Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 16/2020 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 20.07.2020 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 16/2020
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 20.07.2020 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.


Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Kołaczkowo Danuta Grabowska. Powitała zaproszonych gości oraz pracowników UG - lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła następujący porządek posiedzenia:
1.Otwarcie
2.Przedstawienie porządku obrad.
3.Zatwierdzenie Sołeckiej Strategii Rozwoju wsi Gorazdowo.
4.Zatwierdzenie Sołeckiej Strategii Rozwoju wsi Sokolniki.
5.Zatwierdzenie Sołeckiej Strategii Rozwoju wsi Kołaczkowo.
6.Wyrażenie zgody na zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Borzykowo.
7.Wyrażenie zgody na sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części działki nr 391/1 położonej w Sokolnikach.
8.Wyrażenie zgody na sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części działki nr 55/1 położonej w Krzywej Górze.
9.Wyrażenie zgody na sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kołaczkowo.
10.Wyznaczenie dróg gminnych do opracowania projektów związanych z ich budową.
11.Określenie zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego przez Gminę Kołaczkowo.
12.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2020 r.
13.Informacja z posiedzeń komisji.
14.Wolne głosy i wnioski

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 13 głosami „ZA”.
Ad.3,4,5
Marta Błaszczyk przedstawiła Sołeckie Strategie Rozwoju wsi Gorazdowo, Sokolniki, Kołaczkowo. Wyjaśniła, że na początku roku moderatorzy z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego wspólnie z przedstawicielami Grup Odnowy Wsi przeprowadzili wizje lokalne w sołectwach, a następnie wzięły udział w cyklu warsztatów szkoleniowych z zakresu opracowania Sołeckiej Strategii Rozwoju Wsi. Dokument ten zawiera charakterystykę wsi, analizę słabych i mocnych stron, program krótko i długoterminowy. Stanowi on sformalizowany kierunek działań dla rozwoju wsi i podstawę do ubiegania się o wsparcie finansowe z dostępnych źródeł pomocowych.
Do projektów uchwał pytań nie zgłoszono.
Ad.6
Marta Szlachta poinformowała, że do Urzędu Gminy wpłynęły dwa wnioski o uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz o zmianę zapisów już istniejących planów.
O zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Borzykowo wpłynęło pięć wniosków oraz dwa wnioski o ujęcie działek w MPZP.
Poszczególne wnioski dotyczą:
- zmiany parametrów dachu dla działki nr 150/3 przy ul.     Stolarskiej. W obecnym planie zagospodarowania przestrzennego dachy są wielospadowe lub dwuspadowe, natomiast właściciel nieruchomości wnioskuje o zmianę na dachy jednospadowe.
- działki nr 340 położonej przy ul. Rzemieślniczej z prośbą o zmianę przeznaczenia nieruchomości z „terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej” na „tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej”.
- działki nr 172 przy ul. Wrzesińskiej. Obecne przeznaczenie to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej bez możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej i podziału na mniejsze nieruchomości. Właściciel prosi o zmianę zapisu planu w taki sposób, aby była możliwość ustanowienia drogi wewnętrznej i podziałów.
- działki nr 54 przy ul. Miłosławskiej. Obecny sposób zagospodarowania terenu to „tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów”. Właściciel prosi o zmianę przeznaczenia na „zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i zabudowę usługową”  z uwagi na fakt, że na dz. nr 54 znajduje się już budynek mieszkalny.
- działki nr 257/1 i 257/2 przy ul. Żywieckiej. Obecny sposób zagospodarowania to „tereny zabudowy usługowej”. Właściciel nieruchomości wnioskuje o zmianę przeznaczenia na „tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej”.
- działki nr 160/27 i 160/33 przy ul. Słonecznej. Działki nie są objęte planem, właściciel prosi o ich ujęcie z uwagi na to, że planuje ich podział oraz wydzielenie drogi wewnętrznej. Wprowadzenie takiego zapisu byłoby kontynuacją istniejącego już planu.
- zmiany zapisu planu dla dz. nr 129/5 i ujęcie w planie działki nr 129/4 przy ul. Piaskowej. Obecny sposób zagospodarowania działki nr 129/5 to „tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zabudowy usługowej”. Zapisy te uniemożliwiają wydzielenie drogi wewnętrznej, o którą wnioskuje właściciel nieruchomości. Działka nr 129/4 nie jest objęta planem i wnioskodawca prosi o jej ujęcie ponieważ chce ją włączyć do działki nr 129/5 wydzielając z niej również drogę wewnętrzną i dzieląc na mniejsze nieruchomości.
Marta Szlachta poinformowała, że z uwagi na ilość wniosków urbanista zaproponował odświeżenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla całej miejscowości Borzykowo. Przewidywany koszt to około 15.000 zł.
W wyniku głosowania 13 głosami „ZA” Rada wyraziła zgodę na zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Borzykowo.
Ad.7
Marta Szlachta poinformowała, że właściciel nieruchomości złożył wniosek o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części działki nr 391/1 położonej w Sokolnikach. Właściciel prosi o wprowadzenie terenu rekreacyjnego i usługowego. Przewidywany koszt to około 10.000 zł.
Rada w głosowaniu 14 głosami „ZA” wyraziła zgodę  na opracowanie MPZP.
Ad.8
Marta Szlachta poinformowała o wniosku złożonym przez właściciela działek nr 55/1, 43/1, 39 i 40 położonych w Krzywej Górze. Właściciel nieruchomości prosi o ujęcie przedmiotowych działek w planie jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Temat został przedstawiony urbaniście, który stwierdził, że wprowadzenie terenów zabudowy na zbiornikach wodnych jest dość kontrowersyjne, nawet jeśli zostaną zasypane to nie jest dobry grunt do zabudowy. Przewidywany koszt to ok. 6.000 zł.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że jest przeciw zasypywaniu stawów. Jest sporo terenów, gdzie nie trzeba naruszać stosunków wodnych.
Radny Jerzy Woś powiedział, że skoro jest to właściciel stawów to dlaczego się nie zgodzić na zagospodarowanie, są to tereny zrekultywowane. Są to miejsca po byłej żwirowni i kiedyś właściciel chciał postawić domki i zrobić łowisko.
Marta Szlachta dopowiedziała, że rozpoczęty plan miejscowy w Krzywej Górze z 2017 roku obejmuje teren przy drodze powiatowej. Przedstawiony wniosek na ww. działki obejmuje teren przy stawach pod zabudowę mieszkaniową.
Radny Jerzy Woś uważa, że na podłożu torfowym i na stawach nie ma możliwości zabudowy mieszkaniowej.
Radny Robert Ptaszyński zwrócił uwagę na przepustowość i odprowadzenie wody do zbiorników wodnych.
Radny Jerzy Woś dopowiedział, że  przez środek stawów przepływa kanał Miłosławka.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że bardzo ważne jest stanowisko rady, ponieważ wyrażenie zgody powoduje w przyszłości konsekwencje np. odszkodowawcze. Po uchwaleniu planu właściciel będzie posiadał możliwość do wykonania czynności, na które ten plan mu pozwoli.
Przewodnicząca Danuta Grabowska ogłosiła głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części działki nr 55/1 położonej w Krzywej Górze.
Wynik glosowania: 1 głos „ZA”, 10 głosów „PRZECIW”, 3 głosy „WSTRZYMUJĄCE SIĘ”.
Ad.9
Marta Szlachta przedstawiła wniosek dotyczący działki nr 56/2 położonej w Kołaczkowie przy ul. Leśnej od strony ul. Wrzesińskiej. Właściciel wnioskuje o ujęcie działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z możliwością wydzielenia drogi wewnętrznej i podziału nieruchomości na mniejsze działki. Przy tej nieruchomości nie przebiega sieć energetyczna, ani sieć wodociągowa. Przy działce przebiega droga gruntowa, a w niedalekiej odległości powstanie wiatrak. Przewidywany koszt to około 6.000 zł.
Radna Ewa Zgolińska zapytała jaka klasa ziemi jest na tej działce.
Marta Szlachta odpowiedziała, że na tej działce jest IV i V klasa ziemi.
Rada w głosowaniu 7 głosami „PRZECIW” i 7 głosami „WSTRZYMUJĄCYMI SIĘ” nie wyraziła zgody na sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Kołaczkowo.
Ad.10
Dariusz Leszczyński przedstawił informację dotyczącą zapytań na projekty budowy dróg:
- Wszembórz – Cieśle Małe (Libobry) przedmiot zamówienia obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej na wykonanie robót drogowych na działkach nr 324, 327 obręb Wszembórz oraz na działce nr 15/2 obręb Cieśle Małe o długości 2431 m. Inwestycję należy podzielić na dwa oddzielne etapy: I etap około 920 m- dz. nr 327 i 324 obręb Wszembórz droga o nawierzchni asfaltowej; II etap około 1 511 m- dz. nr 327, 324 obręb Wszembórz i dz. nr 15/2 obręb Cieśle Małe droga o nawierzchni z kruszywa,
- Borzykowo ul. Stolarska, Rumiankowa, Miętowa przedmiot zamówienia obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej na wykonanie robót drogowych na działkach nr 159/13, 149/1, 159/16, 159/10, 159/45, 160/10, 160/9, 159/43, 159/19 obręb Borzykowo o długości 906 m. Na ul. Stolarskiej od ul. Piaskowej na odcinku około 384 m należy wykonać nową nawierzchnię asfaltową. Na ul. Miętowej, ul. Rumiankowej i ul. Stolarskiej od ul. Słonecznej należy zaprojektować drogę do budowy od podstaw, dodatkowo na ul. Rumiankowej i ul. Miętowej należy zaprojektować odwodnienie, chodniki jednostronne oraz oświetlenie,
- Sokolniki ul. Krańcowa przedmiot zamówienia obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej na wykonanie robót drogowych o nawierzchni asfaltowej na działce nr 349/5 obręb Sokolniki o długości 642 m.
- Grabowo Królewskie – działki przejęte od KOWR dz. nr 128 o długości około 64 m i szerokości 5 m, dz. nr 136 o długości około 33 m i szerokości 5 m oraz dz. nr 146 o długości około 26 m i szerokości 4 m obręb Grabowo Królewskie. Projekt budowlany obejmujący budowę drogi o nawierzchni z kostki typu eco wraz z konstrukcją umożliwiającą przejęcie wód opadowych oraz budową pobocza dwustronnego o szerokości 1m z kostki brukowej.
Radny Jerzy Woś powiedział, że podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego zostały wytypowane drogi do opracowania projektów i są to drogi w Krzywej Górze dz. 251,253, Spławiu dz. 42/2, Borzykowie ul. Rumiankowa i Miętowa, Szamarzewie dz.78, Wszemborzu-Cieśle Małe (Libobry), Grabowie Królewskim oraz jako rezerwowa wyznaczona została droga ul. Krańcowa w Sokolnikach. Jest bardzo zdziwiony dlaczego nie została ujęta do opracowania projektu droga w Krzywej Górze. Twierdzi, że w Sokolnikach zostało wybudowanych dużo dróg oraz planowana jest ogromna inwestycja budowa hali sportowej. Uważa, że zawsze Rada typowała drogi, które następnie były realizowane.
Przewodnicząca Danuta Grabowska uważa, że należy wykonać ul. Pocztową i Szkolną w Sokolnikach, natomiast zrezygnować z realizacji opracowania projektu dla drogi ul. Krańcowa w Sokolnikach z powodu zaplanowanej do realizacji dużej inwestycji w tej miejscowości budowy hali sportowej.
Radny Robert Ptaszyński zaproponował do opracowania projektu drogę w Spławiu.
Marta Szlachta poinformowała, że Wielkopolski Konserwator Zabytków dwukrotnie nie wyraził zgody na wykonanie drogi w Spławiu. Sołectwo próbuje również indywidualnie wpłynąć na decyzję konserwatora zabytków.
Radna Małgorzata Jakubowska poinformowała, że po Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego odbyło się posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów, na której zostały wytypowane drogi do opracowania projektów. Priorytetem do wskazania dróg była informacja, które drogi mają największą szansę na uzyskanie dofinansowania.  Komisja ustaliła następujące drogi do opracowania projektów: Wszembórz- Cieśle Małe (Libobry), Borzykowo ul. Rumiankowa, Miętowa i Stolarska oraz droga w Spławiu. Uważa, że skoro droga w Spławiu nie może być realizowana, zaplanowana w budżecie kwota w wysokości 100.000 zł na opracowanie projektów będzie wystarczająca na dwie pozostałe drogi.
Radny Jerzy Woś uważa, że droga o którą wnioskuje w Krzywej Górze dz. 251,253,  również może uzyskać dofinansowanie na realizację, ponieważ jest to droga dojazdowa do pól.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że z przedstawionych ofert wynika, że zaplanowana kwota w budżecie 100.000 zł jest niewystarczająca do opracowania projektów dróg. Dofinansowanie z Funduszu Budowy Dróg Dojazdowych do Gruntów Rolnych o którym wspomniał radny Jerzy Woś jest niewielkie, trzeba także spełnić warunek droga musi być o długości min. 500 m. Droga ta mogła być utwardzona przez firmę budującą wiatraki, ale z powodu nie wyrażenia przez właściciela gruntu zgody na przejazd przez nieruchomość transportu do instalacji wiatraków, nie będzie realizowana. Drogę w Szamarzewie staramy się zrealizować z dofinansowania z Funduszu Budowy Dróg Dojazdowych do Gruntów Rolnych. Będzie to droga tłuczniowa na co mieszkańcy wyrażają zgodę, nie będzie ona spełniała parametrów szerokości drogi 4-4,5 m. Jest do wykonania w tym roku.
Radny Jerzy Woś powiedział, że osoba która nie wyraziła zgody na przejazd przez nieruchomość posiada tam działkę budowlaną, a firma wiatrakowa zabrałaby jej ponad 40 m nieruchomości. W zamian zarząd spółki produkcyjnej w Krzywej Górze wyraził zgodę na przejazd transportu przez ich teren.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała jak zabezpiecza się środki gdy podpisuje się umowę na wykonanie projektów, a termin wykonania i zapłaty jest w roku przyszłym.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że środki zabezpiecza się w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
Wójt Teresa Waszak dopowiedziała, że sposób płatności zależy od treści umowy z wykonawcą. Można część środków wpłacić w tym roku.
Radna Ewa Zgolińska zapytała o termin realizacji ul. Polnej w Borzykowie i utwardzenia placu przy weterynarii w Borzykowie.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że na ul. Polną była przygotowana dokumentacja projektowa do momentu zgłoszenia pozwolenia na budowę. Natomiast nieuregulowane sprawy spadkowe sprawiły przedłużenie terminu realizacji. Teraz gdy już są uregulowane sprawy spadkowe nie możemy przystąpić do działania, ponieważ nowe przepisy wymagają aktualizacji projektu o włączenie kanału technologicznego. Jest to opracowywane na zasadzie aktualizacji projektu. Jeżeli do końca tego roku uzyskamy całą dokumentację wraz z pozwoleniem na budowę realizacja będzie w przyszłym roku. Jeżeli chodzi o utwardzenie placu to został przygotowany szacunkowy koszt wykonania zadania i jest to kwota ponad 200.000 zł.
Radny Jerzy Woś zapytał o dokument, który otrzymała pani wójt od przedstawicieli rządu zapewniający, że samorząd otrzyma z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych środki w wysokości 1.095.4240 zł. Złożył wniosek aby przeznaczyć te środki na opracowanie projektów dróg.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że to nie jest dokument, jest to kartonik z wypisaną kwotą. Było to wręczane w czasie kampanii wyborczej. W całej Polsce jest to kwota ok. 60 mld zł. Sejm musi zapewnić te środki w  budżecie, aby przekazać dalej.
 Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska poprosiła o informację jeśli te środki wpłyną do budżetu  gminy.
Przewodnicząca Danuta Grabowska zapytała czy znajdą się w budżecie gminy dodatkowe środki na opracowanie projektów dróg.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jeżeli będzie taka wola Rady to jesteśmy w stanie niewielkie środki zaleźć. Zacytowała słowa radnej Bogusławy Wietrzyńskiej-Stramczewskiej mówiąc, że idą trudne czasy i musimy być oszczędni, choć nigdy nie byliśmy rozrzutni. Trzeba wziąć po uwagę różne rzeczy, stan pandemii który nadal trwa. Przygotowana jest dokumentacja na zaplanowane inwestycje, na które jeżeli pojawią się programy będziemy wnioskować o dofinansowanie tj. wykonanie termomodernizacji w SP w Bieganowie i budowa hali sportowej w Sokolnikach. Pani wójt poinformowała, że do Urzędu Gminy wpłynęło pismo z zapytaniem czy jesteśmy zainteresowani programem rewitalizacji. Wniosek który był złożony na rewitalizację otrzymał negatywną opinię, a teraz przywrócono ten temat z możliwością uzyskania niższego dofinansowania tj. 72,98%.  Do rewitalizacji przedszkola dołączony jest też projekt budowy Małego Kina Społecznościowego do realizacji którego przystępujemy wraz z innymi samorządami. Tam możemy uzyskać dofinansowanie w wysokości 150.000 zł, natomiast oferta w rewitalizacji jest korzystniejsza. W skład programu rewitalizacji wchodzi budowa Małego Kina Społecznościowego, modernizacja tarasu za pałacem i modernizacja przedszkola. Na wykonanie przedszkola jest opracowana cała dokumentacja, kosztorys opiewa na kwotę 2.200.000 zł. Gdyby gmina uzyskała dofinansowanie koszt po stronie gminy będzie wynosił 650.000-700.000 zł. Pani wójt zachęciła do obejrzenia projektu.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska uważa, że jest najwyższy czas aby zmodernizować przedszkole, ponieważ jeżeli nic nie zrobimy to dzieci odejdą do innych placówek.
Radny Jerzy Woś zaproponował przeniesienie dzieci przedszkolnych do budynku tysiąclatki w Kołaczkowie.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że od września przeniesiony będzie tam oddział przedszkolny kl. „0”. w projekcie przedszkola jest modernizacja całego budynku i dostosowanie go do nowoczesnych standardów. Uważa, że należy skorzystać z tego dofinansowania. W kolejnym temacie pani wójt poinformowała o rozmowach przeprowadzonych w temacie ścieżki pieszo-rowerowej od Kołaczkowa do Zielińca. W grudniu Starostwo Powiatowe we Wrześni otrzymało na własność tereny po byłej kolejce wąskotorowej na odcinku około 5,5 km na poszerzenie pasa drogowego. Po rozmowach ze Starostwem Powiatowym zostało zaproponowane, aby opracowanie dokumentacji projektowej budowy ścieżki było po stronie Gminy Kołaczkowo. Koszt wykonania projektu to kwota ok. 60.000 zł. Gdyby zostało zaakceptowane przez Radę Gminy, to jest szansa aby w przyszłym roku rozpocząć budowę.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewka uważa, że jest to realne aby przeznaczyć środki. Zapytała o szczegóły porozumienia.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że porozumienie które podpisze będzie nas upoważniało do pozyskiwania środków zewnętrznych na wykonanie tej inwestycji. Zdecydowanie większe szanse w pozyskaniu środków zewnętrznych ma porozumienie dwóch samorządów gminnego i powiatowego.
Radny Jerzy Woś jest za wykonaniem tej inwestycji. Zwrócił uwagę aby poprawić zjazd ze ścieżki pieszo-rowerowej przy stacji paliw w Kołaczkowie gdyż jest wysoki uskok. Jest za tym aby wykonać jeszcze dwa, trzy projekty dróg i ścieżkę.
Wójt Teresa Waszak poinformowała, że na pewno trzeba będzie dołożyć do budowy drogi w Szamarzewie. Kolejny rok nie będzie realizowana droga ul. Pocztowa i Szkolna w Sokolnikach. Po raz trzeci będzie złożony wniosek z projektem budowy drogi ul. Pocztowa i Szkolna w Sokolnikach i ul. Ogrodowej i do cmentarza w Kołaczkowie. Środki dopiero będą na 2021 rok dlatego zaplanowane środki na ten rok można przeznaczyć na inne zadanie.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewka zapytała o informację na jakim etapie jest realizacja drogi wojewódzkiej nr DW 441.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, ze realizacja inwestycji będzie etapowana i pierwszy odcinek będzie robiony od strony Miłosławia.
Radny Adam Kruszyński zaproponował opracowanie dwóch projektów dróg w Grabowie Królewskim i Borzykowie. Jest przeciwny wykonywaniu większej ilości projektów ponieważ stają się nie aktualne i jest to wyrzucanie pieniędzy.
Radna Małgorzata Jakubowska powiedziała, że na opracowanie dokumentacji projektowej dróg w Grabowie Królewskim są  przeznaczone oddzielne środki.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że na wykonanie dróg w Grabowie Królewskim gmina nie otrzyma dofinansowania i będzie realizowała w całości ze środków własnych.
Radny Jerzy Woś powiedział, że ciągle są miejscowości które są pomijane w inwestycjach i przesuwane na kolejny rok.
Radna Małgorzata Jakubowska zaproponowała wykonanie projektu drogi za stawami dz. nr 58/1 w Krzywej Górze, która może mieć większe szanse na pozyskanie dofinansowania na jej realizację.
Radny Jerzy Woś odpowiedział, że ta droga była utwardzona tłuczniem i jest w niezłym stanie.
Radna Małgorzata Jakubowska zaproponowała aby drogę, o którą wnioskuje radny dz. 251,253 również utwardzić tłuczniem.
Radny Jerzy Woś uważa, że należałoby wykorytować drogę przed utwardzeniem tłuczniem. Na podjęcie takich działań musiałby być opracowany projekt budowy drogi.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewka zaproponowała, aby umownie zapewnić opracowanie projektów tych dróg, o których mowa, w roku przyszłym.
Radna Małgorzata Jakubowska powiedziała, że Gmina Kołaczkowo posiada taki dokument jak Strategia Rozwoju, w którym są wyznaczone drogi do realizacji. Uważa, że Rada powinna realizować ten plan.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewka powiedziała, że do strategii miał być sporządzony dokładny plan, który nie został opracowany. Strategia rozwoju jest wizją, która może być ruchoma.
Wójt Teresa Waszak poprosiła o wyrażenie opinii w sprawie budowy ścieżki pieszo-rowerowej.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewka powiedziała, że lepiej jest wykonać ścieżkę z asfaltu.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że przeprowadziła rozmowę z fachowcem, który stwierdził, że asfalt jest mało odporny na warunki atmosferyczne i po pewnym czasie się wykrusza. Poza tym jest to teren zabudowy mieszkaniowej i zdecydowanie łatwiej jest rozebrać kostkę niż wyciąć asfalt.
Przewodnicząca Danuta Grabowska ogłosiła głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie pomocy rzeczowej do Starostwa Powiatowego na przygotowanie projektu budowy ścieżki pieszo-rowerowej.
Wynik głosowania „ZA” 14 radnych.
Przewodnicząca Danuta Grabowska ogłosiła 10 min przerwy.
Posiedzenie opuścili radna Magdalena Cieślak i radny Robert Ptaszyński.
Przewodnicząca Danuta Grabowska uważa, że powinny być opracowane projekty dróg w Borzykowie i Grabowie Król. na wykonanie których, zostanie przeznaczona kwota około 70.000 zł oraz dołożyć kwotę około 35.000 zł do realizacji drogi w Szamarzewie.
Radny Jerzy Woś złożył wniosek aby w protokole z dzisiejszej komisji wskazać kolejne drogi do opracowania projektów w roku następnym. Poprosił radnych o zaakceptowanie takich ustaleń.
Radna Małgorzata Jakubowska zaproponowała aby sołectwo Krzywa Góra przy podziale funduszu sołeckiego na kolejny rok, zaplanowało środki na opracowanie dokumentacji projektowej drogi.
Radny Jerzy Woś zapewnił, że taki zapis się znajdzie. Podczas zebrania wiejskiego będzie wnioskował o przeznaczenie 10.000 zł na opracowanie projektu drogi dz. nr  251, 253.
Przewodnicząca Danuta Grabowska powiedziała, że na następnych komisjach wspólnych będą typowane drogi do projektu budżetu na 2021 rok. Uważa, że dzisiaj będą wyznaczone drogi do opracowania projektów na chwilę obecną.
Wójt Teresa Waszak poprosiła Radę o zgodę na przeznaczenie środków finansowych na opracowanie projektu budowy drogi Wszembórz Libobry. Mieszkańcy utrzymują tą drogę sami. Istnieje duża szansa na otrzymanie dofinansowania z PROW.
Radny Jerzy Woś uważa, że została tylko droga dz. nr 251, 253 w Krzywej Górze, na którą nie ma pieniędzy aby wykonać projekt. Twierdzi, że popiera pozostałe pomysły, a nie ma zrozumienia na jego potrzeby.
Przewodnicząca Danuta Grabowska zapytała panią skarbnik czy znalazłyby się środki około 76.000 zł na opracowanie projektu drogi Wszembórz Libobry?
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że można przesunąć z zadania ul. Pocztowa w Sokolnikach, która nie będzie realizowana w tym roku.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała ile obecnie jest zrobionych projektów dróg.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że projekty są opracowane na ul. Ogrodową i do cmentarza w Kołaczkowie, ul. Pocztowa i Szkolna w Sokolnikach, ul. Polna w Borzykowie. Projekty muszą być przygotowane, ponieważ termin ogłoszenia naboru wniosków o dofinansowanie  jest dość krótki. W tej chwili został ogłoszony nabór na Program Budowy Dróg Samorządowych i do 15 sierpnia musimy złożyć wniosek. Do tego dofinansowania zostaną złożone drogi ul. Ogrodowa i do cmentarza w Kołaczkowie i ul. Pocztowa i Szkolna w Sokolnikach.   
Radny Jerzy Woś złożył wniosek aby opracować projekt budowy drogi dz. nr 251, 253 w Krzywej Górze. Zapewnił, że mieszkańcy wyrażą zgodę na przeznaczenie kwoty 10.000 zł w funduszu sołeckim na ten cel.
Wójt Teresa Waszak zapytała czy jeżeli sołectwo przeznaczy środki w przyszłym roku na opracowanie projektu, to jego realizacja też zostaje przesunięta na przyszły rok.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zaproponowała zaplanować środki w funduszu sołeckim w roku przyszłym. Będzie to gwarantem realizacji, gdyż w momencie podpisywania umowy trzeba mieć zaplanowane środki w budżecie.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała co w przypadku gdy mieszkańcy przegłosują na zebraniu wiejskim opracowanie projektu drogi przy stawach dz. nr 58/1.
Radny Jerzy Woś uważa, że nie przegłosują bo przez dłuższy czas wnioskują o drogę dz. nr 251, 253 w Krzywej Górze.
Przewodnicząca Danuta Grabowska zarządziła głosowanie w sprawie opracowania projektów dróg ul. Rumiankowa, Miętowa i Stolarska w Borzykowie, drogi w Grabowie Królewskim i drogi Wszembórz Libobry.
Wynik głosowania 9 „ZA”.
Ad.11
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego przez Gminę Kołaczkowo. Zadanie to obejmuje nowe zadanie ujęte w projekcie zmian do uchwały budżetowej na 2020 r. budowa oświetlenia w m. Szamarzewo. Zostały przeprowadzone rozmowy z firmą Enea, która zaproponowała dużo wyższa kwotę. Natomiast spółka Energa zaproponowała lepsze warunki i udziały w spółce. Wartość tego zadania wynosiłaby 20.000 zł, za tą kwotę spółka wykona oświetlenie w Szamarzewie.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że w całej gminie pieczę nad oświetleniem ulicznym obejmuje firma Enea, natomiast miejscowość Huby Szamarzewskie obejmuje firma Energa. Otrzymaliśmy propozycję od  firmy Energa wykupienia udziałów i za te udziały będzie realizowana inwestycja. Firma przedstawiła kwotę inwestycji 20.000 zł, a tym samym wartość udziałów w spółce.  Jest to dużo korzystniejsze niż realizowanie zadania przez inną firmę.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał czy cena za energię w firmie Enea i Energa się różni.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że kwoty za energię są porównywalne.
Przewodnicząca Danuta Grabowska ogłosiła głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie określenia zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego przez Gminę Kołaczkowo.
Wynik Głosowania 12 „ZA”.
Na salę obrad wszedł radny Robert Ptaszyński.
Ad.12
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła proponowane zmiany w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2020 r. Projekt uchwały w załączeniu.
Radny Jerzy Woś zapytał na co zostanie przeznaczona kwota 50.000 zł, o którą zwiększa się plan wydatków bieżących na administrację publiczną, zakupy i usługi.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że kwota ta zostanie przeznaczona na zakup komputerów i wymianę skrzydła drzwi wejściowych do urzędu. Zostało przygotowane biuro podawcze i wymienione okna w piwnicy.
Wójt Teresa Waszak dopowiedziała, że otrzymała propozycję od banku spółdzielczego aby zrobić oddzielne wejście do sali ślubów od strony korytarza. Obecnie wejście do sali ślubów jest od strony korytarza banku. Zwróciła się do zarządu banku o partycypowanie w kosztach wykonania tego zadania.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała jak będzie funkcjonował punkt obsługi klienta. Czy osoba obsługująca będzie pracowała na zasadzie zmiany. Uważa, że miejsce jest małe i Państwowa Inspekcja Pracy może nie wyrazić zgody na takie stanowisko pracy.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, ze będzie to punkt obsługi klienta, ale również biuro podawcze i informacyjne. W wielu samorządach takie miejsca funkcjonują i jest to duże udogodnienie dla interesantów. W czasie pandemii nadal są prowadzone dyżury na korytarzu, klienci są wpuszczani pojedyńczo, przypominamy o dezynfekcji rąk i zakładaniu maseczki.
Radna Ewa Zgolińska zapytała o zwiększenie planu wydatków majątkowych o kwotę 40.000 zł na przebudowę sceny w Kołaczkowie. Twierdzi, że miał być tylko zrobiony dach nad sceną.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że posiada ekspertyzę techniczną sceny w Kołaczkowie. Budowa tej sceny odbywała się na zasadzie czynu społecznego, nie było wykonanej dokumentacji. Po wykonaniu inwentaryzacji okazało się, że konstrukcja zagraża bezpieczeństwu i nadzór budowlany zakazał użytkowania. Przygotowany jest kosztorys inwestorski na kwotę 35.000 zł. Nie ma potrzeby wymiany poszycia dachowego tylko wzmocnienie konstrukcji.
Skarbnik Danuta Olejniczak zapytała czy radni wyrażają zgodę na przeznaczenie środków w budżecie w kwocie 60.000 zł na opracowanie dokumentacji projektowej budowy ścieżki pieszo-rowerowej i brakujące środki na projekty dróg.
Radni wyrazili zgodę.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zwróciła uwagę, że proponowane były 4 i 3 drogi do opracowania projektów. Zasadą jest głosowanie nad najdalej idącym wnioskiem czyli jako pierwszy powinien być przegłosowany wniosek na projekty 4 dróg, a następnie wniosek na 3 drogi.
Wójt Teresa Waszak przedstawiła pismo z Centrum Projektów Polska Cyfrowa o ponownym opracowywaniu map białych plam. Są to miejsca, gdzie nie ma internetu szerokopasmowego. Mieszkańcy sami mogą zgłosić adresy nie uwzględnione lub pominięte w doprowadzeniu światłowodu.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że na wniosek firmy Inea, Rada Gminy wyraziła zgodę na obniżenie podatku związanego z umieszczeniem w  pasie drogowym swojej infrastruktury. W zamian firma Inea miała doporowadzić internet do 900 punktów w gminie.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie do końca jest zrealizowany. W miejscach gdzie wystąpiły utrudnienia internet nie został zrobiony.
Ad. 13
Radna Małgorzata Jakubowska przewodnicząca komisji Budżetu i Finansów przedstawiła informację z posiedzenia komisji w dniu 22.06.2020 r. Poprosiła o przesyłanie kwartalnego raportu na temat przeprowadzonych kontroli podatkowych.
Radny Robert Ptaszyński przewodniczący Komisji Wychowania, Oświaty, Kultury i Pomocy Społecznej, Mieszkaniowej i Gospodarki Komunalnej przedstawił informację z posiedzenia komisji w dniu 29.06.2020 r.
Ad.14.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy pojawiły się oszczędności w oświacie związane z brakiem dowozów dzieci do szkół i zdalnym nauczaniem. Zapytała czy organ prowadzący ma jakieś wytyczne i czy są prowadzone działania, aby przygotować szkoły na przybycie dzieci. Czy jest rozpatrywane zwiększenie odległości, aby zachować dystans.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że wytyczne ministerstwa mówią o tym, że od 1 września dzieci idą do szkoły. Jaka będzie sytuacja epidemiologiczna w kraju tego nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Klasy mniej liczne będzie można przystosować i dzieci rozdzielić aby zachować dystans, natomiast w bardziej licznych klasach to nie będzie możliwe. Stan pandemii zdecydowanie niekorzystnie wpłynął na naukę dzieci. Oszczędności na pewno będą w transporcie, ponieważ autobusy nie dowoziły dzieci. Zmniejszyły się kwoty w wydatkach godzin nadliczbowych.
Filip Biernat dziennikarz zapytał o decyzję radnych w temacie rewitalizacji.
Radny Jerzy Woś powiedział, że przedszkole będzie, tylko kwestia gdzie. Jeśli mamy inwestować w przedszkole w Kołaczkowie to proponuje rozbudować przedszkole w Sokolnikach i dać szansę utworzenia oddziału przedszkolnego w Bieganowie i w Grabowie Królewskim. Bliskość utworzenia oddziałów przedszkolnych spowoduje, że dzieci nie będą wyjeżdżać do przedszkoli w innych miejscowościach. Uważa, że bardzo dobrym pomysłem będzie utworzenie przedszkola w tysiąclatce, a obecny budynek przeznaczyć na mieszkania socjalne.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że przeniesienie klas I-III do budynku tysiąclatki nie spotkało się z akceptacją rodziców, ale w konsekwencji okazało się to dobrym pomysłem. Do programu rewitalizacji Rada przystąpiła w ubiegłej kadencji. Na opracowanie programu gmina otrzymała dofinansowanie około 70.000 zł i każdego roku przedstawia sprawozdanie z jego realizacji. Wójt uważa, że dobrym krokiem byłoby pójście w realizację tego programu, gdyż kwota dofinansowania jest duża, po stronie gminy byłby to koszt około 650.000 - 700.000 zł.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska stwierdziła, że jeżeli przystąpimy do remontu przedszkola to konieczne będzie przeniesienie dzieci.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że mamy tyle miejsca oświatowego, że będzie możliwość przeniesienia dzieci.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała czy po przebudowie przedszkola będzie zwiększona oferta, aby przyciągnąć dzieci.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że z tego dofinansowania nie ma oferty na programy miękkie. Oprócz ładnego wyglądu przedszkola, bardzo ważne jest zaangażowanie osób w nim pracujących.
Radna Małgorzata Jakubowska zwróciła się z prośbą o przygotowanie listy opracowanych projektów, pozwoleń wraz z datami końcowymi oraz coroczną aktualizację tej listy. Poinformowała, że Powiat Wrzesiński rozpoczął w Grabowie Królewskim czyszczenie kanału burzowego. Jednak koszty będą większe niż przewidziano i zwróciła się z prośbą o udział Gminy Kołaczkowo w tej inwestycji.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że otrzymała pismo, w którym powiat zwrócił się z prośbą o dofinansowanie tego zadania. Została wyrażona zgoda choć to nie jest zadaniem gminy. W ramach dobrej współpracy zaproponowaliśmy wsparcie w wysokości 1.000 zł.
Radna Małgorzata Jakubowska dopowiedziała, że po odkryciu wszystkich studzienek okazało się, że pracy jest tam bardzo dużo, ponieważ odkąd były zamontowane kanały burzowe nie były jeszcze czyszczone. Dowiedziała się, że za poprzedniego wójta i Rady zostały odłączone bloki od kanału burzowego. W tej chwili są oczyszczone 2 odcinki, a jest ich 8. Zapytała czy gmina może jeszcze pomóc w realizacji tego zadania.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie jest to zadaniem gminy. W ramach dobrej współpracy dokładaliśmy do zadań powiatu przy budowie chodnika w Krzywej Górze, budowie drogi Grabowo Królewskie - Zieliniec czy do zakupu karetki. Potwierdziła, że została zaproponowana kwota 1.000 zł.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                                                                                  Przewodniczący Komisji
Monika Nowak                                                                                           Danuta Grabowska


Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 listopada 2020 13:26
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 159
10 listopada 2020 13:26 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany