Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 4/2019 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 16.09.2019 r.

PROTOKÓŁ Nr 4/2019
z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 16.09.2019 r.


Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Małgorzata Jakubowska. Powitała członków komisji, oraz pracowników Urzędu Gminy - lista obecności w załączeniu. Następnie przedstawiła porządek posiedzenia w brzmieniu:
1.Otwarcie
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
3.Wykonanie budżetu za I półrocze 2019 r.
4.Wolne głosy i wnioski.

Ad.2.
Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty.
Ad.3.
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła wykonanie budżetu gminy i zadań w I półroczu 2019 r. według dostarczonego opracowania. Z informacji wynika, że dochody ogółem na plan 27.371.327,88 zł zostały wykonane w kwocie 14.973.395,98 zł tj. 54,70% z czego dochody bieżące w 56,49%, a dochody majątkowe w 39,87%. Na wykonanie dochodów majątkowych w kwocie 1.172.094,76 zł składają się dofinansowania ze środków unijnych w tym: dofinansowanie budowy placu gminnego przy kościele w Kołaczkowie, dofinansowania budowy dróg gminnych z PROW, dofinansowanie budowy kanalizacji sanitarnej w Borzykowie I etap oraz wpłaty rat za sprzedaż mieszkań. Zaplanowane wpływy z dochodów majątkowych dotyczą m. in. dofinasowania budowy kanalizacji sanitarnej w Borzykowie II etap, sprzedaży działek w Sokolnikach oraz najmu mieszkań.
Dochody własne na plan 8.118.970,00 zł wykonano w kwocie 4.310.955,21 zł co stanowi 53,10% planu.
Skutki obniżenia górnych stawek podatków wynoszą ogółem 494.448,97 zł, natomiast skutki udzielonych ulg i zwolnień w podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis wynoszą 20.649,02 zł.
Stan zaległości z tytułu podatków i opłat na dzień 30 czerwca 2019 r. wynosił ogółem 798.412,22 zł w tym: podatek od nieruchomości 50.335,08 zł, podatek rolny 9.907,64 zł, podatek leśny 222,70 zł, podatek od środków transportowych 34.0003,50 zł, wpłaty z tytułu funduszu alimentacyjnego 637.827,87 zł oraz pozostałe 66.115,43 zł.
Stan zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wynosi ogółem 1.682.011,25 zł.
Ostatecznie budżet zamknął się deficytem w wysokości 437.332,10 zł.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała skąd wysokie wykonanie planu w rozdziale wpływy z podatku od spadków i darowizn w wysokości 627,20%.
Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że wpływy z podatku od spadków i darowizn trudno przewidzieć, ponieważ zależą od tego czy ktoś otrzyma spadek i opłaci w Urzędzie Skarbowym podatek z tego tytułu.
Wydatki na plan 35.452.151,88 zł zrealizowano w kwocie 15.410.728,08 zł tj. 43,47% w tym wydatki bieżące w 50,13%, a wydatki majątkowe w 30,71%. Gmina udzieliła dotacji na wydatki bieżące ogółem w wysokości 742.903,83 zł.
Skarbnik Danuta Olejniczak dokładnie omówiła wykonane zadania majątkowe.

Ad.4
Radny Adam Kruszyński zapytał czy zakończyła się kontrola RIO w urzędzie i kiedy będą wnioski pokontrolne.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że kontrola się zakończyła. Protokołu pokontrolnego jeszcze nie ma.
Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała jak przebiegają kontrole podatkowe w Kołaczkowie.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że mieszkańcy gminy sami składają deklaracje podatkowe i pracownicy nie nadążają wystawiać decyzji. Dla każdej deklaracji jest wydane postanowienie, dopiero potem w okresie 30 dni wystawiana jest decyzja, od której przysługuje prawo odwołania. Jeżeli koszty administracyjne przewyższają różnicę w podatku, wówczas nie są naliczane stawki 5 lat wstecz, ale od następnego roku będzie już naliczona prawidłowa kwota.
Przewodnicząca  Małgorzata Jakubowska zapytała czy gmina będzie uczestniczyć w programie LGD na dofinansowanie placów zabaw.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jest przygotowany projekt placu zabaw w Łagiewkach. Z powodu uszkodzonych elementów został rozebrany plac zabaw w Borzykowie i jest przygotowywany projekt aby go przywrócić.
Przewodnicząca  Małgorzata Jakubowska zapytała kto zawiaduje świetlicą wiejską.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że świetlicą zawiaduje sołtys i świetlicowa. Jeżeli jest w porozumieniu z KGW to nie ma nic przeciwko temu.
Radny Adam Kruszyński zapytał czy sołtys odpowiada za mienie gminy. Gdzie może być składowane oraz czy sołtys może przechowywać mienie u siebie. Czy jest prowadzona księga inwentaryzacji mienia gminnego.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że sołtys może przechowywać mienie. Niektóre sołectwa posiadają garaże, w których sprzęt jest magazynowany.
Sekretarz Ilona Orakowska wyjaśniła, że są prowadzone księgi inwentaryzacyjne. Planowane jest wprowadzenie oznakowania sprzętu sołeckiego poprzez naklejenie numeru  na każdą rzecz i wprowadzenie do systemu komputerowego.
Radny Adam Kruszyński zapytał do kogo należy wyposażenie świetlicy jeżeli KGW zakupi sprzęt ze swoich środków.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, ze jest to kwestia porozumienia, jest osoba odpowiedzialna za świetlicę i można niektóre rzeczy oznakować. Jeżeli trzeba coś zdjąć ze stanu konieczny jest protokół złomowania i dochód wpływa na konto gminy.
Radny Michał Stefański zapytał czy jest uregulowana własność strażnic.
Sekretarz Ilona Orakowska odpowiedziała, że należy to uregulować umową użyczenia lub oddać w trwały zarząd.

Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                           Przewodnicząca Komisji
Monika Nowak                                    Małgorzata Jakubowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 grudnia 2019 12:31
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 430
03 grudnia 2019 12:31 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany