Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz kształtowanie świadomości fonologicznej.
Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne.
ĆWICZENIA WŁAŚCIWE Z ZAKRESU KOREKCJI WAD WYMOWY
Wyjaśnianie położenia narządów mowy:
kontrola czucia skórnego dłoni,
kontrola wzrokowa.
Wywołanie głoski w izolacji.
Utrwalanie głoski korygowanej na materiale językowym w sylabach, wyrazach (w pozycji pre – inter - i post-wokalicznej), w połączeniach dwuwyrazowych, trudnych grupach spółgłoskowych, w zdaniach i w mowie swobodnej.
Ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach i grach dydaktycznych.
Rozwijanie sprawności językowych: ćwiczenia leksykalne, fleksyjne, słowotwórcze i składniowe. Nazywanie relacji przestrzennych.
Ćwiczenia utrwalające z wykorzystaniem komputera.
ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE TERAPIE LOGOPEDYCZNĄ
Ćwiczenia ortofoniczne.
Ćwiczenia i zabawy z muzyką.
Ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
Dokumentacja
1.Plan pracy.
2.Dziennik zajęć.
3.Karty badania mowy dziecka.
4.Indywidualna karta przebiegu terapii logopedycznej.
5.Indywidualne zeszyty ćwiczeń.
6.Sprawozdania półroczne i roczne.
Organizacja zajęć logopedycznych
Gabinet logopedyczny jest wyposażony w tradycyjne pomoce dydaktyczne (gry edukacyjne, planszowe, słuchowe, domina logopedyczne, materiały słowno – obrazkowe, układanki, puzzle, rebusy, memo, łamigłówki) oraz zestawy komputerowe wraz z multimedialnym pakietem programów do diagnozy i terapii logopedycznej ,,Logopedia Gold” ,,Logo –Gry”, ,,Mówiące Obrazki”, ,,Mowa bezdźwięczna” ,,Sygmatyzm”.
Każdego roku we wrześniu logopeda przeprowadza Przesiewowe Badania Logopedyczne dzieci w wieku 6 - 10 lat służące wyłonieniu dzieci z wadami wymowy i zaburzeniami komunikacji językowej. Dodatkowo dzieci z podejrzeniem o niedosłuch kieruje na badanie słuchu.
Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie lub w grupach 2-4 osobowych jeden raz w tygodniu przez 30 - 45 minut.
Podczas zajęć usprawniane są narządy artykulacyjne, ustalany jest prawidłowy tor oddechowy, wywoływane są głoski, które następnie dzieci utrwalają w sylabach, wyrazach, zdaniach i mowie swobodnej. Terapia logopedyczna prowadzona jest do momentu wyeliminowania lub złagodzenia zaburzenia stanowiącego powód objęcia dziecka opieką logopedyczną.
Dla każdego dziecka logopeda opracowuje indywidualny program terapii w oparciu o diagnozę, znajomość jego deficytów i umiejętności.
Logopeda stale współpracuje z rodzicami, ponieważ efekty terapii logopedycznej w bardzo dużym stopniu są uzależnione od częstotliwości wykonywania ćwiczeń w domu.
Rodzice chętnie i aktywnie uczestniczą w terapii logopedycznej wraz z dzieckiem.
Także wychowawcy klas otrzymują diagnozę wstępną dzieci oraz dalsze zalecenia terapeutyczne.
Logopeda stale wzbogaca swój warsztat pracy o samodzielnie wykonane pomoce logopedyczne, kreatywne książki i karty pracy.