Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 39/2017 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 07.12.2017 o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 39/2017

z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 07.12.2017 o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

 

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska. Powitała, wójt, radnych, gości oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, który przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie.
  2. Przyjęcie protokołu nr 37 i 38.
  3. Informacja z posiedzeń Komisji.
  4. Wyrażenie zgody na obciążenie nieruchomości gruntowej służebnością przesyłu.
  5. Wyrażenie zgody na przedłużenie umowy dzierżawy na okres 7 lat.
  6. Omówienie zmian w gospodarce odpadami od lipca 2018r.
  7. Wyrażenie zgody na zawarcie kolejnej umowy z dotychczasowym najemcą na okres 3 lat (dot. pojemników na odzież używaną).
  8. Zmiana uchwały w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
  9. Przyjęcie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kołaczkowo na 2018r.
  10. Wyrażenie zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Borzykowie.
  11. Informacja w sprawie zmian w prawie wodnym w zakresie wodociągów i kanalizacji.
  12. Wprowadzenie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu osiedleńczego wsi Kołaczkowo.
  13. Wprowadzenie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu osiedleńczego wsi Borzykowo.
  14. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Żydowo, Gmina Kołaczkowo.
  15. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Kołaczkowo, Gmina Kołaczkowo.
  16. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Grabowo Królewskie, Gmina Kołaczkowo.
  17. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Krzywa Góra, Gmina Kołaczkowo.
  18. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Gałęzewice i Szamarzewo, Gmina Kołaczkowo.
  19. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Gorazdowo, Gmina Kołaczkowo.
  20. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Łagiewki, Gmina Kołaczkowo.
  21. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Wszembórz, Gmina Kołaczkowo.
  22. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Budziłowo, Gmina Kołaczkowo.
  23. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Borzykowo, Gmina Kołaczkowo.
  24. Przystąpienie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Zieliniec Gmina Kołaczkowo.
  25. Omówienie projektu budżetu Gminy Kołaczkowo na 2018 rok.
  26. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2017.
  27. Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
  28. Wolne głosy i wnioski.

 

Radny Jerzy Woś zaproponował omówić projekt budżetu na 2018 rok na osobnym posiedzeniu komisji.

 

Ad.2.

Protokół nr 37 i 38 został przyjęty.

 

Ad.3.

Informację z posiedzeń komisji złożyła przewodnicząca Komisji Budżetu i Finansów Małgorzata Jakubowska.

 

Ad.4.

Marcin Urycki poinformował o złożeniu przez firmę Enea Operator i Enea Oświetlenie wniosków dotyczących obciążenia nieruchomości gruntowej służebnością przesyłu na poszczególnych działkach gminnych w miejscowościach Borzykowo, Wszembórz i Sokolniki. Służebność przesyłu zostanie ustanowiona odpłatnie. Poinformował, że w projekcie uchwały dotyczącej miejscowości Borzykowo wystąpił błąd pisarski, omyłkowo została wpisana firma Enea Operator, a powinna zostać wpisana Enea Oświetlenie, prosi o wprowadzenie poprawki.

Radny Mariusz Gomulski zapytał, czy na tych działkach powstaną punkty świetlne.

Marcin Urycki odpowiedział, że tak.

Komisja w obecności 14 radnych, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekty uchwał w sprawie obciążenia nieruchomości gruntowej służebnością przesyłu.

 

Ad.5.

Marcin Urycki wyjaśnił, że projekt uchwały jest przedstawiony na wniosek mieszkańca Spławia, który chcąc uczestniczyć w programie inwestycje w gospodarstwach położonych na obszarze Natura 2000, musi spełnić warunek siedmioletniego okresu dzierżawy gruntu.

Radny Michał Stefański zwrócił uwagę na błąd w projekcie uchwały, dotyczący wpisania błędnego kodu pocztowego i miejscowości wnioskującego.

Przewodnicząca Danuta Grabowska zapytała, czy można odstąpić od obowiązku przeprowadzenia procedury przetargowej.

Marcin Urycki odpowiedział, że według informacji uzyskanej od radcy prawnego można odstąpić wpisując odpowiedni zapis w uchwale.

Komisja w obecności 14 radnych, jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy na nieruchomości gminnej na okres powyżej 3 lat.

 

 

Ad.6

Olga Pietrzykowska poinformowała, że z dniem 1 lipca 2018 r. kończy się umowa z firmą Iglespol na odbiór odpadów komunalnych. W związku z tym konieczne będzie przeprowadzenie procedury przetargowej, a co za tym idzie podjęcie stosownych uchwał zgodnych z rozporządzeniem z dn. 1 lipca 2017 roku. Przedstawiła projekt uchwały w sprawie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Zgodnie z tą uchwałą powstanie obowiązek uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a w konsekwencji możliwość kontrolowania sposobu gospodarowania odpadami oraz strumienia wytwarzanych odpadów. Właściciele nieruchomości zobowiązani będą do złożenia deklaracji i dokonania odpłatności od pojemnika odpowiedniej pojemności, uwzględniającej normy dla budynków mieszkalnych, według przedstawionego projektu cenowego.

Wójt Teresa Waszak zapytała, czy jest informacja ile szkoły generują odpadów i czy szkołom wzrosną opłaty.

Olga Pietrzykowska odpowiedziała, że według regulaminu szkoła musi dostosować pojemnik do ilości wytwarzanych odpadów.

Radny Robert Ptaszyński zapytał, ile wynosiła opłata za odpady ze świetlicy.

Monika Jazic odpowiedziała, że za pojemnik 120l to kwota 20-30 zł w zależności od częstotliwości odbioru odpadów. Dodała, że ceny za odpady wzrosną z powodu zmian narzuconych przez Lulkowo.

Olga Pietrzykowska przedstawiła propozycję zmian częstotliwości odbioru odpadów (harmonogram w załączeniu).

Olga Pietrzykowska omówiła regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kołaczkowo. Zmiany dotyczą wprowadzenia odpadów ulegających biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów, oraz dostosowaniem wielkości pojemników.

Następnie przedstawiła uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dodała, że obie uchwały są spójne.

Olga Pietrzykowska zapytała, czy przedstawione projekty uchwał mogą zostać wprowadzone do porządku obrad na sesję w dniu 13 grudnia.

Radny Robert Ptaszyński zapytał, czy segregacja będzie dotyczyła odpadów przy świetlicach, ponieważ nikt nie będzie kontrolował czy osoba wynajmująca świetlicę dokona segregacji odpadów. Dodał, że do pojemnika przy świetlicy przynosi śmieci z koszy znajdujących się na boisku sportowym i nie będzie ich przebierał aby posegregować.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zależy nam na segregowaniu odpadów i edukacji społeczeństwa w tym temacie. Jeżeli nie zmniejszy się ilość odpadów niesegregowanych, to będzie trzeba podnieść opłaty.

Radna Agnieszka Frąckowiak powiedziała, że pojemnik na odzież używaną w Bieganowie nie jest opróżniany oraz nie można się skontaktować z firmą odbierającą.

Monika Jazic odpowiedziała, aby ją powiadomić, wówczas zawiadomi firmę odbierającą.

Komisja w obecności 14 radnych, 11 głosami „za” pozytywnie zaopiniowała projekty uchwał.

 

 

Ad.7.

Monika Jazic poinformowała, że firma Wtórpol zwróciła się z wnioskiem dotyczącym wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu. Dodała, że wymienione w projekcie uchwały części działki stanowią własność gminy, które przeznacza się na ustawienie metalowych pojemników służących do zbiórki odzieży używanej. Do poprzedniej obowiązującej umowy zostały wprowadzone dodatkowe punkty.

Radna Agnieszka Frąckowiak powiedziała, że nie chce aby pojemnik był umiejscowiony  przy świetlicy.

Monika Jazic odpowiedziała, że można ustawić na innej działce gminnej np. przy szkole.

Radny Robert Ptaszyński zaproponował, aby na pojemnikach znajdował się aktualny numer telefonu firmy odbierającej odzież.

Komisja w obecności 14 radnych, 12 głosami „za”, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy z dotychczasowym najemcą na okres do 3 lat.

 

Ad.8.

Kamila Majorek wyjaśniła, że w obowiązującym regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków przyjętego uchwałą nr XXIX/200/2006 Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 24 lutego 2006 r. należy wyeliminować zapis mówiący o pobieraniu opłat za przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, ponieważ narusza przepisy prawa.

Radny Mariusz Gomulski zapytał czy teraz gmina będzie ponosiła opłatę za przyłącze.

Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM powiedział, że opłata taka nigdy nie została ustalona i jednostki budżetowe nie pobierały opłat. Opłaty za możliwość przyłącza pobierały spółki wodne. Przyłącze wodociągowe wykonuje na własny koszt osoba wnioskująca. ZGKiM zakłada licznik, konserwuje, kontroluje i wykonuje odbiór.

 

Ad.9.

Kamila Majorek przedstawiła założenia i cele Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kołaczkowo na 2018 rok. Poinformowała, o przeprowadzeniu ankiety w szkołach w Kołaczkowie i w Sokolnikach dotyczącej występowania przemocy, alkoholu i narkotyków wśród młodzieży. Na podstawie  zebranych danych stwierdziła, że wynik nie jest miarodajny, ponieważ młodzież szkolna obawiała się braku anonimowości wypełniając ankietę.

 Komisja w obecności 14 radnych, 13 głosami „za”, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

Ad.10.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty wyjaśniła, że uchwała jest podejmowana na wniosek mieszkanki Kołaczkowa, która wyraziła chęć wynajęcia budynku szkoły na utworzenie żłobka i przedszkola. Przystąpienie do wynajęcia szkoły musi zostać poprzedzone likwidacją Szkoły Filialnej w Borzykowie, która nastąpi z dniem 31.08.2018 roku.

Radny Wojciech Tamborski zapytał, czy umowa najmu zostanie podpisana po przeprowadzeniu likwidacji.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty odpowiedziała, że potrzebna jest opinia Kuratorium Oświaty i Związków Zawodowych.

Sekretarz Bogusława Stramczewska dodała, że po uzyskaniu opinii pozytywnej i podjęciu właściwej uchwały będzie można podpisać umowę.

Skarbnik Danuta Olejniczak powiedziała, że zwiększą się koszty związane z oświatą. Utrzymanie gminnego przedszkola pozostanie na tym samym poziomie, nawet jak zmniejszy się liczba dzieci oraz dodatkowo przekazywana będzie dotacja do Borzykowa.

Radny Jerzy Woś zapytał, czy dzieci z Kościanek i Młodziejewic nie mogą uczęszczać do SP w Sokolnikach.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że rodzice zostali poinformowani o braku  przeciwskazań,

aby ich dzieci uczęszczały do SP w Sokolnikach, ale nie będzie zapewnionego dowozu z tych miejscowości. Dla obecnie chodzących dzieci będą kontynuowane dowozy, ale rodzice muszą się liczyć z tym, że jeśli zdecydują się zapisać dziecko do szkoły w Sokolnikach tego dowozu za kilka lat nie będzie.

Radny Jerzy Woś powiedział, że subwencja na dzieci uczęszczające z poza obszaru gminy wynosi w granicach 8-9 tys. zł i uważa, że wynajęcie busa dla tych dzieci zwraca koszty, a nawet daje wpływy do budżetu.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zostało to przeliczone i na komisji oświaty może przedstawić dane.

 

Ad.11.

Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM w Kołaczkowie przedstawił informację o zmianach w prawie wodnym. Ustawodawca pozbawia Rady Gmin możliwości zarządzania taryfami.

Powołany nowy organ „Wody Polskie” uzyska 1 stycznia 2018 r. szerokie kompetencje. W jego ramach działać będzie krajowy regulator cen wody. Do niego należeć będzie opiniowanie regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz zatwierdzania taryf. Nowa taryfa będzie ustalana na 3 lata z możliwością zwiększenia lub zmniejszenia w trakcie tego okresu. Opłaty będą naliczane na podstawie odczytów, a nie jak do tej pory deklaracji własnej. Zmiany w prawie mają zapobiegać zbyt wysokim cenom.

Radny Jerzy Woś zapytał, jak będzie skutkowało podniesienie cen taryf, w przypadku planowanych inwestycji.

Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM w Kołaczkowie odpowiedział, że kontrola będzie dotyczyła wykonania inwestycji, w przypadku nie wywiązania się, będą nałożone kary.

 

Radny Michał Stefański zapytał, dlaczego w Gminnym Programie Rozwiązywania Problemów Alkoholowych został wykreślony punkt dotyczący współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że współpraca z organizacjami pozarządowymi jest bardzo ważna i należy taki zapis wprowadzić do programu.

 

Ad.12 i 13

Ilona Orakowska wraz z planistą Tomaszem Kuźniarem przedstawili zasadność podejmowanych uchwał, dotyczących zmian w obowiązujących planach miejscowych. Zmiany wprowadzone zostały na podstawie wniosków od mieszkańców. Dla m. Kołaczkowo nowe zapisy w planie umożliwią zrobienie zjazdów do posesji z drogi wojewódzkiej 441 zgodnie z pozwoleniem uzyskanym przez WZDW, wydzielenie dojazdu i dróg wewnętrznych w obrębie parku, przebudowę placu przed urzędem. Dla m. Borzykowo zmiana dotyczy wyznaczenia pasu drogi.

Radny Mariusz Gomulski zapytał, dlaczego przedstawionych zmian nie można wprowadzić razem z podejmowaną uchwałą o zmianach w planie miejscowym wprowadzoną z powodu ochrony zabudowy mieszkaniowej z tytułu ustawy wiatrakowej.

Tomasz Kuźniar odpowiedział, że przedstawione dwie uchwały są w etapie końcowym procedowania, natomiast pozostałe są uchwałami wywołującymi, których proces zakończy się w przyszłym roku.

 

Ad.14-24

Tomasz Kuźniar planista omówił projekty uchwał w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w gminie Kołaczkowo w obrębie m. Żydowo, Kołaczkowo, Grabowo Królewskie, Krzywa Góra, Gałęzewice i Szamarzewo, Gorazdowo, Łagiewki, Wszembórz, Budziłowo, Borzykowo i Zieliniec. Poinformował, że w lipcu 2016 roku weszła w życie ustawa mówiąca o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowej. Ustawodawca chcąc zablokować inwestycje wprowadził zapis zgodnie z którym, należy zachować odległość 10 krotności wysokości masztu od budynków mieszkalnych, oraz wysokość tą należy również mierzyć od wiatraków już istniejących. Ustawodawca przewidział 3 letni okres przejściowy od wejścia w życie ustawy, w którym istnieje możliwość opracowania w tych strefach miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wprowadzając możliwość zlokalizowania rozbudowy mieszkaniowej. Na podstawie analiz planów budowy wiatraków, również położonych w gminach sąsiadujących zostały wyznaczone obszary możliwe do lokalizowania budynków mieszkalnych pomimo znajdowania się w strefie oddziaływania elektrowni wiatrowych. Jeśli plany zostaną uchwalone do lipca 2019 roku, to zapobiegnie zakazowi zabudowy.

 

Ilona Orakowska dodała, że w przypadku zmian w przepisach odstąpimy od uchwalania tych planów.

 

Tomasz Kuźniar powiedział, że zmienią się również przepisy odnośnie wydawania warunków zabudowy. W przypadku opracowywania nowego studium jest obowiązek prawny bilansowania potrzeb względem nowych terenów pod zabudowę mieszkaniową. Jeżeli jednak tereny zostaną objęte planem miejscowym, to nowe przepisy już tego nie zmienią.

 

Ad.25

Rada wyznaczyła termin posiedzenia wspólnego komisji na dzień 12.12.2017 w celu omówienia projektu budżetu Gminy Kołaczkowo na 2018 rok.

 

Ad. 26

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła propozycje zmian w budżecie polegające na zmniejszeniu dochodów i wydatków o kwotę 47.827,00 zł.

Na kwotę tą po stronie dochodów składają się:

-zwiększenie subwencji oświatowej o kwotę 8.043 zł

- zmniejszenie planu dotacji na wypłatę świadczeń rodzinnych o kwotę 60.000 zł

- zwiększenie dotacji na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne o kwotę 500 zł

- zwiększenie planu dotacji na wypłatę zasiłków celowych, dotyczy klęski żywiołowej o kwotę 600 zł

- wprowadzenie dochodów za udział w konkursach dla m. Bieganowo kwotę 3.000 zł

- uzupełnienie planu dotacji w ramach konkursu „Odnowa wsi szansa dla aktywnych sołectw”, dla m. Budziłowo i m. Bieganowo o kwotę 30 zł.

Po stronie wydatków:

- zmniejsza się plan dotacji do SSP we Wszemborzu o kwotę 16.000 zł oraz do Niepublicznego Przedszkola we Wszemborzu o kwotę 23.000 zł.

W/w 39.000 zł zostało przeznaczone na:

- wpłatę 2% wpływów z podatku rolnego do Izby Rolniczej – 2.000zł

- zakupy i usługi związane z utrzymaniem dróg gminnych  - -8.000zł

- opłacenie wykonania decyzji o warunkach zabudowy i podziału gruntów w kwocie 5.000zł

- zwiększenie środków na zakupy, usługi delegacje i szkolenia  14.700zł

- opłacenie składek ZUS od umów zawartych z kierowcami OSP 300zł

- refundację za dzieci uczęszczające do przedszkoli w innych gminach 6.000zł

- zakup energii w świetlicach wiejskich 3.000zł.

Dokonanie zmian w budżecie spowodowanych wydatkami majątkowymi w ramach funduszu sołeckiego.

 

Ad.27

Zmiany w wieloletniej prognozie finansowej zostaną przedstawione na wspólnym posiedzeniu komisji w dniu 12.12.2017 roku.

 

Ad.28

Radny Michał Stefański zaprosił do udziału w spotkaniu noworocznym OSP.

Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała pismo od Wicemarszałka Sejmu RP Stanisława Tyszki.

Wójt Teresa Waszak zaprosiła w imieniu organizacji pozarządowych do udziału w obywatelskim wysłuchaniu publicznym w dniu 9.12.2017 o godz. 10-16, w celu przedstawienia opinii o ustawie wyborczej.

 

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 18.45.

 

Protokół sporządziła                                                                                 Przewodniczący Komisji

Monika Nowak                                                                                           Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2018 10:45
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 711
23 lutego 2018 10:45 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany