Protokoły Komisji Rewizyjnej

Protokół Nr 15/2020 Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 07.12.2020 r.

Protokół Nr 15/2020

Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 07.12.2020 r.

1.Nazwa i adres kontrolowanego podmiotu:

Urząd Gminy w Kołaczkowie, Wójt Gminy Kołaczkowo – Teresa Waszak, pl. Wł. Reymonta 3, 62-306 Kołaczkowo.

2.Imię i nazwisko kontrolujących:

- Adam Kruszyński                                     -  przewodniczący Komisji Rewizyjnej

-Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska    - zastępca przewodniczącego Komisji Rewizyjnej

- Magdalena Cieślak                                  - członek Komisji Rewizyjnej

-Zofia Kominek                                          - członek Komisji Rewizyjnej

 

3.Data przeprowadzonej kontroli:

7 grudnia 2020 r.

 

4. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą:.

  1.       Zaopiniowanie projektu budżetu na 2021 r.
  2.       Ustalenie planu pracy Komisji Rewizyjnej w 2021 r.

5. Imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu:

Wójt Gminy Kołaczkowo – Teresa Waszak                                                                                                 

6. Przebieg i wynik czynności kontrolnych:

Zaopiniowanie projektu budżetu na 2021 r.

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła projekt budżetu gminy na 2021 rok według załączonego opracowania. Dochody budżetu zaplanowano w kwocie 29.368.576,00 zł, w tym dochody bieżące w kwocie 27.552.242,02 zł dochody majątkowe w kwocie 1.816.333,98 zł. Wydatki zaplanowano w kwocie 35.038.576,00 zł w tym wydatki bieżące w kwocie 27.141.258,00 zł, a wydatki majątkowe w kwocie 7.897.318,00 zł. Deficyt budżetu w kwocie 5.670.000,00  zł zostanie sfinansowany przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym. W budżecie zaplanowano łączną kwotę przychodów w wysokości 5.720.000,00 zł oraz rozchodów budżetu z tyt. spłaty kredytu w wysokości 50.000,00 zł Ustalono limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych w kwocie 5.390.000,00 zł. Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ustalono w kwocie  65.000,00 zł.   Ustalono dotacje do sektora finansów publicznych w wysokości 887.000 zł oraz dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych w wysokości 1.309.000 zł. Tworzy się rezerwy: ogólną w wysokości 102.000,00 zł oraz celową w wysokości 123.458,25 zł,  z tego: na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 82.000,00 zł, na realizację projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach funduszu sołeckiego współfinansowanych  z innych źródeł w wysokości 15.458,25 zł. oraz na realizację projektów w ramach konkursu Pięknieje Wielkopolska Wieś w wysokości 26.000,00 zł.  Kwota do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania określono w wysokości 1.900.000 zł. Dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalono w kwocie 1.306.098,00 zł oraz wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami w wysokości 1.306.098,00 zł. Na planowane dochody gminy składają się:

- dochody własne w wysokości 9.686.173,00 zł

- dotacje celowe z budżetu państwa w wysokości 8.592.616,00 zł

- subwencje w wysokości 9.076.510,00 zł

- gospodarka nieruchomościami w wysokości 217.360,02 zł

- dotacje i środki zewnętrzne na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ufp. w wysokości 1.795.916,98 zł.

Skarbnik Danuta Olejniczak szczegółowo omówiła wydatki majątkowe. Największe inwestycje zostały zaplanowane w dziale oświata i wychowanie, należą do nich termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Bieganowie i modernizacja przedszkola oraz pałacu Reymonta wraz z otoczeniem w ramach programu rewitalizacji Gminy Kołaczkowo.

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała czy pieniądze zabezpieczone w budżecie gminy  na realizację programów w ramach konkursu Pięknieje Wielkopolska Wieś wracają do budżetu gminy, w przypadku gdy sołectwo nie otrzyma dofinansowania. Uważa, że środki zabezpieczone na ten cel powinny zostać przekazane do sołectwa, które startowało w konkursie. 

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że środki trafiają do budżetu gminy, ponieważ były przeznaczone na dofinansowanie. Środki te są planowane w rezerwie muszą być wykorzystane na konkretne zadanie.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że środki przeznaczone na realizację zadań w programie PWW wykorzystywane są na dofinansowanie zadań, nie wykorzystane wracają do budżetu gminy. Sołectwo może dysponować środkami z funduszu sołeckiego i wykorzystać je na zadania własne.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska poprosiła o wyjaśnienie,  które konkretnie drogi są zaplanowane w budżecie pn.  budowa drogi Wszembórz – Cieśle Małe w kwocie 10.000 zł i opracowanie dokumentacji budowy drogi w Cieślach Małych  w kwocie 7.000 zł.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że na drogę Wszembórz-Cieśle Małe zaplanowano w budżecie na 2020 r. środki w wysokości 88.314,00 zł, które zostaną przeniesione w wydatki niewygasające na rok następny.

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że droga Wszembórz-Cieśle Małe jest to droga na Libobry, natomiast kwota 7.000 zł została zaplanowana w funduszu sołeckim  na opracowanie dokumentacji budowy drogi w Cieślach Małych i dotyczy odcinka drogi brukowej.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy została podpisana umowa na wykonanie projektu budowy drogi ul. Miętowa, Rumiankowa, Stolarska do Słonecznej, ponieważ już trzeci rok jest przesuwana w budżecie.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że został ogłoszony przetarg na opracowanie projektów tych dróg. Umowa została podpisana i środki zaplanowane w budżecie na 2020 rok przejdą w wydatki niewygasające, ponieważ firmy które się zgłosiły nie zdołały opracować projektu w tym roku.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała dlaczego nie został uwzględniony jej wniosek o położenie nakładki asfaltowej na drogi osiedlowe w Borzykowie.

Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że zaplanowano do realizacji drogi w dużo gorszym stanie. Również sołectwa zaplanowały środki w swoich funduszach na położenie nakładek na drogi gminne.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy droga przy świetlicy w Bieganowie stanowi własność gminy, że zaplanowano położenie nakładki asfaltowej.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że Rada Gminy wyraziła zgodę na przejęcie gruntu i Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa przekazał gminie drogę w Bieganowie oraz drogi osiedlowe w Grabowie Królewskim.

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała jak ma wytłumaczyć mieszkańcom fakt, że została zaplanowana w projekcie budżetu Gminy Kołaczkowo na 2021 rok budowa świetlicy w Grabowie Królewskim, skoro w tym roku w czerwcu wszystkie dokumenty straciły ważność.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie popiera budowy świetlicy w naszej gminie. Pani radna korzysta z wielu programów pozyskując środki zewnętrzne za co zasługuje na wielki szacunek. Podczas wcześniejszych rozmów mówiliśmy, że jak pojawią się środki zewnętrzne z dużym dofinansowaniem zarezerwujemy w budżecie to zadanie. Wiadomym jest, że nie wszystkie zadania zaplanowane w budżecie są realizowane, z różnych przyczyn. Jeżeli rada wyrazi zgodę na przesunięcia w trakcie roku być może ten temat będziemy ponownie rozważać.

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała o projekt budowy świetlicy i pozwolenia, które straciły ważność w czerwcu br.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zawiódł czynnik ludzki i każdy powinien pilnować swoich interesów. Przywrócenie tych dokumentów do ważności  wymaga rozpoczęcia procedur od początku.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy planowana jest podwyżka płac w urzędzie. Jakim czynnikiem kierowano się przy przyjęciu do budżetu kosztu opłat  za energię elektryczną, która od stycznia ma zdrożeć.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że o 5% jest planowana podwyżka płac. Na energię zaplanowano szacunkową kwotę, według obowiązującej umowy na dostawę energii, która nie zmieni się w stosunku do roku bieżącego.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy została przeprowadzona kalkulacja kosztów związanych z dostawą energii, porównanie z latami ubiegłymi kiedy była zawarta  umowa indywidualna, bez porozumienia z powiatem.

Skarbnik Danuta Olejniczak powiedziała, że jest wiele czynników wpływających na różnice w dostawie energii tj. wzrost liczby punktów świetlnych i takie porównanie z latami ubiegłymi może być nie miarodajne.

Wójt Teresa Waszak dopowiedziała, że należałoby wynająć firmę do wykonania audytu energetycznego do wyznaczenia o ile wzrośnie energia elektryczna jakich podmiotów będzie dotyczyła czy osoby prywatne, firmy czy samorządy.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska poprosiła o uproszczone zanalizowanie kosztów dostawy energii w stosunku do lat ubiegłych.

Radny Michał Stefański zapytał czy został uwzględniony w projekcie budżetu wniosek OSP o podwyżkę uposażeń dla strażaków wyjeżdzających do akcji.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że na umowy zlecenia została zaplanowana wyższa kwota w budżecie gminy.

Ustalenie planu pracy Komisji Rewizyjnej w 2021 r.

Przewodniczący Adam Kruszyński przedstawił plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2021 rok.

Projekt uchwały w załączeniu.

Radna Małgorzata Jakubowska zaproponowała temat do planu pracy Komisji Rewizyjnej: kontrola palców zabaw w Gminie Kołaczkowo. Propozycja została uwzględniona w planie pracy komisji.

7.Wnioski pokontrolne:

Po szczegółowym rozpatrzeniu projektu budżetu na 2021 rok Komisja Rewizyjna stwierdza, iż w projekcie budżetu zabezpieczono środki finansowe na wszystkie obligatoryjne zadania bieżące, które są realizowane przez gminę, a także dużą część środków wyodrębniono  na wydatki inwestycyjne, zarówno nowe jak  i te  kontynuowane. Wobec powyższego Komisja Rewizyjna  nie wnosi uwag  i jednogłośnie  wydaje opinię pozytywną.

8.Zalecenia pokontrolne:

Brak zaleceń pokontrolnych.

W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez Wójta
Gminy Kołaczkowo, jest on obowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny. Wójt może złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji uwagi dotyczące kontroli i jej wyników. Uwagi składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia protokołu pokontrolnego do podpisania.

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 lutego 2021 09:15
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 115
17 lutego 2021 09:15 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany