Protokoły Komisji Budżetu i Finansów

P R O T O K O Ł Nr 7/2016 z posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu 5.05.2016r.

P R O T O K O Ł  Nr 7/2016
z  posiedzenia Komisji Budżetu i Finansów w dniu  5.05.2016r.



Posiedzenie otworzyła Angelika Wojciechowska zastępca przewodniczącej o godz. 15, a po późniejszym przybyciu prowadzenie obrad  przejęła przewodnicząca komisji Małgorzata Jakubowska. Radna Wojciechowska powitała członków komisji, przewodniczącą Rady Gminy, p. wójt, p. sekretarz,
p. skarbnik oraz pracowników  – lista obecności w załączeniu. Przedstawiła również porządek posiedzenia, do którego nie wniesiono zmian  i przedstawia się następująco:
1. Otwarcie
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
3. Informacja na temat możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych w ramach programów na lata 2014-2020.
4. Omówienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie.
5. Informacja dotycząca wykonania  budżetu gminy w 2015r.
6. Wolne głosy i wnioski.
Ad. 2.
Do protokołu z ostatniego posiedzenia komisji nie wniesiono uwag. Został  przyjęty jednogłośnie – 5 głosów „za”.
Ad.3.
Mirosława Woźniak przedstawiła zadania, na które złożono wnioski o dofinansowanie z programów unijnych mianowicie:
- do PROW zgłoszono budowę drogi przy ul. Spokojnej w Sokolnikach, drogę Żydowo-Borzykowo i ul. Słoneczną w Borzykowie. Drogi te wybrano ponieważ mają największą ilość punktów przy ocenie naboru i  największą szansę zakwalifikowania się,
- remont świetlic wiejskich w Gałęzewicach, Budziłowie i Bieganowie,
- przygotowano wniosek na budowę kanalizacji sanitarnej w Borzykowie i oczekuje się na uruchomienie naboru wniosków,
- do ministerstwa sportu wystąpiono o dofinansowanie wymiany podłogi w sali sportowej  przy Gimnazjum,
- przygotowano wniosek do PZU o dofinansowanie wykonania klimatyzacji w Urzędzie Gminy,
-planuje się wystąpić o dofinansowanie odbudowy drogi ul. Kasztanowej w Kołaczkowie.
Powiedziała, że wiele jest jeszcze programów ale gmina nie jest przygotowana i nie ma pewności czy wnioski by przeszły chociażby na termomodernizację.
Radna Angelika Wojciechowska zapytała czy są starania o dofinansowanie  na oświatę, bo głównie mówi się o drogach,  a nie pomyślano by  wystąpić o pozyskanie dotacji na remont przedszkola,  lecz dajemy możliwości rozwoju Fundacji Familijny Poznań.
P. Woźniak wyjaśniła, że występując o takie dotacje projekty muszą być łączone miękkie i twarde tj. np. remont i prowadzenie zajęć. Wnioski takie można było składać do kwietnia, a oświata nie była zainteresowana.
P. wójt dodała, że szkoły uczestniczą w grantach i innych projektach z Kuratorium. Natomiast wcześniej ustalono plan inwestycji, według którego zaplanowano budowę dróg, rozbudowę oświetlenia ulicznego, budowę kanalizacji sanitarnej, oczyszczalni i nie przygotowani jesteśmy np. do termomodernizacji budynków. Ponadto nasze budynki nie są mocno zaniedbane i nie spełniono by warunków. Jeśli chodzi o Fundację Familijny Poznań to są prowadzone rozmowy ponieważ nie
mamy środków na remont a Fundacja deklaruje remont bez zaangażowania gminnych pieniędzy. Jest to korzystna współpraca, która nie zburzy innych planów.
P. Woźniak dodała, że do PROW można składać wnioski na obiekty sportowe i  inwestycje w samorządach, jednak są to projekty konkursowe i nie ma pewności otrzymania środków. Wnioski składane są według możliwości budżetu gminy.
P. skarbnik podała, że na inwestycje w budżecie mamy zaplanowane 4.600tys.
Radna Jakubowska zapytała kiedy zapadnie decyzja z  Familijnym Poznaniem.
P. wójt proponuje kolejne spotkanie  ponieważ były już rozmowy wstępne, ale są zmiany okresu dzierżawy. Fundacja ujęła nas w swych planach, wystąpiła o środki, oferowała uruchomienie przedszkola od września i czeka na  przyzwolenie radnych.
Radna zapytała co będzie jeśli nie będzie zgody. Wtedy remont będzie robiła gmina według możliwości powiedziała p. wójt. Jednak jest za tym by wykorzystać szansę, pokazać nową jakość i dużą ofertę. Gmina natomiast nie ma takich możliwości jak Fundacja.
P. Woźniak poinformowała o trudnościach i wymaganiach jakie stawiane są przed jednostkami samorządu,  a które nie są stawiane przed organizacjami pozarządowymi.
P. wójt poinformowała o przygotowywaniu wniosku o dofinansowanie do programu rewitalizacyjnego dla gminy Kołaczkowo.
Mirosława Wożniak informowała o zmianach w podejściu do planów rewitalizacyjnych- które wcześniej faworyzowały obszary miejskie, natomiast obecnie zmieniło się wszystko na korzyść obszarów wiejskich.
Ad.4.
Pani Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła propozycje zmian budżetowych.
Poinformowała o :
-zmniejszeniu subwencji oświatowej o 57 929 zł
-zwiększeniu kwoty udziału w podatku dochodowym o 8 799 zł
-wpływie dotacji na świadczenia stypendialne dla uczniów 40 000 zł
-wpływie dotacji celowej od wojewody wielkop. na dofinansowanie budowy dróg -123 tys zł,
-zwiększeniu dotacji na wychowanie przedszkolne o 14 445 zł,
-wpłacie z tytułu kary za opóźnienia w dokończeniu kanalizacji w Kołaczkowie na ulicy Wrzesińskiej,
-zwrotu cześci VAT za wydatki na kanalizację- 44 200 zł,
-wpłacie dotacji powiatowej na rzecz pogorzelca z Sokolnik,
-propozycjach zmian wydatków:
zwiększeniu planu wydatków na drogę dojazdową w Sokolnikach- ulica Piaskowa o 123 tys.
 przeniesieniu 150 tys. zł. zaplanowanych na drogę w Borzykowie na drogę w Sokolnikach,
zwiększenia planu dotacji na budowę przydomowych oczyszczalni o 7,5 tys zł,
zwiększenie planu wydatków UG z przeznaczeniem na zakup sprzętu pielęgnującego zieleń, o 1 299 zł,
zwiększeniu planu wydatków na remont podłogi w sali gimnastycznej przy gimnazjum,       o 80 tys zł,
zwiększeniu wydatków na organizacje dodatkowych zajęć pozaszkolnych, w tym na pokrycie kosztów wyjazdu ucznia do Kanady o 8 241zł.
Pani Skarbik informowała również o zmianach w paragrafie „oświatowy” związanych z uszczupleniem subwencji oświatowej oraz o przesunięciach związanych z subwencją dla dzieci niepełnosprawnych na poszczególne szkoły.
Radni uzyskali również informacje o przyczynach rozbicia nadwyżki budżetowej z roku
poprzedniego na dwie części124 292 zł zapisano jak „nadwyżki z lat ubiegłych”. W myśl przepisów
kwota wolnych środków z poprzedniego roku budżetowego nie może przewyższać kwoty zadłużenia Gminy, stąd konieczność rozbicia kwoty wolnych środków na dwie części.
Przewodnicząca komisji budżetowej Małgorzata Jakubowska pytała o zmiany w zapisach funduszy sołeckich.
Pani Skarbnik wyjaśniła, iż przyczyną ich jest wprowadzenie zmian podjętych podczas zebrań sołeckich i ma to związek tylko i wyłącznie ze zmianą kwalifikacji wydatków z np. zakupu usługi na wydatki, lub zakup środków trwałych.
Pan Skarbnik poinformowała również o przyjęciu do budżety prawie 2 mln zł. Są to środki przeznaczone na wypłatę pieniędzy z programu 500+ i akcyzę za paliwo. Zmiany nastąpiły na podstawie zarządzenia Wójta.
Pani Małgorzata Jakubowska - Przewodnicząca Komisji Budżetowej poprosiła zgromadzonych radnych o wyrażenie swoich opinii dotyczących propozycji zmian budżetowych.  Wobec ich braku zarządziła głosowanie nad pozytywną opinią wobec zmian, która jako rekomendacja zostanie przedstawiona na posiedzeniu komisji wspólnej. W głosowaniu wszyscy obecni radni wyrazili swoje poparcie dla proponowanych zmian.
Ad.5.
Przewodnicząca komisji budżetowej poprosiła panią Skarbnik o omówienie budżetu za rok 2015 w części”dochody”.
Dochody majątkowe i bieżące zostały zrealizowane w ponad 100 procentach. Co przełożyło się na około 140 tys zł wpływu więcej niż zaplanowano. Również dochody własne zostały zrealizowane w ponad 100 %.
Wpływy z dotacji zostały zrealizowane w 99%. Zostały również przedstawione skutki obniżenia „górnych stawek podatkowych”,  to łącznie niemal 940 tys zł.
Pani Skarbnik przedstawiła również stan zaległości z opłat i podatków lokalnych,  które wzrosły o ponad 50 tys zł.
Pani Skarbnik  przedstawiła realizację zadań majątkowych.
Na drogę Wszembórz- Cieśle Małe z budżetu Gminy Kołaczkowo wydano niemal 88 tys zł. Niższe będą również koszty projektów technicznych kanalizacji na ulicy Średzkiej w Kołaczkowie i oczyszczalni ścieków. Wykorzystano środki tylko na 9 przydomowych oczyszczalni- 13 500 zł. Opracowanie dokumentacji na budowę placu przy kościele w Kołaczkowie- 7,5 tys. Plany budowy dróg - 99 999 zł. Zakup wiat przystankowych- 38 373 zł. Przebudowa schodów zewnętrznych przy budynku gminnym- 60 531,66 zł. Modernizacja sanitariatów w budynku UG- 20 916,71 zł. Zakup komputerów i oprogramowania dla UG- 10 690 zł. Modernizacja strażnicy OSP w Sokolnikach- 12 tys zł. Ocieplenie remizy strażackiej w Borzykowie- 15 761 zł. Zakup pompy i defibrylatora- 4 869. Modernizacja centralnego ogrzewania w szkole w Bieganowie- 56 308,17 zł. Adaptacja budynku „tysiąclatki”-99 841,55 zł. Wkład własny w zakup busa dla niepełnosprawnych- 59 438,74 zł.  Rekultywacja składowiska odpadów w Gałęzewicach- 10 tys zł. Zakup kontenerów do PSZOK-11 245 zł , dotacja do Lulkowa- 161 030,22 zł. Remont świetlicy w Bieganowie- 25 206 zł, świetlicy w Zielińcu- 126 999,14 zł. Zagospodarowanie działki w Grabowie Królewskim- 39 578,24 zł. Projekt „Przedszkole w Szkole” 56 873 zł.
Ad.5.
Wolne głosy i wnioski:
Pani wójt Teresa Waszak poinformowała również o planach sfinansowania szczepień HPV, zadanie byłoby realizowane wspólnie z pozostałymi gminami Powiatu Wrzesińskiego i Starostwem Powiatowym. W tym roku  byłby to koszt około 3.5tys zł.
Pani Wójt wyszła z inicjatywą częstszych spotkań w celu przekazywania informacji  radnym.
Pani Teresa Waszak przedstawiła problemy jakie powstały po wprowadzeniu reformy oświatowej związanej z „cofnięciem sześciolatków” z klas 1 i tak w związku z tym:
w Kołaczkowie nie będzie klasy 1,
w Grabowie Królewskim nie będzie klasy 1
w szkole w Sokolnikach w klasie 1 będzie 9 dzieci,
w szkole w Bieganowie w klasie 1 będzie 9 dzieci,
Pani Wójt przedstawiła propozycję z jaką wyszła wobec rodziców dzieci ze szkół w Sokolnikach i Bieganowie, aby obie klasy połączyć i nauczać je w Bieganowie, gdzie jest sala gimnastyczna, a gdzie dzieci z Sokolnik i tak są dowożone. Rodzice na spotkaniu w którym uczestniczyła pani Wójt nie wyrazili na takie rozwiązanie zgody. Spotkanie zakończyło się ustaleniem, iż oczekiwany będzie dalszy rozwój wydarzeń, być może zrodzi się nowa sytuacja prawna, co pozwoli na szukanie nowych rozwiązań. Ponadto zostało skierowane pismo do kuratora oświaty, gdzie przedstawiono proponowane rozwiązania. Na pismo nie przyszła jeszcze odpowiedź.
W chwili obecnej pojawiły się dwie inicjatywy rodziców, które sprzeciwiają się, połączeniu klas. Obie grupy rodziców z Sokolnik i Bieganowa przesłały na adres Wójta i radnych pisma przedstawiające ich sprzeciw. Pani Wójt oceniła te pisma jako bezzasadne, będące wynikiem nadmiernych emocji- ale będzie na nie udzielona odpowiedź. W chwili obecnej wszystko zmierza ku pozostawieniu klas w swoich szkołach.
Pani Wójt przedstawiła również zamiar połączenia klas 2 z Borzykowa i Grabowa Królewskiego. W chwili obecnej zostało wystosowane pismo do kuratora oświaty z zapytaniem o połączenie obu klas. Pomysł jest tym bardziej racjonalny iż od 4 klasy wszystkie dzieci będą uczyły się w szkole w Grabowie Królewskim. Pani Wójt nadal chce wrócić do pomysłu przeniesienia biblioteki do budynku szkoły w Borzykowie, gdzie funkcjonowałaby również klasa 3. Z drugiej jednak strony w budynku „tysiąclatki” jest miejsce na to aby umieścić tam dzieci z szkoły w Borzykowie. Pani Wójt poddała ten pomysł pod zastanowienie radnych, przedstawi go również pozostałym radnym. Radna Jakubowska pytała czy o pomyśle poinformowano społeczeństwo Borzykowa? Pani Wójt stwierdziła iż jeszcze takich informacji nie było.
Ponadto pani Wójt poinformowała o swojej gotowości do rozmów z rodzicami, wystąpiła z propozycją spotkań podczas zebrań szkolnych, jednak prócz szkoły w Bieganowie nie informowano jej ani nie zapraszano na żadne takie spotkanie.
Pani Wójt stwierdziła również, że brakuje współpracy pomiędzy nią a dyrektorami szkół. Z jednej strony oczekiwania są dość znaczące, z drugiej nie ma woli działania prócz wysuwaniem roszczeń.
Pani Sekretarz przypomniała o dość sztywnych ramach czasowych związanych z  arkuszami organizacyjnymi- a konkretnie z wyrażeniem opinii przez związki zawodowe, co mogłoby mieć znaczenie przy redukcji etatów.
Radna Wojciechowska i radny Gomulski pytali o konkurs na stanowisko dyrektora szkoły w Bieganowie, czy i ilu jest chętnych. Pani wójt odpowiedziała że w chwili obecnej nie ma żadnego zainteresowania, jest jednak jeszcze czas na składanie dokumentów.
Pani Wójt informowała również o organizacji transportu publicznego, który to obowiązek od stycznia 2017r spada na gminy. W chwili obecnej toczą się rozmowy z powiatem aby podjąć wspólne działania w tym zakresie. Kolejne informacje udzielane będą w miarę pojawiania się konkretów, istnieje jednak zainteresowanie ze strony firm transportowych wejściem w kooperację z powiatem i gminą. Sprawa rozwiązywała by również kwestie zwrotów za bilety szkole (ulgi) dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, koncesję dla firm transportowych itp.
Zmiany prawne dotyczą również przejęcia przez gminę wszystkich przystanków autobusowych i pobierania opłat od zatrzymania się autobusów na przystankach, zawarcie umów z właścicielami dróg itp.
Radni stwierdzili, iż chcą spotkania we własnym gronie aby porozmawiać o propozycjach Familijnego Poznania.
Radna Wojciechowska dopytywała w jaki sposób realizowane jest odrabianie kar sądowych na terenie Gminy Kołaczkowo.
Pani sekretarz Bogusława Stramczewska wyjaśniła zasady: najpierw następuję zapytanie z Sądu o to kto w Gminie będzie realizował zadanie wyznaczania prac społecznych. W Gminie Kołaczkowo
od wielu lat wyznaczany jest do tego Zakład Komunalny. Sąd kieruje skazanych tam na prace, które
wyznacza im kierownik Zakładu.
Radna Jakubowska pytała o to w jaki sposób Gmina Kołaczkowo pomogła pogorzelcowi z
Sokolnik.
Pani wójt wyjaśniła iż pomocy udzielił GOPS finansując cześć remontu i napraw wewnątrz budynku.
Radny Gomulski pytał o koszty planowanego remontu podłogi na hali sportowej. Kosztorys opiewa na około 250 tys zł, rozpatrywane jest kilka opcji przeprowadzenia przetargu, np. ryczałt,jako najbardziej atrakcyjna finansowo forma dla UG. Na chwilę obecną nie istnieje żadna informacja o stanie materiałów które są pod podłogą, czy nadają się do wykorzystania. Planowane jest również uszczelnienie przeciekającego dachu, co stwierdziła po oglądzie osoba kompetentna.
Radny Wiesław Urbaniak pytał o to jakie jest zainteresowanie kupnem gruntu po wysypisku śmieci w Gałęzewicach. Pani wójt stwierdziła, iż zainteresowania nie ma żadnego.
Wobec wyczerpania tematów w dyskusji  przewodnicząca zakończyła posiedzenie komisji.

Wiadomość powiązana z

Komisja 2014 - 2018

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Komisja Budżetu i Finansów 2014 - 2018
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 października 2016 14:41
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 1028
05 kwietnia 2018 14:11 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
04 października 2016 14:41 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany