Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 17/2020 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 21.09.2020 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 17/2020
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 21.09.2020 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.


Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Kołaczkowo Danuta Grabowska. Powitała zaproszonych gości oraz pracowników UG - lista obecności w załączeniu.
Radna Ewa Zgolińska wniosła o wprowadzenie do porządku obrad punktu dotyczącego dowozów szkolnych oraz podziału klasy „0” w ZSP w Kołaczkowie.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odpowiedziała, że temat ten może zostać omówiony w punkcie 14 wolne głosy i wnioski.
Wójt Teresa Waszak poprosiła o zmianę kolejności omawianych tematów, aby rozpocząć od punktów 10, 11, 12 i 13, pozostałe według planowanej kolejności.
Przewodnicząca przedstawiła następujący porządek posiedzenia:
1.Otwarcie
2.Przedstawienie porządku obrad.
3.Wyrażenie zgody na wniesienie wkładu pieniężnego i objęcie udziałów w Sp. z o.o. „Oświetlenie uliczne i drogowe” z siedzibą w Kaliszu.
4.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2020 r.
5.Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Kołaczkowo na lata 2020-2026.
6.Przedstawienie informacji o wykonaniu budżetu za I półrocze 2020 r.
7.Przyjęcie protokołów nr 15 i 16.
8.Ustalenie średniej ceny jednostki paliwa w Gminie  Kołaczkowo  na rok szkolny 2020/2021.
9.Zatwierdzenie Sołeckiej Strategii Rozwoju wsi Borzykowo.
10.Zatwierdzenie Sołeckiej Strategii Rozwoju wsi Żydowo.
11.Przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położnych w obrębie Borzykowo, gmina Kołaczkowo.
12.Przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położnych w obrębie Sokolniki- część wschodnia, gmina Kołaczkowo.
13.Wyrażenie zgody na sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. nr 56/2 położonej w Kołaczkowie.
14.Wolne głosy i wnioski.

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie 14 głosami „ZA”.
Ad. 3
Barbara Dymińska zastępca skarbnika przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie wkładu pieniężnego i objęcie udziałów w Spółce z o.o. „Oświetlenie uliczne i drogowe” z siedzibą w Kaliszu. Poinformowała, że zgodnie z podjętą uchwałą Rady Gminy w sprawie określenia zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego przez Gminę Kołaczkowo, każdorazowe przekazanie środków finansowych na pokrycie udziałów możliwe jest po uprzednim wyrażeniu zgody przez Radę Gminy i podjęcie odrębnej uchwały w tej sprawie.
Ad.4
Barbara Dymińska zastępca skarbnika przedstawiła proponowane zmiany w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2020 r. Projekt uchwały w załączeniu do protokołu.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała jaka jest zasadność budowy szamba przy przedszkolu w Sokolnikach, jeżeli placówka nie będzie tam funkcjonowała.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jest to budynek gminny, nawet jeśli nie będzie w nim przedszkola, to nie może być podłączona do wspólnego szamba świetlica wiejska i OSP.
Ad.5
Barbara Dymińska zastępca skarbnika omówiła proponowane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Plan dochodów i wydatków  dostosowuje się do uchwały budżetowej w 2020 roku. W kolumnie "Wydatki objęte limitem na zadania majątkowe" wprowadza się zmiany w 2020 i 2021 roku w związku z realizacją zadania „Termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Bieganowie” oraz w związku z wprowadzeniem nowego przedsięwzięcia pn.: „Modernizacja budynku przedszkola oraz Pałacu Reymonta wraz z otoczeniem w ramach programu rewitalizacji Gminy Kołaczkowo”. Zmniejsza się również wydatki objęte  limitem dla zadania „Przebudowa i rozbudowa oczyszczalni ścieków” o kwotę 41.000,00 zł. W załączniku Nr 2 do uchwały  zmienia się  limity wydatków na przedsięwzięcie pn. „Termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Bieganowie, w tym opracowanie projektu”. Limit wydatków na w/w zadanie planuje się w wysokości  1.556.424,00 zł, w tym:  986.424,00 zł w 2020 roku oraz 570.000,00 zł w 2021 roku. Wprowadza się nowe przedsięwzięcie pn.: „Modernizacja budynku przedszkola oraz Pałacu Reymonta wraz z otoczeniem w ramach programu rewitalizacji Gminy Kołaczkowo”. W związku z możliwością pozyskania dofinansowania w wysokości 76,83 % kosztów kwalifikowalnych do w/w zadania  z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego  działanie 9.2 „Rewitalizacja miast i ich dzielnic, terenów wiejskich, przemysłowych i powojskowych” Gmina Kołaczkowo złożyła wniosek o dofinansowanie tego zadania. Planowany koszt inwestycji w/g kosztorysu wynosi 2.390.574,00 zł  plus inne koszty m.in.  wynagrodzenie inspektora nadzoru. Kwota wkładu własnego gminy wynosi około 800.000,00 zł. Planuje się na powyższe zadanie środki w 2020 roku w wysokości 700.000,00 zł oraz w 2021 środki w wysokości 100.000,00 zł
Barbara Dymińska zastępca skarbnika poinformowała, że do projektu zmiany WPF zostanie  wprowadzone kolejne zadanie. Dotyczy opracowania dokumentacji projektowej ciągu pieszo-rowerowego, na który Rada przeznaczyła kwotę 60.000 zł. Według informacji otrzymanej od Naczelnika Wydziału Dróg Powiatowych dokumentacja nie będzie wykonana w tym roku, ze względów technicznych i w związku z tym środki zostaną zabezpieczone na rok następny.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy zostało zawarte porozumienie z Powiatem Wrzesińskim określające szczegółowe warunki udzielenia pomocy finansowej na budowę ciągu pieszo-rowerowego.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że w tej chwili zostały zebrane oferty na wykonanie tego projektu, wybrano najtańszą ofertę, która mieści się w tej kwocie, ale wykonawca zastrzegł sobie że nie jest w stanie tego wykonać w tym roku z przyczyn obiektywnych tj. sporządzenie map. Dlatego umowa będzie podpisana w tym roku, a płatność nastąpi w roku następnym.
Ad.6
Barbara Dymińska zastępca skarbnika omówiła wykonanie budżetu za I półrocze 2020 roku według dostarczonego opracowania. Dochody ogółem na plan 32 565 729,95 wykonano w kwocie 19 812 680,90 zł tj. 60,84 % z czego dochody bieżące wykonano w kwocie 15.554.026,26 zł tj. 56,20%, a dochody majątkowe wykonano w kwocie 4.258.654,64 zł tj. 87,12 %. Plan wydatków wynosił 35.431.823,95 zł , a wykonanie 16.734.825,51 zł tj. 47,23% w tym wydatki majątkowe wykonano w kwocie 3.209.195,66 zł tj. 37,71%, a wydatki bieżące w kwocie 13.525.629,85 zł tj. 50,24%. Stan zaległości z tytułu podatków i opłat na dzień 30 czerwca 2020 r. wynosił ogółem 914.359,66 zł w tym: podatek od nieruchomości 103.095,22 zł, podatek rolny 10.976,28 zł, podatek leśny 422,10 zł, podatek od środków transportowych 50.129,60 zł, wpłaty z tytułu funduszu alimentacyjnego 659.240,90 zł oraz pozostałe 90.495,56 zł. Stan zobowiązań ogółem wynosił 118.610,34 zł. W budżecie Gminy Kołaczkowo na dzień 30 czerwca planowany był deficyt w wysokości 2.866.094 zł, a ostatecznie zamknął się nadwyżką w wysokości 3.077.855,39 zł.
Ad.7
Protokoły nr 15 i 16 zostały przyjęte.
Ad.8
Aneta Nowak omówiła projekt uchwały w sprawie ustalenia średniej ceny paliwa w Gminie Kołaczkowo na rok szkolny 2020/2021. Wyjaśniła, że przyjęte średnie ceny jednostki paliwa służą do określenia zwrotu kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów do szkół.
Głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie ustalenia średniej ceny paliwa w Gminie Kołaczkowo na rok szkolny 2020/2021.
Wyniki Głosowania 14 „ZA”
Ad.9, 10
Marta Błaszczyk przedstawiła Sołeckie Strategie Rozwoju wsi Borzykowo i Żydowo. Wyjaśniła, że na początku roku moderatorzy z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego wspólnie z przedstawicielami Grup Odnowy Wsi przeprowadzili wizje lokalne w sołectwach, a następnie wzięły udział w cyklu warsztatów szkoleniowych z zakresu opracowania Sołeckiej Strategii Rozwoju Wsi. Dokument ten zawiera charakterystykę wsi, analizę słabych i mocnych stron, program krótko i długoterminowy. Stanowi on sformalizowany kierunek działań dla rozwoju wsi i podstawę do ubiegania się o wsparcie finansowe z dostępnych źródeł pomocowych.
Do projektów uchwał pytań nie zgłoszono. Głosowanie w sprawie przyjęcia projektów uchwał.
Wyniki głosowania 14 „ZA”
Ad.11
Dariusz Leszczyński poinformował, że projekt uchwały został sporządzony po uprzednim wyrażeniu zgody Rady Gminy na zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Borzykowo.
Do projektu uchwały pytań nie zgłoszono.
Głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Borzykowo, gmina Kołaczkowo.
Wyniki głosowania 14 „ZA”.
Ad.12
Dariusz Leszczyński przedstawił projekt uchwały o sporządzenie planu miejscowego dla działki nr 391/1 położonej w Sokolnikach. Wniosek w tej sprawie został przedstawiony na ostatnim posiedzeniu komisji i zaakceptowany przez radę gminy.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała o koszt sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Sekretarz Ilona Orakowska odpowiedziała, że nie został jeszcze wyłoniony planista, koszt znany będzie po podpisaniu umowy.
Głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Sokolniki- część wschodnia, gmina Kołaczkowo.
Wyniki głosowania 14 „ZA”.
Ad.13
Dariusz Leszczyński poinformował, że na ostatniej komisji został przedstawiony wniosek o objęcie planem miejscowym dz. nr 56/2 położonej w Kołaczkowie przy ul. Leśnej od strony ul. Wrzesińskiej. Rada wówczas nie wyraziła zgody, na objęcie działki planem. 7 sierpnia właściciel nieruchomości ponownie złożył wniosek do którego dołączył proponowany projekt podziału działki. Działka ta od drogi, która jest gruntowa, objęta jest obowiązującym planem, a jej przeznaczenie to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej. Niestety przy tej nieruchomości nie przebiega sieć energetyczna ani wodociągowa. Aby zachować ciągłość planu należałoby również dołączyć dz. nr 57/2 i 61/4. Przewidywany koszt to około 6.000 zł.
Radna Bogusława Wietrzyńska -Stramczewska powiedziała, że po sprawdzeniu w studium teren ten nie jest przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową. Nie ma zgodności przez co konieczna będzie zmiana studium.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że podział, który Radni otrzymali jest propozycją wnioskodawcy. Na mapie jest zaznaczony teren który jest objęty planem miejscowym, są to działki znajdujące się przy drodze gminnej.
Radny Jerzy Woś zapytał czy gmina musiałaby zapewnić doporowadzenie wody do tych działek.
Radna Bogusława Wietrzyńska -Stramczewska powiedziała, że studium i plany miejscowe zabezpieczają potencjalne potrzeby mieszkańców. Zapytała czy drogi wytyczone na tym osiedlu są drogami wewnętrznymi?
Sekretarz Ilona Orakowska odpowiedziała, że w przedstawionym projekcie są to drogi wewnętrzne.
Głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. nr 56/2 położonej w Kołaczkowie.
„ZA” 1,  „PRZECIW”5,  „WSTRZYMYUJĄCYCH SIĘ” 8
Ad.14
Radna Ewa Zgolińska poruszyła temat dowozów szkolnych. Zapytała dlaczego został ogłoszony przetarg na dowóz dzieci do szkół skoro gmina posiada własny tabor oraz kierowców którzy wyrazili gotowość do pracy będąc na emeryturze. Uważa, że autobusy są wyremontowane i koszty dowozów własnym taborem byłyby dużo niższe niż oferta która została wybrana wynosząca  5 zł/km.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że w tym roku jeden z kierowców złożył dokumenty o świadczenie emerytalne, a drugi kierowca będący już na emeryturze pracował na umowę zlecenie. Tabor który gmina posiada jest zadbany, ale coraz starszy. Referat oświaty dokonał wyliczenia kosztów dowozów i stąd temat aby wynająć transporty zewnętrzny.
Radna Ewa Zgolińska powiedziała, że należało przeprowadzić rozmowy z kierowcami, ponieważ mieli zapewnienie iż będą pracować, dlatego pozyskali wszystkie potrzebne uprawnienia. Uważa, że trasy są źle rozpisane i przewoźnicy nadrabiają zbyt dużo kilometrów.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że autobusem nie wolno cofać, musi mieć przygotowaną drogę na wprost. W miesiącu wrześniu następuje zawsze wiele zmian w kursach, ponieważ dostosowywane są do zmieniającego się planu lekcji.
Radny Jerzy Woś powiedział, że powinniśmy się szczycić tym, że posiadamy własny tabor i powinniśmy nim jeździć, bo na pewno nie jest dużo gorszy od tego, którym dysponuje przewoźnik.
Radna Ewa Zgolińska powiedziała, że do klasy „0” w ZSP w Kołaczkowie uczęszcza 26 dzieci i w związku z tym należy podzielić ten oddział na dwie grupy.
Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że na początku roku przyjmowane są dzieci z danego obwodu, a jeżeli jest wolne miejsce również dzieci spoza obwodu z zastrzeżeniem 1-2 miejsc rezerwowych. Do klasy „0” pani dyrektor przyjęła 5 dzieci spoza obwodu co sprawiło, że oddział liczył 25 uczniów, czyli maksymalną ilość. Tak się złożyło, że do Borzykowa przyprowadziła się rodzina z dzieckiem 6 letnim, które zapisano do klasy „0”. Oddział liczy teraz 26 dzieci i wymusza utworzenie drugiego oddziału. Wśród tych dzieci dwoje uczniów należy do obwodu szkoły w Grabowie Królewskim, gdzie jest bardzo mało dzieci. Tworzenie dwóch oddziałów spowoduje obciążenie budżetu gminy.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy dyrektor ma prawo odmówić przyjęcia dziecka.
Radny Robert Ptaszyński odpowiedział, że dyrektor ma prawo odmówić przyjęcia dziecka spoza oddziału lub może wpisać na listę rezerwową.
Radny Jerzy Woś zaproponował przeprowadzić rozmowy z rodzicami z Grabowa Królewskiego, aby ich dzieci chodziły do szkoły z własnego obwodu.
Radna Małgorzata Jakubowska powiedziała, że takie rozmowy były przeprowadzone z rodzicami, którzy musieli mieć powód do tego, aby zapisali dziecko do ZSP w Kołaczkowie.
Radny Jerzy Woś w związku z wieloma pytaniami o miejscowe plany zagospodarowana przestrzennego chciałby, aby pracownik urzędu przedstawił ten temat mieszkańcom Krzywej Góry na zebraniu wiejskim.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zostało wyłożone do publicznego wglądu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Zainteresowanie wykazały tylko dwie osoby z całej gminy, a jest to bardzo ważny dokument planistyczny.
Sekretarz Ilona Orakowska wyjaśniła, że w 2014 roku zmiana przepisów wymusiła częściową zmianę studium, a w 2018 r. całkowitą zmianę, która jest procedowana. Natomiast potrzeba sporządzenia planów miejscowych wynikła z konieczności zabezpieczenia terenów pod zabudowę mieszkaniową. Zgodnie z ustawą do lipca 2022 roku konieczne jest uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i studium.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała o interpelację, którą złożyła w sprawie kontroli stanu chodników w m. Borzykowo wzdłuż ul. Wrzesińskiej. WZDW Rejon w Koninie po przeprowadzeniu kontroli stanu technicznego chodnika stwierdził, że organem odpowiedzialnym za dalsze prowadzenie sprawy jest inwestor budowy kanalizacji sanitarnej tj. UG Kołaczkowo. Radna prosi o dalszą korespondencję w tej sprawie.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zostało wystosowane pismo do wykonawcy inwestycji i nie jest wskazane, że z jego winy powstały zapadnięcia. Chodniki są już stare i kostki chodnikowe się zapadają.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że powstał spór kompetencyjny ponieważ, pozwolenie na zajęcie pasa drogowego i jego odbiór odpowiedzialne było WZDW Rejon Konin, natomiast Urząd Gminy odpowiedzialny był za odbiór wykonania inwestycji. W tej chwili zarzucane jest gminie, że odbiór inwestycji wiązał się z odbiorem pasa drogowego.
Radny Jerzy Siemiątkowski powiedział, że na terenie gminy funkcjonują dwie stołówki w szkołach, w których wydawana jest porównywalna ilość obiadów. W związku z tym zapytał dlaczego w jednej stołówce ilość zatrudnionych osób wynosi 2 etaty, a w drugiej 1,5 etatu. Uważa, że jest to dyskryminacja.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że na dzień dzisiejszy nie posiada informacji o ilości wydawanych obiadów. W arkuszu organizacyjnym zaplanowane zostało na ten rok 1,5 etatu. Jeżeli w ubiegłym roku funkcjonowały 2 etaty to nie wie dlaczego pani dyrektor nie wnioskowała również o 2 etaty na ten rok.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                                                                                  Przewodniczący Komisji
Monika Nowak                                                                                           Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 listopada 2020 13:27
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 188
10 listopada 2020 13:27 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany