Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 9/2020 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 16.11.2020 r.

PROTOKÓŁ Nr 9/2020
z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 16.11.2020 r.

Posiedzenie odbyło się w trybie zdalnym. Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Małgorzata Jakubowska. Powitała zebranych – lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia w brzmieniu:
1.Otwarcie.
2.Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia komisji.
3.Przedstawienie informacji z działalności stołówek szkolnych.
4.Omówienie wniosków sołectw dotyczących przeznaczenia środków funduszu sołeckiego na 2021 rok.
5.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2020 rok.
6.Wolne głosy i wnioski.

Ad.2
Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty.
Ad.3.
Milena Światek kierownik referatu oświaty omówiła działalność stołówek szkolnych. Poinformowała, że działają dwie stołówki w szkołach tj. przy SP w Bieganowie i ZSP w Kołaczkowie oraz dwie stołówki w przedszkolach tj. w przedszkolu w Kołaczkowie i w Sokolnikach. Zatrudnienie na stołówce szkolnej w ZSP w Kołaczkowie w roku szkolnym 2019/2020  i 2020/2021 jest takie samo i wynosi 1,5 etatu kucharki i ,05 etatu intendentki razem 2 osoby. Na stołówce w Bieganowie w roku szkolnym 2019/2020 na stołówce szkolnej pracowały 3 osoby łącznie 2 etaty, natomiast w roku szkolnym 2020/2021 są zatrudnione 2 osoby łącznie 1,5 etatu. Przedszkole przy ZSP w Kołaczkowie zatrudnia 2 osoby na 1,5 etatu, natomiast przedszkole przy SP w Sokolnikach zatrudnia 1 osobę w roku szkolnym 2019/2020 był to 1 etat, natomiast w roku szkolnym 2020/2021 jest to 0,87 etatu.
Anna Wilińska główna księgowa referatu oświaty przedstawiła informację o liczbie przygotowywanych posiłków. W poszczególnych placówkach liczba wydanych obiadów przedstawiała się następująco:  

 

wrzesień 2020

październik 2020

wrzesień –

grudzień 2019

SP Kołaczkowo

105

103

93

SP Bieganowo

82

87

105

Przedszkole w Kołaczkowie

47

47

63

Oddział przedszkolny w Sokolnikach

37

37

35

Cena obiadu w szkole wynosi 4.00 zł, dla nauczyciela 6.50 zł , dla osoby prywatnej 7,02 zł.
Intendentki są odpowiedzialne za zaopatrzenie stołówek, zakupy, pobieranie i rozliczanie opłat, przygotowanie inwentury. Towary są zamawiane do stołówki szkolnej zgodnie z procedurą zamówień publicznych tj. zbieraniu najkorzystniejszych ofert.
W 2019 roku gmina brała udział w projekcie stołówka szkolna. Spośród wszystkich zgłoszonych stołówek dofinasowanie od Wojewody Wielkopolskiego otrzymała stołówka szkolna przy SP w Bieganowie i ZSP  w Kołaczkowie. SP w Bieganowie otrzymała dofinansowanie w kwocie 30.000 zł, natomiast wkład własny gminy wyniósł 8.282,20 zł. Stołówka została wyposażona w kuchnię elektryczną 6 palnikową z piekarnikiem, zakupione były także patelnie, wagi, stołek przyścienny, obieraczka do ziemniaków, pochłaniacz pary, a także zastawa stołowa. ZSP w Kołaczkowie otrzymało dofinasowanie w wysokości 46.114,71 zł. Wkład własny gminy wyniósł 11.528,68 zł. Zakupiona została zmywarka z funkcją wyparzania, meble do kuchni, stołek ze zlewem dwukomorowym, stołek przyścienny, stół z basenem, sztućce, garnki, krzesła do jadalni, wykładzinę pcv, i stoły. Wymalowano pomieszczenia kuchenne oraz wymieniono drzwi wejściowe do kuchni.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska powiedziała, że spotkanie to dotyczy wypowiedzi radnego, który twierdzi, że istnieje potrzeba zatrudnienia dodatkowej osoby na pół etatu do  stołówki szkolnej w SP w Bieganowie. Zapytała, czy został złożony wniosek przez panią dyrektor z prośbą o zatrudnienie dodatkowej osoby.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że pani dyrektor nie złożyła wniosku oraz nie widziała konieczności zatrudnienia dodatkowej osoby na stołówkę szkolną.
Radny Adam Kruszyński powiedział, że w listopadzie nie są przygotowywane posiłki skoro dzieci nie uczęszczają do szkoły.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty powiedziała, że obecnie w ZSP w Kołaczkowie jest przygotowywanych 38 obiadów natomiast w SP w Bieganowie 25.
Radny Adam Kruszyński uważa, że na ten moment nie ma potrzeby zatrudniania kolejnej osoby na część etatu w stołówce w SP w Bieganowie.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska również potwierdziła, że nie ma potrzeby zatrudniania kolejnej osoby na pół etatu.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że w tym roku ze względu na pandemię nie ma takiej potrzeby, aby zwiększać ilość etatów. W tym roku już od października klasy 4-8 nie chodzą do szkoły. Liczby pokazują że w SP w Bieganowie obiadów jest znacznie mniej.  
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała co mogą zrobić panie dyrektorki, aby zachęcić do kupowania obiadów przez osoby prywatne.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że w wykazie jest przedstawiona ilość sprzedanych obiadów osobom prywatnym. W ZSP w Kołaczkowie we wrześniu było sprzedanych 17 obiadów w SP w Bieganowie 4 obiady.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała w jaki sposób są dowożone obiady do dwóch pozostałych szkół.
Anna Wilińska główna księgowa referatu oświaty odpowiedziała, że obiady są przewożone w specjalnych termosach i w danej szkole są porcjowane.
Ad.4
Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że fundusz sołecki na rok 2021 został obliczony w oparciu o wykonane dochody bieżące oraz liczbę ludności w gminie w 2019 r. W ten sposób otrzymujemy kwotę bazową która wynosi w 2021 roku 4.645,83 zł. Wysokość funduszu sołeckiego oblicza się mnożąc kwotę bazową przez liczbę mieszkańców w danym sołectwie, ale jej wysokość nie może przekroczyć dziesięciokrotności kwoty bazowej. Fundusz sołecki na rok 2021 został zaplanowany na kwotę 430.528,62 zł, z czego poszczególne miejscowości przeznaczyły na wydatki majątkowe kwotę 166.318 zł, natomiast na wydatki bieżące kwotę 264.210,62 zł. Planowana kwota zwrotu z budżetu państwa wynosi 24,28% czyli około 104.532 zł.
Skarbnik na podstawie przygotowanego zestawienia omówiła planowane w funduszu sołeckim wydatki majątkowe i są to m.in.:
- zakup i montaż tyrolki oraz budowa rolkostrady w Borzykowe
- rozbudowa boiska sportowego w Budziłowie ( z udziałem dofinansowania)
- opracowanie dokumentacji projektowej na budowę drogi w Cieślach Małych
- zagospodarowanie działki przy boisku sportowym w Grabowie Królewskim
- opracowanie dokumentacji projektowej budowy drogi gminnej ul. Szeroka w Kołaczkowie
- opracowanie dokumentacji projektowej budowy drogi gminnej w Krzywej Górze
- utworzenie strefy aktywności fizycznej w Łagiewkach
- zakup i montaż kontenera sanitarnego w Sokolnikach
- budowa placu zabaw w Szamarzewie
- modernizacja dachu strażnicy we Wszemborzu
- położenie nakładki na drodze gminnej w Zielińcu
Niektóre sołectwa zostawiły środki rezerwowe na zadania inwestycyjne.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała jakie wnioski wpłynęły do budżetu na 2021 rok.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że wnioski do planu budżetu zostały złożone na:
- budowę świetlicy wiejskiej w Grabowie Królewskim,
-  zakup samochodu strażackiego do OSP Sokolniki,
- budowa drogi w Krzywej Górze,
- położenie nakładki asfaltowej na drogi osiedlowe w Borzykowie.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy może odbyć się zebranie z sołtysami w grudniu, aby sołectwa mogłyby się przygotować do konkursów, które zostaną ogłoszone w styczniu.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że każdy program ma swoje zasady i przyznawanie punktów jest różne. Spotkanie najczęściej organizujemy na początku roku. Sołectwom przypominamy, aby zaplanować środki na opracowanie projektów i mimo tych próśb nie zawsze są przygotowane. Zależy nam, aby te wsie które dopiero teraz opracowały sołeckie strategie wsi rozpoczęły swoje działania w programach.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zaproponowała, aby stworzyć konkurs w gminie dla sołectw, zmobilizować je do napisania wniosku i postarania się o dofinansowanie. Można na ten cel rozdysponować środki ze zwrotu za wykonanie funduszu sołeckiego.
Wójt Teresa Waszak uważa, że podpowiedź jest dobra, ale obawia się, że ocena komisji gminnej nie będzie miała dobrego odbioru. Konkursów zewnętrznych jest bardzo dużo i jeżeli sołectwo wykaże chęć, może z nich skorzystać.
Ad.5
Skarbnik Danuta Grabowska poinformowała, że wpłynęła decyzja Wojewody Wielkopolskiego w sprawie dotacji na wypłatę świadczenia 500+. Środki te zostaną wprowadzone do budżetu zarządzeniem wójta. Na następną sesję planowane jest zmniejszenie przychodów z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek, ponieważ nie zaciągnęliśmy w tym roku żadnego kredytu ani pożyczki. W budżecie na 2020 r. została zaplanowana na ten cel kwota 4.500.000 zł, wobec tego zostanie zaktualizowany budżet i przychody z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek zostaną usunięte. Zadłużenie w tym roku będzie również zerowe. Aby zachować równowagę bilansową zmniejszone zostaną wydatki na zadania inwestycyjne, które nie będą realizowane w tym roku są to termomodernizacja SP w Bieganowie, modernizacja przedszkola w Kołaczkowie, budowa hali sportowej i przedszkola w Sokolnikach.

Ad.6
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska wnioskuje o przedstawienie sprawozdania z kontroli podatkowych. Zapytała czy nadal będą prowadzone kontrole.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, ze kontrole odbywają się nadal. Sprawozdanie jest przygotowane i zostanie przesłane do radnych.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska ponowiła prośbę o przygotowanie zestawienia inwestycji, które mają opracowane projekty wraz z datami końcowymi ważności dokumentacji.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zostaną przygotowane i również przesłane do radnych.
Radny Adam Kruszyński zapytał czy napłynęły wnioski dotyczące zmian w planach miejscowych.
Sekretarz Ilona Orakowska odpowiedziała, że wszystkie zaplanowane spotkania z mieszkańcami się odbyły. Wpłynęło dużo wniosków, które zostaną przesłane do planisty oraz zostaną zweryfikowane w urzędzie, aby nie pominąć terenów zgłoszonych do ustalenia przeznaczenia.
Radny Adam Kruszyński zapytał czy wnioski zostały prawidłowo zgłoszone i czy mieszkańcy otrzymają odpowiedź.
Sekretarz Ilona Orakowska odpowiedziała, że po uzgodnieniu z planistą i zweryfikowaniu wniosków każdy wnioskodawca otrzyma odpowiedź na piśmie.
Radny Michał Stefański zapytał czy wnioskodawca który złożył wniosek o zmianę przeznaczenia działki w Kołaczkowie przy ul. Leśnej złożył wniosek o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Sekretarz Ilona Orakowska odpowiedziała, że wniosek został złożony o uwzględnienie całej działki w planie miejscowym. Wniosek został przedstawiony na komisji wspólnej i prawdopodobnie zostanie przedstawiony ponownie pod obrady rady.
Filip Biernat dziennikarz zapytał o trzy inwestycje zaplanowane w budżecie, które nie będą realizowane w tym roku oraz zapytał jakie prace są prowadzone w Kołaczkowie przy ul. Wrzesińskiej.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że realizacja tych inwestycji uzależniona jest od możliwości uzyskania środków zewnętrznych.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że inwestycje są przesunięte do realizacji na rok 2021.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że rozpoczęła się inwestycja rozbudowa ścieżki pieszo-rowerowej. Prowadzone są prace polegające na wykonaniu odwodnienia wzdłuż drogi gminnej do kanału F4. Zakończenie inwestycji przewidziane jest do 12 grudnia.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy sołectwa w tym roku zgłaszały problemy z wykonaniem funduszu sołeckiego.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że większość sołectw złożyło wnioski o zmianę preliminarza w wymaganym terminie czyli do końca października.
Skarbnik Danuta Olejniczak dopowiedziała, że sołectwo Wszembórz zgłosiło, iż środki zaplanowane na zadanie inwestycyjne modernizacja dachu na świetlicy we Wszemborzu zostaną w budżecie do wykorzystania na to zadanie w roku następnym.

Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                                                                              Przewodnicząca komisji
Monika Nowak                                                                                       Małgorzata Jakubowska








Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 lutego 2021 09:22
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 133
17 lutego 2021 09:22 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany