Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 3/2019 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 29.04.2019 r.

PROTOKÓŁ Nr 3/2019

z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 29.04.2019 r.

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Małgorzata Jakubowska. Powitała członków komisji, oraz pracowników Urzędu Gminy - lista obecności w załączeniu. Następnie przedstawiła porządek posiedzenia w brzmieniu:

  1. Otwarcie
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
  3. Realizacja Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2018.
  4. Uzasadnienie potrzeby budowy sali gimnastycznej i przedszkola w Sokolnikach.
  5. Omówienie proponowanych zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2019.
  6. Wolne głosy i wnioski.

Ad.2

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska poinformowała, ze przyjęcie protokołu odbędzie się na następnym posiedzeniu komisji.

Ad.3

Kamila Majorek przedstawiła wydatki Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kołaczkowie. W 2018 r. na przeciwdziałanie alkoholizmowi i zwalczanie narkomanii wydatkowano 85.784,87 zł m in. na zakup materiałów i wyposażenia, zajęcia profilaktyczne i wykłady, szkolenia, organizację rajdu rowerowego, składki ZUS oraz wynagrodzenia. W tym punkcie p. Majorek omówiła także plany GKRPA na 2019 rok. (Szczegółowy opis w załączeniu).

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy zajęcia prowadzone przez GOK odbędą się tylko w Kołaczkowie, czy w innych miejscowościach również.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że trwają rozmowy i różne kwestie są rozstrzygane.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy będzie ogłoszony konkurs na prowadzenie punktu AA.

Kamila Majorek odpowiedziała, że punkt AA jest prowadzony dwa razy w miesiącu. Są to spotkania adresowane dla osób współuzależnionych, głównie kobiet i dzieci. Obecna pani psycholog zrezygnowała z jednego spotkania ograniczając ilość spotkań do jednego w miesiącu. Wobec powyższego została zatrudniona inna pani psycholog, która poprowadzi punkt jeden raz w miesiącu.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała jakim budżetem dysponuje GKRPA oraz czy będą organizowane zajęcia na temat bezpieczeństwa w sieci dla dzieci oraz dla dorosłych.

Kamila Majorek odpowiedziała, że budżet GKRPA to kwota ok. 50.000 zł. W ubiegłym roku odbyło się spotkanie w ZSP w Kołaczkowie na temat uzależnienia od internetu. Spotkanie było skierowane dla dzieci.

Radny Michał Stefański poinformował o możliwości zgłaszania dzieci do letniego wypoczynku dofinansowanego przez KRUS.

Ad.4.

Wójt Teresa Waszak poinformowała, że w 2017 r. wpłynął wniosek do Wójta i Rady Gminy dotyczący budowy sali gimnastycznej i przedszkola w Sokolnikach. Po zaakceptowaniu, zadanie zostało ujęte w planie budżetu na 2018 rok. W ramach tych środków zostały opracowane projekty, zebrane oferty, a w konsekwencji została podpisana umowa z firmą WDI Biuro Projektów i Nadzorów Budowlanych Sp. z o.o., która do końca czerwca ma opracować całą dokumentację związaną z budową. Nowa Rada Gminy podczas planowania budżetu na 2019 r. zaakceptowała budowę tych obiektów. Argumentem przemawiającym za realizacją inwestycji to przede wszystkim stworzenie równych warunków wszystkim uczniom. Po likwidacji gimnazjum ilość dzieci w szkole w Sokolnikach jest porównywalna do ilości dzieci w szkole w Kołaczkowie. Wójt dodała, że sala niekoniecznie musi spełniać normy sali pełnowymiarowej, jednak chcielibyśmy, aby spełniała normy akustyczne i pełniła funkcję widowiskową. Dodatkowo został podjęty temat budowy trzech oddziałów przedszkola. Obecnie jest prowadzone 1,5 oddziału przedszkolnego, a zapotrzebowanie jest większe. Na budowę tych obiektów chcemy pozyskać środki zewnętrzne.

Milena Światek kierownik referatu oświaty przedstawiła dane o ilości uczniów w poszczególnych latach na podstawie danych z ewidencji ludności.

Radna Danuta Grabowska zaznaczyła, że wieś Sokolniki rozbudowuje się, powstaje nowe osiedle. Wielu starszych mieszkańców sprzedaje swoje domy i wprowadzają się ludzie młodzi. Twierdzi, że ważnym elementem jest, aby stworzyć lepsze warunki dla dzieci, młodzieży i reszty społeczeństwa. 

Anna Wilińska powiedziała, że w budżecie SP w Sokolnikach zostały zabezpieczone środki
na tą inwestycję w wysokości 457.818 zł. w pierwszym etapie została wyłoniona firma jest nią WDI Biuro Projektów i Nadzorów Budowlanych Sp. z o.o., która wykonała projekt koncepcji, za który otrzymała w I transzy kwotę 28.290 zł.

Radna Danuta Grabowska powiedziała, że warunki w obecnym budynku przedszkola są złe. Obiekt wymaga całkowitego remontu wewnątrz z powodu zawilgocenia oraz wymiany dachu. Kolejnym argumentem przemawiającym za budową oddziału przedszkolnego jest liczba chętnych dzieci oczekująca na wolne miejsce.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała o przeznaczenie budynku przedszkola.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała,  że po przeprowadzeniu remontu można przenieść bibliotekę z ul. Zdrowotnej, natomiast poddasze można zagospodarować jako centrum kulturalne Sokolnik.

Pan Filip Biernat zapytał co będzie w starym budynku biblioteki, po jej przeniesieniu.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jeżeli dojdzie do przeniesienia biblioteki, gmina będzie mogła sprzedać tą działkę.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zaproponowała przeniesienie biblioteki do budynku szkoły.

Elżbieta Matuszak dyrektor SP w Sokolnikach odpowiedziała, że rozbudowa szkoły o salę gimnastyczną jest konieczna, ponieważ w szkole jest ciasno. Podstawa programowa
z wychowania fizycznego realizowana jest na niskim poziomie. Szkoła posiada dostęp
do zewnętrznych boisk. Reforma programowa dyktuje zmianę przeznaczenia sal, którymi dysponuje szkoła.

Wójt Teresa Waszak dodała, że według nowych przepisów biblioteka publiczna nie może mieścić się w obiekcie szkolnym.

Radny Michał Stefański zapytał czy dzieci z okolicznych miejscowości będą miały możliwość uczęszczania do przedszkola w Sokolnikach.

Elżbieta Matuszak dyrektor SP w Sokolnikach odpowiedziała, że według informacji jakie pozyskała, przedszkole w Młodziejewicach funkcjonuje ostatni rok. Dzieci będą mogły uczęszczać do przedszkola w Wólce lub w Sokolnikach.

Pan Filip Biernat zapytał jakie duże będą to budynki i co to znaczy niepełnowymiarowa sala. Jakie uroczystości będą organizowane i ilu poziomowa jest koncepcja.

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że sala gimnastyczna będzie służyła na uroczystości szkolne, lokalnemu środowisku i gminie. Zapewnione będzie zaplecze sanitarne i szatnie, rozsuwane trybuny oraz zabezpieczenie parkietu wykładziną.  Ze względu na niepełnowymiarowość nie będą się tam odbywały zawody sportowe rangi powiatowej czy wojewódzkiej. Hala będzie jednopoziomowa, natomiast przedszkole dwupoziomowe z profesjonalnym zapleczem kuchennym, gabinetami lekarza i logopedy, dostępem do szatni, toalet i pryszniców.

Radny Adam Kruszyński zapytał o wysokość dofinansowania budowy hali sportowej.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że na tą chwilę przygotowujemy projekty, aby być gotowym na możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie.

Pan Filip Biernat zapytał jakie będą źródła dofinansowania i termin realizacji projektu oraz czy termomodernizacji będzie poddany cały budynek.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jest możliwość pozyskania środków zewnętrznych
z wielu programów. Termomodernizacja całego budynku szkoły to III etap budowy w  zależności od środków. Przypuszczalny termin realizacji to 2020/2021 rok.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, co w przypadku gdy nie uda się pozyskać dofinansowania.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że ryzykujemy poniesieniem kosztów na przygotowanie projektów.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała jakie plany na pozostałe szkoły.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że  zaplanowana jest termomodernizacja SP w Bieganowie oraz modernizacje boisk sportowych. W pozostałych placówkach zostaną wykonane bieżące remonty.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała jakie osiągnięcia sportowe mają dzieci z Sokolnik.

Elżbieta Matuszak Dyrektor SP w Sokolnikach odpowiedziała, że pomimo małej sali uczniowie osiągają dobre wyniki w tenisie stołowym, osiągnięcia na szczeblu powiatowym.

Radny Michał Stefański zaznaczył, że statystyki wskazują, że liczba dzieci w oddziałach szkolnych w Sokolnikach jest cały czas duża.

Wójt Teresa Waszak dopowiedziała, że dzięki prowadzonej przez panią dyrektor polityce wiele dzieci z miejscowości Młodziejewice i Kościanki uczęszcza do szkoły w Sokolnikach. Natomiast wiele dzieci nie korzysta z przedszkola z powodu braku wolnych miejsc.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała co można zrobić, aby ulepszyć ofertę przedszkola w Sokolnikach

Elżbieta Matuszak odpowiedziała, że każdy nauczyciel posiada 5 godzin dziennie i realizuje podstawę programową, są to zajęcia taneczne, muzykalne, język angielski. Szerszy wachlarz zajęć wiąże się z dodatkowymi kosztami, można zaproponować dodatkowy język obcy, zajęcia sensoryczne itp. Dodatkowo pozyskujemy granty, w ubiegłym roku pozyskaliśmy środki
i powstały skwerki zieleni.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska powiedziała, że jest pod wrażeniem decyzji nauczycieli, którzy jako pierwsi w gminie zadecydowali o przerwaniu strajku.

Elżbieta Matuszak dyrektor SP w Sokolnikach uważa, że strajk to nie jest moment kiedy szkoły są zamknięte i odwołane zajęcia. Wspólnie z nauczycielami, którzy nie strajkowali zapewniali zajęcia dla 50 uczniów. W tym czasie organizowane były warsztaty czytelnicze, plastyczne, muzyczne czy wyjazdy do kina. Uczestniczyły w nich głównie dzieci młodsze. Wspólnie
z druhami OSP zorganizowane zostały zajęcia z pierwszej pomocy przedmedycznej. Udało się przeprowadzić egzaminy egzaminacyjne ósmoklasistów zgodnie z wcześniej powołanymi zespołami egzaminacyjnymi, również zostały powołane zespoły zastępcze. O tym, że szkoła zakończy strajk zadecydowało grono pedagogiczne, pani dyrektor nie uczestniczyła w tym spotkaniu.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska poprosiła o przedstawienie danych dotyczących średnich wynagrodzeń nauczycieli w poszczególnych przedziałach awansu.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty przedstawiła średnie wynagrodzenie nauczycieli
ze względu na stopień awansu zawodowego, które przedstawia się następująco:

 

Stopień awansu

Średnia płaca zasadnicza

brutto+ staż

Średnia płaca zasadnicza brutto+ staż+ nadgodziny

 

Nauczyciel kontraktowy

Rok 2018

2.921 zł

Marzec 2019

3.978 zł

Rok 2018

3.205 zł

Marzec 2019

4.340 zł

Nauczyciel mianowany

4.200 zł

4.990 zł

4.290 zł

5.230 zł

Nauczyciel dyplomowany

4.930 zł

5.707 zł

5.082 zł

6.160 zł

 

Dodatkowo nauczyciele otrzymują dodatek wiejski, fundusz socjalny na nauczyciela średnio
w  roku wynosi ok. 3.300 zł oraz tzw. wczasy pod gruszą w wysokości 1.100 zł.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy nauczyciele będą mieli zapłacone za dni strajku.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty odpowiedziała, że każdy nauczyciel będzie miał umniejszone wynagrodzenie za dni, w których przyłączył się do strajku. Pieniądze, które zostaną w budżecie zostaną przeznaczone na podwyżki dla nauczycieli jeżeli takie będą.

Ad.5

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła zmiany w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2019 r. Zwiększenie dochodów i wydatków związane z otrzymaniem dofinansowania budowy drogi dojazdowej do gruntów rolnych Zieliniec-Grabowo Król. w kwocie 144.000 zł. Skarbnik przedstawiła wniosek Starosty Wrzesińskiego o dofinansowanie zakupu karetki. Gmina Wrześna przeznaczy kwotę 100.000 zł, natomiast wnioskuje aby pozostałe gminy przekazały po 30.000 zł. Wójt Teresa Waszak z uwagi na fakt, że Gmina Kołaczkowo jest najmniejszą gminą, proponuje przekazać kwotę 20.000 zł. Kolejna zmiana dotyczy funduszu sołeckiego
m. Borzykowo.

Ad.6

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała czy z funduszu sołeckiego można udzielić dotacji do budowy drogi.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że nie można udzielić dotacji do powiatu na budowę drogi, ponieważ gmina nie otrzyma zwrotu za wykonanie funduszu sołeckiego.

Radny Michał Stefański zapytał na jakim etapie jest wniosek o dofinansowanie zakupu samochodu strażackiego do OSP Borzykowo. Uważa, że poprzez brak zaangażowania prezesa OSP Borzykowo nie ma informacji na temat rozpatrzenia wniosku.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, ze zostanie przygotowane pismo do Komendanta Głównego PSP.

Radny Piotr Górecki zapytał czy został złożony wniosek o dofinansowanie ul. Polnej w Kołaczkowie.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że wniosek został złożony, jest po pozytywnej ocenie formalnej i merytorycznej. Zakwalifikowaliśmy się na 4 pozycję. W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że z powodu braku środków finansowych nie otrzymamy dofinansowania. 12.kwietnia został złożony drugi wniosek o dofinansowanie ul. Polnej, Pocztowej i Szkolnej do programu pn. Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych. Dzisiaj lub jutro będzie ogłoszony przetarg na budowę kanalizacji na ul. Polnej.

Radny Michał Stefański zapytał  kto odpowiada za czyszczenie zbiornika przy orliku w Kołaczkowie.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zbiornik ten służy do odprowadzania wód z kompleksu boisk sportowych i jest to zadaniem gminnym.

Radny Michał Stefański zapytał czy jest odpowiedź w sprawie wniosku o przeniesienie przejścia dla pieszych w Cieślach Wielkich i Kołaczkowie.

Sekretarz Ilona Orakowska odpowiedziała, że nie została wyrażona zgoda na przeniesienie przejść dla pieszych w w/w miejscowościach.

Radny Michał Stefański zapytał o budynek gospodarczy przy szkole w Borzykowie.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że ze względu na zły stan techniczny budynku zostało wydane pozwolenie na rozbiórkę.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała o informacje w sprawie dróg osiedlowych w Grabowie Królewskim, których właścicielem jest KOWR.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że trwają negocjacje z KOWR, nie ma jeszcze decyzji, ale wszystko jest na dobrej drodze. W budżecie są zabezpieczone środki na opracowanie projektów dróg.

Na tym posiedzenie zakończono

Protokół sporządziła                                                              Przewodnicząca Komisji

Monika Jazic                                                                          Małgorzata Jakubowska

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 grudnia 2019 12:25
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 482
03 grudnia 2019 12:25 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany