Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 37/2017 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 18.10.2017 o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 37/2017

z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 18.10.2017 o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

 

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska. Powitała, wójt, radnych gości oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, do którego zaproponowano zmiany, dołożono pkt 11 i 16 i przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie.
  2. Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia komisji.
  3. Informacja z posiedzeń Komisji.
  4. Określenie ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze Gminy Kołaczkowo w 2018 roku.
  5. Określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo.
  6. Określenie wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie Gminy Kołaczkowo.
  7. Zwolnienie od podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo w roku podatkowym 2018.
  8. Przyjęcie programu współpracy Gminy Kołaczkowo z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w 2018 roku.
  9. Unormowanie stanu prawnego nieruchomości poprzez zbycie części nieruchomości położonej w Sokolnikach na działce nr 367.
  10. Wyrażenie zgody na sprzedaż części działki nr 426 położonej w Sokolnikach.
  11. Wyznaczenie dróg do wniosku o dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego Woj. Wlkp. Na 2018 rok.
  12. Przyjęcie Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar przemocy w Rodzinie na lata 2017-2022.
  13. Plany miejscowe w związku z ochroną zabudowy mieszkaniowej.
  14. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2017.
  15. Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
  16. Ustalenie stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie na 2018 rok
  17. Wolne głosy i wnioski.

 

Ad. 2

Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty.

 

Ad.3.

Informację z posiedzeń komisji złożyli przewodniczący Komisji Wychowania, Oświaty, Kultury i Pomocy Społecznej, Mieszkaniowej i Gospodarki Komunalnej Michał Stefański.

 

 

Ad.4.

Magdalena Mazurczak przedstawiła komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2018. Średnia cena skupu żyta wyniosła 52,49 zł za dt.

Wójt Teresa Waszak zaproponowała podwyższyć stawkę podatku rolnego o 1 zł tj. na kwotę 51zł/dt.

Radny Robert Ptaszyński zgłosił wniosek formalny o pozostawienie obowiązującej stawki tj. 50zł/dt.

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała o wysokość kwoty jaka wpłynie do budżetu po przyjęciu stawki 51 zł.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że ok. 20.000zł.

Radny Wojciech Tamborski zaproponował podnieść wszystkie stawki podatku proporcjonalnie tj. do obowiązującej stawki dodać różnicę między stawką ogłoszoną przez Ministerstwo Finansów na rok podatkowy 2017, a 2018. Według tych obliczeń, zawnioskował o podniesienie stawki podatku rolnego do kwoty 50,05zł/dt.

Propozycje stawek podatku przewodnicząca poddała pod głosowanie:

„za” stawką 51 zł/dt - głosów 2,

„za” stawką 50,05zł/dt -  głosów 1,

„za” stawką 50zł/dt - głosów 12.

Większością głosów przyjęto stawkę podatku rolnego w wysokości 50zł/dt.

Ad.5.

Komisja przystąpiła do ustalania stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kołaczkowo.

- W budynkach mieszkalnych Wójt Teresa Waszak zaproponowała stawkę 0,64 zł/m²,

Radny Wojciech Tamborski zawnioskował o pozostawienie dotychczasowej kwoty 0,61zł.

Propozycje przewodnicząca poddała pod głosowanie:

„za” stawką 0,64 zł/m² -  głosów 4,

„za” stawką 0,61 zł/m² -  głosów 11.

- Podatek od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przewodnicząca Danuta Grabowska poprosiła o przedstawienie wniosków.

Radny Wojciech Tamborski zaproponował stawkę 17,23 zł,

Radna Angelika Wojciechowska zaproponowała pozostawić dotychczasową stawkę 16,79zł. Radny Wojciech Tamborski wycofał wniosek formalny.

W głosowaniu „za” stawką 16,79 zł głosów 15.

- Podatek od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych.

Wniosek formalny złożyła Wójt Teresa Waszak proponując stawkę 4,65 zł,

Radny Wojciech Tamborski zawnioskował o pozostawienie dotychczasowej  stawki 4,61zł.

Propozycje przewodnicząca poddała pod głosowanie:

„za” stawką 4,65 zł - głosów 6,

„za” stawką 4,61 zł - głosów 9.

- Podatek od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowalnym materiałem siewnym. .

Wniosek formalny zgłosiła Wójt Teresa Waszak proponując dotychczasową stawkę 10,59 zł.

Propozycję przewodnicząca poddała pod głosowanie:

„za” stawką 10,59 zł - głosów 15.

- Podatek od budynków gospodarczych.

Wniosek formalny zgłosiła Radna Agnieszka Frąckowiak proponując pozostawienie dotychczasowej stawki 5,10 zł.

W głosowaniu „za” stawką 5,10zł - głosów 15.

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała, kiedy będą przeprowadzone kontrole garaży w Grabowie Królewskim, w celu naliczenia opłaty podatkowej. Wnioskuje o ujednolicenie opłat w całej gminie, ponieważ uważa za sprawiedliwe gdy jedni mieszkańcy płacą, a inni nie.

Magdalena Mazurczak odpowiedziała, że kontrole się odbędą. Dotychczas zostały przeprowadzone pomiary garaży w Grabowie Królewskim i trwają prace związane z naliczeniem kwoty i wydaniem decyzji.

Wójt Teresa Waszak poinformowała, że mimo udzielenia mieszkańcom gminy czasu na zgłoszenie nieprawidłowości w dziale podatkowym, wielu nie skorzystało z tej możliwości. Zostały przeprowadzone kontrole wśród mieszkańców Grabowa Królewskiego i kolejne odbędą się po sporządzeniu dokumentacji.

Radny Mariusz Gomulski zapytał, ile zostanie przeprowadzonych egzekucji podatkowych na terenie Grabowa Królewskiego.

Magdalena Mazurczak odpowiedziała, że obecnie prowadzi 11spraw, weryfikuje dane aby mogły zostać wydane decyzje. Związane jest z tym dużo pracy gdyż ordynacja podatkowa pozwala na weryfikację  od 2012r. czyli dla każdego podatnika musi być wydanych 6 decyzji.

Radny Mariusz Gomulski zaproponował zlecić prace kontrolne firmie zewnętrznej. Uważa, że wpływy z podatków pokryją koszty, a w przyszłości przyniosą wpływy do budżetu.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie zależy nam na ściągnięciu podatku i zapłaceniu firmie zewnętrznej, tyko żeby pieniądze zostały w budżecie.

Magdalena Mazurczak powiedziała, że firma nie wykona pracy związanej z naliczeniem i wydaniem decyzji, tylko dokona pomiaru budynków, co jest w tym procesie najmniej czasochłonne.

Wójt Teresa Waszak zapytała czy  zatrudnić osobę do windykacji podatkowej.

- Budowle obowiązująca stawka to 2% i taką przewodnicząca Danuta Grabowska zaproponowała pozostawić. W głosowaniu 15 głosów „za”.

- Grunty związane z działalnością gospodarczą.

Wójt Teresa Waszak zgłosiła wniosek o podwyższenie stawki na kwotę 0,70 zł.

Radny Wojciech Tamborski zaproponował stawkę obowiązującą 0,64 zł.

Wójt Teresa Waszak zaproponowała, aby stawki podatków podwyższać stopniowo co roku. Jest zaskoczona postępowaniem radnych, którzy wnioskowali o realizację wielu inwestycji. Dodała, że pozostawienie dotychczasowych stawek sprawia, że się uwsteczniamy.

Radny Wojciech Tamborski proponuje proporcjonalną podwyżkę wszystkich stawek podatków. Twierdzi, że nie można ustalać podwyżki tylko dla jednej grupy podatników. Proponuje podnieść podatek rolny o 0,05zł i jeszcze raz omówić proponowane przez niego stawki, czyli do kwoty obowiązującej dodać różnicę między stawką ogłoszoną przez Ministra Finansów w roku 2017, a stawką ogłoszoną przez Ministra Finansów w roku 2018.

Wójt Teresa Waszak podkreśliła, że podwyższając podatek rolny o 1 zł czyli do kwoty 51zł/dt uzyskamy wpływ do budżetu 2,50 zł/ 1 ha. Dopowiedziała, że dochody rolników z dotacji również wzrosły.

Sekretarz Bogusława Stramczewska odniosła się do propozycji Radnego Wojciecha Tamborskiego mówiąc, że proponowane przez niego podwyżki nie są sprawiedliwe. Argumentowała tym, iż nie można porównać podwyżki stawek podatków za 1 ha gruntu, z którego uzyskuje się dochód,  z 1 metrem mieszkania, który nie przynosi dochodu, tylko rodzi koszty.

Radny Mariusz Gomulski uważa, że podwyższenie stawki podatku rolnego o 1 zł to wpływ do budżetu ok. 20.000 zł na rok, co nie jest dużą kwotą.

Przewodnicząca Danuta Grabowska twierdzi, że każde wpływy do budżetu dają środki na inwestycje, drogi, szkoły oczekiwania społeczne są duże. Jest za tym aby stawki były podnoszone systematycznie.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że wykonanie inwestycji zależy od środków w budżecie, których procentowy wpływ możemy określić po zatwierdzeniu stawek podatkowych. W przyszłym roku także tej radzie przypadnie ustalenie stawek podatków na 2019 rok i zrozumie jeśli Rada nie będzie chciała podnieść ze względu na rok wyborczy.

Radny Wojciech Tamborski przedstawił swoją propozycję stawek podatkowych.

Przewodnicząca Danuta Grabowska poddała pod głosowanie rozpatrzenie stawek podatków od początku na następnej komisji wspólnej.

W głosowaniu „za” 5 głosów.

Radny Mariusz Gomulski prosi o przedstawienie na kolejnej komisji wysokości wpływów jakie wniosą nowe stawki podatków proponowane przez radnego Tamborskiego.

 

Ad.8.

Mirosława Woźniak poinformowała, że do końca listopada każdy samorząd musi przyjąć roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Przyjęcie programu poprzedzone jest spotkaniem z przedstawicielami organizacji pozarządowych, które zaplanowane jest na 19 października, podczas którego mogą zgłaszać zmiany do projektu programu. Program współpracy jest bardzo szeroki, różni się od ubiegłorocznego kwotą dotacji która wynosi 30.000zł, z czego na konkursy może być przeznaczone 20.000zł, a 10.000zł jest nową formą współpracy, na którą pozwoliła nowelizacja ustawy o pożytku publicznym  i wolontariacie czyli pożyczka. W programie został ograniczony cel pożyczki,  musi być przeznaczony na działania inwestycyjne na mieniu gminnym. Forma pożyczki jest zwrotna.

Radny Jerzy Woś zapytał, czy rada sołecka może uczestniczyć w tych konkursach.

Mirosława Woźniak odpowiedziała, że konkursy są przeznaczone tylko dla organizacji pozarządowych.

 

Ad.9

Marcin Urycki poinformował, że do UG wpłynęły dwa wnioski o wykup części działki nr 367 położonej w obrębie wsi Sokolniki. Działka jest położona wzdłuż posesji wnioskodawcy. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków jest zapisana jako rola. Wnioskodawcy twierdzą, że kiedyś przebiegała tam dróżka. Zwracają się z prośbą o możliwość uregulowania stanu prawnego.

Radna Angelika Wojciechowska zapytała, czy ktoś korzysta z tej dróżki i czy służy mieszkańcom.

Marcin  Urycki powiedział, że jest to grunt przyległy, włączony do całego areału, nie jest wyodrębniona dróżka.

Sekretarz Bogusława Stramczewska wyjaśniła, że właściciele tej posesji nie mogą uzyskać pozwolenia na remont domu, ponieważ część budynku jest na gruncie nie będącym ich własnością.

Przewodnicząca Danuta Grabowska przeprowadziła glosowanie w sprawie wyrażenia zgody na przygotowanie dokumentacji do sprzedaży gruntu.

Radni opowiedzieli się za pozytywnym rozpatrzeniem wniosku 9 głosów „za”, 4 głosy „wstrzymujące”.

Radna Agnieszka Frąckowiak wyszła.

 

 

Ad.10.

Marcin Urycki przedstawił wniosek mieszkańca Sokolnik o wykup części działki nr 426.

Wnioskujący chce wykorzystać grunt do wystawienia swoich produktów. Dodał, że została przeprowadzona konsultacja z mieszkańcami Sokolnik, którzy nie wyrażają sprzeciwu.

Przewodnicząca Danuta Grabowska poddała pod głosowanie wyrażenie zgody na sprzedaż części działki.

„Za” sprzedażą głosów 10

„wstrzymujących” głosów 4.

 

Ad.11

Marcin Urycki przedstawił propozycje zgłoszenia dróg do wniosku o dofinansowanie z UMWW. Jest to droga w Cieślach Małych, ul Polna w Borzykowie i ul. Polna w Kołaczkowie.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że w ub. roku z dofinansowania był realizowany odcinek 550m i podobnie można się spodziewać w tym roku. Dzisiaj składamy tylko propozycje, a która droga zostanie wykonana to zależy od kryteriów jakie przedstawi UMWW.

Przewodnicząca Danuta Grabowska poddała przedstawioną propozycję trzech dróg pod głosowanie.

Radni przyjęli propozycje trzech dróg 14 głosami „za”.

 

Ad.12

Robert Nowak przedstawił gminny program przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2017-2022. Program jest kontynuacją poprzedniego, określa główne założenia i cele programu tj. rozszerzenie profilaktyki dotyczącej przeciwdziałania w rodzinie, ochronę ofiar przemocy, oddziaływanie na osoby stosujące przemoc, podniesienie świadomości społecznej na temat przemocy. Zawiera dane nt. ilości założonych niebieskich kart w ostatnich 5 latach.

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała jakim budżetem dysponuje zespół interdyscyplinarny.

Robert Nowak odpowiedział, że budżet wynosi ok 4-4,5 tys. przewidziany na szkolenie dla członków zespołu oraz warsztaty edukacyjne dla dzieci szkolnych.

Radna Angelika Wojciechowska zapytała, kto powołuje zespół interdyscyplinarny.

Robert Nowak odpowiedział, że zespół interdyscyplinarny powołuje wójt.

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała w jaki sposób jest prowadzona edukacja w szkołach.

Robert Nowak odpowiedział, że jest prowadzona przez firmy zewnętrzne, ma na celu zachęcenie dzieci do zainteresowana się tym problemem.

 

Ad.13.

Ilona Orakowska przedstawiła projekty uchwał przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie wsi Kołaczkowo, Borzykowo, Budziłowo, Zieliniec, Żydowo, Łagiewki, Wszembórz, Krzywa Góra, Grabowo Królewskie, Gorazdowo, Gałęzewice i Szamarzewo. Wprowadzenie planów na w/w terenach ma na celu ochronę zabudowy mieszkaniowej w związku z wprowadzeniem ustawy wiatrakowej ograniczającej tą zabudowę. Do każdego projektu została załączona mapa z zaznaczonym obszarem do wprowadzenia MPZP, prosi Radnych aby każdy szczegółowo określił teren do objęcia planem w swojej miejscowości. Poinformowała, że jeżeli zmieni się coś w ustawie wiatrakowej i nie będzie zagrażała rozbudowie wiatrakowej, wówczas można odstąpić od uchwalenia planu. Ilona Orakowska przedstawiła również informację o oddziaływaniu wiatraków położonych w gminach sąsiadujących.

Sekretarz Bogusława Stramczewska powiedziała, że należy umieścić mapy na stronie internetowej Gminy Kołaczkowo, aby dotrzeć z informacją do jak największej liczby mieszkańców.

 

Ad.14

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła proponowane zmiany w budżecie dotyczące zwiększenia dochodów i wydatków o kwotę 713.170,00zł. Na zwiększenie dochodów składają się dotacje od Wojewody Wielkopolskiego z przeznaczeniem na:

- wypłatę świadczeń rodzinnych  w kwocie 317.300zł

- opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 1.908zł

- wypłatę świadczenia wychowawczego w kwocie 393.962zł

Zwiększenie planu wydatków związane jest z:

- przeniesieniem planu wydatków w ramach funduszu sołeckiego

- zwiększeniem planu wydatków na remont dachu budynku UG w kwocie 28.000zł oraz dla OSP w kwocie 8.000zł

- zwiększeniem planu dotacji na wydatki bieżące dla OSP o kwotę 3.000zł

- zmniejszeniem planu dotacji na wydatki majątkowe dla OSP o kwotę 11.000zł

- zmniejszeniem planu dotacji oświatowej dla SSP we Wszemborzu o kwotę 31.000zł.

 

Ad.15

Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że zmiany w wieloletniej prognozie finansowej.

Przedstawi na następnej komisji wspólnej zaplanowanej na dzień 24.10.2017r.

 

Ad.16

Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że projekt uchwały określa proponowaną stawkę dotacji do ścieków dowożonych, która wynosi 1,20zł/m³. Planuje się przyjęcie ścieków dowożonych 20.000m³. Proponowana  kwota dotacji dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej to 24.000zł.

 

Ad.17

W wolnych głosach i wnioskach przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała wniosek o rozbudowę Szkoły Podstawowej w Sokolnikach o oddziały przedszkolne i salę gimnastyczną.

 

Na tym posiedzenie zakończono.

 

Protokół sporządziła                                                                             Przewodnicząca Komisji

Monika Nowak                                                                                       Danuta Grabowska

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2018 10:35
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 683
23 lutego 2018 10:35 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany