Protokół Nr 14/2020
Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 19.10.2020 r.
1.Nazwa i adres kontrolowanego podmiotu:
Urząd Gminy w Kołaczkowie, Wójt Gminy Kołaczkowo – Teresa Waszak, pl. Wł. Reymonta 3, 62-306 Kołaczkowo.
2.Imię i nazwisko kontrolujących:
- Adam Kruszyński - przewodniczący Komisji Rewizyjnej
-Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska - zastępca przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
- Magdalena Cieślak - członek Komisji Rewizyjnej
-Zofia Kominek - członek Komisji Rewizyjnej
3.Data przeprowadzonej kontroli:
19 października 2020 r.
4. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą:.
5. Imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu:
Wójt Gminy Kołaczkowo – Teresa Waszak
Kierownik GOPS w Kołaczkowie – Lidia Kwiatkowska
6. Przebieg i wynik czynności kontrolnych:
Kontrola ściągalności podatków.
Iwona Krawiec na podstawie przygotowanego opracowania przedstawiła informację o stanie zaległości podatkowych. Z przedstawionej informacji wynika, że stan zaległości z tytułu podatku od osób fizycznych na dzień 1.01.2020 r. wynosił 89 431,60 zł, natomiast na dzień 16 października 2020 r. wynosił 192 178,60 zł. Zaległości z tytułu podatku od osób prawnych na dzień 1.01.2020 r. wynosił 8 036,61 zł, natomiast na dzień 16 października 2020 r. wynosił 13 170,01 zł. Zwiększenie zaległości na dzień 16 października 2020 r. wynika z tego, że kilka podmiotów złożyło wniosek o umorzenie podatku z powodu pandemii. Decyzje w sprawie wniosków były wydane odmowne i wówczas podmioty złożyły odwołanie do SKO. W związku z tym faktem należności nie są windykowane, gdyż czekamy na decyzję z SKO. Podmioty te są ujęte w stanie zaległości na kwotę 32 878.00 zł. Pozostałe zaległości są spowodowane przekazaniem sprawy do SKO lub postępowaniem w sprawie wniosku o umorzenie podatku. Wobec podatników, którzy nie zapłacili raty podatku w terminie są windykowane zaległości. Na dzień 15.10.2020 r. zostało wysłanych 388 upomnień za I i II ratę podatku na łączną kwotę 213.470,94 zł oraz 69 tytułów wykonawczych na kwotę 36.351,40 zł.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała, w którym momencie rozpatrywana jest windykacja wobec dłużnika.
Iwona Krawiec odpowiedziała, że po zaksięgowaniu wpłat za ratę podatku, podatnikom którzy nie zapłacili można już wysyłać upomnienia. Jeżeli podatnik odbierze upomnienie, ma 7 dniowy termin na dokonanie wpłaty, jeżeli nie zapłaci to wysyłany jest tytuł wykonawczy do Urzędu Skarbowego.
Anna Cichowska przedstawiła kwartalne sprawozdanie z czynności kontrolnych podjętych na terenie Gminy Kołaczkowo. Wzrost wymiaru zobowiązań wynikający z podjętych kontroli od 22.06.2020 r. do 15.10.2020 r. wyniósł 18 031,00 zł. Wpływ z kontroli do budżetu gminy za trzeci kwartał 2020 r. na dzień 15.10.2020 r. wyniósł 17 626,00 zł. Łączny wzrost wymiaru zobowiązań z podjętych kontroli od dnia rozpoczęcia do dnia 15.10.2020 r. wyniósł 45 010.00 zł.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała w jaki sposób jest prowadzona kontrola zdalna i w jaki sposób jest wybierany podmiot do kontroli. Jak dużo jest nieruchomości, wobec których należy skorygować deklarację podatkową.
Anna Cichowska odpowiedziała, że podczas Komisji Budżetu i Finansów radni zalecili przeprowadzenie kontroli w miejscowościach, w których dotychczas nie odbyła się ani jedna. Wobec tego dwie kontrole zostały przeprowadzone w Bieganowie. Poinformowała, że dane o wymiarze podatku zawarte w systemie weryfikuje z danymi w ewidencji gruntów i budynków, gdzie dokonuje się wstępnego obmiaru budynków. Jeżeli widać nieprawidłowości w zestawieniu z systemem, podatnik jest wzywany do dokonania wyjaśnień. Nieprawidłowości w deklaracjach podatkowych mogą być duże nawet z powodu zmieniających się przepisów określających powierzchnię do opodatkowania.
Kontrola Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie.
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS w Kołaczkowie przedstawiła plan i wykonanie wydatków za 2019 rok oraz omówiła zadania, które wykonuje ośrodek. Działając na podstawie ustawy o pomocy społecznej wypłacane są zasiłki stałe, celowe, okresowe i celowe specjalne. Zasiłki specjalne celowe wypłacane są osobom w trudnej sytuacji życiowej, które przekraczają kryterium dochodowe uprawniające do pomocy społecznej. Wysokość kryterium dochodowego na osobę w rodzinie wynosi 528 zł, natomiast dla osoby samotnie gospodarującej 701 zł miesięcznie.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Strzmaczewska zapytała jak duże jest grono osób o tak niskich dochodach.
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS w Kołaczkowie odpowiedziała, że każdego roku zmniejsza się liczba osób korzystających z pomocy. Społeczeństwo żyje na takim poziomie, że to kryterium jest dość niskie. Są również osoby, które mogłyby korzystać, ale nie przychodzą po świadczenie. Większej pomocy potrzebują osoby samotne o niskim dochodzie, które utrzymują się z emerytury lub renty opłacając mieszkanie, rachunki, leki. W takich szczególnych przypadkach można przyznać specjalny zasiłek celowy, gdzie to kryterium dochodowe może być przekroczone.
Dużym wydatkiem dla GOPS są osoby przebywające w Domu Pomocy Społecznej, w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym i pieczy zastępczej. W Domu Pomocy Społecznej obecnie jest 7 osób, koszt pobytu jednej osoby wynosi ok. 3400-3800 zł miesięcznie. Zgodnie z ustawą osoba przebywająca w placówce musi wpłacić 70% własnego dochodu, a resztę dopłaca gmina. Ustawa mówi, że osoby spokrewnione w pierwszej linii zobowiązane są do płacenia jeżeli ich dochód przekracza 300% kryterium dochodowego na osobę. W Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym przebywa 1 osoba natomiast w pieczy zastępczej jest 10 dzieci. Koszty poniesione na dzieci przebywające w pieczy zastępczej wynoszą w pierwszym roku pobytu 10% kosztów, w 3 roku pobytu 30% kosztów i później 50% kosztów. Największe koszty gmina ponosi na dzieci przebywające w OWDIR w Kołaczkowie, ponieważ koszt pobytu dziecka kształtuje się w granicach 4.500 zł miesięcznie. Na tą chwilę w ośrodku OWDIR w Kołaczkowie przebywa 6 dzieci, w roku ubiegłym było 3 dzieci. Kolejnym programem realizowanym przez GOPS to „Posiłek w szkole i w domu”. Zainteresowanie programem jest coraz mniejsze, obecnie z posiłków korzysta ok. 40 dzieci, natomiast w pierwszych latach rozpoczęcia programu posiłek spożywało ok. 100 dzieci. Kryterium dochodowe w tym programie podniesione jest do 150 % lecz często rodzice zgłaszają, że dzieci nie chcą korzystać z programu, z różnych powodów. Od lat GOPS współpracuje
z Wielkopolskim Bankiem Żywności. W ramach programu pomoc otrzymują rodziny, które nie przekraczają 200% kryterium dochodowego. Z tego programu korzysta ok. 48 rodzin oraz
160-180 osób samotnych. Kolejnym zadaniem GOPS to świadczenia rodzinne, świadczenia wychowawcze, które stanowią największe wydatki w budżecie, fundusz alimentacyjny, „Dobry start” czyli 300+. Od 2019 roku działa Klub Senior+ , w którym uczestniczy 15 osób. W ramach działalności prowadzone są zajęcia z rehabilitantem, spotkania ze specjalistami, warsztaty czy wyjazdy. Z dodatków mieszkaniowych obecnie korzysta 10-15 rodzin, natomiast w latach ubiegłych dodatek otrzymywało 160 - 180 rodzin. Dodatkowo 6-8 rodzin korzysta
z dodatku energetycznego finansowanego z budżetu państwa. GOPS zapewnia również pomoc dla osób bezdomnych. Zmiany w ustawie spowodowały, że ośrodki pomocy społecznej muszą mieć podpisaną umowę z schroniskiem dla osób bezdomnych, o zapewnieniu noclegowni i schroniskiem dla osób potrzebujących usług opiekuńczych. GOPS ma taką umowę podpisaną z ośrodkiem Monar, któremu za gotowość na przyjęcie osoby do schroniska płaci 7 000zł rocznie. Obecnie przebywa w nim 1 osoba, natomiast w roku 2019 przebywało 1-2 osób, koszt pobytu to koszt 9.000 zł. Osoba przebywająca w schronisku posiadająca dochód jest zobowiązana do pokrycia części kosztów pobytu.
7.Wnioski pokontrolne:
Brak wniosków pokontrolnych.
8.Zalecenia pokontrolne:
Brak zaleceń pokontrolnych.
W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez wójta
Gminy Kołaczkowo, jest on obowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny. Wójt może złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji uwagi dotyczące kontroli i jej wyników. Uwagi składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia protokołu pokontrolnego do podpisania.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2022 Gmina Kołaczkowo