Protokoły z Sesji

PROTOKOŁ Nr III / 2014 z obrad III sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 30.12.2014r.

P R O T O K O Ł  Nr III / 2014

z obrad III sesji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 30.12.2014r. w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.



Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska o godz. 15 otworzyła trzecią sesję Rady Gminy Kołaczkowo. Powitała radnych i zaproszonych gości – listy obecności w załączeniu nr 1 i 2.
Na podstawie listy obecności stwierdziła, że na stan 15 radnych, obecnych jest 14 radnych i Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał. Nieobecna usprawiedliwiona radna Agnieszka Frąckowiak
Przewodnicząca następnie przedstawiła porządek obrad, do którego zaproponowała zmianę w kolejności omawiania punktów tj. pkt 11 i 12 wprowadzić w miejsce pkt 9 i 10.
Porządek obrad  z proponowaną zamianą punktów radni przyjęli 14 głosami „za”. Porządek obrad  ustalono w brzmieniu:
 1. Otwarcie
 2. Stwierdzenie kworum.
 3. Przedstawienie porządku obrad.
 4. Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.
 5. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o działaniach podejmowanych w okresie                               
      międzysesyjnym.
 6. Informacja Wójta Gminy o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym i   
      realizacji uchwał podjętych  na poprzedniej sesji.
 7. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy na temat złożonych odpowiedzi na
      interpelacje.    
 8. Interpelacje i zapytania radnych
 9. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
      oraz ustalenie wysokości tej opłaty od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują     
       mieszkańcy.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie
      odpadami komunalnymi.
11. Uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2015-2023.
12. Uchwalenie budżetu gminy na 2015r.
      -przedstawienie projektu budżetu
     -opinie komisji
     -opinia RIO
     -opinia wójta dot. poprawek i opinii RIO
     -dyskusja
     -głosowanie autopoprawek
     -głosowanie projektu uchwały
13. Wprowadzenie zmian do budżetu gminy.
14. Wybór przedstawiciela do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.
15. Ustalenie wynagrodzenia Wójtowi Gminy.
16. Powołanie Komisji Inwentaryzacyjnej.
17. Przyjęcie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2015r.
18. Wolne głosy i wnioski.
19. Odpowiedzi na zapytania.
20. Zamknięcie sesji.
Ad.4.
Do protokołu nie  zgłoszono uwag i został przyjęty.
Ad.5.
Przewodnicząca wymieniła spotkania i posiedzenia, w których uczestniczyła w okresie między sesjami.
-         2         -

Ad.6.
Pani wójt w informacji z podejmowanych działań wymieniła spotkania w których uczestniczyła poza terenem gminy, oraz sprawy bieżące związane z pracą nad  nowym budżetem , gospodarką odpadami i oświatą. Również złożyła informację o realizacji uchwał podjętych na ostatniej sesji. Informacje stanowią zał. nr 3 i 4.
Ad.7.
Przewodnicząca oznajmiła, że sprawy zgłoszone w interpelacjach zostały przekazane do realizacji. Odpowiedzi z UG udzielono, a z zewnątrz nie wpłynęły.
Ad.8.
Interpelacje i zapytania złożyli radni.
Robert Ptaszyński w imieniu mieszkańców wsi Cieśle Małe wnioskuje o wydłużenie budowy odcinka drogi Wszembórz-Cieśle Małe. Obecny plan obejmuje drogę od Wszemborza do mostku, natomiast mieszkańcy chcą by do inwestycji została włączona również droga brukowa przez wieś.
Radny ponownie wnioskuje o wycięcie krzewów przy drodze Cieśle Wielkie, Spławie i Budziłowo ponieważ wystają na drogę .
Wojciech Tamborski zgłasza do naprawy wyrwę w drodze Borzykowo-Gorazdowo koło p. Parus oraz wnioskuje o wymianę wiat przystankowych w Borzykowie z uwagi na stan zniszczenia.
Michał Stefański wnioskuje o oznaczenie w widoczny sposób krawędzi chodnika przy nowo otwartym sklepie w Kołaczkowie przy ul. Wrzesińskiej, oraz usunięcie kamieni z chodnika prowadzącego w kierunku Gimnazjum ponieważ ograniczają przejście.
Jerzy Woś zgłasza bak tablicy z nazwą wsi Krzywa Góra od strony Miłosławia.
Angelika Wojciechowska zgłasza brak tablicy z nazwą wsi Gorazdowo, oraz wnioskuje o przeniesienie znaku „przejście dla pieszych”, który znajduje się przy budynku byłej szkoły, do centrum wsi, w miejsce gdzie gromadzą się dzieci oczekujące na dowóz szkolny.
Ad.9.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XIX/116/2014 Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 19.11.2012r w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a następnie otworzyła dyskusję.
Radny Michał Stefański złożył wniosek o zwiększenie proponowanej stawki, ponieważ z wyliczeń podanych podczas omawianych wersji na komisji, ta propozycja nie pokrywa pełnych kosztów wywozu odpadów i co miesiąc będzie brakowało 3 tys. zł. Proponuje więc przyjąć pierwszą wersję stawki w wysokości 11zł od osoby przy segregacji odpadów, i 22zł od osoby bez segregacji gdyż opłata  ta wystarcza na sfinansowanie odbioru odpadów.
Radny Mariusz Gomulski popiera wniosek uzasadniając, że przy obecnej  stawce 7 zł są już duże braki środków, a nowa stawka wejdzie dopiero w lutym , która też generuje stratę. W konsekwencji według radnego, będzie za pół roku kolejna podwyżka. Dlatego jest za ustaleniem stawek, które pokrywają koszty w całości.
Przewodnicząca oznajmiła, że przedłożony projekt uchwały został ustalony na posiedzeniu komisji
Jednakże w związku z wystąpieniem radnych, wniosek o zwiększenie stawek podaje pod głosowanie.  „Za” przyjęciem wniosku głosów 4,  „przeciw” głosów 9, „wstrzymujących”głos 1.
Wniosek oddalono.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwałę Nr III/10/2014 przyjęto 10 głosami „za”, przy 4 głosach”wstrzymujących” i stanowi zał. nr 5.
Ad.10.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i otworzyła dyskusję.
Dyskusji nie podjęto.
W głosowaniu Uchwałę Nr III/11/2014 przyjęto 14 głosami „za” i stanowi zał. nr 6.
-          3           -

Ad.11.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Kołaczkowo na lata 2015-2023 i otworzyła dyskusję.
Pani skarbnik omówiła założenia zawarte w WPI w zakresie planowanych dochodów i wydatków bieżących, dochodów i wydatków majątkowych, wyniku budżetowego, przeznaczenia nadwyżki budżetowej, sfinansowania deficytu, przychodów i rozchodów budżetu, kwoty długu oraz  sposobu jego sfinansowania, według załączonego objaśnienia. Również zapoznała z treścią Uchwały RIO  w sprawie opinii o projekcie wieloletniej prognozy finansowej jak i opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetu Gminy. Obie opinie wydano pozytywne i są w załączeniu.
Do tematu odniósł się radny Mariusz Gomulski z pytaniem dotyczącym wprowadzanych zmian w WPI. Pani skarbnik odnosząc się poinformowała, że zmiany w WPI wiążą się ze zmianami budżetu.
W głosowaniu Uchwałę Nr III/12/2014 przyjęto 14 głosami „za” i stanowi zał. nr 7
Ad.12.
Pani skarbnik     następnie w oparciu o przedłożone opracowanie, ogólnie przedstawiła  projekt budżetu na 2015 rok podając, iż zaplanowano dochody w wysokości  16.687.355zł,   z tego dochody bieżące w wysokości 16.621.316zł, oraz dochody majątkowe w wysokości 66.039zł
(  sprzedaż działek 50.000, raty za sprzedane mieszkania 16.039).
Dochody własne czyli  podatki lokalne, opłaty, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych  stanowią 35  % ogólnych dochodów. Subwencje stanowią 50 % ogólnych dochodów, dotacje celowe 14,0 %, dochody ze sprzedaży mienia komunalnego 1,0% .
Wydatki zaplanowano w wysokości 17.949.849 zł  z tego wydatki bieżące  15.705.946zł  oraz wydatki  majątkowe  2.243.903 zł.
Największą inwestycją planowaną  w 2015 roku jest  budowa kanalizacji sanitarnej w Borzykowie. Na to zadanie zaplanowano środki w wysokości 1.780.000zł.  Planuje się również pozyskać środki z budżetu UE. Następnie zaplanowano  wpłatę na rzecz  budowy składowiska odpadów w Lulkowie  115.603zł;  zaplanowano budowę drogi dojazdowej do gruntów rolnych we Wszemborzu – kwota 200.000zł. Na tę inwestycję złożony został wniosek o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego. Po otrzymaniu umowy  plan  zostanie zwiększony. Inwestycja ta była planowana w bieżącym roku, nie została jednak wykonana i niewykorzystane środki w przyszłym roku można przywrócić na to zadanie.
Pozostałe   inwestycje są  małe i dotyczą:
dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków  22.500zł,
budowy PSZOK 40.000zł,
zakupu komputerów i oprogramowania,
drobne inwestycje realizowane w ramach funduszu sołeckiego.
W ciągu roku będzie możliwość zwiększenia kwoty wydatków na zadania inwestycyjne  z tytułu nadwyżki środków  za rok 2014, oraz z tytułu otrzymanych dotacji na inwestycje.
Natomiast w wydatkach bieżących największą część stanowią wydatki związane z oświatą i wychowaniem oraz edukacyjną opieką wychowawczą. Jest to kwota  8.351.449 zł, co stanowi  46,5%  ogólnych wydatków, natomiast do wydatków bieżących jest to 53,17%. .
Na opiekę społeczną zaplanowano 3.059.820zł, co stanowi 17 % ogólnych wydatków,
na administrację publiczną czyli UG, Rada Gminy, sołtysi, 1.828.279zł tj.  10 %.
Na dotacje m.in. do GOK, bibliotek ZGKiM, do SSP we Wszemborzu oraz Przedszkola zaplanowano 1.142.063 zł .
Różnica między dochodami a wydatkami stanowi niedobór  w wysokości  1.262.494, który zostanie pokryty kredytem. Kredyt w całości zostanie przeznaczony na wydatki inwestycyjne. Planowane zadłużenie na koniec na 01.01.2015 roku wynosić będzie 1.761.151 zł, natomiast na koniec 2015roku   3.023.645zł.
Pani skarbnik następnie zapoznała z opinią RIO o przedłożonym  projekcie budżetu gminy na 2015r, którą ogólnie wydano o treści pozytywnej. Natomiast wskazane uchybienia zostaną
-         4             -
skorygowane.
Pani skarbnik do przedłożonego projektu budżetu na 2015r przedstawiła  następnie autopoprawki związane ze zmianą ustalonych wcześniej opłat za odbiór nieczystości, oraz zmiany dotyczące uwag wykazanych w opinii RIO.  Opinie RIO i autopoprawki w załączeniu.
Przewodnicząca Rady poinformowała, że przedłożony projekt budżetu na 2015r został szczegółowo omówiony na posiedzeniu wspólnym komisji  i  nie wprowadzono żadnych zmian podczas posiedzenia, poza planowaną  zmianą w opłatach za odpady.
Radny Mariusz Gomulski odnosząc się do autopoprawek i proponowanych zmian w dochodach i wydatkach, związanych ze zwiększeniem środków na odbiór odpadów, uznał, że jest to konsekwencja zaniżonej stawki za śmieci poprzednio i obecnie, a także  niepewność wykonania remontu świetlicy w Zielińcu.
Pani skarbnik wyjaśniła, że brakująca kwota 48tys została pożyczona z planowanego remontu świetlicy i nie ma zagrożenia, gdyż pieniądze zostaną zwrócone. Będzie nadwyżka budżetowa, a także starania o środki z programów unijnych na remont świetlic, gdyż do remontu oczekuje również świetlica w Szamarzewie.
Pani wójt odnosząc się  stwierdziła, że sprawy gospodarki odpadami i finansowe szczegółowo zostały omówione przez p. skarbnik. Jak radny zauważył, środków może nie wystarczyć, ale to nie przesądza, że nie będzie remontu świetlicy. Będą szukane oszczędności i prowadzona akcja edukacyjna społeczeństwa, by było mniej wytwarzanych odpadów. Natomiast proponowane zmiany w budżecie wynikają z tego, że dochody i wydatki  muszą się równoważyć, a to nie przesądza o tym, że nie  będzie remontu.
Ponieważ nie było więcej głosów do dyskusji przewodnicząca pod głosowanie poddała zaproponowane autopoprawki do projektu budżetu, które przyjęto 12 głosami „za”, przy 2 głosach  „wstrzymujących”.
Przewodnicząca następnie pod głosowanie poddała projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2015r. Uchwałę Nr III/13/2014 przyjęto jednogłośnie -14 głosami”za” i stanowi załącznik nr 8.
Ad.13.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu gminy na 2014r. i otworzyła dyskusję.
Pani skarbnik omówiła zmiany wykazane w przedłożonym projekcie uchwały oraz złożyła propozycję wprowadzenia dodatkowych zmian, po ostatecznej analizie wydatków tj. o dalsze zwiększenie środków na wypłatę diet radnych 4.500zł, wypłatę  diet dla sołtysów  1.300zł, i  500zł fundusz świadczeń socjalnych pracowników UG.
Radny Gomulski dodatkowe przesuniecie środków skomentował, iż są to wydane pieniądze bezsensownie i zmarnowane.
W głosowaniu Uchwałę Nr III/14/2014 przyjęto 13 głosami „za”, przy 1 głosie wstrzymującym i stanowi załącznik nr 9.
Ad.14 .
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie  wyboru przedstawiciela do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski i otworzyła dyskusję.
Do projektu uchwały nie podjęto dyskusji. Uchwałę Nr III/15/2014 przegłosowano jednogłośnie,  14 głosami „za” i stanowi załącznik nr 10.
Ad.15 .
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie  ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy oraz poinformowała, że wysokość wynagrodzenia jest na tym samym poziomie, co miał poprzedni wójt.
Do projektu uchwały nie podjęto dyskusji. Uchwałę Nr III/16/2014 przyjęto jednogłośnie, 14 głosami „za” i stanowi załącznik nr 11.
Ad.16.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie  powołania Komisji Inwentaryzacyjnej
-           5          -

Mienia Gminnego i otworzyła dyskusję.
Do projektu uchwały nie podjęto dyskusji. Uchwałę Nr III/17/2014 przyjęto jednogłośnie, 14 głosami „za” i stanowi załącznik nr 12.
Ad.17.
Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie  przyjęcia planu pracy Komisji Rewizyjnej.
Do projektu uchwały nie podjęto dyskusji. Uchwałę Nr III/18/2014 przyjęto jednogłośnie, 14 głosami „za” i stanowi załącznik nr 13.
Ad.18.
W wolnych głosach głos zabrali:
Wioleta Dzienniak sołtys Spławia  sugeruje wystąpić do Lasów Państwowych o przycięcie drzew  leśnych przy drodze Cieśle Wielkie -Spławie, ponieważ jest utrudnione mijanie się pojazdów.
Radna Angelika Wojciechowska również wskazała na utrudniony przejazd drogą do Gorazdowa z uwagi na wystające odrosty drzew.
Stefan Staszak sołtys Kołaczkowa zgłasza do naprawy lampę uliczną koło p. Miarów na ul. Szerokiej w Kołaczkowie.
Józef Lisiecki sołtys Ciesiel Małych wystąpił o budowę drogi Wszembórz-Cieśle Małe na całej długości również części drogi brukowej przez wieś. Następnie złożył zebranym życzenia na nowy rok.
Józef Szafarek radny Rady Powiatu i jednocześnie kierownik Biura ARiMR, wyjaśnił problem z wypłatą dopłat rolniczych, oraz poinformował o planowanych szkoleniach w zakresie wprowadzonych zmian w systemie dopłat. Apelował tez o udział w szkoleniach i o wykorzystywanie nowych możliwości w dopłatach.
Radny Mariusz Gomulski złożył wniosek o ujęcie w porządku obrad następnej sesji tematu diet radnych, by dyskusja nad obniżeniem diet odbyła się na sesji .
Przewodnicząca poinformowała, że sprawa diet była omawiana na komisji i zaproponowała  ponowną dyskusję na komisji.
Ad.19.
Do spraw zgłoszonych w interpelacjach, zapytaniach i dyskusji odniosła się pani wójt, informując :
projekt na budowę drogi Wszembórz-Cieśle Wielkie jest opracowany na ten odcinek i obecnie nie można go zmieniać. Jest to pierwszy etap budowy, natomiast dalszy odcinek  może być rozpatrzony zgodnie z życzeniem mieszkańców, gdy będą ustalane kolejne zadania.
Na obcinanie drzew powiat nie ma już środków i wykonanie będzie w przyszłym roku. Wskazane potrzeby zostaną zgłoszone.
Naprawa drogi w Borzykowie zostanie zgłoszona do PZD.
Przeprowadzone zostanie rozpoznanie stanu zniszczenia przystanków PKS i w miarę możliwości finansowych najbardziej zniszczone  będą wymieniane.
Oświetlenie uliczne planuje się poprawić poprzez przeniesienia lamp w miejsca niedoświetlone jeśli będzie techniczna możliwość podłączenia lampy. Natomiast gdzie nie ma słupów będzie rozważane oświetlenie solarne . Temat pani wójt ponowi  wiosną.
Sprawa oznaczenia chodnika w Kołaczkowie zostanie zgłoszona do WZDW.
Usunięcie kamieni z chodnika w Kołaczkowie oraz brak tablic z nazwą wsi i przeniesienie znaku zostanie przekazane do zarządcy drogi.
Pani wójt odnosząc się do wypowiedzi radnego Mariusza Gomulskiego wyjaśniła,  że  zwiększenie środków na diety jest spowodowane większą ilością posiedzeń w miesiącu grudniu z uwagi na   początek nowej kadencji. Wystąpiło więc większe  zapotrzebowanie na środki.  W tej sytuacji uznała, że nie można mówić o zmarnowaniu pieniędzy .
Pani wójt następnie złożyła wszystkim życzenia na nowy rok.
Życzenia złożyła również przewodnicząca Rady Gminy,  po czym zamknęła obrady III sesji o17;15.
Protokoł sporządziła                                                                          Przewodniczący Rady
Wanda Szymaniak                                                                                Danuta Grabowska
 
                                                                                                                                                                                                     

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 marca 2015 15:13
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 1406
27 marca 2015 08:23 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
23 marca 2015 15:13 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany