Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

P R O T O K O Ł Nr 5/2015 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 11.12.2015r.

P R O T O K O Ł     Nr 5/2015

z  posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu  11.12.2015r.



Posiedzenie otworzyła przewodnicząca komisji Małgorzata Jakubowska. Powitała członków komisji, przewodniczącą Rady Gminy, p. wójt, p. sekretarz, p. skarbnik  – lista obecności w załączeniu, po czym przedstawiła porządek posiedzenia w brzmieniu:
1. Otwarcie.
2. Rozpatrzenie projektu budżetu gminy na 2016r.
3. Wolne głosy i wnioski.
Ad.3.
Skarbnik Gminy Danuta Olejniczak omówiła dokument  wieloletniej  prognozy finansowej na 2016r według przedłożonego opracowania. Plan ten jest opracowany na lata 2016-2023. Obejmuje również ostatnie trzy lata. Dane zawarte w tym okresie są zgodne z dochodami i wydatkami budżetu,  natomiast kolejne lata zawierają dane szacunkowe. Ujęte są  wskaźniki spłaty zobowiązań oraz przedsięwzięcia gminy jak ubezpieczenie mienia gminnego, inwestycje drogowe, modernizacja oświetlenia ulicznego.
P. skarbnik następie omówiła projekt budżetu gminy na 2016r według przedłożonego opracowania.
Dochody zaplanowano na kwotę 17.679.931zł, z tego dochody bieżące w kwocie 17.622.240zł a dochody majątkowe 57.691zł. Dochody własne wynoszą 6.241.813zł tj. 35,30% ogólnych dochodów, dotacje celowe z budżetu państwa 2.456.045zł tj. 13,89%, subwencje 8.825.473zł tj. 49,92%, dochody z gospodarki nieruchomościami 156.600zł tj. 0,89%.
Wydatki natomiast zaplanowano w kwocie 19.480.052zł. Na zadania własne zaplanowano kwotę 17.332.605zł, a na zadania zlecone 2.147.447zł.
Wydatki bieżące wynoszą 15.958.360zł. Na wydatki majątkowe zaplanowano  kwotę 3.521.692zł.
Wydatki na zadania zlecone administracji rządowej wynoszą 2.147.447zł.
Dotacja do jednostek organizacyjnych gminy jak ZGKiM. GOK, i bibliotek wynosi 414.000zł. Pozostałe dotacje wynoszą 3.116.600zł. w tym dotacje na inwestycje stanowią 2.355.100zł.
Dotacja do niepublicznej szkoły i przedszkola we Wszemborzu wynosi 631.000zł.
W budżecie planuje się deficyt w wysokości 1.800.121zł. Na pokrycie deficytu planuje się zaciągnąć kredyt  w wysokości 1.296.498zł oraz przeznaczyć wolne środki z lat ubiegłych  w wysokości 503.623zł.
W wydatkach majątkowych zaplanowano do realizacji zadania jak: budowę kanalizacji sanitarnej w Borzykowie, budowę kanalizacji sanitarnej na ul. Średzkiej w Kołaczkowie, rozbudowę oczyszczalni ścieków, dofinansowanie budowy oczyszczalni przydomowych, budowę drogi gminnej Żydowo-Gorazdowo, budowę parkingu przy kościele w Kołaczkowie, opracowanie dokumentacji na budowę drogi w Cieślach Małych, remont ulicy Kasztanowej w Kołaczkowie, zakup wiat przystankowych, zagospodarowanie terenu przy UG, zakup sprzętu do OSP, budowę parkingu przy SP w Sokolnikach, opracowanie dokumentacji na modernizację budynku ZSP w Kołaczkowie, modernizację oświetlenia ulicznego, remont świetlicy wiejskiej w Bieganowie, budowę placu zabaw w Cieślach Wielkich, opracowanie koncepcji zagospodarowania działki przy boisku sportowym w Grabowie Król.
Na realizację planowanych zadań gmina będzie również czynić starania i ubiegać się o dofinansowanie  z możliwych programów unijnych.
Szczegółowy plan dochodów i wydatków zawarty w opracowaniu.
Przy omawianiu wydatków bieżących zwrócono uwagę, że największy wydatek stanowi oświata.  Porównywano w tym zakresie koszty prowadzenia Szkoły Niepublicznej we Wszemborzu i koszty  naszych szkół publicznych.
Radny Piotr Górecki sugeruje wziąć przykład ze Szkoły Niepublicznej, która pokazuje, że można szkołę prowadzić za subwencję. Proponuje dążyć do przełożenia takiego rozwiązania na nasze szkoły ponieważ dokłada się dużo środków z budżetu .
Sekretarz Bogusława Stramczewska zwróciła uwagę, że szkoły niepubliczne prowadzone są na innych zasadach i nie można porównywać. Gminy muszą przestrzegać Kartę Nauczyciela. Są jednak gminy, co ogłaszają konkursy na prowadzenie szkół przez Stowarzyszenia w ramach obwodu. U nas koszty powoduje  ilość oddziałów i koszty wynagrodzeń.
Radny Mariusz Gomulski spytał o różnicę subwencji oświatowej w porównaniu z 2015r.
P. skarbnik wyjaśniła , że o 50 tys. w 2016r subwencja jest wyższa.
Pani skarbnik następnie omówiła wydatki zaplanowane w poszczególnych działach oraz różnice kwot pomiędzy  2015 a 2016r.  - str.52 opracowania. W trakcie omawiana wydatków zwrócono uwagę na niektóre pozycje, które p. Skarbnik wyjaśniła . Między innymi: zaplanowano mniejszą kwotę na dofinansowanie budowy oczyszczalni przydomowych z uwagi na niewykorzystane środki w bieżącym roku.
Plan zadań w drogach obejmuje drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie, kruszywo, odśnieżanie, remonty nawierzchni, ubezpieczenie samochodu. W tym również inwestycje na kwotę 966.000zł.
Dotacje od wojewody w kwocie 55.005zł nie pokrywają faktycznych wydatków związanych z realizacją zadań zleconych.
Na zapytanie przewodniczącej Rady wyjaśniono, że dla pracowników zaplanowane są środki w wysokości 3% i p. wójt przymierza się do regulacji płac. W przypadku GZOEiAO zostanie zlikwidowana premia  i ta część wynagrodzenia zostanie włączona do płacy zasadniczej.
W Urzędzie planuje się stopniową wymianę komputerów, zwiększono też środki na promocję gminy z 10.500 na 16.000zł. Ma to związek z organizacją Światowych Dni Młodzieży, a głównie zapewnieniem transportu. P. wójt planuje też wzmocnić promocję gminy.
W oświacie największa część budżetu przeznaczona jest na wynagrodzenia oraz pochodne. Niewielkie środki natomiast są  planowane na wydatki majątkowe.
Na zapytanie radnego Gomulskiego o plan środków na utrzymanie GZOEiAO w sytuacji likwidacji jednostki, p. skarbnik wyjaśniła, że środki są zaplanowane na cały rok dla pracowników.
W ochronie zdrowia zaplanowano większe środki o kwotę 40.000zł ponieważ prawdopodobnie jedna osoba zostanie umieszczona w domu pomocy społecznej.
Na kulturę fizyczną zwiększono środki z kwoty 17.200zł na 23.500zł w związku z planowaną większą liczbą imprez sportowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Przewodnicząca komisji radna Jakubowska zapytała czy w tym budżecie p. wójt znajdzie wolne środki na realizacje zadań do Grabowa Król. P. wójt oznajmiła, że w trakcie roku będzie się przyglądać finansom i realizacji zaplanowanych zadań. Na tym omawianie budżetu zakończono.
Do przedłożonej prognozy finansowej oraz projektu budżetu gminy na 2016r komisja nie wniosła zmian.   
Przewodnicząca zakończyła obrady komisji.

Protokoł sporządziła                                                                             Przewodnicząca Komisji
Wanda Szymaniak                                                                                 Małgorzata Jakubowska
Bogusława Stramczewska 

Wiadomość powiązana z

Komisja 2014 - 2018

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Komisja Budżetu i Finansów 2014 - 2018
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 maja 2016 10:27
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 1016
05 kwietnia 2018 14:09 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
13 maja 2016 10:27 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany