Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 16/2017 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 05.12.2017r.

PROTOKÓŁ Nr 16/2017

z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 05.12.2017r.

 

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Małgorzata Jakubowska. Powitała członków komisji, wójt, sekretarz, skarbnik, oraz pracowników- lista obecności w załączeniu. Następnie przedstawiła porządek posiedzenia, do którego zaproponowano przeniesienie pkt. 4 w miejsce pkt.3. Zmianę w głosowaniu przyjęto 6 głosami „za”. Porządek obrad przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
  3. Omówienie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2017.
  4. Analiza projektu budżetu na 2018 rok.
  5. Wolne głosy i wnioski.

 

Ad.2.

Protokół z poprzedniego posiedzenia komisji został przyjęty 6 głosami „za”.

 

Ad.3.

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła proponowane zmiany w budżecie polegające na zmniejszeniu dochodów i wydatków o kwotę 48.427,00zł.

Na kwotę tą po stronie dochodów składają się:

-zwiększenie subwencji oświatowej o kwotę 8.043 zł

- zmniejszenie planu dotacji na wypłatę świadczeń rodzinnych o kwotę 60.000 zł

- zwiększenie dotacji na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne o kwotę 500 zł

- wprowadzenie dochodów za udział w konkursach dla m. Bieganowo kwotę 3.000 zł

- uzupełnienie planu dotacji w ramach konkursu „Odnowa wsi szansa dla aktywnych sołectw”, dla m. Budziłowo i m. Bieganowo o kwotę 30 zł.

Po stronie wydatków:

- zmniejsza się plan dotacji do SSP we Wszemborzu o kwotę 16.000 zł oraz do Niepublicznego Przedszkola we Wszemborzu o kwotę 23.000 zł.

Radny Mariusz Gomulski poprosił o wyjaśnienie przyczyny zmniejszenia dotacji.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że szkoła ma obowiązek do 10 dnia każdego miesiąca złożyć deklarację o ilości uczniów. Na podstawie metryczki otrzymanej z ministerstwa jest naliczona kwota dotacji, która przekazana jest do szkoły i przedszkola.

W/w 39.000 zł zostało przeznaczone na:

- wpłatę 2% wpływów z podatku rolnego do Izby Rolniczej – 2.000zł

- zakupy i usługi związane z utrzymaniem dróg gminnych  - -8.000zł

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, co zostanie zakupione.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że środki zostaną przeznaczone na zakup tłucznia i masy, potrzebnej na utwardzenie dróg gruntowych.

Radny Mariusz Gomulski zapytał, czy na ulicach Rumiankowej i Miętowej w Borzykowie zostały wykonane jakieś prace związane z utwardzeniem dróg.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że sytuacja na tych drogach nie uległa zmianie, jest błoto i położenie tłucznia nie przyniesie efektu.

Radny Piotr Górecki zapytał, czym spowodowane jest zwiększenie kwoty wpłaty za podatek do Izb Rolniczych.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że jest to spowodowane większą ściągalnością podatków.

- opłacenie wykonania decyzji o warunkach zabudowy i podziału gruntów w kwocie 5.000zł

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że zmiana dotyczy projektu drogi w Cieślach Wielkich do granicy z Pyzdrami, a także drogi Borzykowo Libobry – Pyzdry gdzie właściciel nieruchomości ogrodził swoją działkę zabierając tym samym część ujechanej drogi i należy wyznaczyć drogę na nowo.

- zwiększenie środków na zakupy, usługi delegacje i szkolenia  14.700zł

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że zmiany spowodowane są przeniesieniem serwerowni w związku z budową windy w budynku Urzędu Gminy oraz wymianą komputerów.

Sekretarz Bogusława Stramczewska dopowiedziała, że w związku z kryteriami podanymi przez PKW dotyczącymi dostosowania lokali wyborczych do osób niepełnosprawnych podjęta została inicjatywa budowy windy.

- opłacenie składek ZUS od umów zawartych z kierowcami OSP 300zł

- refundację za dzieci uczęszczające do przedszkoli w innych gminach 6.000zł

- zakup energii w świetlicach wiejskich 3.000zł.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, czy sołectwa zaplanowały środki w ramach funduszu sołeckiego na zakup energii.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że środki zostały zaplanowane w dziale utrzymanie świetlic.

Radna Angelika Wojciechowska uważa, że pomimo ustaleń, że dla osób udzielających się społecznie przysługuje bezpłatne wynajęcie świetlicy raz w roku, nadal jest przyznawana niesprawiedliwie. Niektóre osoby udzielające się społecznie otrzymują świetlicę bezpłatnie, a inne osoby udzielające się muszą za wynajem zapłacić.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że podczas zebrania wiejskiego zostało ustalone, bezpłatne wynajęcie świetlicy jeden raz w roku dla osób społecznie się udzielających.

Sekretarz Bogusława Stramczewska uważa, że nie można oceniać wszystkich jedną  miarą, problem jest wewnętrzny i brakuje zaufania społecznego we wsi.

Radna Angelika Wojciechowska proponuje przeprowadzenie kontroli nad funduszem sołeckim.

Radny Mariusz Gomulski powiedział, że przepisy pozwalają mieszkańcom na decydowanie o przeznaczeniu środków z funduszu sołeckiego.

Radny Jan Przybylski stwierdził, że rada sołecka powinna decydować o tym, komu bezpłatnie użyczyć świetlicę.

- Zmiany w budżecie spowodowane wydatkami majątkowymi w ramach funduszu sołeckiego.

Skarbnik poinformowała, o dodatkowych zmianach, które zostaną przedstawione w autopoprawce do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2017 rok.

 

Ad.4.

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła projekt uchwały budżetowej na 2018 rok informując, że:

Dochody budżetu ustalono w łącznej kwocie 24.766.479 zł, z tego dochody bieżące 23.507.804zł, dochody majątkowe 1.258.675zł. Na dochody majątkowe składają się:

- 994.123 zł dofinansowanie z PROW za budowę 3 dróg gminnych

- 166.322 zł refundacja za budowę placu przy kościele w Kołaczkowie

- 90.530 zł rozliczenie dofinansowania budowy I etapu kanalizacji w Borzykowie

- 40.000 zł ze sprzedaży działek gminnych w Sokolnikach

- 17.700 zł raty ze sprzedaży mieszkań gminnych.

Wydatki budżetu ustalono w łącznej kwocie 30.935.420 zł, z tego wydatki bieżące 21.420.083 zł, wydatki majątkowe 9.515.337 zł. Wydatki na realizację zadań jst w wysokości 3.435.878,17zł.

W budżecie planuje się deficyt w wysokości 6.168.941 zł, który zostanie sfinansowany przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 1.500.000 zł, zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym w kwocie 1.822.131 zł, nadwyżki z lat ubiegłych w kwocie 2.846.810 zł.

W planie budżetowym ustalono limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek w wysokości 4.800.000 zł. Przychody zaplanowane zostały w łącznej kwocie 7.656.810 zł, natomiast rozchody w wysokości 1.487.869 zł.

Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ustalono w kwocie 63.000 zł. Tworzy się rezerwy ogólną w wysokości 75.000 zł i celową w wysokości 70.000 zł.

Suma, do wysokości której, Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania została określona na poziomie 1.900.000 zł.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, czy kwota upoważniająca wójta do samodzielnego zaciągania zobowiązań może być mniejsza.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że może być mniejsza, ale jest dużo umów, które wójt musi podpisać na bieżąco np. umowa na odbiór odpadów komunalnych. W przypadku konieczności zwiększenia środków potrzebna będzie zgoda Rady i podjęcie stosownej uchwały.

Dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami określa się w wysokości 650.000 zł.

 

W wydatkach majątkowych zaplanowano takie zadania jak:

- budowa kanalizacji sanitarnej w Borzykowie II etap

- rozbudowa oczyszczalni ścieków w Kołaczkowie,

- dotacje na przydomowe oczyszczalnie ścieków,

- budowa drogi gminnej w Cieślach Małych, budowa drogi gminnej w Kołaczkowie ul. Polna, - budowa dróg dojazdowych do gruntów rolnych,

- opracowanie projektów budowy dróg gminnych ,

- opracowanie projektu drogi Żydowo- Grabowo Królewskie, położenie nakładki asfaltowej na ul. Leśnej (od str. ul. Krakowskiej), na ul. Ogrodowej i Cmentarnej w Kołaczkowie,

- utwardzenie dróg osiedlowych w Grabowie Królewskim,

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że możemy zrobić tylko te drogi, które w porozumieniu z agencją będziemy mogli przejąć.

- utwardzenie i zagospodarowanie placu gminnego w Kołaczkowie,

- zakup wiat przystankowych,

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że zaplanowanych zostało do wymiany 5 wiat przystankowych, ale prawdopodobnie liczba wiat się zwiększy, ponieważ w projekcie remontu drogi 441 są ujęte zatoczki po obu stronach drogi.

Radny Mariusz Gomulski zapytał, czy wiaty przystankowe przy drodze wojewódzkiej należą do gminy.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że na terenie gminy wszystkie przystanki są gminne.

- ocieplenie i wykonanie elewacji budynku remizy w Sokolnikach

- zakup samochodu strażackiego do OSP Borzykowo,

- opracowanie projektu budowy przedszkola i sali gimnastycznej w kompleksie SP w Sokolnikach

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, czy w Sokolnikach istnieje potrzeba budowania przedszkola.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że opracowanie projektu dotyczy przedszkola i sali gimnastycznej. Obecnie są 2 oddziały przedszkolne, a chętnych jest więcej. Standardy przedszkolne również się zmieniają, dlatego te obiekty wymagają przebudowy.

Radna Angelika Wojciechowska zapytała, czy koszt modernizacji przedszkola w Kołaczkowie nie przewyższy wybudowanie nowego.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że w ramach rewitalizacji jest możliwość pozyskania zwrotu 85% kosztów, nie wiadomo czy otrzymalibyśmy środki na wybudowanie nowego przedszkola. Program rewitalizacji został zatwierdzony i można składać wnioski do marca. Według nowych wytycznych będzie można startować tylko na jeden projekt.

- zakup kosiarki z funduszu sołeckiego Grabowo Królewskie

- modernizacja oświetlenia ulicznego

- montaż lamp solarnych

- oświetlenie placu przy kościele środki z funduszu sołeckiego

- poprawa jakości efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego

Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że zadanie to dotyczy kontynuacji procesu doświetlenia gminy zapoczątkowanego w 2015 roku trwającego do  końca 2020 roku.

- budowa placu zabaw w Gałęzewicach

- opracowanie koncepcji oraz zagospodarowanie działki boiska sportowego w Grabowie Królewskim na cele rekreacyjno-sportowe

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, czy środki na to zadnie zostały przeniesione z zadania budowy świetlicy wiejskiej. Dodała, że starania o świetlicę trwają 10 lat i wnioskuje o wprowadzenie tego zadania do planu budżetu.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że większość świetlic są niewykorzystane, stoją puste, a generują koszty. Dodała, że wieś Grabowo Królewskie posiada altanę z zasłonami, na której można organizować spotkania, potańcówki. Podkreśliła, że proponowała wybudowanie toalet i budynku gospodarczego, który jest bardziej potrzebny. Proponuje odłożenie budowy świetlicy.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, dlaczego środki na budowę placu przy kościele w Kołaczkowie są, a na świetlicę w Grabowie Król. nie ma.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że środki na budowę placu pochodzą w większej części z dofinansowania.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska twierdzi, że na budowę świetlicy również można opracować i złożyć wniosek o dofinansowanie.

Wójt Teresa Waszak zapytała, czy jest taka potrzeba budowy świetlicy i kto będzie się nią zajmował w przyszłości. Bardzo dużo zależy od lidera na wsi, który zajmie się zagospodarowaniem tej świetlicy.

Radny Mariusz Gomulski powiedział, że mamy operatywnego wójta, rozpoczyna nowe projekty i nikt się nie przejmuje czy następny je zakończy.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że mieszkańcy Grabowa Królewskiego założyli stowarzyszenie co daje dodatkowe punkty w projektach ubiegających się o środki zewnętrzne. Poinformowała, o możliwości pozyskania w przyszłym roku środków zewnętrznych na budowę świetlicy. Jeżeli dojdzie do realizacji tego projektu Grabowo Król. ma szansę na dofinansowanie tego zadania.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, czy w planie budżetu zostanie ujęty wniosek budowy świetlicy w Grabowie Król. oraz jakie wnioski zostały złożone przez radnych i czy zostały wprowadzone do planu budżetu.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że większość wniosków zostało uwzględnionych.

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła wnioski złożone do projektu budżetu m. in.:

położenie nakładki asfaltowej na ul, Ogrodowej i Cmentarnej, dofinansowanie projektu „Piecyk”, zagospodarowanie stawku przy cmentarzu, dofinansowanie montażu lamp solarnych, potyczki teatralne, budowa świetlicy w Grabowie Król., zakup samochodu do OSP w Sokolnikach, dofinansowanie zakupu samochodu OSP do Borzykowa, dowóz dzieci na zajęcia rekreacyjno-rehabilitacyjne do Czeszewa, położenie nakładki asfaltowej na ul. Leśnej od str. Krakowskiej. Poinformowała, że kilka wniosków wpłynęło po terminie, które nie zostały rozpatrzone.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, w jaki sposób można wprowadzić do budżetu i jak znaleźć środki na wkład własny tego zadania.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że decyzja należy do dyspozycji Rady, która nie może jedynie zwiększyć deficytu, a musi wskazać źródło pokrycia nowego zadania. Zaproponowała przeznaczyć środki po rozliczeniu nadwyżki budżetowej.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że jeżeli będzie dofinansowanie ze środków zewnętrznych jest realna szansa na to, żeby to zadanie realizować z własnego budżetu.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, czy 10.000 zł które jest dołożone do zagospodarowania działki, czy można uwzględnić jako budowa świetlicy.

Skarbnik odpowiedziała, że tak.

Wójt odpowiedziała, że w takim razie nie będą realizowane inne zadania, tylko środki przeznaczone na budowę świetlicy.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, czy można zrobić poprawkę w funduszu sołeckim.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że poprawkę można zrobić w nowym roku.

Wójt Teresa Waszak poprosiła, aby się zastanowić nad zasadnością budowania świetlicy w Grabowie Królewskim.

Radny Marusz Gomulski zapytał, czy w przypadku otrzymania dofinansowania znajdą się środki w budżecie na to zadanie.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie może zapewnić, że otrzymamy środki zewnętrzne. Posiada tylko informację, że taki program zostanie uruchomiony.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, czy ten wniosek zostanie omówiony na komisji wspólnej.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że ten temat może zostać poruszony na komisji wspólnej, jak również na posiedzeniach innych komisji.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zaproponowała wprowadzić do budżetu ninimalny wkład na zadanie budowy świetlicy, proponując zabrać kwoty z poszczególnych działów.

Radny Mariusz Gomulski zaproponował wprowadzenie tego zadania do budżetu wraz z podziałem nadwyżki budżetowej.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że tylko w przypadku perspektywy otrzymania dofinansowania zadanie zostanie wprowadzone, ponieważ nie pozwoli na wydanie 500 tys. zł na świetlicę, a później 100 tys. zł na wyposażenie.

Radny Mariusz Gomulski powiedział, że w takim razie do tematu powróci w lutym. Zapytał czy planowane są dodatkowe wpływy ze zwrotu Vatu.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że tak i wejdą w nadwyżkę budżetową.

Radny Mariusz Gomulski zapytał, jak procentowo przedstawia się deficyt względem budżetu gminy. Czy kondycja finansowa gminy jest nadal w dobrym stanie.

Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że wskaźniki spłaty zobowiązań w 2018 roku wynoszą 6,21%, a dopuszczalny wskaźnik wynosi 12,3%. Oznacza to, że kondycja finansowa gminy jest bardzo dobra.

Wójt Teresa Waszak prosi o spokojne przeanalizowanie budżetu na przyszły rok. Dodała, że nie może zapewnić, że budowa świetlicy znajdzie się w planie budżetu, ponieważ ma obawy co do użytkowania i korzystania ze świetlicy.

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska poinformowała, że wszelkie pytania i zastrzeżenia prześle do pani skarbnik.

 

Ad.5

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska powiedziała, że podczas kontroli garaży w Grabowie Król. osoby dokonujące pomiaru doliczyły poddasze. Zapytała, czy tam gdzie nie jest wliczone poddasze kontrola odbędzie się jeszcze raz.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jeżeli są takie uwagi to prosi aby je zgłosić wówczas kontrola przejdzie jeszcze raz.

Sekretarz Bogusława Stramczewska powiedziała, że pomieszczenia zostały pomierzone według przepisów.

 

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 18.50.

 

Protokół sporządziła                                                                           Przewodnicząca Komisji

Monika Nowak                                                                                     Małgorzata Jakubowska

 

 

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Komisja 2014 - 2018

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Komisja Budżetu i Finansów 2014 - 2018
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2018 11:02
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 950
05 kwietnia 2018 14:13 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
23 lutego 2018 11:02 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany