Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 50/2018 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 29.10.2018 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 50/2018
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 29.10.2018 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.


Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska. Powitała wójt, sekretarz, skarbnik, radnych, zaproszonych gości oraz pracowników UG - lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, który poszerzono o punkt 11 i 12 i przedstawia się następująco:
1.Otwarcie.
2.Przyjęcie protokołu nr 46, 47, 48.
3.Ustalenie stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie na 2019 rok
4.Określenie ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze Gminy Kołaczkowo w 2019 roku.
5.Określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo.
6.Określenie wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie Gminy Kołaczkowo.
7.Zwolnienie od podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo w roku podatkowym 2019.
8.Zawarcie porozumienia międzygminnego z gminą Lądek.
9.Przyjęcie programu współpracy Gminy Kołaczkowo z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w 2019 roku.
10.Zmiana Uchwały Nr XXXIV/259/2018 Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 12 lutego 2018 roku w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych jednostek oświatowych prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne inne niż Gmina Kołaczkowo oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.
11.Informacja w sprawie przystąpienia do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w m. Sokolniki cz. zachodnia.
12.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2018.
13.Wolne głosy i wnioski.

Ad.2.
Protokoły nr 46,47,48 zostały przyjęte jednogłośnie.
Ad.3.
Jarosław Zgoliński kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla ZGKiM w Kołaczkowie na 2019 r. Stawki jednostkowe dotacji do kosztu przyjęcia 1 m3 ścieków dowożonych z terenu Gminy Kołaczkowo ustala się w wysokości 1,20 zł/ m3. Planowane przyjęcie ścieków dowożonych jest mniejsze niż w roku bieżącym i [0wynosi 15.000 m3 co daje 18.000 zł dotacji przedmiotowej.
Radna Jadwiga Stajkowska zapytała czy przyłączenie do kanalizacji musi nastąpić do końca roku.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że przyłączenie musi być zrobione do dnia rozliczenia projektu czyli do 31 lipca 2019 roku.
Przewodnicząca Danuta Grabowska poddała projekt uchwały pod głosowanie, w wyniku którego 13 głosów „za” w obecności 13 radnych.
Radny Mariusz Gomulski zapytał jak będzie wyglądał proces rozbudowy oczyszczalni ścieków.
Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że została podpisana umowa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego na dofinansowanie rozbudowy oczyszczalni na kwotę 3.319.000 zł. Wniosek o dofinansowanie w pierwszej ocenie został odrzucony ale po złożonym odwołaniu i zwiększeniu alokacji środków w konkursie wniosek został zakwalifikowany do dofinansowania. Według pierwotnych założeń budowa oczyszczalni miała zakończyć się w grudniu 2018 r. Z uwagi na fakt, że dofinansowanie otrzymaliśmy z zwiększonej puli środków unijnych umową z dnia 26.10.2018 r. uniemożliwiło to realizację zadania w w/w terminie. Pod koniec października został złożony wniosek z prośbą o przesunięcie terminu zakończenia realizacji projektu do dnia 30.06.2020 r. Wójt podkreśliła, że jeżeli otrzyma pozytywną opinię z UMWW gmina przystąpi do realizacji projektu, ogłoszenia przetargu i wyłonienia wykonawcy.
Jarosław Zgoliński kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie przedstawił plan budowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków. Wyjaśnił, że powstanie nowy zespół składający się z dwóch reaktorów biologicznych o kształcie walca, oprócz  tego planowana jest budowa budynku obsługi technicznej. Nastąpi przeniesienie urządzeń uzdatniania osadu do nowego budynku, ponadto zostanie przebudowany zbiornik retencyjny oraz wybudowany punkt oczyszczania wstępnego. Nastąpi także wymiana stacji transformatorowej. Obiekt zostanie w pełni przystosowany do obecnych przepisów.
Radny Mariusz Gomulski zapytał jaka będzie moc przerobowa oczyszczalni.
Jarosław Zgoliński kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie odpowiedział, że moc przerobowa jest tak rozliczona, aby wszystkie ścieki z terenu gminy zostały przyjęte. Obecnie oczyszczalnia posiada moc ok 300 m3 / dobę, natomiast potrzebna jest moc ok. 400 m3 / dobę.
Ad.4.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały określający cenę skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego. Zaproponowana kwota wynosi 50 zł za 1 dt.
Do przestawionego projektu uchwały uwag nie zgłoszono i został przyjęty 13 głosami „za” w  obecności 13 radnych.
Ad.5.
Przewodnicząca Danuta Grabowska poinformowała, że stawki podatku od nieruchomości przedstawione w projekcie uchwały pozostają na poziomie roku 2018.
Jarosław Zgoliński kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie przedstawił wniosek o ustalenie w części dotyczącej podatku od budowli dodatkowej stawki dla urządzeń do odprowadzania i oczyszczania ścieków w wysokości obniżonej tj. 1,2%. W uzasadnieniu Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie podał, iż wpłaca do budżetu gminy 2% podatek od wartości urządzeń ściekowych, a z uwagi na fakt, że realizacja inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej w Borzykowie dobiega końca zakład będzie zobowiązany po otrzymaniu środka trwałego do wpłaty podatku w kwocie 62.919,00 zł rocznie. W sytuacji podłączenia 100%  nieruchomości planowany wzrost przychodu wyniesie 35.000 zł i wówczas zakład w 2019 roku nie będzie wydolny finansowo do realizacji zobowiązania podatkowego.
Przewodnicząca Danuta Grabowska zapytała czy Rada wyraża zgodę na zapis w projekcie uchwały określający stawki roczne podatku od budowli 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7, za wyjątkiem budowli związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków komunalnych stawka 1,2% ich wartości, określonej zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych.
Rada w głosowaniu 12 głosami „za”, 1 głosem „wstrzymującym” w obecności 13 radnych przyjęła projekt uchwały.
Ad.6
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych  na terenie Gminy Kołaczkowo w 2019 roku , informując, że stawki podatku nie uległy zmianie.
Do projektu uchwały uwag nie zgłoszono.
Projekt uchwały został przyjęty w głosowaniu 12 głosami „za”, 1 głosem „wstrzymującym” w obecności 13 radnych.
Ad.7.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo w roku podatkowym 2019. Odczytała również wniosek z Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu z prośbą o zwolnienie z podatku nieruchomości zajętych na cele bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że gmina ponosi koszty ogrzewania, wywozu śmieci, remontów w/w nieruchomości co daje roczny koszt w kwocie ok. 9.000 zł.
Przewodnicząca Danuta Grabowska wniosek poddała pod głosowanie w wyniku którego „za” nie zwalnianiem z opłaty 11 głosów, 1 głos „wstrzymujący, w obecności 12 radnych. Radny Mariusz Gomulski wyszedł.
Ad.8.
Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że Gmina Lądek wystąpiła o zawarcie porozumienia międzygminnego w zakresie zaopatrzenia w wodę dla nieruchomości położonej w Gminie Kołaczkowo.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego z Gminą Lądek.
Projekt uchwały został przyjęty 13 głosami „za” w obecności 13 radnych.
Ad.9.
Marta Błaszczyk poinformowała, że w dniu 24 października odbyło się spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych, w celu zaopiniowania projektu programu współpracy Gminy Kołaczkowo z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w 2019 roku. Po konsultacjach dokonano zmian w rozdziale VII priorytetowe zadania publiczne dołożono punkt 4, 5 i16.
Radny Mariusz Gomulski zapytał ilu przedstawicieli organizacji pozarządowych było na spotkaniu.
Marta Błaszczyk odpowiedziała, że w spotkaniu uczestniczyło 11 przedstawicieli.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała dla kogo będzie przeznaczona pożyczka.
Marta Błaszczyk odpowiedziała, że żaden wniosek jeszcze nie wpłynął.
Przewodnicząca Danuta Grabowska poddała projekt uchwały pod głosowanie. „Za” przyjęciem programu 13 głosów w obecności 13 radnych.
Ad.10.
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła zmiany w uchwale z 12 lutego 2018 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych jednostek oświatowych. Zmiana uchwały podyktowana została dostosowaniem do obowiązujących przepisów. Od stycznia 2019 roku dotacja na dziecko niepełnosprawne jest wyższa, jednak przepisy określają szczególny sposób rozliczenia. Szczegółowy zakres danych wydatków zawiera wzór rozliczenia dotacji będący załącznikiem nr 4 do projektu uchwały.
Komisje w obecności 11 radnych, 11 głosami „za” pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXIV/259/2018 Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 12 lutego 2018 roku w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych jednostek oświatowych prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne inne niż Gmina Kołaczkowo oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.
Radna Małgorzata Jakubowska i radny Wiesław Urbaniak opuścili salę obrad.
Przewodnicząca Danuta Grabowska przedstawiła wniosek Związku Nauczycielstwa Polskiego w sprawie zabezpieczenia środków w budżecie gminy na 2019 r. na podwyżki dla pracowników administracji i obsługi placówek oświatowych.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że pracownicy niepedagogiczni otrzymali takie podwyżki.
Radny Jerzy Woś zapytał czy pracownicy otrzymali płacę zasadniczą plus staż tak jak wnioskowali.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że rozważa ten temat i należy wprowadzać zmiany sukcesywnie. Uważa, że podnosząc wynagrodzenie pracownikom niepedagogicznym również należałoby podnieść wynagrodzenie pracownikom UG.
Radny Jerzy Woś wnioskuje aby związki zawodowe otrzymały odpowiedź.
Ad. 11
Sekretarz Ilona Orakowska poinformowała, że do dnia 22 października nie wpłynął żaden wniosek do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w m. Sokolniki wobec czego projekt uchwały można wprowadzić na sesję Rady Gminy. Poinformowała również, że firma Konspol wystawiła na sprzedaż działki w Sokolnikach.
Ad.12.
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła zmiany w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2018 rok.
Komisja w obecności 13 radnych, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2018.
Ad.13
Przewodnicząca Danuta Grabowska przedstawiła wniosek Stowarzyszenia Koła Wędkarskiego Złota Rybka w sprawie rozważenia możliwości użyczenia oczka wodnego przy ul. Wrzesińskiej w Kołaczkowie.
Wójt Teresa Waszak dopowiedziała, że stowarzyszenie chce korzystać z mienia gminy w zamian za opiekę nad tym miejscem i terenem wokół oczka wodnego.
Radny Jerzy Woś powiedział, że jest za użyczeniem tego terenu jednak proponuje aby zawrzeć warunki w umowie, które zapobiegną blokowaniu wody w zbiorniku podobnie jak na kanale Flisa.
Radny Mariusz Gomulski uważa, że za brak przepływu wody na kanale Flisa nie jest winne piętrzenie wody na stawach tylko potężne tamy bobrowe.
Wójt Teresa Waszak przedstawiła pismo od pani Iwony Jakubowskiej o przyznanie subwencji dla klubiku dziecięcego w którym jest 12 dzieci. Wójt wyjaśniła, że takie dofinansowanie należy się od stycznia, natomiast w kompetencji Rady należy decyzja czy takie środki przyznać od listopada. Wcześniej Rada wyraziła zgodę na przyznanie dofinansowania w wysokości 20.000 zł do przedszkola w Borzykowie.
Komisja uznała, że odpowiedzi na ten wniosek udzieli wójt.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała czy będą kontynuowane kontrole garaży w przyszłym roku.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zostanie zrobione to na miarę możliwości kadrowych. Należałoby zatrudnić dodatkowego pracownika, co nie było łatwe nawet na zastępstwo podczas nieobecności jednego pracownika.

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 16.30.
Protokół sporządziła                                 Przewodnicząca Komisji
Monika Nowak                                                 Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 15 stycznia 2019 07:29
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 436
15 stycznia 2019 07:29 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany