Protokół Nr 15/2020
Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 07.12.2020 r.
1.Nazwa i adres kontrolowanego podmiotu:
Urząd Gminy w Kołaczkowie, Wójt Gminy Kołaczkowo – Teresa Waszak, pl. Wł. Reymonta 3, 62-306 Kołaczkowo.
2.Imię i nazwisko kontrolujących:
- Adam Kruszyński - przewodniczący Komisji Rewizyjnej
-Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska - zastępca przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
- Magdalena Cieślak - członek Komisji Rewizyjnej
-Zofia Kominek - członek Komisji Rewizyjnej
3.Data przeprowadzonej kontroli:
7 grudnia 2020 r.
4. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą:.
5. Imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu:
Wójt Gminy Kołaczkowo – Teresa Waszak
6. Przebieg i wynik czynności kontrolnych:
Zaopiniowanie projektu budżetu na 2021 r.
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła projekt budżetu gminy na 2021 rok według załączonego opracowania. Dochody budżetu zaplanowano w kwocie 29.368.576,00 zł, w tym dochody bieżące w kwocie 27.552.242,02 zł dochody majątkowe w kwocie 1.816.333,98 zł. Wydatki zaplanowano w kwocie 35.038.576,00 zł w tym wydatki bieżące w kwocie 27.141.258,00 zł, a wydatki majątkowe w kwocie 7.897.318,00 zł. Deficyt budżetu w kwocie 5.670.000,00 zł zostanie sfinansowany przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym. W budżecie zaplanowano łączną kwotę przychodów w wysokości 5.720.000,00 zł oraz rozchodów budżetu z tyt. spłaty kredytu w wysokości 50.000,00 zł Ustalono limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych w kwocie 5.390.000,00 zł. Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ustalono w kwocie 65.000,00 zł. Ustalono dotacje do sektora finansów publicznych w wysokości 887.000 zł oraz dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych w wysokości 1.309.000 zł. Tworzy się rezerwy: ogólną w wysokości 102.000,00 zł oraz celową w wysokości 123.458,25 zł, z tego: na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 82.000,00 zł, na realizację projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach funduszu sołeckiego współfinansowanych z innych źródeł w wysokości 15.458,25 zł. oraz na realizację projektów w ramach konkursu Pięknieje Wielkopolska Wieś w wysokości 26.000,00 zł. Kwota do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania określono w wysokości 1.900.000 zł. Dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalono w kwocie 1.306.098,00 zł oraz wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami w wysokości 1.306.098,00 zł. Na planowane dochody gminy składają się:
- dochody własne w wysokości 9.686.173,00 zł
- dotacje celowe z budżetu państwa w wysokości 8.592.616,00 zł
- subwencje w wysokości 9.076.510,00 zł
- gospodarka nieruchomościami w wysokości 217.360,02 zł
- dotacje i środki zewnętrzne na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ufp. w wysokości 1.795.916,98 zł.
Skarbnik Danuta Olejniczak szczegółowo omówiła wydatki majątkowe. Największe inwestycje zostały zaplanowane w dziale oświata i wychowanie, należą do nich termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Bieganowie i modernizacja przedszkola oraz pałacu Reymonta wraz z otoczeniem w ramach programu rewitalizacji Gminy Kołaczkowo.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała czy pieniądze zabezpieczone w budżecie gminy na realizację programów w ramach konkursu Pięknieje Wielkopolska Wieś wracają do budżetu gminy, w przypadku gdy sołectwo nie otrzyma dofinansowania. Uważa, że środki zabezpieczone na ten cel powinny zostać przekazane do sołectwa, które startowało w konkursie.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że środki trafiają do budżetu gminy, ponieważ były przeznaczone na dofinansowanie. Środki te są planowane w rezerwie muszą być wykorzystane na konkretne zadanie.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że środki przeznaczone na realizację zadań w programie PWW wykorzystywane są na dofinansowanie zadań, nie wykorzystane wracają do budżetu gminy. Sołectwo może dysponować środkami z funduszu sołeckiego i wykorzystać je na zadania własne.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska poprosiła o wyjaśnienie, które konkretnie drogi są zaplanowane w budżecie pn. budowa drogi Wszembórz – Cieśle Małe w kwocie 10.000 zł i opracowanie dokumentacji budowy drogi w Cieślach Małych w kwocie 7.000 zł.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że na drogę Wszembórz-Cieśle Małe zaplanowano w budżecie na 2020 r. środki w wysokości 88.314,00 zł, które zostaną przeniesione w wydatki niewygasające na rok następny.
Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że droga Wszembórz-Cieśle Małe jest to droga na Libobry, natomiast kwota 7.000 zł została zaplanowana w funduszu sołeckim na opracowanie dokumentacji budowy drogi w Cieślach Małych i dotyczy odcinka drogi brukowej.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy została podpisana umowa na wykonanie projektu budowy drogi ul. Miętowa, Rumiankowa, Stolarska do Słonecznej, ponieważ już trzeci rok jest przesuwana w budżecie.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że został ogłoszony przetarg na opracowanie projektów tych dróg. Umowa została podpisana i środki zaplanowane w budżecie na 2020 rok przejdą w wydatki niewygasające, ponieważ firmy które się zgłosiły nie zdołały opracować projektu w tym roku.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała dlaczego nie został uwzględniony jej wniosek o położenie nakładki asfaltowej na drogi osiedlowe w Borzykowie.
Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że zaplanowano do realizacji drogi w dużo gorszym stanie. Również sołectwa zaplanowały środki w swoich funduszach na położenie nakładek na drogi gminne.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy droga przy świetlicy w Bieganowie stanowi własność gminy, że zaplanowano położenie nakładki asfaltowej.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że Rada Gminy wyraziła zgodę na przejęcie gruntu i Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa przekazał gminie drogę w Bieganowie oraz drogi osiedlowe w Grabowie Królewskim.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała jak ma wytłumaczyć mieszkańcom fakt, że została zaplanowana w projekcie budżetu Gminy Kołaczkowo na 2021 rok budowa świetlicy w Grabowie Królewskim, skoro w tym roku w czerwcu wszystkie dokumenty straciły ważność.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie popiera budowy świetlicy w naszej gminie. Pani radna korzysta z wielu programów pozyskując środki zewnętrzne za co zasługuje na wielki szacunek. Podczas wcześniejszych rozmów mówiliśmy, że jak pojawią się środki zewnętrzne z dużym dofinansowaniem zarezerwujemy w budżecie to zadanie. Wiadomym jest, że nie wszystkie zadania zaplanowane w budżecie są realizowane, z różnych przyczyn. Jeżeli rada wyrazi zgodę na przesunięcia w trakcie roku być może ten temat będziemy ponownie rozważać.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała o projekt budowy świetlicy i pozwolenia, które straciły ważność w czerwcu br.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zawiódł czynnik ludzki i każdy powinien pilnować swoich interesów. Przywrócenie tych dokumentów do ważności wymaga rozpoczęcia procedur od początku.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy planowana jest podwyżka płac w urzędzie. Jakim czynnikiem kierowano się przy przyjęciu do budżetu kosztu opłat za energię elektryczną, która od stycznia ma zdrożeć.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że o 5% jest planowana podwyżka płac. Na energię zaplanowano szacunkową kwotę, według obowiązującej umowy na dostawę energii, która nie zmieni się w stosunku do roku bieżącego.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy została przeprowadzona kalkulacja kosztów związanych z dostawą energii, porównanie z latami ubiegłymi kiedy była zawarta umowa indywidualna, bez porozumienia z powiatem.
Skarbnik Danuta Olejniczak powiedziała, że jest wiele czynników wpływających na różnice w dostawie energii tj. wzrost liczby punktów świetlnych i takie porównanie z latami ubiegłymi może być nie miarodajne.
Wójt Teresa Waszak dopowiedziała, że należałoby wynająć firmę do wykonania audytu energetycznego do wyznaczenia o ile wzrośnie energia elektryczna jakich podmiotów będzie dotyczyła czy osoby prywatne, firmy czy samorządy.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska poprosiła o uproszczone zanalizowanie kosztów dostawy energii w stosunku do lat ubiegłych.
Radny Michał Stefański zapytał czy został uwzględniony w projekcie budżetu wniosek OSP o podwyżkę uposażeń dla strażaków wyjeżdzających do akcji.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że na umowy zlecenia została zaplanowana wyższa kwota w budżecie gminy.
Ustalenie planu pracy Komisji Rewizyjnej w 2021 r.
Przewodniczący Adam Kruszyński przedstawił plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2021 rok.
Projekt uchwały w załączeniu.
Radna Małgorzata Jakubowska zaproponowała temat do planu pracy Komisji Rewizyjnej: kontrola palców zabaw w Gminie Kołaczkowo. Propozycja została uwzględniona w planie pracy komisji.
7.Wnioski pokontrolne:
Po szczegółowym rozpatrzeniu projektu budżetu na 2021 rok Komisja Rewizyjna stwierdza, iż w projekcie budżetu zabezpieczono środki finansowe na wszystkie obligatoryjne zadania bieżące, które są realizowane przez gminę, a także dużą część środków wyodrębniono na wydatki inwestycyjne, zarówno nowe jak i te kontynuowane. Wobec powyższego Komisja Rewizyjna nie wnosi uwag i jednogłośnie wydaje opinię pozytywną.
8.Zalecenia pokontrolne:
Brak zaleceń pokontrolnych.
W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez Wójta
Gminy Kołaczkowo, jest on obowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny. Wójt może złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji uwagi dotyczące kontroli i jej wyników. Uwagi składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia protokołu pokontrolnego do podpisania.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2022 Gmina Kołaczkowo