Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 14/2016 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 1.02.2016r. o godz. 13 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr  14/2016

z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 1.02.2016r. o godz. 13 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.



Posiedzenie otworzyła przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska. Powitała radnych, p. wójt, p. skarbnik, oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, który poszerzono o pkt. dotyczący pozostawienia nadwyżki środków obrotowych za 2015r w ZGKiM.  Zmianę porządku przyjęto. Porządek obrad ustalono w brzmieniu:
1. Otwarcie
2. Informacja z posiedzeń Komisji.
3. Przystąpienie do programu usuwania azbestu i wyrobów azbestowych.
4. Podjęcie współpracy z Miastem Gniezno na realizację obowiązku zapewnienia opieki nad bezdomnymi zwierzętami.
5. Sprawa modernizacji Przedszkola w Kołaczkowie.
6. Wprowadzenie zmian w wieloletnim planie finansowym.
7. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy.
8. Zaciągnięcie pożyczki w WFOŚ.
9. Pozostawienie  nadwyżki środków obrotowych z 2015 w ZGKiM.
10. Wyznaczenie dróg powiatowych do realizacji.
11. Wolne głosy i wnioski.
Ad.2.
Informacji nie składano z powodu braku posiedzeń.
Ad.3.
Olga Pietrzykowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Kołaczkowo do współpracy z Powiatem Wrzesińskim w celu realizacji zadania pn. Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu powiatu”na 2016r. Wzorem lat ubiegłych na ten cel w budżecie zaplanowano kwotę 10 tys. zł, która zostanie przekazana do powiatu na realizację zadania. Do tematu nie zgłoszono uwag. Projekt uchwały w załączeniu.
Ad.4.
Maciej Andrzejak  omówił projekt uchwały w sprawie współdziałania z Miastem Gniezno
w zakresie realizacji obowiązku zapewnienia opieki nad bezdomnymi zwierzętami z terenu Gminy Kołaczkowo. Poinformował, że dotychczas za 1 psa oddanego do schroniska płacono 1200 zł, a obecnie gmina żąda 1560zł. Podwyżkę uzasadnia kosztami remontu schroniska. Szukał innego schroniska, ale nigdzie nie znalazł. W ubiegłym roku do schroniska oddano 2 psy. Na wyłapywanie psów jest umowa odrębna i koszt złapania wynosi 389zł. Okresowo psy przetrzymuje się też na terenie oczyszczalni ścieków i  zabierane są przez mieszkańców.
Projekt uchwały został przyjęty i jest w załączeniu.
Ad.5.
Sprawy związane z modernizacją przedszkola przedstawiła p. wójt Teresa Waszak. Jak poinformowała sprawa remontu przedszkola była zasygnalizowana już w ubiegłym roku przy przenoszeniu klas 1-3 do budynku gimnazjum. W obecnym budżecie są zaplanowane środki na opracowanie projektu modernizacji przedszkola. Jednak po wyborach zmienił się  rząd  i podjęto decyzję o cofnięciu wieku szkolnego od 7 lat. W tej sytuacji może  zwiększyć się liczba oddziałów, gdyż nie wiadomo czy dzieci pozostaną ponownie w klasach zerowych, czy pójdą do klasy pierwszej. Decyzja w tym zakresie należy do rodziców, którzy do końca marca mają określić czy dziecko pozostanie w klasie zerowej , czy pójdzie do klasy pierwszej. Jest więc nowa sytuacja i od września pojawią się dodatkowe oddziały przedszkolne w przedszkolu w Kołaczkowie i Sokolnikach. Trzeba więc przyspieszyć remont budynku przedszkola w Kołaczkowie. Natomiast w Sokolnikach trzeba by wykonać adaptację  pomieszczeń dla drugiego oddziału,  bo założeniem jest, aby klasy zerowe pozostawić przy przedszkolu. W Kołaczkowie zlecono już wykonanie
inwentaryzacji budynku, by rozpocząć dalsze działania   projektowe.
P. wójt poinformowała również, że odbyło się dziś spotkanie z Fundacją „Familijny Poznań”.  Fundacja ta ma doświadczenie w przygotowaniu i tworzeniu przedszkoli. Fundacja wyraziła też  gotowość udzielenia nam pomocy w przygotowaniu projektu jak i pozyskaniu dofinansowania. Pomoc taką już świadczyła w innych gminach, również w gminie sąsiedniej Pyzdry.  Na remont przedszkola jest szansa uzyskania dofinansowania w 85%. Jednak najpierw musi być wykonana  inwentaryzacja budynku, a potem rozważenie dalszych rozwiązań w Kołaczkowie a następnie Sokolnikach.
Radny Wojciech Tamborski pytał jaki będzie zakres remontu budynku np. dach czy pomieszczenia.
Sekretarz Stramczewska uważa, że po inwentaryzacji dopiero będzie można dokonać oceny budynku i określić zakres remontu. Widzi też zasadnym opracowanie koncepcji.
P. wójt uważa podobnie, że inwentaryzacja pokaże co będzie można zrobić, choć nie ukrywa, że chciała by zaprojektować przedszkole, które będzie spełniało odpowiednie standarty. 15% kosztów pokrywał będzie budżet gminy, ale koszt jednego oddziału jest szacowany na 300tys. Potrzebne będą środki na remont około 70 tys, których nie planowano. Jednak o szczegółach za wcześnie  mówić.
Radny Wojciech Tamborski zapytał co z pustą klasą w szkole w Borzykowie. Proponuje ewentualnie wprowadzić klasę zerową. Zdaniem p. wójt klasa się przyda podczas remontu.
Radna Angelika Wojciechowska zaproponowała rozważyć  budowę nowego przedszkola w zamian remontu starego budynku w Kołaczkowie. Natomiast w Sokolnikach sugeruje przeniesienie do budynku agronomówki.
P. wójt też widzi zasadność przeniesienia przedszkola do agronomówki i zagospodarowania tego budynku na przedszkole, a bibliotekę umieścić w budynku przedszkola. Jednak uważa, że jest wiele jeszcze niewiadomych i należy poczekać. Jest za tym by najpierw zrobić przedszkole w Kołaczkowie, a później zastanowić się nad Sokolnikami.
Przewodnicząca uważa, że rodzice mają czas do wypowiedzenia się do końca marca i należy poczekać do tego czasu, gdyż będzie wiadomo  co dalej robić.
Radny Mariusz Gomulski  pytał kiedy zostanie zakończona inwentaryzacja przedszkola w Kołaczkowie.
P. Wójt podała, że do końca lutego winna być zrobiona.
Radny Robert Ptaszyński uważa, że w ubiegłym roku rozpoczęto zmiany w oświacie i należy je kontynuować.
Podobne zdanie wypowiedział radny Stefański. Uważa, że należy wykorzystać szansę i możliwość uzyskania dofinansowania.
Radna Jakubowska zapytała czy później będzie większa oferta edukacyjna. P. wójt odpowiedziała,  iż działania idą w tym kierunku .
Radna Frąckowiak wskazała, że są programy inwestycyjne, ale też edukacyjne i można z nich korzystać. Ogólnie radni są przychylni do przedstawionych działań.
Ad.6.
P. skarbnik  Danuta Olejniczak omówiła zmiany proponowane  w wieloletnim planie finansowym. Jak podała zmiany te wiążą się ze zmianami jakie wprowadza się do budżetu. Projekt uchwały w załączeniu.
Ad.7.
P. skarbnik omówiła następnie proponowane zmiany do budżetu gminy według przedłożonego projektu uchwały oraz autopoprawki, którą wprowadza się dodatkowo dotację w kwocie 1.950 zł na dodatki energetyczne. Ogólnie zwiększa się wydatki budżetu o kwotę 445.702zł, wydatki bieżące  o kwotę 25.702zł i wydatki majątkowe o kwotę 420.000zł. Uzasadnienie zmian przedstawia się następująco: z powodu niewykonania w 2015 roku zadania pn.: „Budowa (dokończenie) kanalizacji sanitarnej  w Kołaczkowie” wystąpiła  konieczność przywrócenia środków na realizację tej inwestycji w 2016 roku. W związku z powyższym zwiększa się plan wydatków majątkowych o
-          3           -

kwotę 394.000 zł na realizację w/w zadania.
W związku z planowanym zakupem samochodu służbowego do celów gospodarczych wprowadza
się nowe zadanie inwestycyjne – planowany koszt 15.000zł.
W dziale 851 Ochrona zdrowia zwiększa się plan wydatków o kwotę niewykorzystanych środków  w 2015 r.  tj. o 23.752zł z przeznaczeniem na przeciwdziałanie narkomanii i alkoholizmowi.
W dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska zwiększa się plan wydatków o kwotę 1.300zł (przeniesienie z rozdziału 90004)  na dofinansowanie utrzymania schroniska dla zwierząt z powodu  podwyższenia stawki za przyjęcie bezpańskich psów przez Gminę Gniezno.
Zwiększa się plan wydatków majątkowych  na zadanie „Remont i adaptacja świetlicy w Bieganowie”. Środki w kwocie  11.000zł przeznaczone zostaną na wykonanie instalacji centralnego ogrzewania.
Zwiększa się plan przychodów budżetu  o kwotę  443.752zł z tytułu wolnych środków pozostałych z poprzedniego roku – kwota 124.252,- zł oraz z tytułu zaciągnięcia pożyczki  w WFOŚ i GW w kwocie 319.500zł (kwota netto kosztów budowy kanalizacji  w Kołaczkowie).
Planowane zadłużenie na koniec 2016 roku pozostaje bez zmian.
Propozycje zmian przyjęto. Projekt uchwały  w załączeniu.
Ad.8.
P. skarbnik przedłożyła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki w WFOŚ i GW i wyjaśniła, że z powodu niewykonania zadania  pn.: „Budowa (dokończenie) kanalizacji sanitarnej       w Kołaczkowie” w poprzednim roku,  planowana w 2015 roku pożyczka na w/w  inwestycję nie została zaciągnięta. Pożyczkę tę w wysokości 319.500,- zł (koszt netto zadania) planuje się zaciągnąć  w bieżącym roku.
Projekt uchwały przyjęto bez zmian, jest w złączeniu
Ad.9.
P. Skarbnik na wniosek kierownika ZGKiM przedłożyła projekt uchwały w sprawie pozostawienia  nadwyżki środków obrotowych z 2015 w ZGKiM. Będzie to kwota około 100tys. zł. i planuje się ją przeznaczyć na zadania inwestycyjne związane z działalnością ściekową oraz naprawą urządzeń.
Projekt uchwały został przyjęty i jest w załączeniu.
Ad.10.
Propozycję wyznaczenia dwóch dróg powiatowych do realizacji złożył radny Rady Powiatu p. Mirosław Balicki na poprzedniej sesji. Temat ten wywołał ożywioną dyskusję ponieważ prawie wszystkie drogi powiatowe na terenie naszej gminy są w złym stanie. Do zgłoszenia wymieniono: d
1. kontynuację drogi Kołaczkowo-Łagiewki
2. drogę Bieganowo-Sokolniki-Szamarzewo-Gorazdowo,
3. drogę Grabowo Król. - Zieliniec,
4. drogę w Gałęcewicach odcinek od Piechowiaka do Pawlaka,
5. drogę Wszembórz-Cieśle Wielkie- Spławie,
6. Drogę Żydowo-Gorazdowo,
7. drogę Borzykowo-Gorazdowo,
8. drogę Wszembórz -Budziłowo.
Według p. wójt wszystkie drogi zasługują na nowe nawierzchnie, jednak proponuje nie zaniechać budowy drogi Kołaczkowo-Łagiewki, na którą jest już projekt. Natomiast  pozostałe trzeba przygotować bo wymagają większych nakładów finansowych.
Z powodu trudności wskazania dwóch dróg temat pozostawiono otwarty do sesji, na którą został zaproszony p. Starosta.
Na tym posiedzenie przewodnicząca zakończyła.
Protokoł sporządziła                                                                                   Przewodnicząca Rady
Wanda Szymaniak                                                                                        Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 13 maja 2016 10:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 944
05 kwietnia 2018 13:57 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
13 maja 2016 10:05 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany