„Od powstania listopadowego do odzyskania niepodległości”
27 lutego 2019
Z programowaniem za pan brat – czyli Ozoboty w roli głównej!!!
18 marca 2019
Pokaż wszystkie

Hänsel und Gretel, Schuhplattler… czyli wieczór w stylu niemieckim

 

 

„Iloma językami mówisz, tyle razy jesteś człowiekiem”             

J.W. Geothe

Słowa niemieckiego poety niezwykle trafnie odzwierciedlają cel nauki języków obcych. W dzisiejszym świecie znajomość języków jest niezbędna i staje się powoli swego rodzaju normą. Im wcześniej zaczniemy naukę, tym lepiej go opanujemy. W tym momencie rodzi się pytanie w jaki sposób to zrobić? Czy wystarczy sumienne uczestniczenie w lekcjach, czy też trzeba uczyć się dodatkowo?

Otóż nauka języka obcego to nie tylko nauka słówek, struktur gramatycznych, czy pisanie wypracowań. To także możliwość poznania kultury danego kraju, zwyczajów tam panujących. Nie ma jednak lepszego sposobu nauki języka jak uczenie się go w kraju docelowym, uczestniczenie w różnych codziennych sytuacjach, reagowanie na nie bezpośrednio.

W naszej szkole, jak i w większości szkół w Polsce, dzieci uczą się  języka niemieckiego od klasy siódmej, więc nie mają zbyt wiele czasu na jego opanowanie. Aby  mogli oni poczuć jedyny w swoim rodzaju klimat, doświadczyć rożnych emocji oraz przenieść się, w sposób duchowy za zachodnią granicę, postanowiłam zorganizować wieczór, którego językiem wiodącym był  niemiecki. Nie ma bowiem lepszej lekcji języka obcego jak posługiwanie się nim w spektakularnych sytuacjach i doświadczanie towarzyszących temu przeżyć.

Program tegorocznego spotkania był znacznie rozszerzony. Publiczność składająca się z Dyrekcji szkoły – Pani Elżbiety Matuszak, nauczycieli, rodziców oraz uczniów klas szóstych, siódmych i ósmych została powitana przez konferansjerów: Patrycję Kasperską oraz Szymona Bednarka, którzy prowadzili całą imprezę zarówno w języku polskim, jak i niemieckim. Pierwszym punktem programu było przedstawienie bajki „Jaś i Małgosia”, którego autorami byli niemieccy pisarze – bracia Grimm.  Grupa uczniów z klasy ósmej zaprezentowała tę bajkę w języku niemieckim, co stanowiło dla nich nie lada wyzwanie. Jednak dzięki ogromnej pracy i wytrwałości uczniów efekt był zdumiewający. Mam nadzieję, że poszczególne frazy, które wypowiadali oraz emocje towarzyszące temu występowi pozostaną w nich na długo. Następnie zaproszeni goście mogli posłuchać jak język niemiecki brzmi  w porównaniu do innych języków. Materiał ten wywołał uśmiechy na twarzach, naszym celem było jednak przełamanie stereotypu, jakoby język niemiecki był nieprzyjemny dla ucha. Dlatego kolejnym punktem programu było zaprezentowanie piosenki w języku niemieckim. Piosenkę zaśpiewała Martyna Konieczka, która wkrótce będzie reprezentowała szkołę w międzypowiatowym konkursie piosenki anglo- i niemieckojęzycznej.

Wieczór niemiecki nie mógłby się odbyć bez pokazu ludowego tańca bawarskiego „Schuhlattler”. Grupa chłopców z klasy ósmej, ubranych na styl bawarski, zatańczyła taniec zawierający wiele trudnych figur. Publiczność nagrodziła tancerzy gromki brawami a nawet oczekiwała bisu. Na końcu wyświetlony został krótki filmik w języku niemieckim nakręcony na potrzeby konkursu do Instytutu Geothego w Warszawie. Tematem filmu było znaczenie piłki nożnej w życiu uczniów.

Ostatnim punktem oficjalnej części spotkania był quiz z wiedzy o krajach niemieckojęzycznych, w którym wzięli udział dzieci kontra ich rodzice. Padały pytania z różnych dziedzin od zagadnień historycznych, przez polityczne, obyczajowe po ogólnokulturowe. Drużyną zwycięska, po dogrywce, okazała się drużyna dzieci. Tym bardziej wielkie gratulacje dla obu grup. Następnie wszyscy uczestnicy wieczoru mogli skosztować słodkości przygotowanych przez rodziców, nie zabrakło wśród nich klasycznych niemieckich ciast jak: tort szwarcwaldzki czy pysznego ciasta o dość intrygującej nazwie „Bienenstich” z języka polskiego- użądlenie pszczoły.

Podczas kolejnej części wieczoru i nocy, którą uczniowie spędzili w szkole, zaproponowałam wiele gier i zabaw w języku niemieckim, które nie zawsze możemy przeprowadzić w trakcie zajęć z podręcznikiem i ćwiczeniami. Były to między innymi: papierowa kapusta z zadaniami, twister po niemiecku oraz dywany z najdłuższymi rzeczownika. Czy wiedzieli Państwo, że najdłuższy wyraz w języku niemieckim zawiera 63 litery?

Przygotowując ten wieczór chciałam zaszczepić w dzieciach pasję do nauki języka niemieckiego, pokazać, że języka można się nauczyć w ciekawy sposób oraz zapoznać z kulturą i tradycją naszego sąsiada. Zapraszając rodziców do udziału w quizie chciałam stworzyć miłą rodzinną atmosferę, integrację oraz być może przyczynić się do odświeżenia wiedzy z czasów szkolnych.

Składam serdeczne podziękowania:

– Pani Dyrektor Elżbiecie Matuszak za umożliwienie mi spełnienia jednego z moich marzeń zawodowych

– Wszystkim rodzicom za pomoc w organizacji wieczoru

– Pani Izabeli Paszkowskiej – Suhak za pomoc w opiece na uczniami

– Uczniom klasy ósmej za ich wytrwałość, ciężka pracę oraz profesjonalne podejście do sprawy.

 

GALERIA

                                               Ewa Kaczmarek
Nauczyciel języka niemieckiego