Protokoły Komisji Rewizyjnej

Protokół nr 10/2020 Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 20.01.2020 r.

Protokół nr 10/2020

Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 20.01.2020 r.

1.Nazwa i adres kontrolowanego podmiotu:

Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Grabowie Królewskim 1, 62-306 Kołaczkowo

2.Imię i nazwisko kontrolujących:

- Adam Kruszyński                                       -  przewodniczący Komisji Rewizyjnej

-Zofia Kominek                                            - członek Komisji Rewizyjnej

-Magdalena Cieślak                                    - członek Komisji Rewizyjnej

3.Data przeprowadzonej kontroli:

20 stycznia 2020 r.

4. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą:.

Kontrola wydatków w dziale 801 Oświata i wychowanie,

Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Grabowie Królewskim

5. Imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu:

Dyrektor  SP w Grabowie Królewskim Anna Zimna

6. Przebieg i wynik czynności kontrolnych:

W dniu 20 stycznia 2020 r. o godzinie 15.00 Przewodniczący Adam Kruszyński otworzył posiedzenie Komisji Rewizyjnej. Na wstępie powitał przybyłe osoby oraz przedstawił porządek obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 3 z 4 członków Komisji oraz przedstawiciele  Urzędu Gminy w osobach: wójt Teresa Waszak, kierownik referatu oświaty Milena Świątek, główna księgowa referatu oświaty Anna Wilińska oraz dyrektor szkoły Anna Zimna. Zakres kontroli dotyczył działu 801 oświata i wychowanie, w szczególności wydatków poniesionych na Szkołę Podstawową w Grabowie Królewskim w latach 2017, 2018, 2019.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty omówiła wydatki poniesione na wynagrodzenia w poszczególnych latach, które przedstawia poniższa tabela.

Rok

Wynagrodzenie pracowników

Wynagrodzenia na umowę zlecenie

Wydatki na dodatek motywacyjny

Dodatek motywacyjny dyrektora

Dodatek funkcyjny dyrektora

styczeń-wrzesień

wrzesień-grudzień

styczeń-wrzesień

wrzesień-grudzień

2017

918.672,13

1908.00

11.834,34

200

200

650

500

2018

852.209,40

450,00

10.102,40

200

0

500

500

2019

984.260,82

0,00

9.627,34

0

300

500

700

 

Wyjaśniła, że w okresie od stycznia 2017 r. do sierpnia 2019 r. dodatek motywacyjny wynosił od 70 -150 zł w przeliczeniu na pełen etat. Od września 2019 r. dodatek motywacyjny wynosi od 1-5% płacy zasadniczej tj. 27,82-190,85 zł. Wysokość dodatku zależna jest od stopnia awansu zawodowego nauczyciela.

Pozostałe wydatki omówiła główna księgowa referatu oświaty Anna Wilińska.
W 2017 r. zaplanowano wydatki ogółem w wysokości 1.353.004,51 zł, a wykonano
w wysokości 1.292.259,41 zł. W 2018 r. na plan  1.278.465,50 zł, a wykonano w wysokości 1.246.978,08 zł. W 2019 r. zaplanowano wydatki ogółem w wysokości 1.563.560,30 zł,
a wykonano w wysokości 1.471.381,92 zł. Szczegółowo zostały przedstawione wydatki poniesione na zakup oleju opałowego, co przedstawia poniższa tabela:

 

Rok

Ilość w litrach

Wartość

2017

19273

49923,04

2018

25431

74394,08

2019

22013

66476,64

 

Dostawcą oleju opałowego jest spółka T&J Tyrakowski Jachnik S.j., która wygrała przetarg nieograniczony. Ważnym kryterium branym pod uwagę przy wyborze oferty jest termin płatności faktury oraz cena.

W kolejnych tabelach wyszczególnione zostały:

Wydatki na wodę i ścieki.

Rok

Zużycie w m3

Wartość

2017

360

2685,61

2018

305

2259,23

2019

529

3918,52

 

Dostawcą wody jest Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie.

Wydatki poniesione na energię elektryczną

Rok

Wartość

2017

5876,78

2018

8710,64

2019

4824,43

 

W 2017 roku wartość 1 kW wynosiła 0,25 zł brutto, w 2018 i 2019 r. roku wartość 1 kW wynosiła 0,2814 zł brutto, natomiast w 2020 r. wartość 1 kW zwiększyła się do 0,40098 zł brutto.            

Przewodniczący Adam Kruszyński zauważył znaczny wzrost wartości za energię elektryczną w 2018 r. Dyrektor Anna Zimna poinformowała, że dyrektorem placówki jest od września 2018 r. i nie może odpowiadać za lata poprzednie. Jeżeli chodzi o instalację wodno-ściekową stara się sprawdzać, by krany i spłuczki nie przeciekały. Szkoła posiada ogródek kwiatowy, o który dbają uczniowie na zajęciach biologicznych i w czasie suszy był podlewany. Przewodniczący Adam Kruszyński zapytał jakie kroki zostały podjęte, aby zmniejszyć w 2019 r. zużycie energii i oleju opałowego.

            Dyrektor Anna Zimna poinformowała, że zapoznała się z funkcjonowaniem pieca
i w czasie przerw świątecznych jest zmniejszana temperatura na kotle. Jeżeli chodzi o energię elektryczną to po prostu dopilnowanie i dbanie o oszczędność w użytkowaniu.

Anna Wilińska główna księgowa referatu oświaty wyjaśniła, że wysokie wykonanie wydatków za energię elektryczną spowodowane jest terminem płatności faktury z grudnia 2017 r. w styczniu 2018 r.,  natomiast faktury z grudnia 2018 r. były zapłacone do końca roku 2018 r. Wartość wydatkowania środków nie jest równoznaczna okresowi za jaki zużycie jest wykonane.

W kolejnym punkcie Anna Wilińska główna księgowa referatu oświaty przedstawiła wykonane prace remontowe w SP w Grabowie Królewskim. W 2017 r. wykonany został remont szatni i malowanie klasy nr 16 za kwotę 1.845 zł. Wykonawcą usługi była Firma Ogólno-Budowlana z Krzywej Góry. Jednocześnie zakupiono materiały malarskie do malowania klas lekcyjnych i starej części szkoły w kwocie 2.443,47 zł. Prace zostały wykonane przez pracowników interwencyjnych. Podobnie w roku 2018 zakupiono materiały malarskie do malowania gabinetu dyrektora i sekretariatu oraz toalet na piętrze i parterze za kwotę 1327,72 zł, prace również zostały wykonane przez pracowników interwencyjnych. W 2019 roku na prace remontowe wydatkowano kwotę 48181,25 zł w tym: malowanie korytarzy I i II piętro, klatki schodowej, rozbiórka budynku gospodarczego o pow. użytkowej 32,83 m2. Prace wykonała firma BK-PRO z Wrześni.  W ciągu roku szkolnego wykonane zostały drobne naprawy i zakupy.

Następnie Komisja zapoznała się z stanem pozostałych środków trwałych w SP w Grabowie Królewskim. Przewodniczący Adam Kruszyński zapytał co to jest i do czego służy magiczna ścianka oraz kabina dla niepełnosprawnych. Dyrektor Anna Zimna odpowiedziała, że magiczna ścianka znajduje się na korytarzu. Korzystają uczniowie niepełnosprawni oraz uczniowie z młodszych klas. Jest to projektor rzucający duży obraz gier edukacyjnych i sprawnościowych. Pierwszeństwo w korzystaniu mają dzieci niepełnosprawne. Natomiast kabina dla niepełnosprawnych jest to stelaż na którym zawieszone są wszelkie drabinki, huśtawki. Służy do kształtowania merytoryki dużej i małej oraz do prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej. Anna Wilińska główna księgowa referatu oświaty dopowiedziała, że posiada uzasadnienie pani dyrektor o zakupionych pomocach dydaktycznych. Dodała, że głównym dostawcą takich urządzeń jest firma bambino, są to droższe urządzenia, ale posiadające wymagane certyfikaty.

Przewodniczący Adam Kruszyński powiedział, że szkoła jest bardzo dobrze wyposażona w pomoce dla dzieci niepełnosprawnych. Zapytał czy była taka możliwość stworzenia klasy dla dzieci niepełnoprawnych .

Dyrektor Anna Zimna odpowiedziała, że dwa lata temu był pomysł na utworzenie oddziału dla dzieci niepełnosprawnych. Były przeprowadzone rozmowy z rodzicami, ale niestety nie wyrazili zgody na przeniesienie dzieci do szkoły w Grabowie Król. Głównym powodem takiej decyzji był fakt powstania nowej siedziby szkoły specjalnej we Wrześni, która została wyposażona w nowoczesne sprzęty edukacyjne.

Radna Magdalena Cieślak zapytała, czy szkoła byłaby wyłącznie przeznaczona na potrzeby dzieci niepełnosprawnych, czy nadal funkcjonowałaby szkoła podstawowa.

Dyrektor Anna Zimna odpowiedziała, że stara część szkoły byłaby przeznaczona na potrzeby dzieci niepełnosprawnych, natomiast w nowej części funkcjonowałaby szkoła podstawowa.

Anna Wilińska główna księgowa referatu oświaty powiedziała, że na dzieci niepełnosprawne przysługuje subwencja, która jest o wiele wyższa w zależności od stopnia niepełnosprawności dziecka. Są to dodatkowe środki, które można wykorzystać tylko na zakup sprzętu.

Przewodniczący Adam Kruszyński zauważył, że w 2019 roku został wprowadzony nowy rozdział szkolenia pracowników. Zapytał czy pani dyrektor otrzymała wcześniej informację o planowanej likwidacji szkoły, że nauczyciele zwiększyli aktywność w dokształcaniu się.

Dyrektor Anna Zimna odpowiedziała, że nie miała takiej informacji. Każdego roku dyrektor przedstawia plan doskonalenia nauczycieli. Jeżeli nauczyciel wyraża chęć dokształcania się może skorzystać z zaplanowanych środków.

Anna Wilińska główna księgowa referatu oświaty dodała, że środki na doskonalenie nauczycieli jest to 0,8% rocznego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. W ostatnim czasie nastąpił wzrost wynagrodzeń i ta kwota jest wyższa.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty powiedziała, że nauczycieli obowiązuje regulamin, który określa w jaki sposób mogą być przyznane pieniądze. Jeżeli dyrektor widzi potrzebę dokształcania nauczycieli i nauczyciel wyrazi chęć podjęcia nauki podpisuje umowę. Refundacja środków jest w wysokości do 60% kosztów poniesionych na dokształcanie,          a nauczyciel zobowiązuje się, że przez dwa lata będzie związany z tą szkołą.

Przewodniczący Adam Kruszyński zapytał czy w ciągu tych trzech lat miała miejsce jakaś kontrola w szkole?

Anna Zimna odpowiedziała, ze sanepid co roku przeprowadza kontrolę kotła wodnego, przegląd stanu technicznego budynku. W 2019 roku wymieniona została część orynnowania według zaleceń pokontrolnych, okna są szczelne, ale wymagana jest termomodernizacja budynku.

Przewodniczący Adam Kruszyński zapytał ile szkoła ma przyznanych godzin świetlicowych.

Milena Świątek kierownik referatu oświaty powiedziała, że dodatkowe godziny zawarte są w arkuszach organizacyjnych. W zależności od potrzeb i środków finansowych są przyznawane na daną szkołę.

Przewodniczący Adam Kruszyński zapytał czy szkoła bierze udział w konkursach, aby pozyskać dodatkowe środki finansowe.

Dyrektor Anna Zimna odpowiedziała, że dwa razy w roku szkoła organizuje zabawę. Pozyskane środki przeznacza na doposażenie szkoły w najnowsze sprzęty. Szkoła także bierze udział w programach tj. aktywna tablica, cyfrowa szkoła, program mBanku, rozwój czytelnictwa. W ramach tych konkursów udało się pozyskać 2 monitory, tablety, laptop,
2 roboty służące do nauki kodowania.

O godzinie 16 przewodniczący zakończył posiedzenie Komisji Rewizyjnej.

7.Wnioski pokontrolne:

            W 2017 wydatki na wynagrodzenia pracowników SP w Grabowie Królewskim wynosiły 918 672,13 zł, a w 2018 r.  zmalały do kwoty 852 209,40 zł co było spowodowane redukcją etatów nauczycieli z 15,04 do 14,1 etatu. Natomiast w 2019 r. pomimo dalszej redukcji etatów nauczycielskich do 13,5 etatu oraz redukcji etatów administracji i obsługi z 4,25 do 3,5 etatów wydatki na wynagrodzenia wzrosły do 984 260,82 zł w związku z dwu krotną podwyższą wynagrodzeń nauczycieli.

            Komisja Rewizyjna skontrolowała zgodność przedstawionej dokumentacji odnośnie wykonanych remontów jak również zakupionych materiałów malarskich oraz remontowych. Wszystkie skontrolowane faktury były zgodne z dokumentacją. Również na losowo wybrane zakupione środki trwałe zostały przedstawione uzasadnienia zasadności ich zakupu, zebrane oferty oraz faktury.

W SP w Grabowie Królewskim mieszka jedna rodzina, która ma podpisaną stałą formę ryczałtu, którą płaci za energię elektryczną oraz wodę i ścieki naliczane od ilości zamieszkałych osób. Rodzina ta posiada umowę na najem podpisaną na czas nieokreślony.

8.Zalecenia pokontrolne:

            W związku z tym, że ilość wykorzystanej energii elektrycznej oraz wody i ścieków nie jest stała Komisja Rewizyjna zaleca, aby zainstalować podlicznik na energię elektryczną oraz wodę, na podstawie, których dokonywano by rozliczeń zużytych mediów przez najemców.

             W celu zmniejszenia ilości zużytego oleju opałowego należy przestrzegać tego, by w sytuacji kiedy w klasach jest za ciepło zmniejszyć temperaturę na grzejnikach, a nie otwierać okna, a w dni wolne od zajęć nadal zmniejszać temperaturę na kotle. Ponadto należy przypominać by światła na korytarzach nie świeciły się w czasie odbywana lekcji i po zakończeniu zajęć lekcyjnych. W dalszej minimalizacji kosztów związanych z zużyciem oleju opałowego budynek szkoły wymaga termomodernizacji, ale działania podjęte w tym kierunku Komisja Rewizyjna warunkuje opinią wystawioną od kuratora oświaty odnośnie zamiaru likwidacji SP w Grabowie Królewskim.

W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez dyrektora SP
w Grabowie Królewskim, jest on obowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny. Dyrektor szkoły może złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji uwagi dotyczące kontroli i jej wyników. Uwagi składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia protokołu pokontrolnego do podpisania.

Jednostka kontrolowana                                                                      Podpisy Komisji


Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2020 11:10
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 320
12 marca 2020 11:10 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany