych.
4.Omówienie proponowanych stawek podatkowych.
5.Omówienie wykonania uchwały o pomocy de minimis.
6.Podsumowanie Strategii Rozwoju Gminy Kołaczkowo po roku od przyjęcia.
7.Omówienie proponowanych zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo.
8.Omówienie inwestycji majątkowych w planie budżetowym na 2017 r.
9.Wolne głosy i wnioski.

Ad.2.
Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty jednogłośnie.
Ad.3.
Iwona Krawiec według sporządzonego zestawienia przedstawiła ilość wysłanych upomnień, tytułów wykonawczych i stan zaległości na dzień 31.10. 2016r. Ilość wysłanych upomnień w 2016r. to 351 na kwotę 419.138,03zł. Tytułów wykonawczych za 2015r. i I półrocze 2016 roku zostało wysłanych 81 na kwotę 114.462,30zł. Wpłaty, które nastąpiły po egzekucji komorniczej to kwota 90.320,91zł. Ewidencja zaległości w podatkach maleje na dzień 31.10.2016r. wynosi 239.905,46zł. Poinformowała również, że wiele zaległości widnieje od kilku lat.
Ad.4.
Magdalena Mazurczak omówiła projekty uchwał dotyczące ustalenia podatku od nieruchomości, rolnego, od środków transportowych oraz zwolnień z podatku nieruchomości gruntów będących własnością gminy jak również materiały przedstawiające stawki obowiązujące, urzędowe i propozycje na 2017r. wraz ze skutkami finansowymi. Materiały w załączeniu. Podatek rolny postanowiono nie podwyższać i pozostawić na poziomie 50 zł za 1 dt., podatek od środków transportowych pozostawiono bez zmian na poziomie roku 2016r. Podatek leśny postanowiono obniżyć względem stawki ubiegłorocznej która wynosiła 42,1894 zł za 1 m³ do kwoty 42,0222 zł za 1 m³. Stawki roczne podatku od nieruchomości obniżono do poziomu stawek ogłoszonych przez Ministra Finansów w następujących pozycjach:
- budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych obniżono do kwoty urzędowej 4,61 za 1 m²
- budynki zajęte na prowadzenie działalności gosp. w zakresie obrotu kwalifikowalnym materiałem siewnym obniżono do kwoty urzędowej 10,59 zł za 1 m²
- rewitalizacja postanowiono obniżyć do kwoty urzędowej 2,98 zł za 1 m².
Ad. 5 .
Magdalena Mazurczak omówiła wykonanie uchwały o pomocy de minimis. Poinformowała, że zainteresowanie projektem było lecz nikt nie zgłosił się o wsparcie. Zawarte w programie warunki nie zachęcają do aplikowania o pomoc.
Radny Mariusz Gomulski zapytał czy istnieje możliwość zmiany tej uchwały aby zachęcić mieszkańców do korzystania z pomocy.
Magdalena Mazurczak wyjaśniła, że przyjrzy się wymogom zawartym w uchwale i zorientuje się co można skorygować.
Ad.6.
Wójt Gminy Teresa Waszak wygłosiła podsumowanie Strategii Rozwoju Gminy Kołaczkowo po roku od przyjęcia. Realizacja zadań strategii odbywa się według założonych 3 celów głównych:
I.Zapewnienie dogodnych warunków życia na terenie gminy.
Najważniejsze inwestycje zaplanowane w tym punkcie to infrastruktura drogowa. Na opracowanie projektu budowy dróg gminnych w 2015 roku zaplanowano 100 tys zł. Pomogło to w aplikowaniu o dofinansowanie z PROW  na budowę 3 dróg gminnych, których realizacja nastąpi w 2017 r.
Ważniejsze zadania, które zostały zrealizowane od roku 2015 to:
budowa ul. Piaskowej w Sokolnikach na którą pozyskano dofinansowanie z FOGR
zmodernizowanie 34 punktów świetlnych na terenie gminy
montaż sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych w Wygodzie i w Kołaczkowie
wymiana 15 przystanków autobusowych ( do wymiany pozostało 7)
wykonanie kanalizacji na ul. Średzkiej w Kołaczkowie i w Pałacu Reymonta
wykonanie sieci światłowodowej w Kołaczkowie, Borzykowie, Bieganowie i Sokolnikach
zagospodarowanie przestrzenne, tereny przeznaczone na rekreację przy świetlicach wiejskich, place zabaw
dofinansowanie przydomowych oczyszczalni (w ostatnim roku zrobiono 15)
Wiele zadań jest w trakcie przygotowywania dokumentacji, pozyskiwania pozwolenia na budowę czy na etapie starań o uzyskanie dofinansowania.
Opracowanie strategii jest dokumentem pomocnym w aplikowaniu o środki zewnętrzne.

II.Zapewnienie dobrych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej.
W ostatnim czasie odnotowano wzrost ilości rejestracji działalności gospodarczej w naszej gminie. Wyznaczone grunty inwestycyjne w Borzykowie nadal wykazują brak zainteresowania.
Mała ilość punktów gastronomicznych w gminie, oraz 1 punkt agroturystyczny. Wysoki poziom usług społecznych, zadowalająca ilość sklepów spożywczych

III.Zapewnienie wysokiego poziomu usług społecznych.
W okresie wakacyjnym wykonano wiele prac remontowych w placówkach oświatowych, remont hali sportowej w Bieganowie i w Kołaczkowie, opracowano plan modernizacji przedszkola w Kołaczkowie. Został opracowany projekt na budowę windy i klimatyzacji w UG, czekamy ma możliwość pozyskania dofinansowania.
integracja społeczna mała ilość stowarzyszeń zabiegi o zakładanie organizacji pozarządowych
integracja młodych ludzi- organizowanie zajęć, spotkań na świetlicy. Pani wójt poinformowała radnych o projekcie „Kino za rogiem”, który może przyczynić się do integracji społeczeństwa. Istnieje możliwość otrzymania dofinansowania w  wysokości 85%
realizacja budowy farmy wiatrowej zaplanowana na 2017 rok.
ochrona zdrowia, prowadzenie badań profilaktycznych.

Ad.7.
Pani Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła propozycje zmian budżetowych.
Poinformowała o :
zwiększeniu ogólnych dochodów i wydatków o kwotę 11.308,99 zł tj.
zwiększeniu planu dochodów z tytułu dofinansowania zakupu podręczników i materiałów edukacyjnych w ramach programu „Wyprawka szkolna” – kwota 779,-
wprowadzenie dofinansowania wyposażenia szkół w podręczniki – kwota 329,99 zł.
Wprowadzeniu  planu dotacji  na realizację „ Programu usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Kołaczkowo”  w kwocie 10.200,- zł
W wydatkach otrzymane dotacje wprowadza się do planu wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem.
Wprowadza się dotację na opracowanie programu usuwania azbestu w kwocie 10.200,- jednocześnie umniejszając wcześniej zaplanowane wydatki na ten cel ze środków własnych.
Środki zaplanowane na opracowanie w/w programu przenosi się z rozdziału 90095 do rozdziału 90002.
Zwiększa się plan dotacji dla gmin- refundacja wydatków za dzieci uczęszczające do przedszkoli w innych gminach – kwota 5.200,- zł.
W związku ze zmniejszeniem się liczby uczniów w Społecznej Szkole Podstawowej we Wszemborzu zmniejsza się plan dotacji przekazanej na zakup podręczników o kwotę 669,93.
Dokonuje się przeniesień planu wydatków w ramach działu 801 „Oświata i wychowanie”  oraz   854 „Edukacyjna opieka wychowawcza” zgodnie z wynikłymi potrzebami.
W załączniku „Wydatki majątkowe” zmienia się nazwę zadania inwestycyjnego dotyczącego budowy kanalizacji w Borzykowie. Po zmianach inwestycja otrzymuje nazwę: „Budowa kanalizacji sanitarnej w Borzykowie wraz z modernizacją infrastruktury wodociągowej oraz doposażenie hydroforni we Wszemborzu”.
Pani skarbnik przedstawiła autopoprawkę do projektu uchwały budżetowej polegającą na wprowadzeniu dotacji stypendia dla uczniów kwota 20.000 zł, oraz wprowadzeniu zmian  w funduszu sołeckim Gorazdowa

Ad. 8.
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła według załączonego opracowania planowane inwestycje majątkowe w planie budżetowym na 2017 rok. Ważniejsze wydatki majątkowe przedstawiają się następująco:
Na drogi publiczne gminne zaplanowano kwotę 3 954 354,00
Budowa kanalizacji sanitarnej w Borzykowie 10 000,00
Rozbudowa oczyszczalni ścieków w Kołaczkowie 20 000,00
Modernizacja budynku ZSP w Kołaczkowie 72 000,00
Doposażenie pracowni specjalistycznych w placówkach oświatowych 300 000,00
Modernizacja oświetlenia ulicznego 165 108,88
Uruchomienie placówki kulturalnej „Kino za rogiem” 100 000,00
Opracowanie w załączeniu.

Ad.9.
Radny Jan Przybylski zwrócił uwagę, że pomimo zgłaszanych interpelacji nie są  wykoszone pobocza drogi w Żydowie.
Radna Jadwiga Stajkowska również zgłaszała do usunięcia zarośnięte pobocza przy drodze Żydowo-Sokolniki.
Wójt Gminy Teresa Waszak podsumowała, że pomimo podjęcia prób współpracy z powiatem aby gmina wykaszała pobocza dróg powiatowych w naszej gminie, natomiast powiat miał zbierać pobocza przy drogach gminnych, porozumienie nie odniosło rezultatu.
Radny Mariusz Gomulski odniósł się do sprawy zagospodarowania zbiornika przy gimnazjum w Kołaczkowie.
Wójt Gminy Teresa Waszak odpowiedziała, że chęć współpracy zaoferował Zarząd Spółek Wodnych i jest szansa na uporządkowanie zbiornika w tym roku, a jeśli warunki atmosferyczne nie pozwolą to w przyszłym roku.
Radna Angelika Wojciechowska zapytała czy w Sokolnikach powstanie firma Konspol.
Wójt Gminy Teresa Waszak odpowiedziała, że firma Konspol wykupiła gospodarstwo w Sokolnikach. Jest to siedlisko więc maja prawo prowadzić taką działalność. Zostały wysłane pisma do RDOŚ i  czekamy na opinię.
Radny Mariusz Gomulski zapytał czy są wyniki z tzw. schetynówek.
Wójt Gminy Teresa Waszak odpowiedziała, że nie przeszliśmy oceny formalnej na dofinansowanie budowy ul. Kasztanowej. Będzie ogłoszony przetarg na budowę drogi, realizacja nastąpi w przyszłym roku.
Wójt Gminy Teresa Waszak przekazała informację o możliwości ubiegania się o dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego na realizację zadania „Kino za rogiem”. Nabór wniosków zaczyna się w grudniu i można otrzymać dofinansowanie w wysokości 85% , co sprawia, że po stronie gminy byłby to koszt ok 20.000zł oraz coroczna opłata abonamentowa. Kino na 20 osób mieściłoby się w pałacu Reymonta.
Na tym posiedzenie zakończono o godz. 18:00


Protokół sporządziła                                                                                  Przewodnicząca Komisji

Monika Nowak                                                                                        /-/ Małgorzata Jakubowska

Wiadomość powiązana z

Komisja 2014 - 2018

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Komisja Rewizyjna 2014 - 2018
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 grudnia 2016 16:43
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 952
05 kwietnia 2018 14:12 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
28 grudnia 2016 16:44 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
28 grudnia 2016 16:43 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany