Burmistrz prosi Wojewodę o sprawdzenie legalności Statutu Gminy i Miasta Błaszki

0

Burmistrz Gminy i Miasta Błaszki Pan Karol Rajewski wystąpił z pismem do Wojewody Łódzkiego, Pani Jolanty Chełmińskiej, o sprawdzenie legalności w trybie nadzoru wojewody Statutu Gminy i Miasta Błaszki, a w szczególności § 43 ust. 10 załącznika nr 4 Statutu Gminy i Miasta Błaszki, który mówi, że Pracownicy Referatu Obsługi Rady zobowiązani są do protokołowania posiedzeń Komisji oraz prowadzenia spraw kancelaryjnych oraz § 50 ust.1 tegoż aktu, który mówi, że obsługę prac Rady, Komisji i radnych zapewnia Urząd Gminy i Miasta, a bezpośrednią obsługę organizacyjną i techniczną Referat Obsługi Rady. W ocenie Pana Burmistrza powyższe zapisy mogą w istotny sposób naruszać prawo.
Sprawa jest o tyle poważna, gdyż 26 marca 2015 roku czterech radnych Komisji Rewizyjnej  powołując się na te zapisy złożyło skargę na Burmistrza Gminy i Miasta Błaszki. Pomimo zasady Nemo iudex in causa sua (łac. Nikt nie może być sędzią we własnej sprawie) skarga członków Komisji Rewizyjnej została uznana przez tę samą Komisję za zasadną. Stosowny projekt uchwały wraz z uzasadnieniem będzie rozpatrywany na najbliższej Sesji Rady Gminy i Miasta Błaszki w dniu 24 kwietnia 2015 roku. Radni uznali, że opuszczenie posiedzenia Komisji Rewizyjnej przez Burmistrza i jego pracowników jest sprzeczne z prawem, naganne  i prowadzi do paraliżu organów Rady Gminy, co ich skargę czyni uzasadnioną. Burmistrz nie zgadza się z zarzutami radnych i uważa, że zgodnie z przepisami działający w Urzędzie Gminy Referat Obsługi Rady wchodzi w skład aparatu pomocniczego Burmistrza, jakim jest Urząd Gminy i Miasta Błaszki, przy pomocy którego Burmistrz wykonuje zadania. Referat Obsługi Rady nie wchodzi w skład Rady Gminy. Z tego powodu  nie można przypisywać Radzie kompetencji do nakładania na pracowników Biura określonych zadań, a takie zadania przypisała Rada uchwalając Statut. Wkraczanie przez Radę Gminy w kompetencje burmistrza może być działaniem z naruszeniem prawa. Skoro Rada gminy nie jest pracodawcą wobec osób zatrudnionych w urzędzie gminy, to zdaniem Burmistrza nie ma więc uprawnień do określania ich obowiązków pracowniczych (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 9 marca 2010 r. , sygn. akt III SA/Wr 857/09, LEX nr 574897).
Burmistrz zapowiada również natychmiastowe zaskarżenie uchwały po jej rozpatrzeniu przez Radę Gminy.