Zespół Żłobków Miejskich w Świdniku

ul. Środkowa 2

21-040 Świdnik

zm1@oswiata.e-swidnik.pl

                                       

 

Ustawienia

Wyszukiwarka

Harmonogram prawidłowego rozwoju na pierwsze 2 lata życia dziecka

Pamiętaj, że szczegółowa ocena rozwoju dziecka wymaga przeprowadzenia specjalistycznych testów, ale w trakcie każdej wizyty u pediatry należy dokonać takiej oceny przynajmniej orientacyjnie.

Warto przypomnieć lekarzowi, by wynik oceny zapisywał w książeczce zdrowia dziecka - pomoże to monitorować rozwój Twojej pociechy.

Zanim zaczniesz się martwić, czy Twoje dziecko rozwija się prawidłowo, porozmawiaj o swoich wątpliwościach z lekarzem.

Regularnie zgłaszaj się na planowane w ciągu pierwszych 2 lat życia dziecka profilaktyczne wizyty lekarskie, podczas których lekarz oceni jego rozwój.

 

 

Najważniejsze umiejętności i czynnościZakres normy (miesiące)
Czynności ruchowe
leżąc na brzuchu, unosi samą głowę 0—3.
utrzymuje główkę prosto w pozycji pionowej 1.—4.
leżąc na brzuchu, unosi się na wyprostowanych rękach 3.—6.
przewraca się z brzucha na plecy 3.—6.
przewraca się z pleców na brzuch 4.—7.
siedzi z podparciem 4.—7.
siedzi bez podparcia 4.—9.
stoi z pomocą 5.—11,5
raczkuje 5,5—13,5
chodzi z pomocą 6.—14.
stoi samo 7.—17.
chodzi samo 8.—18.
biega 13.—20.
Ruchy precyzyjne
uderza w przedmioty 2.—5.
sięga ku wiszącym przedmiotom 3.—6.
przekłada przedmioty z jednej ręki do drugiej 4.—7.
chwyt nakładkowy 5.—10.
je palcami 5.—10.
chwyt pęsetkowy 7.—10.
pomaga w ubieraniu się 10.—16.
je łyżeczką 12.—18.
pije z kubeczka otwartego lub z "dziubkiem" 10.—18.
Rozwój społeczny
uśmiecha się w reakcji na mowę, pieszczoty (tzw. uśmiech społeczny) 1.—3.
lęk przed obcymi 6.—12.
lęk podczas nieobecności mamy (separacyjny) 9.—24.
Rozwój mowy
grucha (głuży) 1.—4.
śmieje się 3.—6.
odwraca głowę w kierunku głosu ludzkiego 3.—6.
złości się 4.—8.
gaworzy 5.—9.
mówi mama/tata bez zrozumienia 6.—10.
rozumie "nie" 9.—18.
mówi mama/tata ze zrozumieniem 9.—14.
mówi niezrozumiale (z intonacją) 10.—18.
pokazuje na części ciała 12.—24.
zrozumiała mowa dziecięca (niektóre słowa zrozumiałe) 16.—24.
wypowiada wyrażenia dwuwyrazowe 20.—30.