Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 8/2020 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 22.06.2020 r.

PROTOKÓŁ Nr 8/2020
z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 22.06.2020 r.

Posiedzenie odbyło się w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie. Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Małgorzata Jakubowska. Powitała zebranych – lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia w brzmieniu:
1.Otwarcie.
2.Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia komisji.
3.Przedstawienie informacji o dochodach budżetu z kontroli podatkowej.
4.Informacja o działalności OSP w Gminie Kołaczkowo.
5.Przedstawienie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2020 rok.
6.Wolne głosy i wnioski.

Ad.2
Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty.
Ad.3
Anna Cichowska przedstawiła sprawozdanie z czynności kontrolnych podjętych na terenie Gminy Kołaczkowo. W roku 2019 rozpoczęto działania kontrolne, których podstawowym celem jest zapewnienie pełnego zgodnego z prawem opodatkowania, w szczególności w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania. Czynności sprawdzające polegają na weryfikacji czy podatnicy wywiązują się z obowiązku zgłaszania do podatków powierzchni wszystkich nieruchomości, których są w posiadaniu oraz czy zgłaszane powierzchnie są zgodne ze sposobem ich wykorzystywania wynikającym z informacji i systemu informacji przestrzennej oraz ewidencji gruntów i budynków Powiatu Wrzesińskiego. Wezwani podatnicy składają wyjaśnienia dotyczące rozbieżności pomiędzy danymi zadeklarowanymi, a pochodzącymi z systemów. W przeważającym stopniu konieczne staje się dokonanie korekty informacji w sprawie podatku od nieruchomości. Podatnicy zgłaszają dotychczas nie zgłoszone obiekty, ale dokonują również inwentaryzacji powierzchni wcześniej posiadanych. Od momentu rozpoczęcia czynności kontrolnych do dnia dzisiejszego skontrolowano 188 gospodarstw domowych. Najwięcej kontroli dokonano w Kołaczkowie 50 podmiotów, następnie w Sokolnikach 34 podmioty i w Borzykowie 28 podmiotów. Szczegółowe dane przedstawia załączona tabela. Dla 128 podmiotów wznowiono 524 postępowania w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatku od nieruchomości. Wobec ustalenia nowych okoliczności dotyczących nieprawidłowości w zadeklarowanych powierzchniach konieczne stało się uchylenie poprzednich decyzji administracyjnych i wydanie nowych ustalających nowy wymiar podatku. Wynika to z obowiązującej podstawy prawnej jaką jest ordynacja podatkowa, która mówi, że dla każdego roku kontroli, musi być prowadzone odrębne postepowanie. W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości łączny przypis z zakończonych kontroli wyniósł 30.204,00 zł. Wartość tą należy pomniejszyć o odpis w wysokości 3.194,00 zł czyli kwotę, którą zwrócono podatnikom za nadpłacony, ale nie przedawniony podatek. Wzrost wymiaru zobowiązań wynikający z podjętych kontroli na dzień 19.06.2020 r. wynosi 27.010,00 zł.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała jaka kwota wpłynęła do budżetu gminy z kontroli podatkowych na koniec 2019 r.
Anna Cichowska odpowiedziała, że do budżetu gminy na dzień 31 stycznia 2020 r. wpłynęło 11.471,00 zł. Dopowiedziała, że zniwelowanie nieprawidłowości w ramach przeprowadzonych kontroli będzie miało skutek w każdym kolejnym roku. Ocenę kontroli powinno wykonywać się według kryterium finansowego, a nie na podstawie ilości skontrolowanych podatników.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała ile razy odbyła się kontrola podatkowa w terenie.
Anna Cichowska odpowiedziała, że taka kontrola nie była możliwa, ze względu na ilość wniosków zgłoszonych przez podatników. Do końca roku 2019 należało się skupić na wydaniu decyzji, natomiast na początku roku są wydawane nakazy płatnicze. W lutym tego roku kontrola została przeprowadzona w m. Spławie. Jednak nie musi się ona odbywać w terenie, może być przeprowadzona w systemie ewidencji przestrzennej, poprzez sprawdzenie wymiaru budynku po stronie zewnętrznej. Jeżeli są stwierdzone nieprawidłowości podatnik jest wezwany do złożenia wyjaśnienia przyczyny niezgodności. Jeżeli podatnik nie pojawi się konieczna jest obecność urzędnika i dokonanie pomiaru.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy w systemie jest widoczne, że budynek  posiada dach ze spadem.
Anna Cichowska odpowiedziała, że w systemie widoczne są obrysy zewnętrzne. Do struktury budynku jest dopisane czy posiada kondygnację. Nie widać jednak czy jest poddasze.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała dlaczego nie ma przeprowadzonej ani jednej kontroli w Bieganowie?
Anna Cichowska odpowiedziała, że wszystkie dotychczasowe kontrole, oprócz Spławia, wynikają z złożenia korekty deklaracji przez podatnika. W miejscowościach gdzie jest wpisane zero żaden podatnik nie złożył korekty.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała w której miejscowości zostanie teraz przeprowadzona kontrola.
Anna Cichowska odpowiedziała, że każda miejscowość będzie po kolei kompleksowo kontrolowana.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zaproponowała aby w miejscowościach, w których nie odbyła się dotychczas żadna kontrola, została przeprowadzona choć jedna.

Ad.4.
Kamila Majorek omówiła działalność OSP w Gminie Kołaczkowo. Na dzień 31 maja 2020 r. Gmina Kołaczkowo wydatkowała środki w kwocie 101.157,97 zł. Środki te zostały przeznaczone na:
- ekwiwalent za udział w akcji 2.379 zł
- składki ZUS 371,31 zł
- składki Fundusz Pracy 37,49 zł
- wynagrodzenia z tytułu obsługi i konserwacji sprzętu 3.866 zł
- zakup materiałów w tym: paliwo, brama dla OSP Kołaczkowo, części do samochodu i inne
19.568,85 zł
- zakup energii 888,66 zł
- usługi remontowe 1.537,50 zł
- zakup usług zdrowotnych 4.900 zł
- zakup usług pozostałych 10.391,66 zł
- opłaty różne  w tym: składki ubezpieczeniowe za samochody OSP, opłata za rejestrację samochodu 10.217,50
- wydatki inwestycyjne zakup samochodu do OSP Zieliniec 45.000 zł.
Straż otrzymała dotację w kwocie 2.000 zł na Gminny Turniej Strażacki oraz szkolenie medyczne.
Radny Michał Stefański zapytał czy środki pochodzą częściowo z funduszu sołeckiego.
Kamila Majorek odpowiedziała, że w tych kwotach są zawarte środki pochodzące z funduszu sołeckiego.  
Radny Michał Stefański dopowiedział, że za mało jest środków finansowych przeznaczonych na OSP. Będzie wnioskować o przekazanie dotacji ok. 3.000 zł na planowane zakupy z Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Wójt Teresa Waszak zapytała dlaczego jednostka OSP Zieliniec wydatkowała na akcje 156 zł, natomiast zakupiła paliwo za kwotę 1.384,55 zł.  
Radny Michał Stefański odpowiedział, że auta są tankowane do pełna. Straż w Zielińcu kupiła paliwo do nowo zakupionego samochodu.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała o samochód strażacki, który miał być zakupiony do OSP w Borzykowie przy udziale dofinansowania.
Radny Michał Stefański odpowiedział, że OSP Borzykowo otrzymało zbyt niską punktację w konkursie.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała jakie dodatkowe obowiązki ma straż.
Radny Michał Stefański odpowiedział, że straż reaguje na wezwania m. in. do zdarzeń drogowych, ratuje zwierzęta, obcina drzewa. Dodał, że wiele wezwań jest bezpodstawnych.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy można podwyższyć ekwiwalent za udział w akcji.
Radny Michał Stefański odpowiedział, że ekwiwalent za udział w akcji jest bardzo niski i  wynosi 13 zł na godzinę. Będzie wnioskował do Rady Gminy o podwyższenie tej stawki.
Ad.5
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła projekt zarządzenia     Wójta Gminy Kołaczkowo w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2020 rok. Zmiany dotyczą zwiększenia planu dochodów ogółem o kwotę 275.582,11 zł w tym z tytułu:
- dotacji na zakup podręczników w kwocie 58.799,11 zł
- dotacji na wypłatę zasiłków okresowych w kwocie 3.348 zł
- dotacji na realizacje programu „Dobry start” w kwocie 213.435 zł.
Zwiększeniu ulega plan wydatków ogółem o kwotę 275.582,11 zł z tytułu dotacji wykazanych powyżej. Dokonuje się przeniesień w planie wydatków w rozdziale 80101,80150 oraz 92605. Skarbnik poinformowała, że zarządzenie prawdopodobnie wejdzie w życie 26 czerwca ponieważ zostanie wprowadzona jeszcze jedna dotacja na wypłatę diet dla obwodowych komisji wyborczych.
Ad.6
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy będą rozpatrywane wnioski o dodatkowe punkty oświetleniowe na terenie gminy.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że w tej chwili jest realizowane oświetlenie drogi w kierunku pałacu w Zielińcu. Mieszkańcy na budowę oświetlenia ulicznego przeznaczyli środki z funduszu sołeckiego w wysokości 10.000 zł. Również sołectwo Szamarzewo zaplanowało środki w wysokości 10.000 zł na wykonanie oświetlenia ulicznego w m. Huby Szamarzewskie. Poza tym wpłynęły pojedyncze wnioski z różnych miejscowości, na umiejscowienie lampy solarnej oraz trzy wnioski o dołożenie lampy przy istniejącej linii energetycznej. Na etapie projektowania przez firmę Enea są 3 punkty świetlne przy drodze z Wszemborza w kierunku Cieśli Małych oraz punkty oświetleniowe przy drodze ul. Polnej od strony Wszemborza.
Radny Michał Stefański zapytał czy nowe punkty świetlne w Zielińcu powstaną w innym miejscu, ponieważ obecne znajduje się pod drzewami i gałęzie zacieniają światło.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że wzdłuż tej drogi nie ma doprowadzonej linii energetycznej, jest tylko jedna lampa przy wjeździe do bloków. W ubiegłym roku mieszkańcy przycięli opadające nisko gałęzie. Przygotowywany jest projekt i na nasz wniosek zaprojektowane będą niskie lampy parkowe.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała gdzie można zgłosić do wymiany słupy energetyczne drewniane.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że na terenie gminy jest prowadzona modernizacja słupów energetycznych. Słupy do wymiany można zgłosić do firmy Enea.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska wspomniała, że na ostatnim posiedzeniu komisji zostały wytypowane drogi do opracowania projektów. Zapytała na jakim etapie jest ich realizacja.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że przez pandemię wiele prac zostało wstrzymanych. Dla wytypowanych dróg zbierane są oferty.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, czy będzie realizowana budowa drogi w Spławiu.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że Wielkopolski Konserwator Zabytków nie wydał pozwolenia na opracowanie projektu tej drogi, ze względu na znajdujące się tam średniowieczne grodzisko. Będziemy próbować innymi metodami wykonać to zadanie, w ostateczności gmina może wykupić prywatne grunty pod budowę drogi.
Radny Piotr Górecki zgłosił, że przy świetlicy we Wszemborzu Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej pozostawił płyty po remoncie zaworu. Prosi o ich usunięcie, ponieważ przeszkadzają przy wykaszaniu trawnika. Zwrócił się z wnioskiem o podcięcie gałęzi przy dukcie leśnym z Gorazdowa do Sokolnik.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zostanie wystosowane pismo do nadleśnictwa z prośbą o przycięcie gałęzi. Dopowiedziała, że planowane jest za zgodą nadleśnictwa utwardzenie tej drogi materiałem zebranym z budowy dróg ul. Pocztowej i Szkolnej.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała jak długo jest ważny projekt na budowę świetlicy w Grabowie Królewskim, który był wykonany 3 lata temu. Powiedziała, że ma być ogłoszony program na budowę świetlic infrastruktury publicznej.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że kosztorys jest ważny 3 lata, następnie geodeta może robić wytyczenie, dzięki czemu projekt będzie ważny kolejne 3 lata.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska poprosiła o sprawdzenie do kiedy jest ważne pozwolenie na budowę tego projektu.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                              Przewodnicząca Komisji
Monika Nowak                                       Małgorzata Jakubowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 lutego 2021 09:18
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 187
17 lutego 2021 09:18 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany