Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 15/2017 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 26.10.2017r.

PROTOKÓŁ Nr 15/2017

z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 26.10.2017r.

 

Posiedzenie otworzyła Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Angelika Wojciechowska. Powitała członków komisji, wójt, sekretarz, skarbnik, oraz pracowników- lista obecności  w załączeniu. O spóźnieniu się poinformowała Radna Małgorzata Jakubowska i Radny Mariusz Gomulski

Następnie przedstawiła porządek posiedzenia, który został przyjęty i przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
  3. Omówienie proponowanych stawek podatkowych.
  4.  Omówienie systemu gospodarowania odpadami.
  5. Omówienie inwestycji majątkowych w planie budżetowym na 2018 r.
  6. Omówienie proponowanych zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo.
  7. Wolne głosy i wnioski.

 

Ad.2.

Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty.

 

Ad.3.

Magdalena Mazurczak przedstawiła wpływy z podatków za 2017 rok. Wpływ z podatku rolnego wynosi 954.224,76 zł, z podatku od nieruchomości 1.710.293,27 zł. Wpływy po kontroli garaży w Grabowie Królewskim naliczone 6 osobom wyniosą 2.572 zł. Poinformowała, że zaległości z tytułu podatków zmniejszają się (zestawienie wpływów i zaległości podatkowych przedstawia załączona tabela). W 2017 roku zostało wysłanych 395 upomnień na kwotę 315 764,04 zł, oraz 175 tytułów wykonawczych na kwotę 183 675,70 zł.

 

Wójt Teresa Waszak poruszyła temat stawek podatków na 2018 rok, wnioskując do Komisji Budżetu i Finansów o ponowne rozważenie podwyższenia stawek. Dodała, że propozycja wójta nie obejmuje wszystkich punktów, w przeciwieństwie do propozycji radnego Wojciecha Tamborskiego. Uważa, że nie podwyższanie, a nawet obniżanie niektórych stawek podatków w przeciągu kilku lat spowoduje, że nie pójdziemy do przodu.

 

Radny Mariusz Gomulski powiedział, że w ub. roku musieliśmy obniżyć tylko te stawki, które były wyższe od ministerialnych. Stwierdził, że może zagłosować za podwyższeniem stawek podatków, ale tylko w przypadku przedstawienia konkretnych argumentów. Zaplanowane inwestycje na 2018 rok będą kosztowne ale twierdzi, że zostały skalkulowane w projekcie budżetu na podstawie obecnych stawek.

 

Wójt Teresa Waszak przekazała informację otrzymaną na konwencie burmistrzów w sprawie odbioru odpadów.  Zakład odbierający odpady komunalne planuje podnieść opłaty za odpady zmieszane z 255 zł/t na 355 zł/t. Oprócz tego rząd wprowadza konieczność segregowania i  zbierania odpadów biodegradowalnych, które do tej pory mogły być kompostowane. Dodała, że segregacja odpadów w gminie jest wysoka, ale nadal za dużo jest odpadów zmieszanych.

 

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że w 2018 roku jest planowanych wiele inwestycji tj. doświetlenie gminy, opracowanie projektów na nowe drogi, utworzenia w GOK-u domu seniora z programu „Senior +” i kina społecznościowego, modernizacja przedszkola, inwestycje w szkołach w Bieganowie i Sokolnikach. Dodała, że im większe będą wpływy tym więcej możemy przeznaczyć na inwestycje.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że perspektywa 2014-2020 może się szybko skończyć. Dopóki mamy pieniądze w budżecie możemy aplikować o dofinansowanie, jeśli nie skorzystamy z tego okresu przepadnie szansa na pozyskanie środków zewnętrznych na inwestycje.

Radny Mariusz Gomulski twierdzi, że te argumenty go nie przekonują. Dodał, że Rada wyraźnie woli zrobić mniej i podatków nie podnosić.

Radna Małgorzata Jakubowska zwróciła uwagę na wysokość wpływów do budżetu po kontroli garaży u 6 osób. Stwierdziła, że skontrolowanie wszystkich garaży przyniesie efekt w postaci wpływów do budżetu.

Wójt Teresa Waszak zapewniła, że kontrole się odbędą, jednak wymagają dużo pracy i fizycznie pracownik nie jest w stanie tego zrobić w krótkim czasie. Zatrudnienie firmy zewnętrznej również nie zlikwiduje problemu, ponieważ firma może tylko dokonać pomiaru, a cała dokumentacja musiałaby być wykonana przez pracownika na stanowisku ds. podatków.

Radny Mariusz Gomulski zaproponował zatrudnienie dodatkowego pracownika, ponieważ pieniądze które powinny trafić do budżetu teraz uciekają.

Magdalena Mazurczak powiedziała, że wiązałoby się to z zakupem dodatkowego systemu.

Radny Mariusz Gomulski prosi, aby to przekalkulować.

 

Ad.4.

Monika Jazic omówiła system gospodarowania odpadami. Przedstawiła informację o ilości odpadów komunalnych w 2017 roku, wartości wskaźnika, który jest naliczany za każdy miesiąc za odpady segregowane i zmieszane. Odpadów wielogabarytowych podczas zbiórki mobilnej PSZOK odebrał 1,325t, zużytego sprzętu elektronicznego 1,874t., a firma TROXI odebrała 69 kg przeterminowanych leków z trzech aptek na kwotę 894,24zł. Dodała, że umowa z firmą Iglespol zawarta jest do dnia 30.06.2018r. i obowiązuje miesięczna stawka ryczałtowa 13 749,99zł, natomiast umowa z firmą Urbis jest podpisana do dnia 31.12.2017r. Poinformowała, ze podczas konwentu burmistrzów w sprawie odbioru odpadów firma Urbis przekazała informację, że planuje podnieść opłaty za odpady zmieszane z 255 zł/t na 355 zł/t. Swoją decyzję tłumaczy tym, iż minął czas gwarancji maszyn i wzrosły koszty, również od nowego roku wzrośnie opłata marszałkowska.

W gminie złożyło 5271 osób deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w tym 5200 osób segreguje śmieci, a 71 osób nie segreguje. Przedstawiła zestawienie wpłat i zaległości. Wpływy z opłat za odpady komunalne do października wynoszą 542.861,83zł, za wykup pojemników na odpady zmieszane 24.400zł, i wpłaty za wykup pojemników w latach 2016-2017 wynoszą 76.456,00zł, natomiast kwota zaległości za odpady wynosi 57.160,33zł. W 2017 zostało wysłanych 362 upomnień i 64 tytuły wykonawcze, oraz przyjęto 190 deklaracji.

Monika Jazic przedstawiła również informację o osiągniętych poziomach recyklingu i nowych  zasadach segregacji odpadów.

Radna Angelika Wojciechowska zapytała, czy będzie podwyżka za śmieci.

Monika Jazic odpowiedziała, że jest to zależne od firmy Urbis i rozstrzygnięcia przetargu.

Radny Mariusz Gomulski zapytał, czy jest możliwe wystąpienie z tego porozumienia.

Monika Jazic odpowiedziała, że nie jest możliwe, ponieważ gminy zostały podzielone przez Ministerstwo na rejony i każdy rejon posiada wspólne wysypisko śmieci.

Wójt Teresa Waszak poinformowała, że opłaty do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Poznaniu wzrosną z kwoty 49 zł na 109zł/t.

 

Ad.5

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła inwestycje majątkowe w planie budżetowym na 2018 rok tj.:

- budowa II etapu kanalizacji sanitarnej w Borzykowie wraz z modernizacją infrastruktury wodociągowej oraz doposażenie hydrofornii we Wszemborzu.

- rozbudowa oczyszczalni ścieków w Kołaczkowie oraz budowa kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie ul. Polna. Na tą inwestycję zostanie złożony wniosek o dofinansowanie w wysokości 85 % kosztów kwalifikowalnych tj. ok 3.294.000zł, natomiast po stronie gminy planowany koszt to kwota ok 1.500.000zł.

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała, czy jest przewidziana taka kwota w budżecie czy będzie zaciągnięta pożyczka na tą inwestycję.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że jest planowane zaciągnięcie małej pożyczki z BGK w wysokości ok. 2.000.000zł.

Radna Jadwiga Stajkowska zapytała, czy kanalizacja na ul. Polnej zostanie poprowadzona do p. Regulskiego.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jest zaplanowany krótki odcinek kanalizacji w kierunku do ul. Szkolnej, który w zależności od kryteriów, może się przyczynić do zwiększenia punktacji we wniosku.

Skarbnik poinformowała, o zwiększonej dotacji z Ministerstwa Finansów związanej z wzrostem wynagrodzeń nauczycieli o 5% od kwietnia 2018r. Dotacja będzie wynosiła 327.000zł i nie wiadomo czy będzie to kwota wystarczająca, czy będzie trzeba dołożyć z  budżetu. Pozostałe subwencje zaplanowane są na poziomie roku 2017.

- zakup oprogramowania na stanowisko ds. gospodarki gruntami, koszt ok 10.000zł

- opracowanie 5 projektów dróg gminnych,

- budowa dróg zgłoszone do UM w ramach dofinansowania z FOGR, zostały zgłoszone 3 drogi gminne ul. Polna w Borzykowie, ul. Polna w Kołaczkowie i droga w Cieślach M.

- budowa dróg z dofinansowaniem z PROW, ul. Leśna w Kołaczkowie i ul. Polna w Kołaczkowie

- opracowanie projektu budowy przedszkola z kompleksem sportowym w Sokolnikach

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że na tą inwestycję jest szansa pozyskania dużych środków zewnętrznych.

- modernizacja boisk przy SP w Bieganowie, został opracowany projekt i czekamy na możliwość ubiegania się o dofinansowanie

- w ramach rewitalizacji z dofinansowania z programu unijnego modernizacja przedszkola w Kołaczkowie, adaptacja pomieszczeń w pałacu na kino społecznościowe i klub seniora,

Wójt Teresa Waszak poinformowała, ze do końca listopada trwa nabór na dofinansowanie w wysokości 85% w ramach programów miękkich, jeśli nie uda się w ramach tego programu to w grudniu lub w styczniu będzie nabór w ramach rewitalizacji.

- budowa windy w budynku UG, została podpisana umowa z firmą która przeniesie serwerownię, następnie zostaną zebrane oferty na wykonawcę inwestycji

- budowa placu zabaw w Gałęzewicach

- kompleks rekreacyjno-sportowy w Grabowie Królewskim

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że został złożony wniosek do programu Pięknieje Wielkopolska Wieś i miejscowość Grabowo Król. zakwalifikowało się. Poinformowała również o wniosku złożonym przez radną na budowę świetlicy w Grabowie Król. Szacunkowy koszt budowy to kwota 450.000zł bez wyposażenia. Dodała, że wieś posiada bardzo ładną altanę, która jest miejscem spotkań mieszkańców. Jeżeli aktywność społeczna będzie wysoka to można wrócić do tematu budowy za kilka lat, w tej chwili nie jest to koniecznością.

- wymiana pozostałych przystanków autobusowych

- utwardzenia dróg osiedlowych w Grabowie Królewskim w porozumieniu z agencją

- oświetlenie uliczne z dodatkowymi punktami świetlnymi

Wójt Teresa Waszak poinformowała, że proces doświetlania gminy jest kontynuowany. Opóźnienia w realizacji niektórych projektów wynikają z powodu braku różnych zgód.

 

Ad.6.

Skarbnik Danuta Olejniczak przestawiła proponowane zmiany w budżecie gminy, poinformowała o zmianach wprowadzonych zarządzeniami wójta m.in. zostały zwiększone środki o 26.000zł na budowę placu gminnego przy kościele. Wyjaśniła, że po pierwszym przetargu oferowana kwota była wyższa o 44.000zł, po drugim przetargu o 26.000zł. Kwota została przesunięta z zadania budowy dróg z FOGR.

Przedstawione zmiany w budżecie polegają na:

-zwiększeniu dochodów budżetu gminy o kwotę 726.428,00zł, na którą składają się otrzymane dotacje od Wojewody Wielkopolskiego m.in. na:

-  wypłatę świadczeń rodzinnych – kwota 317.300,- zł

-  opłacenie  składki na ubezpieczenie zdrowotne – kwota 1.908,- zł;

- wypłatę świadczenia wychowawczego – 393.962,- zł;

- dożywianie – kwota 4.258,- zł;

- wypłatę dodatków dla pracowników socjalnych – kwota 9.000,- zł.

Zmniejszeniu wydatków ogółem o kwotę 2.433.524,00zł, w tym zwiększa się wydatki bieżące o kwotę 734.642,72zł, oraz zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 3.168.166,72zł. Zmniejszenie wydatków inwestycyjnych spowodowane jest zmianą terminu realizacji budowy kanalizacji sanitarnej  Borzykowie  (II etap). Środki te przenosi się do WPF na 2018 rok.

W rozdziale 60016 „Drogi publiczne gminne” zwiększa się plan na wynagrodzenia     i pochodne od wynagrodzeń dla pracowników robót publicznych o kwotę 13.000,- zł oraz na remont drogi w Sokolnikach  o kwotę 12.000,- zł. Dokonuje się także przeniesień planu           w § 605 (zmienia się czwartą cyfrę §) w inwestycjach drogowych realizowanych przy dofinansowaniu w ramach PROW.

W rozdziale 71004 „Plany zagospodarowania przestrzennego” zmniejsza się plan wydatków o 6.000,- zł.        

W rozdziale 75023 w § 4270 zwiększa się plan wydatków na remont dachu budynku UG o 20.000,- zł oraz na opłaty telekomunikacyjne, podróże służbowe oraz koszty postępowania sądowego o kwotę 4.000,- zł, zmniejsza się natomiast plan na wynagrodzenia za inkaso sołtysów  7.000,- zł.

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła również zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej.

 

Ad.7.

Radna Małgorzata Jakubowska wnioskuje o zamontowanie lampy w Grabowie Poręba przy posesji p. Majchrzaka.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że można ująć to zadanie w ramach projektu doświetlenia gminy.

 

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 17.30.

 

Protokół sporządziła                                                                             Przewodnicząca Komisji

Monika Nowak                                                                                     Małgorzata Jakubowska

 

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Komisja 2014 - 2018

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Komisja Budżetu i Finansów 2014 - 2018
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2018 11:01
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 838
05 kwietnia 2018 14:12 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
23 lutego 2018 11:01 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany