Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 6/2020 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 09.03.2020 r.

PROTOKÓŁ Nr 6/2020

z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 09.03.2020 r.

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Małgorzata Jakubowska. Powitała członków komisji, oraz pracowników Urzędu Gminy - lista obecności w załączeniu. Następnie przedstawiła porządek posiedzenia w brzmieniu:

  1. Otwarcie
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
  3. Przedstawienie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2020 r.
  4. Przedstawienie wykazu najmu i użyczenia świetlic wiejskich.
  5. Przedstawienie propozycji wykonania projektów dróg gminnych.
  6. Sprawozdanie z Gminnego Ośrodka Kultury w Kołaczkowie.
  7. Omówienie Strategii Gminy Kołaczkowo 2015-2025.
  8. Wolne głosy i wnioski.

Ad.2
Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty.

Ad.3

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła proponowane zmiany do planu budżetu Gminy Kołaczkowo na 2020  r. polegające na zwiększeniu planu dochodów o kwotę 296.350,00 zł z tytułu:

- wpływu odszkodowania za zalane pomieszczenia w szkole w Bieganowie w kwocie 7.360,00 zł

- opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie 253.990,00 zł

- dofinansowania z WFOŚiGW w Poznaniu na realizację programu usuwania wyrobów zawierających azbest w kwocie 35.000,00 zł.

Zwiększeniu ulega plan wydatków majątkowych o kwotę 296.350,00 zł. Do planu budżetu wprowadza się nowe zadania majątkowe pn. „Zakup oprogramowania do archiwizacji danych cyfrowych” w kwocie 25.000,00 zł oraz „Zakup urządzenia wielofunkcyjnego”  w kwocie 15.000,00 zł.

Zwiększa się plan wydatków w rozdziale „Gospodarka Odpadami Komunalnymi” o kwotę 170.000,00 zł.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zaproponowała zatrudnienie osoby do rozwożenia korespondencji na terenie gminy.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że staramy się ograniczać koszty związane z wysyłką korespondencji. Nakazy podatkowe są roznoszone przez sołtysów, natomiast pracownicy gospodarczy lub kierowcy często rozwożą listy do mieszkańców na terenie gminy Kołaczkowo.

Ad.4

Jolanta Frątczak przedstawiła dane dotyczące kosztów utrzymania świetlic wiejskich. Poinformowała, że są to dane na dzień dzisiejszy, ponieważ otrzymuje jeszcze faktury za rok ubiegły. Informacja w załączeniu.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że w ubiegłym roku nie wzrosła cena za wodę i za energię elektryczną, koszty w tym zakresie są porównywalne do roku 2018.  Najwięcej użyczeń wykazuje świetlica w Bieganowie, ponieważ odbywają się tam próby zespołu tanecznego „Ziemia Wrzesińska”.  Świetlica jest ogrzewana i użyczana zespołowi nieodpłatnie, natomiast w zamian prowadzący zajęcia wyraził zgodę na wykonanie obrzędu dożynkowego podczas dożynek gminnych.

Jolanta Frątczak dopowiedziała, że w świetlicach odbywa się wiele spotkań, za które nie są pobierane opłaty, a generują one koszty za ogrzewanie czy energię.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że użyczenia świetlic dla potrzeb szkół lub spotkań mieszkańców są bezpłatnie, gdyż mają służyć społeczeństwu.

Radny Adam Kruszyński zapytał jakie koszty generują świetlice.

Jolanta Frątczak odpowiedziała, że według danych na styczeń koszty energii wyniosły ponad 20.000 zł, wody ok. 700 zł.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że często za najem jest uiszczana opłata zbiorcza i trudno jest dokładnie wyliczyć poszczególne kwoty za odpady, energię czy wodę.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy każda świetlica ma zatrudnionego swojego świetlicowego.

Jolanta Frątczak odpowiedziała, że niedawno została podpisana umowa z panią do opieki nad świetlicą w Sokolnikach, nie ma świetlicowego w Budziłowie oraz zrezygnowała pani z funkcji w Żydowie. Opłata dla osób zatrudnionych wynosi 20 zł za godzinę, w ciągu roku świetlicowi wykazują od 56-86 przepracowanych godzin.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy są planowane remonty na świetlicach.

Jolanta Frątczak odpowiedziała, że planowany remont świetlicy zgłosił sołtys Krzywej Góry Mariusz Kozielski.

Ad.5

Marta Szlachta przedstawiła wykaz dróg publicznych gruntowych. Poinformowała, że podczas posiedzenia członkowie Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, wytypowali 7 dróg do opracowania projektów oraz dodatkowo opracowanie 1 projektu drogi, jeżeli wystarczy środków finansowych.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska wspomniała, że w Strategii Gminy Kołaczkowo wyznaczone były drogi do utwardzenia.

Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że do tej pory przedsięwzięcia zawarte w Strategii Rozwoju Gminy Kołaczkowo na lata 2015-2025 omawiane były podczas wspólnego posiedzenia komisji, w takcie którego, Rada typowała drogi do modernizacji. Do realizacji były wskazane te drogi, które miały największą szansę na otrzymanie dofinansowania ze środków zewnętrznych. Na podstawie strategii sekretarz omówiła przedsięwzięcia w sferze infrastruktury drogowej. Większość wyszczególnionych zadań została zrealizowana. Do wykonania pozostały następujące drogi:

- ul. Polna  w Borzykowie –nowe przepisy nakładają obowiązek lokalizowania w pasie drogowym kanału technologicznego w trakcie budowy lub przebudowy drogi. Konieczne jest również naniesienie zmian w projektach budowy dróg.

- droga w Szamarzewie – jest wykonany projekt ale bez pozwolenia na budowę, ponieważ droga jest bardzo wąska. Wójt poinformowała, że podczas zebrania wiejskiego w Szamarzewie mieszkańcy stwierdzili, że wystarczy utwardzić tą drogę tłuczniem.

- droga w Żydowie do posesji nr 5 i 6 – odcinek drogi został mocno utwardzony materiałem

- ul. Pocztowa wraz z ul. Szkolną w Sokolnikach – jest przygotowany projekt na budowę tych dróg, prowadzone są starania, aby pozyskać dofinansowanie

- droga Zieliniec Huby

- droga Zieliniec k. fermy.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska poinformowała, że Komisja Budżetu i Finansów ustali wykaz dróg do opracowania projektów, biorąc pod uwagę możliwość uzyskania dofinansowania na ich wykonanie. Poprosiła o informację na jakie drogi zostały złożone wnioski do projektu budżetu na 2020 r.

Wójt Teresa Waszak poinformowała, że do planu budżetu Gminy Kołaczkowo wpłynęły następujące wnioski:

- budowa drogi w Spławiu - do konserwatora zabytków został wysłany projekt o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego. Wielkopolski Konserwator Zabytków tego projektu nie uzgodnił. Po rozmowie z archeologiem ponownie wysłano do uzgodnienia projekt do Wielkopolskiego Konserwatora Zabytków i obecnie czekamy na odpowiedź. Jeżeli będzie decyzja odmowna złożymy odwołanie.

- zrobienie nawierzchni asfaltowej na drodze brukowej  w Cieślach Małych,

- budowa drogi ul. Polna w Borzykowie,

- utwardzenie dróg ul. Rumiankowa i Miętowa w Borzykowie w połączeniu z ul. Stolarską od ul. Piaskowej – połączenie dróg stwarza możliwość uzyskania dodatkowych punktów we wniosku o dofinansowanie.

- opracowany jest projekt modernizacji ulicy Ogrodowej i drogi do cmentarza w Kołaczkowie,

- droga w Żydowie do posesji nr 5 i 6,

- droga Zieliniec Huby i Zieliniec od skrzyżowania przy cmentarzu w kierunku Grabowa Królewskiego,

- utwardzenie drogi w Sokolnikach ul. Zakole i ul. Krańcowa do ostatniego domostwa

- poszerzenie drogi od nr posesji 1-16 w m. Samarzewo oraz poszerzenie pasa jezdni o utwardzenie pobocza

- utwardzenie drogi w m. Gorazdowo w kierunku Sokolnik droga przez las

- wniosek o budowę drogi z Łagiewek do Budziłowa, trasa ta skróciłaby dojazd autobusu szkolnego,

- utwardzenie drogi ul. Szeroka w Kołaczkowie.

- budowa drogi Wszembórz Libobry - wysoka szansa na uzyskanie dofinansowania

-  utwardzenie dróg osiedlowych w Grabowie Królewskim i nakładka na drogę w Bieganowie przy świetlicy, środki na ten cel zostały zabezpieczone w budżecie gminy.

Komisja wytypowała do opracowania projektów następujące drogi:

- droga Wszembórz-Wszembórz Libobry,

- droga ul. Rumiankowa i Miętowa w Borzykowie wraz z ul. Stolarską,

- droga w Spławiu dz. 42/2 o długości 390 m.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że przy drodze Wszembórz Libobry zostały wykonane 3 punkty świetlne. Nadal wpływają wnioski o zainstalowanie lamp oświetlenia ulicznego. Wójt poprosiła o zaakceptowanie wniosku na wykonanie projektu na 3 lampy przy domostwach zlokalizowanych przy drodze Wszembórz-Cieśle Małe.  Jest to nieoświetlony odcinek drogi, którą kilkoro dzieci pieszo uczęszcza do szkoły i należałoby to oświetlenie wykonać.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy odbędzie się kontrola placów zabaw.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że każdego roku wiosną są przeprowadzane kontrole

placów zabaw.

Radny Piotr Górecki zawnioskował o przycięcie gałęzi na drodze w Gorazdowie w kierunku Sokolnik.

Ad.6

Mariusz Gomulski dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Kołaczkowie przedstawił sprawozdanie z działalności GOK i bibliotek za 2019 rok. Dochody GOK w 2019 r. na plan 260.700,00 zł zostały wykonane w wysokości 261.086,04 zł. w skład których weszły: dotacje z gminy, darowizny, dochody z najmu, inne wpłaty tj. prowadzenie izby bankowości, grant EkoUnia, opłaty za zajęcia aktorskie. Natomiast wydatki na plan 271.134,18 zł wykonano w kwocie 255.538,34 zł. Plan budżetu bibliotek wykonano w kwocie 198.534,58 zł, natomiast wydatki w wysokości 199.577,96 zł. Wiele zadań realizowano przy współpracy mieszkańców gminy, sołectw czy organizacji. GOK bezpłatnie użycza salę w pałacu na organizację imprez, aby budynek mógł być wykorzystany i otwarty dla mieszkańców. Dla usprawnienia wielu działań niezbędna byłaby pomoc w postaci zasobów ludzkich. Zatrudnienie dwóch osób na ¾ etatu pomogłoby zrealizować wiele pomysłów oraz wykonać np. archiwum, które powinno być udostępnione w internecie czy digitalizację dokumentów. W ostatnim czasie ogromnym problemem okazał się zawilgocony budynek pałacu oraz przeciekający dach. Niezbędny jest remont tego obiektu. Najważniejsze rzeczy do wykonania to odwodnienie i osuszenie, naprawa dachu oraz wykonanie elewacji.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że cały zespół pałacowo-parkowy stanowi dziedzictwo kulturowe gminy Kołaczkowo. Wykonane przez różne instytucje badania i oględziny pałacu pod kątem przygotowania w nim „Kina za Rogiem” wykazały, że należy wykonać wiele zabiegów w celu osuszenia budynku. Konieczna jest również wymiana belek w dachu oraz pokrycie dachowe.

Mariusz Gomulski dyrektor GOK dopowiedział, że odwodnienie całego pałacu, ostrzyknięcie specjalną substancją fundamentów, aby nie przechodziła wilgoć to koszt 240.000 zł całego budynku. Pomieszczenie kina w pałacu musi być wygłuszone i osuszone. Brakuje dokumentów jak wysoko sięgają fundamenty. Wielkopolski Konserwator Zabytków zaproponował aby odkopać fundamenty, wykonać drenaż i założyć specjalną folię bąbelkową. Wykonanie ekspertyz kosztuje kilkadziesiąt tysięcy zł, bez których nie można nic zrobić, nawet skuć tynku, aby ściany mogły się osuszać.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała o plany na 2020 rok.

Mariusz Gomulski dyrektor GOK odpowiedział, że rok 2020 jest rokiem reymontowskim (100 rocznica zakupu majątku w Kołaczkowie przez Noblistę). Z tej okazji  zaplanowanych zostało wiele imprez. Budżet GOK w 2020 roku jest większy, wynika to z zwiększonego planu wydatków na imprezy, które dotychczas częściowo pokryte były z budżetu gminy np. na organizację dożynek.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała jak układa się współpraca z KGW, OSP i innymi organizacjami.

Mariusz Gomulski dyrektor GOK odpowiedział, że jest zadowolony ze współpracy z organizacjami ale jest jeszcze dużo do zrobienia.

Ad.7

Sekretarz Ilona Orakowska przedstawiła założenia i cele wskazane w Strategii Rozwoju Gminy Kołaczkowo na lata 2015-2025. Strategia oparta jest na trzech celach głównych:

Cel I to zapewnienie dogodnych warunków życia na terenie gminy. Program zakłada poprawę infrastruktury drogowej, rozbudowę pozostałej infrastruktury technicznej, zagospodarowanie przestrzenne i środowisko. Wiele zaplanowanych działań z zakresu infrastruktury drogowej i technicznej zostało zrealizowanych. Utwardzono wiele dróg gminnych, w dużym stopniu przy udziale środków zewnętrznych. Zakończono budowę kanalizacji sanitarnej w Borzykowie oraz zaplanowano w planie budżetu na 2020 rok do realizacji kolejny odcinek budowy kanalizacji w Kołaczkowie ul. Krakowska, Wszembórz i Żydowo. W trakcie realizacji jest rozbudowa oczyszczalni ścieków w Kołaczkowie.  Na terenie gminy trwa rozbudowa sieci światłowodowej, nadal można zgłaszać zapotrzebowanie na przyłączenie. Ujęty w strategii proces gazyfikacji gminy zależny jest od gminy Pyzdry, w której aktualnie trwają przygotowania do gazyfikacji Pyzdr. W celu poprawy estetyki gminy planowana jest renowacja stawku przy Urzędzie Gminy. Realizacja projektu zależna jest od dostępu do programów w których można uzyskać dofinansowanie. Udrożniono kanał Flisa, poprzez wykonanie prac konserwatorskich i odmulających. Podejmowane są działania mające na celu usuwanie wyrobów zawierających azbest.            

Cel II to zapewnienie dobrych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej. Program zakłada wspieranie rozwoju przedsiębiorczości i rolnictwa, wspieranie rozwoju turystyki. Gmina przygotowuje i promuje tereny przeznaczone pod inwestycje.

Cel III zapewnia wysoki poziom usług społecznych. Program obejmuje oświatę, kulturę, sport, rekreację, zdrowie, pomoc społeczną, bezpieczeństwo, aktywność społeczną i sprawne zarządzanie gminą. W celu usprawnienia organizacji oświaty i nauczania przeniesione zostały klasy I-III do budynku tysiąclatki w Kołaczkowie. W planie budżetu na 2020 rok została ujęta budowa hali gimnastycznej i przedszkola przy SP w Sokolnikach, modernizacja boiska przy SP w Bieganowie oraz termomodernizacja SP w Bieganowie. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołaczkowie prowadzi działalność klubu Senior+, zapewnia pomoc asystenta rodziny i opiekuna środowiskowego

Sekretarz Ilona Orakowska w podsumowaniu zaznaczyła, że większość założeń przyjętych w strategii zostało zrealizowanych.

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 18.45.

Protokół sporządziła                                                                         Przewodnicząca Komisji

Monika Nowak                                                                                    Małgorzata Jakubowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 lipca 2020 12:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 311
28 lipca 2020 12:50 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany