Międzynarodowy projekt
”Our life in our hands! / Nasze życie w naszych rękach!”
2020 – 2022
Jesteśmy zespołem partnerskich szkól z Turcji, Hiszpanii, Portugalii, Chorwacji, Litwy i Polski i rozpoczynamy realizację nowego wspólnego projektu Erasmus + „Our life in our hands! / Nasze życie w naszych rękach!”. Cele projektu są zgodne z potrzebami uczniów i nauczycieli wszystkich szkół partnerskich.
Ponadto, założenia projektu są zgodne z celami Strategii Europa 2020 i korespondują z celami eTwinning (rok 2020 jest rokiem Zmian Klimatu i Wyzwań Środowiskowych).
Realizując działania, zamierzamy podnieść świadomość uczestników projektu w zakresie środowiskowych problemów klimatycznych, budować ich silną świadomość ekologiczną, kształtować proekologiczne nawyki i nastawienie do środowiska naturalnego w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian klimatycznych. Aby osiągnąć cele środowiskowe i klimatyczne, uczniowie wezmą aktywny udział w wielu działaniach i stworzą konkretne produkty. Dzięki temu wzbogacą wiedzę, staną się bardziej świadomi i odpowiedzialni za naszą planetę.
Realizując projekt, uczniowie podniosą poziom znajomości języka angielskiego, który będzie głównym narzędziem komunikacji między wszystkimi zagranicznymi partnerami. Będą doskonalić też kompetencje cyfrowe, korzystając z platformy eTwinning i wykorzystując innowacyjne narzędzia TIK. Chcemy wymieniać się dobrymi praktykami ze szkołami partnerskimi, aby mieć lepsze doświadczenia w tym aspekcie. W rezultacie wspólnej pracy, uczniowie rozwiną także kompetencje społeczne poprzez współpracę oraz kompetencje międzykulturowe poprzez pracę w środowisku międzynarodowym.
Dzięki wspólnym działaniom powstaną trzy główne produkty pracy projektowej: między przedmiotowy program ekologiczny Our life in our hands! dotyczący wprowadzania aspektów ekologicznych i klimatycznych do szkół oraz e-book (książka elektroniczna) Kids 4Earth Future. Publikacja będzie zawierała propozycje konkretnych działań, które zostaną przeprowadzone z uczniami w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom zmian klimatycznych na naszej planecie teraz i w przyszłości. Ponadto, uczniowie opracują Eko Kalendarz, który będzie zawierał praktyczne porady związane z kulinariami i pracami domowymi. Może być on stosowany powszechnie i zachęcać do prowadzenia ekologicznego stylu życia.
Przeprowadzimy szereg działań, np. warsztaty „3R”, aby nauczyć uczniów praktycznego wykorzystywania odpadów, warsztaty „Zrób mądre zakupy”, aby zachęcić uczniów do bycia bardziej świadomymi klientami, Eko Grę „Green Island” na wyspie w Chorwacji wolnej od plastiku, odbędziemy też wizytę studyjną na farmie ekologicznej w celu zapoznania uczestników z produkcją zrównoważonej żywności, przeprowadzimy kampanię „Zasadź drzewo”, aby posadzić drzewa tlenowe i oliwkowe w pobliżu szkół partnerskich, namalujemy mural w szkole litewskiej promujący ochronę środowiska. Część działań projektowych będzie realizowana wspólnie podczas spotkań zagranicznych w szkołach partnerskich.
Ponadto, utworzymy w szkołach Eko-Kluby, zorganizujemy Eko-Kąciki i przeprowadzimy akcję „Tydzień Oszczędzania Energii” promujący ekologiczny styl życia. Dzięki temu uczestnicy wzbogacą wiedzę i zdobędą wiele praktycznych umiejętności w celu przeciwdziałania degradacji środowiska.
Wierzymy, że projekt będzie wywierał pozytywny wpływ na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Temat przedsięwzięcia jest ważny i aktualny, ponieważ proces niszczenia środowiska naturalnego postępuje bardzo szybko.
Realizując projekt, uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności oraz wypracują ekologiczne zachowania, które pozwolą dokonywać świadomych wyborów teraz i w przyszłości, aby efekty były widoczne i dawały perspektywę życia w czystym środowisku naturalnym na naszej planecie. Nasze życie jest w naszych rękach! musimy tylko w to uwierzyć i bardzo się postarać.
Dzieci z Oddziału Przedszkolnego w naszej szkole już bardzo aktywnie włączyły się do projektu, rozmawiając o zdrowym odżywianiu, ochronie środowiska oraz tworząc ciekawe ozdoby z wykorzystaniem produktów naturalnych. Uczniowie klas starszych utworzyli grupę projektową, przeprowadzili burzę mózgu na temat zagrożeń dla naszej planety oraz próbowali znaleźć realne rozwiązania, które pozwolą chronić środowisko naturalne i powstrzymać negatywne skutki zmian klimatycznych na Ziemi. Swoje pomysły przedstawili na plakatach. Jesteśmy przekonani, że nasze zaplanowane działania przyniosą pozytywne efekty.
Koordynator projektu – Urszula Kowalska