Protokoły Komisji Wspólnych

Protokoł Nr 13/2016 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 17.12.2015r. o godz. 15 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokoł Nr  13/2015
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 17.12.2015r. o godz. 15 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.



Posiedzenie otworzyła przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska. Powitała radnych, p. wójt, p. skarbnik, oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, który poszerzono o pkt dotyczący zmiany uchwały w sprawie podatku od nieruchomości w 2016r. Zmianę porządku przyjęto. Porządek obrad ustalono w brzmieniu:
1. Otwarcie
2. Informacja z posiedzeń Komisji.
3. Ustalenie Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2016-2019.
4. Przyjęcie zmian w planie Odnowy Miejscowości Bieganowo.
5. Przekazanie w najem nieruchomości we Wszemborzu Stowarzyszeniu „Rodzice Dzieciom”
6. Ustalenie wzoru deklaracji podatkowych.
7. Zmiana uchwały w sprawie podatku od środków transportowych w 2016r.
8. Zmiana  uchwały w sprawie podatku od nieruchomości w 2016r.
9. Zmiana projektu uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis.
10. Ustalenie projektu wieloletniej prognozy finansowej na lata 2015-2023.
11. Ustalenie projektu budżetu na 2016r.
12. Ustalenie wydatków niewygasających.
13. Wprowadzenie zmian w wieloletniej prognozie finansowej .
14. Wprowadzenie zmian do budżetu gminy.
15. Przedstawienie planu pracy komisji na 2016r.
16. Wolne głosy i wnioski.
Ad.2.
Informacje z posiedzeń komisji złożyli przewodniczący poszczególnych komisji. Małgorzata Jakubowska z posiedzenia komisji budżetowej na temat rozliczenia kosztów przygotowania  tysiąclatki na SP 1-3 w Kołaczkowie oraz o projekcie budżetu gminy na 2016r.
Jadwiga Stajkowska przewodnicząca komisji rolnej na temat części wyjazdowej posiedzenia oraz projektu budżetu gminy na 2016r.
Michał Stefański przewodniczący komisji oświatowej na temat objazdu szkół i projektu budżetu na 2016r. Według informacji  komisje nie wniosły zmian do projektu wieloletniej prognozy finansowej oraz projektu budżetu gminy na 2016r. i zaopiniowały dokumenty pozytywnie.
Wojciech Tamborski przewodniczący komisji rewizyjnej przedstawił protokoł z kontroli w ZGKiM .
Radny Michał Stefański przedstawił uwagę mieszkańców w związku z wzywaniem wszystkich mieszkańców do Urzędu Gminy z dokumentami potwierdzającymi wywóz nieczystości stałych
 i płynnych. Uwaga jest taka, że dokumentację posiada ZGKiM i mieszkańcy nie powinni przychodzić z dokumentami do UG..
Sekretarz Bogusława Stramczewska potwierdza, że też miała telefon i oburzenie, że dane są
 w ZGKiM, a wzywa się mieszkańców.
P. wójt stwierdziła, że gmina ma wiedzę o ilości pobieranej wody i odprowadzanych ściekach, ale zamysł jest taki, by osoby przygotować do kontroli, które będą prowadzone i nakładane kary jeśli nie ma wywozu. Mieszkańcy będą wzywani do okazania dokumentów.
Radny Jerzy Woś proponuje  nie nakładać kar, a dawać upomnienia ponieważ mandaty idą na konto policji.
Radny Robert Ptaszyński uważa, że pismo jest niewłaściwie zredagowane ponieważ mieszkańcy powinni być powiadomieni o przygotowaniu dokumentów do kontroli, a nie wzywani z dokumentami.
Zdaniem przewodniczącej sprawę należy mieszkańcom wyjaśnić na zebraniach wiejskich.
Ad.3.
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS omówiła Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2016-2018, według załączonego opracowania. W uzasadnieniu wskazano, iż założeniem ustawy jest pomoc dziecku i jego rodzinie w sposób zintegrowany, poprzez współudział i współpracę wszystkich wyspecjalizowanych w tym zakresie instytucji / sąd, szkoły, policja, pomoc społeczna/.
Priorytetem programu będzie stworzenie i realizacja działań profilaktycznych i osłonowych, by  zapobiegać marginalizacji  i wykluczeniu społecznemu mieszkańców gminy.
Niniejszy program skupia się przede wszystkim na opiece świadczonej dla rodzin przez pomoc społeczną, gdyż znaczną część zadań opieki nad dzieckiem i rodziną realizują pracownicy zatrudnieni w pomocy społecznej. Zadania te wchodzą w zakres Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych i powinny zakładać działania zorientowane na zabezpieczenie potrzeb, tworzenie pozytywnego środowiska wychowawczego, poprawę jakości życia dzieci i rodzin, jak również podejmowanie interwencji i objęcie opieką w sytuacjach zagrożenia dobra dziecka. Działania programu powinny być skoncentrowane na wsparciu rodziny biologicznej dziecka,
a istotą podejmowanych działań winno być wspieranie, a nie zastępowanie rodziny, nauczycieli
i społeczności lokalnej w rozwiązywaniu problemów rodziny. Wynika to z zasady pomocniczości stanowiącej obecnie zasadę konstytucyjną.
Wypracowany Program jest propozycją zintegrowanych i planowanych kierunków działań  w odniesieniu do mieszkańców Gminy Kołaczkowo.
Radny Mariusz Gomulski zapytał dlaczego nie jest włączony OWDIR w realizację programu.
P. Kwiatkowska poinformowała, że Ośrodek należy do Powiatu, który ma własny program do realizacji. Ostatecznie postanowiono dopisać Starostwo do współpracy w realizacji powyższego programu. Więcej uwag nie zgłoszono . Projekt uchwały wraz z programem został przyjęty i jest     w załączeniu.
Ad.4.
Mirosława Woźniak omówiła projekt uchwały w sprawie planu odnowy miejscowości Bieganowo. Dokument ten został ustalony i zatwierdzony przez zebranie wiejskie. Jest jego aktualizacja. Wprowadzono nowe zadania do realizacji i usunięto zadania zrealizowane. Dokument ten jest niezbędny przy występowaniu o środki z funduszy unijnych. Do tematu nie zgłoszono uwag. Projekt uchwały przyjęto i jest w załączeniu.
Ad.5.
Dariusz Stawski omówił projekt uchwały w sprawie przekazania w najem nieruchomości we Wszemborzu, Stowarzyszeniu „Rodzice Dzieciom”. Po opuszczeniu lokali mieszkalnych, Stowarzyszenie zwróciło się o  pomieszczenia. Obecnie będą zajmować całą nieruchomość bez lokatorów i stąd jest projekt uchwały. Będzie też zmiana pierwotnej umowy. Zakłada się najem
nieruchomości na czas nieokreślony .
Radny Michał Stefański zapytał jaka jest odpłatność za nieruchomość.
P. Stawski poinformował, że dotychczas odpłatność wynosiła 1.000zł rocznie, a obecnie planuje się zwiększyć do 1500zł. Choć Stowarzyszenie nie zgadza się na to ponieważ wskazują, że inwestują  w  gminny budynek.
Radny Piotr Górecki pytał czy będzie waloryzacja czynszu. Osobiście jest też za nie podwyższaniem czynszu jeśli Stowarzyszenie inwestuje w budynek. Odpowiedź padła, że waloryzacja jest co roku  według wskaźnika GUS.
Radny Wojciech Tamborski proponował ustalić czynsz w kwocie 100zł miesięcznie tj. 1200zł rocznie i symboliczny wzrost. Propozycję poparł radny Michał Stefański.
Ponieważ kwestia zawarcia umowy jest w kompetencji wójta, sprawę odpłatności pozostawiono do negocjacji p. wójt. Projekt uchwały natomiast przyjęto bez zmian.
Ad.6.
Magdalena Mazurczak przedstawiła do zatwierdzenia nowe wzory deklaracji podatkowych na podatki lokalne. Projekt uchwały przyjęto bez zmian i jest w załączeniu.
Ad.7.
Magdalena Mazurczak omówiła projekt uchwały zmieniający pierwotną uchwałę w sprawie podatku od środków transportowych. Zmiana związana jest z uszczegółowieniem ilości miejsc
w autobusach , ponieważ na ten zapis  uwagę zwróciła RIO.
Projekt uchwały przyjęto bez zmian i jest w załączeniu.
Ad.8.
Magdalena Mazurczak omówiła projekt uchwały zmieniający pierwotną uchwałę w sprawie podatku od nieruchomości poprzez uzupełnienie par.1 ust. 3 lit. B, ustalając podatek pod wodami również na wskazanie RIO.
Projekt uchwały przyjęto bez zmian i stanowi załącznik.
Ad.9.
Magdalena Mazurczak omówiła projekt uchwały w sprawie zwolnień podatku od nieruchomości
 w ramach pomocy de minimis na terenie Gminy Kołaczkowo, oraz zmiany wniesione przez UOKiK.
Projekt uchwały przyjęto bez zmian i jest w załączeniu.
Ad.10,11.
Danuta Olejniczak skarbnik gminy przedstawiła ogólnie projekt wieloletniej prognozy finansowej na lata 2016-2023 oraz projekt budżetu gminy na 2016r ponieważ szczegółowa analiza była na
poszczególnych posiedzeniach komisji. Opracowania opisowe w załączeniu. P. skarbnik przedstawiła również opinię RIO o przedłożonej prognozie finansowej i o projekcie budżetu na 2016. Ogólnie opinia RIO jest pozytywna ze wskazaniem pewnych uchybień, które zostaną poprawione w przedłożonej autopoprawce.
Wobec braku uwag radnych do przedstawionych planów, przewodnicząca wyraziła zadowolenie
z pozytywnych opinii i wyrażonego poparcia do planowanych działań i nakreślonych zadań
w budżecie na 2016r.
Ad.12.
P. skarbnik następnie przedstawiła niewygasające wydatki, które dotyczą przesunięcia  zadań i środków  na następny rok do dokończenia jak: opracowanie projektów na budowę dróg oraz opracowanie projektu na rozbudowę oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie.
Projekt uchwały przyjęto bez zmian.
Ad.12,13.
P. Skarbnik omówiła projekt uchwały dotyczący zmiany wieloletniej prognozy finansowej na 2015r oraz zmiany budżetu gminy br. które dotyczą:
zwiększa się plan dochodów z tytułu sprzedaży majątku (działki budowlane w Sokolnikach) – kwota 10.000,- zł. W związku z większymi niż planowano wpływami dochodów z tytułu podatku rolnego zwiększa się plan tych dochodów o kwotę  14.500,- zł. Na podstawie pisma z Ministerstwa Finansów zwiększa się plan części oświatowej subwencji ogólnej (środki z podziału rezerwy subwencji oświatowej) – kwota 2.439,- zł. Ogółem zwiększa się dochody o kwotę 26.939,- zł.
Zmniejsza się wydatki budżetu o kwotę 1.353.561,- zł, z tego:
- zmniejsza się wydatki bieżące o kwotę 27.561,-
- zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 1.326.000,-.
Z powodu braku możliwości ubiegania się w br. o dofinansowanie ze środków zewnętrznych realizacji zadania pn.: „Budowa kanalizacji sanitarnej w Borzykowie”, zmniejsza się plan wydatków o kwotę przeznaczoną na to zadanie tj. o 1.180.000,- zł.
Zmniejsza się również plan dotacji do ZGKiM  na budowę kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie  oraz na opracowanie projektu rozbudowy oczyszczalni o kwotę 120.000,- zł.  
Zmniejsza się plan wydatków przeznaczonych na zakup pojazdu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych o kwotę 6.000,- zł, zmniejsza się także plan wydatków przeznaczonych na budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych – kwota 20.000,- zł.
Dokonuje się przeniesień wydatków bieżących zgodnie z wynikłymi potrzebami w działach 801 „Oświata i wychowanie” , 852 „Pomoc społeczna” oraz w dziale 854 „Edukacyjna opieka wychowawcza”.
Zmniejsza się przychody z tytułu planowanych kredytów  o kwotę 1.380.500,- zł.
Zmniejsza się deficyt budżetu gminy o kwotę 1.380.500,- zł.
Projekty uchwał zaopiniowano pozytywnie.
Ad.14.
Plan pracy komisji rewizyjnej przedstawił przewodniczący Wojciech Tamborski według załączonego projektu uchwały. Plan pracy przyjęto bez zmian.
Ad.15.
W wolnych głosach przewodnicząca odczytała  pismo Parafii rzymsko-katolickiej pw. NMP Klasztor OO. Paulinów w Biechowie o pokrycie kosztów transportu młodzieży w związku
z pobytem na Światowych Dniach Młodzieży 20-25 lipca 2016r.
Również odczytała pismo mieszkańców Borzykowa w sprawie sprzeciwu na propozycję przeniesienia biblioteki do SP w Borzykowie z podpisami. Pismo w aktach.
Radny Wojciech Tamborski odnosząc się do sprzeciwu propozycji przeniesienia biblioteki w Borzykowie przekazał dalsze  listy z podpisami 100 mieszkańców oraz wyraził prośbę do p. wójt by  dać mieszkańcom możliwość wypowiedzenia się  na zebraniu wiejskim na ten temat i wstrzymać się z decyzją przeprowadzki do czasu zebrania wiejskiego. Jako strażak  poinformował, że opinia jest taka, że jeśli  pomieszczenie po bibliotece będzie puste, to straż je zagospodaruje, natomiast w tej sytuacji odstępuje i nie chce wchodzić w spór.
P. wójt odnosząc się uważa, że zdania na ten temat są podzielone. Działania podjęto  gdy odeszły klasy do SP w Kołaczkowie. Według p. wójt w szkole są lepsze warunki dla księgozbioru aniżeli   w świetlicy. Szkoła jest ogrzewana i niewykorzystana. Uczy się 22 uczniów, a w roku przyszłym może być tylko jeden oddział. Obecnie jest robiona ekspertyza wytrzymałości stropu na potrzeby biblioteki. Biblioteka jest czynna na pół etatu i nie zakłóci pracy szkoły lecz ją ożywi. Natomiast salka po bibliotece może być wykorzystana na małe spotkania, gdyż jest takie zapotrzebowanie miejscowej młodzieży jak i dorosłych. Decyzja p. wójt jest przemyślana i zasadna aby biblioteka była w szkole. Chce utrzymać szkołę jako ośrodek szkolno-kulturalny we wsi. P. wójt uważa więc, że działania są złośliwe wobec p. wójt, radni robią szum, p. radna chodzi po domach i namawia do podpisów i tym działaniem doprowadza się do podziału społeczeństwa. Radni winni przyjść i porozmawiać, a nie działać za plecami.
Radna Stajkowska odnośnie nowych warunków biblioteki, zwróciła uwagę na brak dostępu do toalety.
Radny Tamborski odnosząc się do wypowiedzi p. wójt stwierdził , że radni też dowiadują się za plecami wiele rzeczy i nie wiedzą co planuje p. wójt robić we wsi. Chciałby jednak aby mieszkańcy  mogli się wypowiedzieć na zebraniu, gdzie ma być biblioteka.
Radny Stefański poinformował, że straż przystąpiła do programu operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 w ramach, którego będą prowadzone szkolenia obsługi komputerów, internetu i przekazał w tym zakresie do wypełnienia  ankiety.
Przewodnicząca Rady przekazała radnym życzenia świąteczno-noworoczne od p. Starosty Wrzesińskiego, p. Marszałka Województwa. Wielkopolskiego oraz w imieniu własnym. Życzenia złożyła również p. Wójt. Podzielono się opłatkiem.
Na tym posiedzenie Przewodnicząca zakończyła.

Protokoł sporządziła                                                                                   Przewodnicząca Rady

Wanda Szymaniak                                                                                        Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 11 października 2016 12:39
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 905
05 kwietnia 2018 13:57 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
11 października 2016 12:39 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany