Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

PROTOKÓŁ Nr 14/2017 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 11.09.2017r.

PROTOKÓŁ Nr 14/2017

z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 11.09.2017r.

 

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Małgorzata Jakubowska. Powitała członków komisji, wójt, sekretarz, skarbnik, przewodniczącą Rady Gminy oraz pracowników- lista obecności  w załączeniu. Następnie przedstawiła porządek posiedzenia, który został przyjęty i przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie
  2. Przyjęcie protokołu nr 12 i 13.
  3. Omówienie planu remontu placówek oświatowo-wychowawczych w okresie wakacji.
  4. Reforma oświaty w Gminie Kołaczkowo i jej wpływ na finanse.
  5. Informacja z wykonania budżetu za I półrocze 2017r.
  6. Omówienie proponowanych zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2017 rok.
  7. Wolne głosy i wnioski.

Ad.2.

Protokoły na 12 i 13 zostały przyjęte jednogłośnie.

Ad.3.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty omówiła remonty przeprowadzone w szkołach w okresie wakacji. W Szkole Podstawowej w Sokolnikach całkowity koszt remontu wyniósł 33.633,06zł. Wykonano remont korytarza na I piętrze, dwóch klatek schodowych wraz z założeniem cokołu z płytek ceramicznych i zamontowaniem nowych lamp. Kosztorys prac opracowano na kwotę 28.000zł. W Szkole Podstawowej w Bieganowie wykonano remonty za kwotę 18.320,16zł, w ramach których zaadaptowano świetlicę na salę dydaktyczną dla klasy I, wymieniono drzwi łączące świetlicę ze szkołą i szkołę z salą gimnastyczną, powiększono stołówkę i otwór podawczy, wyremontowano parapety i zamontowano rolety zewnętrzne w gabinecie dyrektora, sekretariacie i pokoju nauczycielskim. Kosztorys prac opiewał na kwotę 15.000zł. W Szkole Podstawowej w Grabowie Królewskim zostały wyremontowane dwie sale lekcyjne i sala komputerowa. Prace zostały wykonane przez pracowników interwencyjnych. Całkowity koszt to zakup materiałów za kwotę 2.002,32zł. Planowana jest wymiana sufitu w starej części szkoły dlatego zaplanowano na remont kwotę 7.000zł. Remont Gimnazjum w Kołaczkowie wyniósł ogółem 31.634,98zł. Wykonany został remont korytarzy na parterze i I piętrze, dwie klatki schodowe, malowanie pomieszczeń kuchennych i ściany będącej łącznikiem z salą gimnastyczną. W Przedszkolu w Kołaczkowie przeprowadzono remont dwóch sal lekcyjnych, szatni i łazienek. Zakupiono materiały za kwotę 6.324,35zł, natomiast pracę wykonali pracownicy interwencyjni. Koszt wszystkich remontów wyniósł 91.914,87zł, na zaplanowaną kwotę 100.000zł.

Ad. 4.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty przedstawiła ilość uczniów i oddziałów w poszczególnych szkołach. Dane o liczbie uczniów pochodzą z arkuszy organizacyjnych i mogą ulec zmianie do końca września.

SP W Bieganowie – 126 uczniów, 8 oddziałów

SP w Grabowie Królewskim – 72 uczniów, 6 oddziałów

SP  w Sokolnikach – 37 uczniów, 2 oddziały

ZSP w Kołaczkowie:

- SP – 159 uczniów, 8 oddziałów

- Gimnazjum – 121 uczniów, 5 oddziałów

- Przedszkole – 74 uczniów, 3 oddziały

SP we Wszemborzu – 74 uczniów, 8 oddziałów

Przedszkole we Wszemborzu – 24 uczniów, 2 oddziały.

Następnie omówiła etaty nauczycieli oraz pracowników administracyjnych. Z przedstawionej informacji wynika, że :

SP w  Bieganowie w roku szkolnym 2016/2017 zatrudnionych było 12 nauczycieli 10,47 etatów i pracowników administracyjnych 6 osób na 6 etatów. W roku szkolnym 2017/2018 zatrudni 19 nauczycieli co stanowi 13 etatów i pracowników administracyjnych bez zmian.

W SP w Grabowie Królewskim w roku szkolnym 2016/2017 zatrudnionych było 16 nauczycieli 14,22 etatów i pracowników administracyjnych 4 osoby, 4 etaty. W roku szkolnym 2017/2018 zatrudni 19 nauczycieli 13,74 etatów, pracowników administracyjnych 4 osoby 3,5 etatu.

SP w Sokolnikach w roku szkolnym 2016/2017 zatrudnionych było 18 nauczycieli na 14,20 etatów, pracowników administracyjnych 4 osoby 4 etaty. W roku szkolnym 2017/2018 zatrudni 25 nauczycieli na 16,93 etatów, pracowników administracyjnych 7 osób na 6 etatów.

ZSP i Gimnazjum w Kołaczkowie w roku szkolnym 2016/2017 zatrudnionych było 39 nauczycieli na 34,90 etatów i pracowników administracji 16 osób na 16 etatów.  Roku szkolnym 2017/2018 zatrudni 31 nauczycieli na 29,63 etatów, pracowników administracyjnych 13 osób na 13 etatów.

Milena Swiątek poinformowała, że wniosek o dofinansowanie z rezerwy budżetowej 0,4% został odrzucony z powodu nie spełnienia wymagań, którym było przekształcenie gimnazjum w szkołę podstawową.

Następnie przedstawiła porównanie wynagrodzeń nauczycieli. Wyjaśniła, że dane są oparte o podstawowe wynagrodzenie i nie zawierają dodatków, nadgodzin jak również wynagrodzeń dla  nauczycieli zatrudnionych na 2/18 etatu. Twierdzi, że dane te ulegną zmianie i dopiero wynagrodzenie za październik odzwierciedli faktyczną wysokość wynagrodzeń.

Wójt Teresa Waszak uważa, że dane dotyczące  wynagrodzeń nauczycieli się zmienią i z pewnością koszty wzrosną. Spowodowane to będzie zatrudnieniem nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami do nauki przedmiotów ścisłych w szkołach podstawowych.

Małgorzata Jakubowska przewodnicząca komisji zapytała o zmiany w dowozach, oraz o godzinę najwcześniejszego kursu.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty odpowiedziała, że zamierza osobiście przejechać z każdym kierowcą trasy dowozów i w miarę potrzeb wprowadzić korekty.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że najwcześniej zabierani są gimnazjaliści o 6.45 i odjeżdżają najpóźniej, ponieważ mają najwięcej zajęć.  

Filip Biernat zapytał czy są prowadzone zajęcia świetlicowe w szkołach.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że w każdej szkole są prowadzone zajęcia świetlicowe.

 

 

Ad.5

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła wykonanie budżetu gminy i zadań w I półroczu 2017r. według dostarczonego opracowania.

Z informacji wynika, że dochody ogółem na plan 23.217.431,28zł zostały wykonane w kwocie 13.079.573,33zł tj. 56,34% z czego dochody bieżące w 56,88%, a dochody majątkowe w 5%. Niskie wykonanie dochodów majątkowych wynika z otrzymania dotacji z Urzędu Marszałkowskiego na budowę dróg, oraz dotacji z programu Pięknieje Wielkopolska Wieś w II połowie roku. W dochodach majątkowych zaplanowane zostały również wpływy ze sprzedaży działek w Sokolnikach, na które przetarg będzie ogłoszony w drugim półroczu.

Wydatki na plan 28.193.799,28zł zrealizowano w kwocie 11.060.233,81zł tj. 39,23% w tym wydatki bieżące w 52,91%, a wydatki majątkowe w 1,57%. Skarbnik Danuta Olejniczak dokładnie omówiła zaplanowane zadania majątkowe. Niskie wykonanie wydatków majątkowych spowodowane jest realizacją niektórych zadań w II połowie roku.

Stan zobowiązań ogółem na dzień 30.06.2017r wynosił 1.289.076,73zł.

Skarbnik Danuta Olejniczak stwierdziła prawidłowy przebieg realizacji budżetu w I połowie 2017r.

Ad.6.

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2017 rok. Proponowane zmiany przedstawiają się następująco:

Zwiększa się dochody i wydatki budżetu gminy o kwotę 178.561,17zł.

Po stronie dochodów:

- zwiększa się plan dotacji o kwotę 41.159 zł. na budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych

- zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego w 2016 roku w kwocie 84.391,17 zł ( w tym dochody bieżące 61.382,41 zł, dochody majątkowe 23.008,76 zł);

- dotacja na wyprawkę szkolną 175 zł.

- darowizny otrzymanej  z Fundacji w ramach konkursu „mPotęga”  9.760zł ( w tym dla SP w Sokolnikach 5.000,- , SP w Grabowie Królewskim 4.760,- zł);

- zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami (Społeczna Szkoła Podstawowa  oraz Przedszkole  we Wszemborzu) – kwota ogółem 14.576,- zł;

- zwrot za usługi przewozowe – 5.000,- zł.

- zwiększa się również plan dochodów z tytułu wpłat za wykup pojemników na śmieci o kwotę 22.000 zł.

- wprowadza się dochody z tytułu wpłaty darowizny na zamontowanie lampy solarnej w Spławiu w kwocie 1.500,- zł.

Zmiany po stronie wydatków przedstawiają się następująco:

- w związku z podwyżką czynszu przez Agencję Nieruchomości Rolnych  zwiększa się plan  na odszkodowania z tytułu nieudostępnienia lokalu socjalnego o kwotę 200zł.

- zwiększa się plan wydatków w rozdziale 60016 § 6050 o kwotę 41.159 zł z przeznaczeniem na budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych w m. Budziłowo i Kołaczkowo, jednocześnie zmniejsza się plan wydatków  na to zadanie o środki własne gminy w kwocie 41.159,- zł.

- w związku z planowanym przejściem na emeryturę dwóch pracowników Urzędu Gminy zwiększa się  plan na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne,  na wypłatę odpraw emerytalnych w rozdziale 75023.

- w rozdziale 75412 „Ochotnicze Straże Pożarne” zwiększa się plan na wydatki związane z  badaniami lekarskimi strażaków o 3.000zł oraz na zakup paliwa o 2.000zł, jednocześnie zmniejszając wydatki majątkowe o kwotę 5.000zł  w tym rozdziale. 

- zwiększa się plan wydatków na wynagrodzenia i składki ZUS w ZSP w Kołaczkowie o kwotę 60.000zł (przywrócenie środków zabranych w czerwcu br.).  

- zwiększa się również plan wydatków na realizację projektów w ramach konkursu mPotęga w SP w Sokolnikach i w Grabowie Królewskim o  kwotę 9.760,- zł oraz zwiększa się plan dotacji przekazywanych  za dzieci uczęszczające  do przedszkoli w innych gminach o kwotę 20.000zł.

- w rozdziale 80113 zwiększa się plan wydatków na wynagrodzenia i składki ZUS w związku  z koniecznością wypłaty odprawy emerytalnej oraz ekwiwalentu za urlop kierowcy odchodzącemu na emeryturę oraz na wypłatę nadgodzin kierowców.

- zmniejsza się plan wydatków na wypłatę dodatków mieszkaniowych o kwotę 10.000zł

- w rozdziale 90002 zwiększa się plan wydatków na wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych o kwotę 24.000zł. Zwiększenie planu w tym rozdziale wynika z konieczności zapłaty zaległych zobowiązań  do PUK Września, w związku z wyrokiem Sądu Apelacyjnego.

- z powodu wyczerpania limitu środków  na przyjęcie do schroniska w Gnieźnie 5 bezpańskich psów, zwiększa się plan na to zadanie o kwotę 5.640 zł.

- zmienia się wydatki w ramach funduszu sołeckiego w rozdziale 92195 i 75412.

- w wydatkach majątkowych zmienia się nazwę inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej w Borzykowie wraz z modernizacją infrastruktury wodociągowej oraz

doposażeniem hydroforni. W wyniku pomyłki pisarskiej w poprzednim planie, w nazwie pominięto doposażenie hydroforni we Wszemborzu.

- rozdysponowuje się rezerwę na wydatki inwestycyjne zaplanowane w ramach funduszu sołeckiego dla m. Spławie w kwocie 1.970,25 zł.

- Zmienia się również nazwę oraz kwotę zadania inwestycyjnego związanego z modernizacją sieci teleinformatycznej i serwerowni w UG.

- zwiększa się plan na budowę trzech dróg dofinansowanych w ramach FOGR o kwotę 1.500zł z przeznaczeniem na zakup tablic informujących o dofinansowaniu z UM w Poznaniu.

- wprowadza się nowe zadanie inwestycyjne pn. „ Montaż lampy solarnej w m. Spławie” kwota 4.800,25 zł.

Ad.7.

Danuta Grabowska przewodnicząca Rady Gminy zapytała czy na poszerzenie i utwardzenie parkingu przy cmentarzu w Sokolnikach na ul. Spokojnej potrzebny będzie projekt lub kosztorys. Środki na to zadanie przeznaczone zostaną z funduszu sołeckiego.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że wysypanie tłuczniem nie wymaga sporządzenia projektu ani kosztorysu.

 

Na tym posiedzenie zakończono.

 

Protokół sporządziła                                                                             Przewodnicząca Komisji

Monika Jazic                                                                                         Małgorzata Jakubowska

Wiadomość powiązana z

Komisja 2014 - 2018

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Komisja Budżetu i Finansów 2014 - 2018
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2018 11:00
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 871
05 kwietnia 2018 14:12 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
23 lutego 2018 11:00 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany