Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 7/2020 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej i Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 27.04.2020 r.

PROTOKÓŁ Nr 7/2020

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej i Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 27.04.2020 r.

Posiedzenie odbyło się w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie. Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Adam Kruszyński. W posiedzeniu wzięli udział członkowie Komisji Budżetu i Finansów. Powitał zebranych – lista obecności w załączeniu. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Adam Kruszyński przedstawił porządek posiedzenia w brzmieniu:

  1. Otwarcie.
  2. Kontrola informacji o stanie mienia komunalnego.
  3. Kontrola wykonania budżetu za 2019 r.
  4. Wolne głosy i wnioski.

Ad.2

Dariusz Leszczyński przedstawił informację o stanie mienia komunalnego według stanu na dzień 31 grudnia 2019 r.  Opis mienia przedstawił według grup rodzajowych:

  1. Grunty komunalne łącznie z oddanymi w użytkowanie wieczyste ogółem stan na koniec 2019 wynosił 228,2798 ha na wartość księgową 7.186.376,61 zł. W ciągu 2019 roku uległ zmniejszeniu o 0,1237 ha w związku z przekształceniem na własność dz. 124/36 obręb Kołaczkowo.
  2. Obiekty komunalne ogółem 66 szt. na wartość księgową 4.065.214,05 zł. W ciągu 2019 roku stan uległ zmniejszeniu o budynek gospodarczy za biblioteką w Sokolnikach oraz zwiększeniu o budynek po szkole w Borzykowie przejęty na stan Urzędu Gminy od referatu oświaty.

Budowle i urządzenia techniczne ogólna wartość księgowa 31.266.959,86 zł. W 2019 r. wybudowano 8,093 km kanalizacji sanitarnej w m. Borzykowo oraz oddano do użytku 0,185 km sieci sanitarnej w Kołaczkowie przy ul. Polnej. Wykonano przyłącze kanalizacyjne do świetlicy w Borzykowie i do budynku po szkole w Borzykowie. Oddano do użytku drogi asfaltowe ogółem 2,434 km tj. w m. Kołaczkowo ul. Polna 1,774 km, droga Żydowo-Grabowo Królewskie o długości 0,660 km oraz utwardzono drogę gminną w m. Budziłowo o długości 0,825 km. Urząd Gminy przejął boisko przy budynku szkoły w  Borzykowie wraz z 2 szt. ogrodzenia placu zabaw. Wybudowano wiatę przy remizie w Kołaczkowie. Zamontowano dodatkowo 10 szt. lamp solarnych. Zmniejszono stan mienia o 1 szt. namiotu.

  1. Środki transportowe 61 szt. na wartość księgową 1.826.311,98 zł. W 2019 roku zmniejszył się stan o 1 szt. autobusu spowodowany złomowaniem oraz zwiększył się o zakup 1 szt. samochodu ciężarowego przez ZGKiM.
  2. Oświata:

- SP w Grabowie Królewskim budowle i wyposażenie 9 szt. na ogólną wartość księgową 1.671.112,38 zł. W 2019 roku rozbiórce uległ budynek ustępowy.

- SP w Sokolnikach budynki i wyposażenie stanowią 10 szt. na ogólną wartość księgową 1.144.107,37 zł. W ciągu roku 2019 nie nastąpiły zmiany.

- SP w Bieganowie wyposażenie i budynki stanowią 14 szt. na wartość księgową 1.292.742,82 zł. Stan mienia zmniejszył się o 1 szt patelni elektrycznej.

- ZSP w Kołaczkowie na koniec roku 2019 stan budowli i wyposażenia stanowił 32 szt. W ciągu roku uległ zmniejszeniu o 8 szt. są to: przekazanie budynku szkoły, budynku gospodarczego szkoły, boiska asfaltowego, placu zabaw, ogrodzenia z siatki i ogrodzenia metalowego na cokole w Borzykowie na stan Urzędu Gminy. Likwidacja zmywarki i obieraczki do ziemniaków.

  1. Wyposażenie techniczne biur – ogólna wartość bez oświaty wyniosła na koniec 2019 roku 271.601,96 zł.

Wartość składników majątkowych pochodzących ze zrealizowanych inwestycji w 2019 roku wzrosła ogółem o kwotę 6.747.813,74 zł. Wartość  aktywów trwałych w inwestycjach rozpoczętych wynosiła 4.528.663,77 zł.

Przewodniczący Adam Kruszyński podziękował za rzetelne przygotowanie informacji o stanie mienia komunalnego.

Radny Michał Stefański zapytał kiedy nastąpi przekazanie strażnicy w bezpłatne użyczenie dla OSP.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że ten temat nie był jeszcze rozpatrywany.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała dlaczego 4 samochody strażackie są na stanie OSP, a pozostałe na stanie gminy.

Radny Michał Stefański odpowiedział, że 4 samochody będące na stanie OSP zostały zakupione przy udziale środków zewnętrznych. Warunkiem otrzymania dofinansowania był zapis, że właścicielem pojazdów będzie OSP. Pozostałe samochody są na stanie gminy.

Ad.3

Przewodniczący Adam Kruszyński poprosił o potwierdzenie wykonania operacji przelewu dla wybranych do kontroli faktur. Są to:

- faktura nr F/H/002246/19 sprzedawca firma Dimnet Monika Mikołajczak na kwotę 3.941,80 zł.

- faktura nr 719/2019 sprzedawca firma Avis S.C. Ekologiczne Place Zabaw na kwotę 2.706,00 zł.

- faktura nr 237/2019 sprzedawca firma PHU Sebastian Pol na kwotę 4.717,74 zł.

- faktura nr FS 4463/2019 sprzedawca firma Gawron PHU S.C. na kwotę 575,42 zł.

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła wykonanie budżetu gminy za 2019 r. Realizacja budżetu według przedłożonego opracowania przedstawiała się następująco:

Dochody budżetu zaplanowano w kwocie  31.882.971,16 zł, a wykonano w kwocie 30.913.137,57 zł, co stanowi 96,96%  założonego planu w tym:

- dochody bieżące zaplanowano w kwocie 27.346.851,75 zł, a wykonano w kwocie 27.991.096,51  zł, co stanowi 102,36%  założonego planu.

- dochody majątkowe zaplanowano w kwocie 4.536.119,41 zł, a wykonano w kwocie 2.922.041,06 zł, co stanowi 64,42 % planu. Niskie wykonanie planu spowodowane było nie otrzymaniem dofinansowania z PROW na budowę kanalizacji sanitarnej w Borzykowie. Wpływ powyższych środków nastąpił w lutym 2020 roku.

Dochody własne na plan 8.180.400,00 zł, wykonano w kwocie 8.795.209,28 zł tj. 107,52 %,.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała co oznacza wysokie wykonanie powyżej 100% planu wpływu z podatków.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że może się na to składać kilka czynników m. in. ostrożne szacowanie planu dochodów, zmiany w deklaracjach podatku od środków transportowych, spłaty zaległości podatkowych.

Dotacje ogółem na plan 14.174.022,16 zł wykonano w kwocie 12.589.379,29 zł, co stanowi 88,82 % . Niskie wykonanie planu spowodowane było nie wykorzystaniem dotacji, którą należało zwrócić do Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Skutki obniżenia górnych stawek podatków wyniosły ogółem 991.245,06 zł. Skutki udzielonych ulg i zwolnień wyniosły ogółem 65.132,15 zł. Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy wyniosły 8.946,00 zł.

Na koniec roku odnotowano stan zaległości z tytułu nie zapłaconych w terminie podatków i innych należności, które ogółem wyniosły 827.434,36 zł.

w tym:

w podatku od nieruchomości – kwota 46.888,37 zł,

w podatku rolnym – kwota 8.226,24 zł,

w podatku leśnym –  kwota 211,70 zł,

w podatku od środków transportowych – kwota 42.141,90 zł,

w funduszu alimentacyjnym – kwota 644.661,58 zł.

w pozostałych (dochody z Urzędów Skarbowych, opłat za dzierżawy, najem, zajęcie pasa drogowego, opłaty za zezwolenia alkoholowe, zwroty zasiłków pobieranych w ramach pomocy społecznej, opłaty za wywóz odpadów komunalnych – kwota 85.304,57 zł.

W porównaniu z rokiem ubiegłym odnotowuje się  spadek zaległości z tytułu podatków i opłat, które na dzień 01.01.2019 r. wynosiły 190 089,13 zł, natomiast na dzień 31.12.2019 r. wynosiły 97 468,21 zł.

Stan zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2019 r. pozostało do spłaty ogółem 1.633.906,00 zł z tego: pożyczka z WFOŚiGW na budowę kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie ul. Wrzesińska kwota 133.906,00 zł oraz pożyczka z BGK na budowę kanalizacji sanitarnej w Borzykowie współfinansowanej z PROW kwota 1.500.000,00 zł.

Do kwoty długu należy zaliczyć zadłużenie na modernizację i poprawę oświetlenia ulicznego w kwocie 130.327,64 zł oraz na zakup telefonu komórkowego 105,22 zł. Ogółem stan zobowiązań na dzień 31.12.2019 r. wynosił 1.764.338,86 zł.

W budżecie Gminy Kołaczkowo na dzień 31 grudnia 2019 r. planowany był deficyt w wysokości 5.830.824,00 zł. Ostatecznie budżet zamknął się deficytem w wysokości 4.798.143,57, który został pokryty z BGK w wysokości 1.500.000,00 zł oraz nadwyżką z lat ubiegłych w wysokości 3.298.143,57 zł.

Skarbnik przedstawiła wydatki gminy, które przedstawiały się następująco:

Wydatki budżetu zaplanowano w kwocie 37.713.795,16 zł, a wykonano w kwocie 35.711.281,14 zł, co stanowi 94,69 % planu rocznego w tym:

- wydatki bieżące zaplanowano w kwocie 26.398.288,55 zł, a wykonano 24.854.273,88 zł, co stanowi 94,15 %.

- wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 11.315.506,61 zł, a wykonano 10.857.007,26 zł tj. 95,95 %.

Skarbnik szczegółowo omówiła realizację zadań majątkowych.

Dotacje na wydatki bieżące na plan  1.511.789,89 zł, wykonano  1.466.432,09 zł.

Obsługa długu publicznego spłata odsetek od kredytów i pożyczek oraz prowizje na plan 27.828,39 wykonano w kwocie 13.198,87 zł.

Przewodniczący Adam Kruszyński zapytał skąd wynika różnica pomiędzy kwotą dochodów wykazaną w sprawozdaniu RB 50 D w rozdziale 01095, a kwotą wydatków w rozdziale 01095 w sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Kołaczkowo za 2019 rok.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że różnica wynika stąd, iż w zestawieniu wydatków ogółem w rozdziale 01095 zaplanowane zostały oprócz wydatków na zadania zlecone, również wydatki na zadania własne.

Skarbnik Danuta Olejniczak szczegółowo omówiła bilans z wykonania budżetu gminy. Stan aktywów na koniec 2019 roku wynosił ogółem 926.332,25 zł. Na powyższą kwotę składają się środki pieniężne w wysokości 858.230,75 zł oraz należności i rozliczenia w wysokości 68.101,50 zł ( w tym wpływy z udziałów PIT i CIT oraz zwrot niewykorzystanej dotacji z ZGKiM w Kołaczkowie). Po stronie pasywów wyszczególnione zostały:

- zobowiązania finansowe w wysokości 1.633.906,00 zł

- zobowiązania wobec budżetów (zwrot dotacji do WUW w Poznaniu) w kwocie 65.137,33 zł oraz zapłata podatku VAT w 2020 roku za okres rozliczeniowy 2019 r.

- wynik wykonania budżetu 4.798.143,57 zł

- niewykonane wydatki (niewygasające) 63.070,00 zł

- skumulowany wynik budżetu 3.522.785,04 zł

- rozliczenia międzyokresowe (rata subwencji, która wpłynęła w grudniu 2019 roku na styczeń 2020 r.) w wysokości 410.409,00 zł.

Ogółem stan pasywów na koniec roku wyniósł 926.332,25 zł.

Skarbnik przedstawiła informację o wysokości zrealizowanych w 2019 r dochodach z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wydatkach poniesionych na funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Dochody na plan 645 000,00  wykonano w wysokości 664 295,95 zł, natomiast wydatki zaplanowano w wysokości 759 373,00 zł, a wykonano w kwocie 682 412,36 zł. Różnicę pomiędzy dochodami, a wydatkami w wysokości 18.116,41 zł pokryto z budżetu gminy. Po stronie wydatków największą część stanowi odbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych tj. kwota 599.120,39 zł. Stan zaległości z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na koniec roku 2019 wynosił 37.477,11 zł.

Ad.4.

Przewodniczący Adam Kruszyński odniósł się do apelu wójta w sprawie racjonalnego użytkowania wody. Powiedział, że podczas poboru wody przez beczkowozy na budowę elektrowni wiatrowej bardzo spada ciśnienie wody w wodociągu.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że pobór wody w miesiącu kwietniu porównywalny jest z okresem letnim. Wiele osób podlewa ogrody i przy dużym obciążeniu spada ciśnienie z wodociągu. ZGKiM podpisał umowę na sprzedaż wody z wodociągu na potrzeby inwestycji budowy wiatraków. Do końca tygodnia inwestycja powinna być zakończona.

Radny Michał Stefański powiedział, że ZGKiM powinien powiadomić mieszkańców w jakich godzinach może wystąpić niższe ciśnienie wody.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewka zapytała czy w szkołach  w Gminie Kołaczkowo będą wprowadzone dzienniki elektroniczne. W czasie gdy dzieci nie chodzą do szkół z powodu epidemii koronawirusa rodzice nie mają dostępu do bieżących informacji ze szkoły.

Wójt Teresa Waszak poinformowała, że po rozmowach z dyrektorami szkół ustalono wprowadzenie dzienników elektronicznych od września br.

Radna Magdalena Cieślak zapytała czy latem odpady zmieszane będą odbierane tylko 1 raz w miesiącu i czy opłata będzie taka sama jak w okresie zimowym.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że opłata za odpady komunalne jest skalkulowana na cały rok i jest niezmienna.

Radny Michał Stefański zapytał na jakiej zasadzie są wynajmowane mieszkania w byłej szkole w Borzykowie.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że panie korzystają z najmu mieszkań bezumownie, opłaty za są uiszczane systematycznie.

Radny Michał Stefański zapytał o przyczynę awarii oświetlenia ulicznego na ul. Wrzesińskiej i na ul. Szkolnej w Kołaczkowie. 

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że awaria była zgłaszana kilkukrotnie przez gminę, aż została usunięta skutecznie.

Na tym posiedzenie zakończono.

Protokół sporządziła                                                                         Przewodnicząca Komisji

Monika Nowak                                                                                  Małgorzata Jakubowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 lipca 2020 12:52
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 278
28 lipca 2020 12:52 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany