Nawigacja

liczba odwiedzin: 308733

Zawieszenie zajęć

Wycieczka do Sandomierza Wycieczka do Ojcowa i Pieskowej Skały Wycieczka do Francji i Belgii Wycieczka do Krakowa Wycieczka do Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej Wycieczka do kina na film pt: "Kraina Lody 2" Wycieczka do Krakowa w ramach konkursu KRAKUSEK Wycieczka do KULKOWA w Kazimierzy Wielkiej

WYCIECZKI SZKOLNE

Wycieczka do Ojcowa i Pieskowej Skały

Wycieczka do Ojcowa oraz Pieskowej Skały

Dnia 5 czerwca 2019r. uczniowie ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Szczytnikach należący do SKKT PTTK nr 4  udali się na wycieczkę do Ojcowa. Celem wyjazdu było poznanie przyrody i historii Ojcowskiego Parku Narodowego. Zwiedzanie Ojcowa rozpoczęliśmy od Ruin Zamku w Ojcowie , który został wybudowany w XIV wieku,  w systemie tzw. Orlich Gniazd, we wsi Ojców w województwie małopolskim. Burzliwa historia sprawiła, że obecnie pozostały z zamku ruiny. Przechodząc obok ruin Zamku w Ojcowie udaliśmy się na spacer Doliną Prądnika – przez zabudowania historyczne i uzdrowiskowe Ojcowa podziwiając przyrodę oraz krajobraz Ojcowskiego Parku Narodowego. Po drodze wstąpiliśmy do Jaskini Krowiej oraz do „źródełka miłości”, gdzie wszyscy zaczerpnęli wody, aby nikomu nigdy nie zabrakło miłości. Z  tego miejsca podziwialiśmy  piękny masyw skalny – „Rękawice”. Po krótkim odpoczynku  udaliśmy się w drogę do Jaskini Łokietka, przechodząc przez Bramę Krakowską. Dowiedzieliśmy się, że  nazwa bramy  prawdopodobnie wywodzi się z historii tego miejsca, bowiem rejony Ojcowa były na trasie handlowej. Prowadził tędy bardzo uczęszczany szlak kupiecki z Krakowa na Śląsk. Wrota bramy otwierały się na dolinę, dlatego mówiono, że jest to brama Krakowska. Pan przewodnik opowiedział nam również  legendę związaną z Bramą Krakowska. Odległość dzieląca kolumny Bramy Krakowskiej z roku na rok stale się zmniejsza. Gdy skały całkowicie „zejdą” się, nastąpi  koniec świata. Dlatego też przechodzący przez bramę umieszczają pod nimi kije, starając się tym samym uniemożliwić ich przesuwanie się i nie dopuścić do końca świata.. W drodze do Groty  Łokietka, podziwialiśmy przyrodę Ojcowskiego Parku Narodowego. Po dotarciu na miejsce weszliśmy do jej wnętrza, żeby zobaczyć przepiękne formy skalne np.  stalaktyty pięknie zwisające ze stropu jaskini.

Grota Łokietka jest jaskinią krasowa w Dolinie Sąspowskiej, w północno-zachodnim zboczu Chełmowej Góry w obrębie Ojcowskiego Parku Narodowego. Jej nazwa nawiązuje  do legendy i historii za jednym razem. Dotyczy króla Władysława Łokietka, który schronił się w niej. Król Polski musiał uciekać przed Wacławem II (królem  Czeskim), który najechał na Polskę i zajął miasto Kraków. Życie naszego króla uratował pająk, który zasłonił otwór jaskini pajęczyną, wprowadzając w błąd pościg. Ekipa pościgowa Wacława II pomyślała, że w tej grocie nikogo nie ma i odjechała. W rzeczywistości, Władysław Łokietek został do niej opuszczony przez otwór na górze, przez co nie naruszył pajęczyny i tym sposobem udało mu się zmylić wojska czeskie. Pamiątką po tym wydarzeniu jest właśnie nazwa jaskini oraz poszczególnych jej komór, a także brama w kształcie pajęczej sieci, zamykająca i otwierająca wejście do groty. Po zwiedzeniu Groty,  zakupie pamiątek oraz krótkim odpoczynku udaliśmy się w dalszą drogę do Pieskowej Skały aby zobaczyć przepiękny Zamek.  Niestety, nie udało nam się wejść do środka ale z dziedzińca podziwialiśmy przepiękną budowlę oraz poznaliśmy ciekawostki historyczne związane z Zamkiem. Następnie udaliśmy się na spacer do Maczugi Herkulesa -  ostańca  wapiennego, który  ma  kształt przypominający nam wszystkim maczugę. Oczarowani pięknem otaczającego nas krajobrazu, ale trochę zmęczeni i głodni  udaliśmy się do restauracji Herbova aby zjeść  obiad.  Po posiłku i odpoczynku udaliśmy się  w drogę powrotną do Szczytnik. W drodze powrotnej bawiliśmy się super, śpiewając piosenki i żartując. Po dotarciu na miejsce,  pod szkołą czekali na nas rodzice, którzy zabrali nas do domów. Tej wycieczki nigdy nie zapomnimy i będziemy ją długo wspominać.