Komputery, tablety, smartfony – to nieodłączny element współczesnego dziecka, nie muszą jednak służyć tylko do gier czy oglądania filmów, ale również do programowania. Ta umiejętność staje się coraz bardziej przydatna – uczy logicznego i kreatywnego myślenia oraz konsekwentnego dążenia do celu. Żeby każde dziecko miało szansę spróbować swoich sił, przygoda z programowaniem powinna zaczynać się w szkole i właśnie dlatego Samorząd Województwa Wielkopolskiego zaproponował wielkopolskim szkołom udział w projekcie „Cyfrowa Szkoła Wielkopolska@2020”. Projekt, stawia na szkołę XXI wieku, która powinna być przede wszystkim otwarta na innowacje i to nie tylko w świecie technologii, ale także w odniesieniu do procesów nauczania i uczenia się.
Szkoła w Sokolnikach została do w/w projektu zakwalifikowana w minionym roku szkolnym. Tym razem w projekcie biorą udział najmłodsi. Od dwóch tygodni prowadzone są zajęcia dla uczniów klas I-III w ramach podprojektu „Uczniowskie Laboratoria Informatyczne”. Zajęcia ukierunkowane są na rozwój myślenia krytycznego i rozwój kompetencji cyfrowych. Podczas warsztatów uczniowie zdobywać będą wiedzę i umiejętności z zakresu programowania i robotyki. Mata do nauki programowania(1 zestaw), zestaw małych programowalnych robotów, tzw. Ozoboty (1 zestaw), klocki LEGO WeDo (2 zestawy), komputer przenośny typu laptop (1 sztuka), tablet (25 sztuk), tablety piórkowe (3 sztuki) to sprzęt do zajęć w ramach „ULI”, który przechodzi na własność szkoły.
Szanowni Państwo, pragniemy podkreślić znaczenia programowania…, szereg badań sugeruje, że wpływa ono korzystnie zarówno na możliwości poznawcze jak i umiejętności społeczne uczniów. Dzieci, które uczono podstaw informatyki z naciskiem na myślenie algorytmiczne i konstrukcje logiczne, rozwijają całą gamę umiejętności szkolnych i społecznych. Zauważalne postępy notuje się w takich obszarach jak pamięć wzrokowa, zdolności poznawcze i umiejętności językowe. Uczniowie lepiej wiedzą jak się uczyć, co związane jest z rozwijaniem samokontroli i samodzielnego uczenia się.
Mając w ręku tak świetne narzędzia wierzymy, że nauka programowania z wykorzystaniem gier i robotów będzie dla dzieci świetną zabawą, dzięki której uczniowie zdobędą ważne w życiu umiejętności.
Koordynator podprojektu w SP Sokolniki
-Milena Jóźwiak-Szklarkowska