Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 2/2019 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej i Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 01.04.2019 r. w sali urzędu Gminy w Kołaczkowie.

PROTOKÓŁ Nr 2/2019
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej i Komisji Budżetu i Finansów Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 01.04.2019 r. w sali urzędu Gminy w Kołaczkowie.


Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Adam Kruszyński. Powitał zebranych – lista obecności w załączeniu. W posiedzeniu wzięli udział członkowie Komisji Budżetu i Finansów. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Adam Kruszyński przedstawił porządek posiedzenia do którego wprowadzono punkt: kontrola informacji o stanie mienia komunalnego i przedstawia się następująco:
1.Otwarcie.
2.Kontrola informacji o stanie mienia komunalnego.
3.Kontrola  wykonania budżetu za 2018 r.
4.Wolne głosy i wnioski.

Ad. 2.
Członkowie Komisji Rewizyjnej i Komisji Budżetu i Finansów zapoznali się z informacją o stanie mienia komunalnego przedstawioną przez Dariusza Leszczyńskiego (sprawozdanie w załączeniu). Komisja stwierdziła, iż sprawozdanie zawiera niejasności dotyczące m.in. :
- w 2018 roku sprzedano nieruchomość gminną, a informacja nie zawiera zmniejszenia powierzchni gruntów .,
- brak szczegółowych danych odnośnie miejsca położenia budynków mieszkalnych stanowiących współwłasność, informacja przedstawia 2 takie nieruchomości,
- z przedstawionej informacji wynika, że w ubiegłym roku utwardzono 20 km, co jest błędnym wpisem,
- informacja nie przedstawia ilości zwiększenia lamp solarnych na terenie gminy
- nastąpiły błędy pisarskie tj. wpisanie wartości w niewłaściwą rubrykę.

Wójt Teresa Waszak zaproponowała przełożyć temat na następne posiedzenie komisji, aby przygotować szczegółową informację o stanie mienia komunalnego. Wyjaśniła, że dane zawarte w sprawozdaniu nie są właściwe, co jest wynikiem zaniedbań z lat ubiegłych. Dodała, że pan Dariusz Leszczyński jest nowym pracownikiem, od niedawna wprowadza dane do programu, ale jeszcze nie wszystkie zostały wprowadzone.
Komisja przełożyła temat na następne posiedzenie.
Ad.3
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła wykonanie budżetu Gminy Kołaczkowo za 2018 rok.
Realizacja budżetu przedstawiała się następująco:
dochody ogółem zaplanowano w kwocie 26.373.576,64zł, wykonano w kwocie 25.281.557,79 zł tj. 95,86% z czego:
- dochody bieżące na plan 24.641.655,02 zł wykonano w kwocie 24.784.881,75 zł tj. 100,44 %
- dochody majątkowe na plan 1.731.921,62 wykonano w kwocie 532.676,04 zł tj. 30,76 %. Niższe wykonanie dochodów majątkowych spowodowane jest brakiem wpływu środków unijnych z wykonanych inwestycji tj. dofinansowanie I etapu budowy kanalizacji sanitarnej w Borzykowie, dofinansowanie budowy placu gminnego przy kościele, dofinansowanie budowy trzech dróg gminnych z PROW.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zwróciła uwagę na błąd rachunkowy  w wierszu otrzymane spadki i darowizny, w którym procentowe wykonanie jest w wysokości 477,35%  .
Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że zapis ten jest omyłkowy.
Dochody własne na plan 7.308.803,43 zł, wykonano w kwocie 7.612.149,46 zł tj. 104,15%,  
Subwencje ogólne na plan 8.901.079,00 zł, wykonano w kwocie 8.901.079,00 zł, tj. 100%
Dotacje ogółem na plan 10.290.267,21 zł wykonano w kwocie 8.894.902,33 zł, co stanowi 86,44 %  
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy dotacja na zadania zlecone przekazywana przez WUW jest wystarczająca.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że są przekazywane sprawozdania  na podstawie których obliczana jest dotacja. Otrzymywane środki nie są wystarczające na utrzymanie stanowiska.
Skutki obniżenia górnych stawek podatków wyniosły ogółem 837.983,83 zł, natomiast skutki udzielonych ulg i zwolnień w podatku od nieruchomości 41.247,02 zł.
Na dzień 31 grudnia 2018 roku odnotowano stan zaległości z tytułu nie zapłaconych w terminie podatków i innych należności, które ogółem wyniosły 883.461,66 zł w tym:
w podatku od nieruchomości – 134.216,39zł,
w podatku rolnym – 16.790,44 zł,
w podatku leśnym –  222,70 zł,
w podatku od środków transportowych – 38.859,60 zł,
w funduszu alimentacyjnym – 627.085,18 zł.
w pozostałych dochodach  dotyczących opłat za dzierżawy, najem, odpady- 66.287,35 zł.

Stan zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2018 r. wynosi 190.053,00 zł z tego pożyczka z WFOŚ i GW na budowę kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie ul. Wrzesińska w kwocie183.906,00 zł, pożyczka z WFOŚ i GW na budowę kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie ul. Średzka w kwocie 36.421,00 zł oraz pożyczka z BGK na budowę dróg w m. Borzykowo, Sokolniki i Żydowo współfinansowanych z PROW kwota 969.726,00.
Do kwoty długu należy także zaliczyć zadłużenie na modernizację i poprawę oświetlenia ulicznego w kwocie 260.655,32 zł oraz zakup telefonów komórkowych 736,18 zł,
Ogółem stan zobowiązań na dzień 31.12.2018 r. wynosił 1.451.444,50 zł.
Na koniec roku 2018 Gmina Kołaczkowo nie posiadała zobowiązań wymagalnych.
Przychody gminy na plan 1.146.570,00 zł wykonano w kwocie 4.607.203,54 zł w tym wolne środki z pozostałych rozliczeń, nadwyżka z lat ubiegłych, spłata udzielonych pożyczek.
Rozchody gminy na plan 1.487.869 zł, wykonano w kwocie 518.143 zł na spłaty otrzymanych krajowych kredytów i pożyczek i udzielonych pożyczek.
Ostatecznie budżet zamknął się nadwyżką w wysokości 613.777,50 zł.
Wydatki gminy przedstawiały się następująco:
Wydatki budżetu zaplanowano w kwocie 26.032.277,64 zł, a wykonano w kwocie 24.667.780,29 zł, co stanowi 94,76 % planu rocznego w tym:
- wydatki bieżące zaplanowano w kwocie 23.402.969,81 zł, a wykonano w kwocie 22.264.421,94 zł , co stanowi 95,14 %.
- wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 2.629.307,83 zł, a wykonano w kwocie 2.403.358,35 zł tj. 91,41 %.
Skarbnik szczegółowo omówiła wydatki majątkowe i bieżące.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czego dotyczy zapis w rozdziale 75023 odszkodowanie pracownika.

Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że pracownik referatu oświaty, który otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę, podał sprawę do sądu i należało mu wypłacić kwotę odszkodowania ok. 11.000zł.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy oprócz prawnika zatrudnionego w Urzędzie Gminy potrzebna jest dodatkowa obsługa prawna?
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że z usług prawnika korzystaliśmy z powodu bardzo trudnego przypadku.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska poprosiła o wyjaśnienie zapisu koszty postępowania sądowego w kwocie 5.769,96 zł.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że taką nazwę posiada paragraf, a wydatki dotyczą kosztów związanych z wysyłaniem upomnień np. z podatków oraz opłata 5% za ściągalność należności.

Protokół sporządziła                             Przewodniczący Komisji
Monika Nowak                                    /-/Małgorzata Jakubowska            

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 września 2019 09:33
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 484
12 września 2019 09:33 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany