Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 38/2017 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 24.10.2017 o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 38/2017

z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 24.10.2017 o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

 

Posiedzenie otworzył Wiceprzewodniczący Jerzy Woś. Powitał, wójt, radnych, gości oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodniczący przedstawił porządek posiedzenia, do którego zaproponowano zmiany, dołożono pkt 2 i 3 i przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie.
  2. Rozpatrzenie wniosku o wyznaczenie nowego przebiegu drogi gminnej.
  3. Rozpatrzenie wniosku o przedłużenie umowy dzierżawy.
  4. Określenie ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze Gminy Kołaczkowo w 2018 roku.
  5. Określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo.
  6. Określenie wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie Gminy Kołaczkowo.
  7. Zwolnienie od podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo w roku podatkowym 2018.
  8. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2017.
  9. Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
  10. Wolne głosy i wnioski.

 

Ad.2

Marcin Urycki przedstawił wniosek od mieszkańca Sokolnik o zamianę przebiegu drogi gminnej i wyznaczenie przebiegu nowej drogi. Poinformował, że po zapoznaniu się z wnioskiem, wystąpił do mieszkańców o wyrażenie opinii. Na chwilę obecną została wyrażona zgoda jednej z mieszkanek, której sprawa dotyczy.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że ten temat był już poruszany podczas komisji w ubiegłym roku. Wyjaśniła, że droga o której mowa jest bardzo wąska i przebiega pomiędzy dwoma gospodarstwami w kierunku do ul. Rzecznej. Jeżeli właściciele tych gospodarstw będą chcieli ogrodzić swoje posesje to pozostanie 3 m pas drogi. Stąd propozycja właściciela posesji o wyznaczenie drogi gminnej przy ul. Leśnej , na którą zgadza się odstąpić część nieruchomości aby dostosować pas drogi do obowiązujących wymogów.

Wiceprzewodniczący Jerzy Woś poddał wniosek pod opinię Rady.

W głosowaniu Rada wyraziła opinię pozytywną „za” głosów 10.

 

Ad.3.

Marcin Urycki przedstawił wniosek od mieszkańca Spławia, który zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na przedłużenie umowy dzierżawy działki nr 46 w Spławiu na okres 7 lat. Poinformował, że przetarg na tą nieruchomość odbył się w tym roku, została zawarta umowa na okres 3 lat i jest umową obowiązującą.

Radny Robert Ptaszyński powiedział, że wnioskodawcy zależy na pozyskaniu dofinansowania na zakup maszyn rolniczych i jednym z wymogów w tym projekcie jest 7 letni okres dzierżawy gruntu.

Sekretarz Bogusława Stramczewska wyjaśniła, że taki wniosek należało złożyć przed ogłoszeniem przetargu na dzierżawę nieruchomości, wówczas Rada Gminy podjęłaby stosowną uchwałę, na podstawie której można by podpisać umowę. W chwili obecnej aby pozytywnie rozpatrzyć przedstawiony wniosek należałoby obecną umowę dzierżawy rozwiązać, następnie Rada Gminy musiałaby podjąć uchwałę o wyrażeniu zgody na siedmioletni okres dzierżawy, po czym ponownie przeprowadzić procedurę przetargową.

Wiceprzewodniczący Jerzy Woś powiedział, że należy poinformować wnioskodawcę o przebiegu procedury dla pozytywnego rozpatrzenia wniosku, oraz poprosić o wyrażenie opinii czy wnioskujący będzie zainteresowany przedłużyć umowę dzierżawy w przypadku kilkumiesięcznego trwania procedur z tym związanych.

Rada wyraziła zgodę na w/w rozwiązanie.

 

Ad.4

Magdalena Mazurczak przedstawiła zestawienie stawek podatków proponowanych przez Wójt Teresę Waszak i Radnego Wojciecha Tamborskiego. Wpływ do budżetu z proponowanych stawek przez wójt to kwota 126.847,18zł, natomiast przez radnego to kwota 38.066,71zł.

Przedstawiła propozycję Wójt Teresy Waszak określającą stawkę podatku rolnego w wysokości 51zł/dt.

Radny Robert Ptaszyński zgłosił wniosek formalny o pozostawienie stawki podatku rolnego w wysokości 50zł/dt, argumentując tym, że za obecne wpływy z podatków udało się zrobić bardzo dużo i nawet jeśli zrobimy w przyszłym roku tyle samo, to również będzie dużo.

Wójt Teresa Waszak twierdzi, że zrobimy mniej. Nie podnoszenie stawek podatków uważa za działanie błędne, bo każda kwota z podatków do budżetu skutkuje pozytywnie. Potrzeb w gminie jest wiele np. rozbudowa oczyszczalni na którą jest możliwość otrzymania dofinansowania w wysokości 85%, zostały zgłoszone 3 drogi gminne do pozyskania dofinansowania na ich rozbudowę. Uważa, że proponowane podwyżki nie będą dotkliwe i krzywdzące dla podatników.

Radna Jadwiga Stajkowska zgłosiła propozycję Radnego Wojciecha Tamborskiego 50,05zł/dt.

Wiceprzewodniczący Jerzy Woś poddał wnioski pod głosowanie w wyniku którego:

„za” stawką 51zł/dt – 2 głosy

„za” stawką 50,05zł/dt – 2 głosy

„za” stawką 50zł/dt  - 6 głosów.

 

Ad.5.

Magdalena Mazurczak przedstawiła stawki podatków od nieruchomości zaproponowane przez Wójt Teresę Waszak oraz przez Radnego Wojciecha Tamborskiego.

Innych wniosków nie zgłoszono.

Wiceprzewodniczący Jerzy Woś poddał wnioski pod głosowanie:

„za” propozycją Wójt Teresy Waszak - 2 głosy

„za” propozycją Radnego Wojciecha Tamborskiego - 2 głosy.

Wiceprzewodniczący Jerzy Woś zapytał czy Radni są za pozostawieniem stawek z roku 2017.

Radna Angelika Wojciechowska zgłosiła wniosek formalny o pozostawienie stawek podatków z 2017 roku.

Wiceprzewodniczący Jerzy Woś wniosek poddał pod głosowanie w wyniku którego „za” głosów 6.

 

Ad.6.

Magdalena Mazurczak przedstawiła propozycję Wójt Teresy Waszak wnioskując o pozostawienie stawek podatku od środków transportowych na poziomie 2017 roku.

Wiceprzewodniczący Jerzy Woś propozycję poddał pod głosowanie w wyniku którego „za” głosów 9, „wstrzymujących” głosów 1.

 

Ad.7.

Magdalena Mazurczak przestawiła projekt uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości. Zwolnienie od podatku obejmuje grunty i budynki przeznaczone na zaspokajanie zbiorowych potrzeb w zakresie tworzenia i upowszechniania kultury z wyłączeniem budynków lub ich części oraz gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, a także grunty i budynki związane z ochroną przeciwpożarową z wyłączeniem budynków lub ich części oraz gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Wiceprzewodniczący Jerzy Woś propozycję poddał pod głosowanie w wyniku którego „za” głosów 10.

 

Ad.8.

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła zmiany w budżecie wprowadzone zarządzeniami wójta, oraz przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie polegających na:

zwiększeniu dochodów budżetu gminy o kwotę 726.428,00zł, na którą składają się 

otrzymane dotacje od Wojewody Wielkopolskiego m.in. na:

-  wypłatę świadczeń rodzinnych – kwota 317.300,- zł

-  opłacenie  składki na ubezpieczenie zdrowotne – kwota 1.908,- zł;

- wypłatę świadczenia wychowawczego – 393.962,- zł;

- dożywianie – kwota 4.258,- zł;

- wypłatę dodatków dla pracowników socjalnych – kwota 9.000,- zł.

Zmniejszeniu wydatków ogółem o kwotę 2.433.524,00zł, w tym zwiększa się wydatki bieżące o kwotę 734.642,72zł, oraz zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 3.168.166,72zł. Zmniejszenie wydatków inwestycyjnych spowodowane jest zmianą terminu realizacji budowy kanalizacji sanitarnej  Borzykowie  (II etap). Środki te przenosi się do WPF na 2018 rok.

W rozdziale 60016 „Drogi publiczne gminne” zwiększa się plan na wynagrodzenia     i pochodne od wynagrodzeń dla pracowników robót publicznych o kwotę 13.000,- zł oraz na remont drogi w Sokolnikach  o kwotę 12.000,- zł. Dokonuje się także przeniesień planu           w § 605 (zmienia się czwartą cyfrę §) w inwestycjach drogowych realizowanych przy dofinansowaniu w ramach PROW.

W rozdziale 71004 „Plany zagospodarowania przestrzennego” zmniejsza się plan wydatków o 6.000,- zł.        

W rozdziale 75023 w § 4270 zwiększa się plan wydatków na remont dachu budynku UG o 20.000,- zł oraz na opłaty telekomunikacyjne, podróże służbowe oraz koszty postępowania sądowego o kwotę 4.000,- zł, zmniejsza się natomiast plan na wynagrodzenia za inkaso sołtysów  -7.000,- zł.

Ad.9

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej polegające na:

- zmianie planu dochodów, wydatków, przychodów oraz wyniku finansowego w 2017 roku. Wartości przyjęte w 2017 roku są zgodne z budżetem gminy wg stanu na dzień 3 listopada  2017r.

- zmianie kwoty rozchodów z tytułu spłaty pożyczek i kredytów oraz kwoty długu w latach 2018-2019.

W załączniku Nr 2 „Wykaz przedsięwzięć do Wieloletniej Prognozy Finansowej”  wprowadza się niżej wymienione zmiany:

W wydatkach bieżących wprowadza się nowe przedsięwzięcie pn.: „Opracowanie programu ochrony środowiska dla Gminy Kołaczkowo”.

W wydatkach majątkowych przenosi się część środków  zaplanowanych  w 2017 r. na zadanie  „Budowa kanalizacji sanitarnej w Borzykowie wraz  z modernizacją infrastruktury wodociągowej oraz doposażenie hydroforni we Wszemborzu”. Zadanie planuje się zrealizować w  dwóch  etapach- I etap w 2017 r. i II w 2018 r.

Wprowadza się nowe przedsięwzięcie  inwestycyjne pn:   „Rozbudowa oczyszczalni ścieków w Kołaczkowie oraz budowa kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie (ul. Polna)”.            Planowany okres realizacji zadania – lata 2017-2018.

 

Ad.10

Wójt Teresa Waszak poinformowała o zmianach w organizacji dowozów szkolnych, spowodowanych przesunięciem w dn. 10 października godziny rozpoczęcia nauki w SP w Bieganowie z godz. 9 na godz. 8.30.

Wiceprzewodniczący Jerzy Woś odczytał informację od GOPS dotyczącą wypełnienia ankiety i zebrania danych wśród mieszkańców gminy nt. Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Kołaczkowo na lata 2018-2024.

 

Ad.11

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 16.15.

 

Protokół sporządziła                                                          Wiceprzewodniczący Komisji

Monika Nowak                                                                                     Jerzy Woś

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2018 10:44
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 658
23 lutego 2018 10:44 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany