Cyfrowa Szkoła
22 listopada 2018
Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci!
28 listopada 2018
Pokaż wszystkie

Spacer po historycznych miejscach Poznania

W ramach działań związanych z obchodami 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę, a przede wszystkim z okazji 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego, uczniowie klas piątych wraz z wychowawcami, a także wychowankowie klasy siódmej, udali się dnia 22 listopada do Poznania, aby zwiedzić miejsca upamiętniające te wydarzenia.

Sala wystawiennicza nr 1 Galerii Miejskiej ARSENAŁ – zbiór rękopisów z życia codziennego i animacje filmowe przedstawiające sceny z życia codziennego (zdjęcia z kolekcji prywatnej).

 

Najpierw udaliśmy się do Galerii Miejskiej „Arsenał”, gdzie mogliśmy podziwiać wystawę o nazwie „Życie codzienne w Polsce”. Projekt o tym tytule ukazywał prywatne zapisy przeżyć Polaków na przestrzeni ostatnich stu lat ze współcześnie powstającymi pracami medialnymi dotyczącymi problematyki życia codziennego. Owe zagadnienie wydaje się istotnym tematem w kontekście obchodów 100-lecia niepodległości Polski, ponieważ to przecież właśnie wizja zwykłego, normalnego życia w Polsce, była marzeniem tych, którzy  o niepodległość walczyli.

Sala dydaktyczna nr 2 – omówienie zagadnień tematyki pracy galerii (zdjęcia z kolekcji prywatnej).

 Wizytę w galerii sztuki wybraliśmy dlatego, ponieważ tutaj również można było spotkać się  z tematyką patriotyzmu, ale w nieco w innym wymiarze – współczesnym odbiorze. Uczniowie naszej szkoły, mieli możliwość poznania ojczyzny, której codziennie doświadczamy, kraju, w którym realizujemy swoje marzenia i cele, miejsca, którego czasami nie doceniamy. Chodzi tu o aspekt życia każdego człowieka, jako jednostki, danej grupy społecznej oraz środowiska, w którym żyjemy. Ważne jest to, aby zrozumieć przeszłość – musimy rozumieć teraźniejszość i każde jej aspekty. W rozumieniu teraźniejszości, musimy unikać skojarzeń, stereotypów odnoszących się do patriotyzmu i polskości według „jakiejś”, „określonej”, „obowiązującej” narracji. Patriotyzm i Polskość mają różne oblicza, dotyczą wielu sfer życia codziennego – są wielowątkowe. Poprzez udział w interesujących warsztatach, piątoklasiści oraz siódmoklasiści, poznali bardziej siebie, swoich kolegów, koleżanki, a także otaczającą ich codzienną rzeczywistość.

Omówienie zadań wprowadzających do prac zespołowych uczniów (zdjęcia z kolekcji prywatnej).

Tworzenie faktury ciała człowieka z jego osobowością i wpływ czynników zewnętrznych na ostateczne ukształtowanie się jego życia (zdjęcia z kolekcji prywatnej).

Po przedstawieniu pierwszej pracy, uczniowie w formie skojarzeń na rysunkach, prezentują swoje marzenia, które chcieliby realizować w przyszłości.

Ostatnim zadaniem w galerii po prezentacji filmowej na temat realizacji marzeń, było wytypowanie ulubionego obiektu – stanowiska i jego opis.

 

Kolejnym punktem wycieczki było odwiedzenie Bramy Poznania, czyli miejsca, gdzie rozpoczyna się Poznański Trakt Kobiet. Jest to pierwsze w Polsce centrum interpretacji dziedzictwa – wytypowane przez Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego (Brama Poznania ICHOT). To w tym właśnie miejscu „otwiera się droga do przeszłości miasta”, którą mieli okazję poznać uczestnicy naszej wycieczki. Pokonując Szlak Wielkopolskich Kobiet, uczniowie dowiedzieli się, że kobiety na przestrzeni wieków, dzięki wrodzonym lub nabytym talentom, a nierzadko także zbiegowi korzystnych dla siebie okoliczności, dokonywały godnych podziwu czynów. Mimo ograniczeń w sferze obyczajowości, kultury oraz polityki wiele z nich zdołało odegrać istotną i samodzielną rolę także w historii Poznania. Nie zajmowały się tylko prowadzeniem domu i wychowywaniem dzieci, lecz były aktywne we wszystkich możliwych aspektach życia, niejednokrotnie prześcigając w tym mężczyzn.

Poznański Szlak Kobiet, obejmował trzy najważniejsze z punktu historycznego – newralgiczne miejsca w mieście: Katedrę Poznańską na Ostrowie Tumskim, Stary Rynek z Ratuszem Miejskim i przystanek końcowy przed pomnikiem Poznańskiego Czerwca  z 1956 roku. Prowadzący grupę wycieczkową omówił wydarzenia z 28 czerwca 1956 roku, przedstawił dokonania kobiet w świecie nauki, w kontekście powstania u zarania II Rzeczpospolitej, ośrodka akademickiego – Uniwersytetu Poznańskiego (obecnie Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).

 

         Wielkopolskie Muzeum Wojskowe na Starym Rynku to ostatnie miejsce, które odwiedziliśmy podczas wyjazdu. Tutaj dzieci miały szansę zobaczyć ekspozycję, która obrazowała rozwój polskiej broni i uzbrojenia od XI wieku do czasów współczesnych. Dowiedziały się również, że najstarsze eksponaty z dziedziny umundurowania pochodzą z XVIII wieku, a także z czasów Księstwa Warszawskiego, a najbardziej cennym eksponatem jest zaś łódź średniowieczna z X wieku. Najważniejszą z punktu zwiedzania stanowiskami – są te dotyczące wydarzeń z okresu Powstania Wielkopolskiego. Uczniowie odwiedzający tę ekspozycję, mieli szansę zapoznać się z umundurowaniem i uzbrojeniem Armii Wielkopolskiej.

Wykonywanie fotografii jako załączników, do opisu wybranych miejsc (zdjęcia prywatne).

         Uczniowie wzbogaceni o nowe wiadomości, informacje wrócili późnym wieczorem do domów, a ich zadaniem w bliższej przyszłości jest wykonanie na lekcjach historii zadań na kartach pracy poświęconych tym wydarzeniom.

                                                                                                                    Sylwia Nowak-Koźma

                                                                                                                       Eugeniusz Kaczmarek