Wycieczka naukowa z języka francuskiego BENELUX TOUR – lipiec 2015

img002Podczas tegorocznych wakacji letnich pojechaliśmy na tygodniową wycieczkę by zwiedzić region w Europie Zachodniej składający się z trzech sąsiadujących ze sobą monarchii: Belgii, Holandii i Luksemburga. Uczestnikami wycieczki byli uczniowie grup frankofońskich z trzech szkół naszego miasta: Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie, Katolickiego Gimnazjum i Publicznego Gimnazjum nr 2 im. Janusza Kusocińskiego. Nasza wycieczka miała charakter objazdowy a jej celem było zwiedzenie 7 miast północnej Europy.

Podróż po krajach Beneluksu rozpoczęliśmy od HOLANDII – krainy wiatraka, sera i tulipanów ze sztuką na najwyższym poziomie i wspaniałą architekturą. Zwiedziliśmy Amsterdam, największe miasto i stolicę Królestwa Niderlandów. Zobaczyliśmy miasto położone nad rzeką i poprzecinane malowniczymi kanałami, które tworząc sieć wodną dzielą je na wyspy. Płynęliśmy statkiem po kanałach podziwiając architekturę i niepowtarzalny klimat miasta. Spacerując podziwialiśmy  Plac Dam z Pałacem królewskim i Stary Kościół rodziny królewskiej. Byliśmy pod wrażeniem  kolorowych, tętniących życiem ulic miasta i pędzących na rowerach mieszkańców Amsterdamu. Na  Giełdzie Kwiatów wielu z nas kupiło cebulki  słynnych holenderskich tulipanów by wiosną obudzić wspomnienia. W Dzielnicy Muzealnej zwiedziliśmy Muzeum van Gogha, gdzie znajduje się największa na świecie kolekcja dzieł sztuki mistrza. Po południu świetnie bawiliśmy się  w Muzeum Figur Woskowych  Madame Tussauds i w Muzeum Strachu Amsterdam Dungeon.

Następnego dnia dotarliśmy do BELGII uważanej za serce Europy. Najpierw zwiedziliśmy trzy miasta Flandrii: Antwerpię, Brugię i Gandawę.

Antwerpia to miasto, w którym żył i tworzył swoje największe dzieła Pieter Paul Rubens, twórca baroku w Niderlandach. Najważniejszym punktem programu było zwiedzenie Katedry Marii Panny, największej świątyni w Niderlandach a także jednej z najpiękniejszych , wpisanej na listę UNESCO. Jej okazałe, strzeliste wnętrze zdobią dwa wyjątkowe tryptyki Rubensa: ,,Podniesienie krzyża’’ i ,,Zdjęcie z krzyża’’ oraz arcydzieła ,,Wniebowzięcie Marii Panny ‘’ i ,,Zmartwychwstanie’’. Możliwość podziwiania tych obrazów była dla nas wielkim przeżyciem.

Brugia urzekła nas swoim rytmem życia. Mówi się, że to Wenecja Północy gdyż miasto jest poprzecinane kanałami i kamiennymi mostami. Historyczne centrum Brugii to klejnot architektury. Plac Burg otoczony zabytkowymi budowlami jest wpisany na listę UNESCO. Zwiedziliśmy  Dzielnicę Markt z  Dzwonnicą i Dzielnicę Burg z  Bazyliką Krwi i Ratuszem. Ratusz, wzniesiony w stylu gotyku płomienistego jest wyrazem dobrobytu i siły Brugii w średniowieczu.  W Brugii tworzyli Jan van Eyck i Hans Memling, wybitni artyści późnego średniowiecza. Spacerowaliśmy  wzdłuż kanałów brugijskich zachwyceni urokiem małych domków z cegły odbijających się w wodzie. Można powiedzieć ,że to miasto w którym czas się zatrzymał.

W Gandawie, w  Katedrze Św. Bawona, podziwialiśmy jeden z największych skarbów kultury północnej Europy. Znajduje się tutaj Poliptyk ,,Adoracja Baranka Mistycznego’’, który namalowali bracia Hubert i Jan van Eyckowie w XV wieku.  Głównym tematem dzieła jest odkupienie ludzkości przez ofiarę Chrystusa. Ołtarz jest bardzo duży. Z bliska patrzyliśmy na detale. Artyści namalowali piękno ziemskich rzeczy oraz sceny religijne.

W Brukseli spędziliśmy dwa dni. Zwiedziliśmy zabytkowe centrum Brukseli z Grand Place, który przez wiele wieków stanowił ekonomiczne i administracyjne serce miasta. Otaczają go domy cechowe bogato zdobione rzeźbami i złoceniami w stylu flamandzkiego renesansu końca XVI wieku. Spacerowaliśmy galerią handlową Galeries Royales de Saint-Hubert nie przechodząc obojętnie obok witryn kuszących czekoladkami /pralines/ i ciasteczkami /macarons/.

Oczywiście każdy z nas zrobił sobie zdjęcie z dwoma symbolami miasta. Najpierw z  brązową figurką-fontanną siusiającego strumieniem wody chłopca Manneken Pis. A na przedmieściach Brukseli spoglądaliśmy nie tylko przez obiektyw na  Atomium czyli gigantyczny model kryształu żelaza, który został  zbudowany  z okazji Wystawy Światowej w 1958 r.

Centre Belge de la Bande Dessinée  to  Muzeum Komiksu prezentujące tę typowo belgijską dziedzinę sztuki, jej bohaterów oraz twórców. Nie wszyscy przecież wiedzą, że Tintin to najsłynniejszy Belg na świecie. Tutaj poczuliśmy, że Belgia żyje komiksami. Muzeum mieści się w pięknym budynku, który powstał dzięki talentowi architektonicznemu kreatora secesji (art nouveau), mistrza Victora Horty.

W Musée du Cacao et du Chocolat  zobaczyliśmy jak się produkuje czekoladę i mogliśmy jej skosztować. Belgijskie czekoladki zawdzięczają swój smak najwyższej jakości ziarnom kakao. Często wyrabia się je według starych receptur ręcznie. Najsłynniejsze to te z firmy Neuhaus i Leonidas. W Brukseli podziwialiśmy  czekoladowe pralinki o różnych kształtach i smakach oraz czekoladki wypełniane likierami, karmelem, marcepanem i kandyzowane owoce w czekoladzie. Niewątpliwie czekolada jest w Belgii przedmiotem kultu.

Będąc w stolicy Unii Europejskiej gdzie znajdują się najważniejsze instytucje europejskie i  centra decyzyjne chcieliśmy także zobaczyć tzw. dzielnicę europejską. Zwiedziliśmy Parlamentarium czyli Centrum dla Zwiedzających Parlamentu Europejskiego. Wybraliśmy się w interaktywną, wirtualną podróż przez Europę i odkrywaliśmy wszystkie aspekty Parlamentu Europejskiego poprzez wystawy, mapy 3D, filmy i gry. Mogliśmy zobaczyć pracę Parlamentu Europejskiego na imponującym ekranie otaczającym nas ze wszystkich stron.

W Brukseli nie tylko zwiedziliśmy wspaniałe zabytki,  ale także skosztowaliśmy miejscowej kuchni. Obiady jedliśmy w samym centrum miasta, w restauracji o pięknym secesyjnym wnętrzu. Potrawy narodowe to:  stek z frytkami, owoce morza lub ryby z frytkami. Najodważniejsi  z nas zamawiali nawet frytki z małżami ( moules ). A na deser gofry i czekoladki. Spacerując po mieście słuchaliśmy muzyki wielkiego artysty, Jacques’a Brela. Cała stolica jest przesiąknięta jego muzyką gdyż to właśnie on w bardzo osobisty i jednocześnie mistrzowski sposób opisał atmosferę tego miasta. Opuszczaliśmy Belgię słuchając utworów  Brela w autokarze.

W ostatnim dniu naszej wycieczki dotarliśmy do LUKSEMBURGA, stolicy Wielkiego Księstwa Luksemburga. Podczas spaceru po mieście  zobaczyliśmy: barokowe  umocnienia obronne Cosemates du Bock, Plac Konstytucji, Katedrę Notre Dame i Pałac Książęcy.

Ostatnim punktem naszego programu  była FRANCJA. Przyjechaliśmy do Strasburga. Miasto  wydało nam się bardzo znajome. Byliśmy tutaj rok temu podczas naszej podróży do Francji w ramach  wymiany polsko – francuskiej. W Strasburgu  zwiedziliśmy zabytkowe centrum miasta,  które figuruje na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO z piękną Katedrą Notre Dame. I na pożegnanie  ostatni spacer w niezwykle urokliwej dzielnicy  la Petite France.

Rok temu zwiedzaliśmy Francję / Strasburg, Nancy, Paryż /. W tym roku  kraje Beneluksu. Wycieczki naukowe uczniów grup frankofońskich stają się tradycją i wpisują się w program nauki języka francuskiego w naszej szkole. W planach jest już następna przygoda….

Dziękujemy Wszystkim zaangażowanym w organizację tego przedsięwzięcia
uczniowie grup frankofońskich  i  Iwona Szendera
nauczyciel języka francuskiego, organizator wycieczki.