Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 10/2019 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 25.11.2019 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 10/2019

z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 25.11.2019 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Kołaczkowo Danuta Grabowska. Powitała zaproszonych gości oraz pracowników UG - lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, zaproponowała przełożenie punktu 5 w miejsce punktu 10. Propozycja zmiany została przyjęta.

Porządek obrad przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie
  2. Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia komisji.
  3. Informacja przewodniczącego o złożonych oświadczeniach majątkowych przez radnych
  4. Przyjęcie programu współpracy Gminy Kołaczkowo z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w 2020 roku.
  5. Określenie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności przez osoby bezdomne za pobyt w ośrodkach wsparcia udzielających schronienia osobom bezdomnym z terenu Gminy Kołaczkowo.
  6. Ustalenie wysokości diet radnych
  7. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2019 r.
  8. Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Kołaczkowo na lata 2019-2024.
  9. Przyjęcie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kołaczkowo na 2020 rok.
  10. Przedstawienie projektu uchwały budżetowej na 2020 rok.
  11. Wolne głosy i wnioski.

Ad.2

Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty.

Ad.3.

Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska przekazała informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych. Wykazane w oświadczeniu nieprawidłowości mają charakter informacyjny, nie powodują konieczności składania wyjaśnień do Urzędu Skarbowego.

Ad.4.

Marta Błaszczyk wyjaśniła, że zgodnie z ustawą, Rada Gminy przymuje gminny program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Przedstawiła cele i zadania programu. Poinformowała, że w dniu 22 października odbyły się konsultacje z przedstawicielami organizacji pozarządowych.

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała czy program przewiduje środki na udzielenie pożyczki dla organizacji pozarządowych.

Marta Błaszczyk odpowiedziała, że nie przewiduje.

Ad.5

Lidia Kwiatkowska kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie wyjaśniła, że w związku z nowelizacją ustawy o pomocy społecznej z dnia 19 lipca 2019 roku, konieczne jest dostosowanie przepisów prawa lokalnego i podjęcie stosownej uchwały.

Obecnie opłatę za pobyt w ośrodku wsparcia może ponosić także osoba bezdomna, która posiada dochód poniżej kryterium dochodowego określonego w art. 8 ustawy o pomocy społecznej. W uchwale określono procentowo granice, w których podmiot kierujący ustali konkretny wymiar ponoszonej opłaty za pobyt w ośrodku wsparcia w formie decyzji administracyjnej. Odpłatność uzależniono od dochodu danej osoby przyjmując, iż jest to dochód na potrzeby ustalenia prawa do świadczeń z pomocy społecznej. Określenie odpłatności według przedstawionych zasad, pozwala ustalić wysokość odpłatności z uwzględnieniem możliwości finansowych osób zobowiązanych do jej wnoszenia.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała co w sytuacji gdy osoba jest całkowicie bez dochodu.

Lidia Kwiatkowska kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie odpowiedziała, że dlatego jest określone kryterium odpłatności do 30%, gdyż kierownik decyduje o jej wysokości.

Radny Michał Stefański zapytał ile wynosi kwota dochodu na osobę.

Lidia Kwiatkowska kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie odpowiedziała, że jest to kwota 514 zł na osobę w rodzinie i 629 dla osoby samotnie gospodarującej.

Ad.6

Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska poinformowała, że na wniosek przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Adama Kruszyńskiego został przedstawiony projekt uchwały w sprawie określenia wysokości diet radnych. Przewodnicząca odczytała obowiązującą uchwałę określającą wysokość diet radnych.

Radny Jerzy Siemiątkowski złożył wniosek o pozostawienie obecnych stawek diet radnych.

Radny Jerzy Woś przychylił się do wniosku radnego Jerzego Siemiątkowskiego.

Radna Małgorzata Jakubowska powiedziała, że na ostatniej wspólnej komisji został złożony wniosek o podniesienie diety dla członków Komisji Rewizyjnej. Dodała, że w innych gminach przewodniczący  Komisji Rewizyjnej mają wyższą dietę.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska poparła wniosek złożony przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej w sprawie podwyższenia diety dla członków komisji. Poinformowała, że zgodnie z opinią radcy prawnego, rezygnacja złożona przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej staje się faktem z chwilą odwołania przez Radę Gminy.

Radny Jerzy Woś powiedział, że przewodniczący Komisji Rewizyjnej ma więcej pracy, bo taka jest rola przewodniczącego. Nie rozumie dlaczego członkowie komisji mają mieć wyższą dietę niż pozostali radni.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że dużym zaskoczeniem był dla niej fakt złożenia rezygnacji przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Dopiero wtedy zauważyła, że protokoły pokontrolne nie są publikowane w BIP, tyko leżą w biurze rady. Pracownik biura rady umieszczał w BIP protokoły z posiedzenia komisji. Uważa, że nie powinno tak być że przewodniczący pisze protokół, tylko pracownik biura obsługi rady w uzgodnieniu z przewodniczącym Komisji Rewizyjnej.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie wie dlaczego pani radna jest taka zdziwiona. Do tej pory ukazywał się w BIP tylko protokół pracownika biura rady. Przewodniczący komisji rewizyjnej nie przygotowywali takowych protokołów. Uważa, że nie byłoby problemu gdyby przewodniczący komisji rewizyjnej uzgodniłby protokół z pracownikiem biura rady i naniósłby swoje uwagi czy dopowiedzenia. Każdy radny, a przede wszystkim przewodniczący Komisji  mają prawo zajrzeć do tych protokołów i je uzupełnić. W poprzednich kadencjach nie było to czynione i stąd w BIP ukazywał się protokół sporządzony przez pracownika biura rady i nie było żadnych zarzutów.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że zaciągnęła opinię od długoletniego pracownika biura rady i przyznała rację, że do tej pory protokół był jeden i był to protokół uzgodniony z pracownikiem biura rady.

Radny Michał Stefański powiedział, że w poprzedniej kadencji pracował w komisji rewizyjnej i protokoły były pisane wspólnie. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej mógł powiedzieć, aby radni wnosili swoje uwagi do protokołu.

Radny Jerzy Woś uważa, że pracownik biura rady spisuje protokół i przesyła do przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, który nanosi swoje uwagi i wnioski.

Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że z taką inicjatywą mógł wyjść również przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że zapoznaje się z każdym protokołem przed podpisaniem, zwraca również uwagą na błędy merytoryczne.

Sekretarz Ilona Orakowska odczytała zapis w statucie Gminy Kołaczkowo mówiący o tym, że kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli protokół pokontrolny.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska odpowiedziała, że powinien być uzgodniony jeden protokół z posiedzenia komisji.

Radny Adam Kruszyński nie ma uwag do protokołów pisanych przez pracownika biura rady, tylko trzeba je poszerzyć o wnioski pokontrolne i uwagi.

Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska poprosiła o propozycje wysokości diet dla przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, zastępcy i jej członków.

Radna Małgorzata Jakubowska zaproponowała dla przewodniczącego Komisji Rewizyjnej kwotę 650 zł, dla zastępcy 550 zł i pozostałych członków 500 zł.

Przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska wnioski poddała pod głosowanie:

Głosowanie nad propozycją podwyższenia diet złożoną przez radną Małgorzatę Jakubowską:

Wyniki głosowania: „ZA” 6 , „PRZECIW” 5 , „WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ” 3

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała co z wnioskiem o rezygnacji z funkcji przewodniczącego Komisji Rewizyjnej?

Radny Adam Kruszyński oświadczył, że wniosku nie wycofa, zależy co zadecyduje Rada Gminy. Planuje przeorganizować pracę komisji, aby zwiększyć zaangażowanie wszystkich członków komisji.

Ad.7

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła proponowane zmiany w budżecie gminy Kołaczkowo na 2019 rok, wraz z autopoprawką (informacje w załączeniu).

Radna Bogusława Wietrzyńska - Stramczewska zapytała ile wyniesie na koniec roku kwota zadłużenia po zmniejszeniu o kwotę 1.065.000 zł.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że nie planuje się więcej w tym roku pożyczek i kredytów. W budżecie na rok 2019 zaplanowana do zaciągnięcia kwota pożyczki to 5.500.000 zł. Zaciągnięto pożyczkę w wysokości 1.500.000 zł  minus zmniejszenie o kwotę 1.065.000 zł co daje jeszcze możliwość zaciągnięcia pożyczki w tym roku w wysokości 2.935.000 zł.

Posiedzenie Komisji opuściła radna Zofia Kominek.

Ad.8

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2019-2024, w której dostosowuje się plan dochodów i wydatków do uchwały budżetowej na 2019 rok. Zmniejsza się plan przychodów z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek o kwotę 1.065.000,00 zł oraz  zwiększa się plan z tytułu wolnych środków o kwotę 920.000,00 zł i z tytułu nadwyżki budżetowej o kwotę 145.000,00 zł. Zmienia się źródła pokrycia deficytu, dodaje się nowe źródło wolne środki oraz zmniejsza się kwotę przeznaczoną na pokrycie deficytu kredytami i pożyczkami. Zmniejsza się kwoty długu w latach 2019-2024.

Przewodnicząca Danuta Grabowska ogłosiła 10 min przerwę.

Ad.9

Kamila Majorek przedstawiła Gminny Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kołaczkowo na 2020 rok. Program jest kontynuacją przedsięwzięć systematycznie i konsekwentnie realizowanych na obszarze profilaktyki w latach poprzednich.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy jest realizowany zapis w sprawie przeprowadzania kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych.

Kamila Majorek odpowiedziała, że punkty sprzedaży są zawiadamiane o kontroli, którą przeprowadza zewnętrzny anonimowy klient. Sprzedawcy nie wiedzą czy i kiedy się odbędzie, a więc działanie przynosi efekty.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała również czy jest tworzona i finansowana bieżąca działalność świetlic opiekuńczych.

Kamila Majorek odpowiedziała, że od września do grudnia w każdej szkole są prowadzone zajęcia taneczne dla dzieci. Terminy zajęć są dostosowane do odjazdów szkolnych. Zajęcia nie są prowadzone w świetlicach wiejskich, ponieważ nie są ogrzewane, a ponadto zajęcia musiałyby być prowadzone w godzinach popołudniowych i większość dzieci mogłaby nie dojechać.

Radny Jerzy Woś zapytał ile wynoszą wynagrodzenia członków komisji.

Kamila Majorek odpowiedziała, że od stycznia za każde posiedzenie członkowie komisji otrzymają 260 zł.

Ad.10

Skarbnik omówiła projekt budżetu gminy na 2020 rok według załączonego opracowania, informując, że dochody budżetu zaplanowano w kwocie 29.362.968,00 zł, w tym dochody bieżące w kwocie 25.983.139,00 zł dochody majątkowe w kwocie 3.379.829,00 zł. Wydatki zaplanowano w kwocie 32.229.062,00 zł w tym wydatki bieżące w kwocie 25.266.452,00 zł, a wydatki majątkowe w kwocie 6.962.610,00 zł.

Deficyt budżetu w kwocie 2.866.094,00 zł zostanie sfinansowany przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym.

W budżecie zaplanowano łączna kwotę przychodów w wysokości 4.500.000,00 zł oraz rozchodów budżetu w wysokości 1.633.906,00 zł. Ustalono limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych w kwocie 4.500.000 zł.

Ustalono dotację przedmiotową do Gminnego Ośrodka Kultury w Kołaczkowie, bibliotek, Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Tworzy się rezerwy: ogólną w wysokości 94.000,00 zł oraz celową w wysokości 119.891,08 zł,  z tego: na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 76.000,00 zł, na realizację projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach funduszu sołeckiego współfinansowanych  z innych źródeł w wysokości 3.891,08 zł.

Skarbnik szczegółowo omówiła zaplanowane w budżecie wydatki majątkowe na 2020 rok.

Radny Jerzy Woś zapytał o projekt budowy sali gimnastycznej w Sokolnikach i kwotę podaną w kosztorysie.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że projekty są gotowe, dokumenty zostały złożone o pozwolenie na budowę. Realizacja zadania może zostać podzielona na etapy, najważniejszą rzeczą jest budowa sali widowiskowo-sportowej, której koszt wyniesie ok 6 mln zł, natomiast przedszkola ok. 4 mln zł oraz termomodernizacja istniejącego budynku 2 mln zł. Zadanie to będzie realizowane jeżeli gmina otrzyma dofinansowanie w wysokości do 85%.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że żadna szkoła nie posiada termomodernizacji.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że  jeżeli program będzie trwał wówczas co roku można zrealizować jeden obiekt łącznie z budynkami świetlic wiejskich i Urzędu Gminy. 

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że program nie zakłada co dalej z przedszkolem w Kołaczkowie.  

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że mamy przygotowany program, który obejmował nie tylko przedszkole, ale cały zespół pałacowo-parkowy. Zadań było wiele, ale nie otrzymaliśmy dofinansowania i nie zostały zrealizowane.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska dodała, że zwolniło się dużo miejsca w ZSP po klasach gimnazjalnych. Zaproponowała przenieść przedszkole do starej części szkoły, ponieważ cały czas jest za dużo powierzchni w stosunku do liczby dzieci. Budynek przedszkola proponuje przeznaczyć na mieszkania socjalne.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że niedługo zostanie przedstawiona Radzie Gminy propozycja reformy oświaty. Materiały są w trakcie przygotowywania.

Radny Jerzy Siemiątkowski uważa, ż budowa hali sportowej w Sokolnikach jest potrzebna, natomiast nie popiera budowy przedszkola.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska również uważa, że budowa przedszkola w Sokolnikach jest bezzasadna. Powierzchni jest zbyt dużo, trzeba ją przeorganizować.

Przewodnicząca Danuta Grabowska powiedziała, że budynek przedszkola w Sokolnikach jest bardzo stary i zawilgocony. Budynek spełnia rolę przedszkola, ale jest za mały.

Radny Jerzy Woś uważa, że należy wykonać remont obecnego budynku przedszkola za mniejsze pieniądze, niż budować nowy.

Ad. 11.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska po przeczytaniu w BIP Gminy Kołaczkowo ogłoszenia o przetargu na sprzedaż nieruchomości gruntowej o oznaczeniach geodezyjnych działka nr 49/8 i 49/9 o powierzchni 4,5100 ha położonej we wsi Borzykowo, przedstawiła swoje spostrzeżenia, które przedstawiają się następująco :

- informacja zawiera dwa różne wykazy o różnej treści: pierwszy z 30.08.2019 i drugi z 8.11.2019 r. w którym brak zapisu art. 35 pkt.2 tzn. terminu do złożenia wniosku prze osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu na podstawie art. 34 ust. 1 pkt. 1 i pkt.2

- ogłoszenie o przetargu niezgodne z ustawą o gospodarce nieruchomościami oraz wydanym na podstawie art. 42 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargu oraz rokowań na zbycie nieruchomości.

- termin zamieszczenia ogłoszenia 8.11.2019, termin przetargu 3.12.2019. tj. 25 dni. Obowiązujący termin art.36.1 rozporządzenia w przypadku ceny wywoławczej wyższej niż 100.000 euro ogłoszenie co najmniej 2 miesiące przed terminem przetargu w prasie codziennej o zasięgu ogólnokrajowym

- termin wniesienia wadium w ogłoszeniu został podany na 1 dzień przed przetargiem, w rozporządzeniu jest określone na co najmniej 3 dni przed przetargiem na koncie urzędu

- zwrot wadium  w ogłoszeniu widnieje 7 dni, a rozporządzenie określa termin zwrotu wadium w terminie 3 dni.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy urzędnicy nie znają przepisów, nikt nie sprawdza ogłoszenia, a są to bardzo poważne sprawy. Dodała, że jest jeszcze czas na unieważnienie przetargu.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie będzie dzisiaj polemizowała, bo nie jest przygotowana na odpowiedź.

Radna Ewa Zgolińska zgłosiła brak oświetlenia ulicznego w Borzykowie pomimo dwukrotnej naprawy.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że usterka zostanie zgłoszona. W przypadku wykonania nie rzetelnej naprawy gmina nie ponosi z tego tytułu kosztów.

Radny Michał Stefański prosi aby zgłosić do energetyki wycięcie gałęzi pomiędzy liniami energetycznymi.

Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska poinformowała, że WZDW naprawia odcinek chodnika w Borzykowie.

Przewodnicząca Danuta Grabowska na wniosek radnej Zofii Kominek zgłosiła do ustawienia kierunku światła lampy solarnej na skrzyżowaniu w Gorazdowie Piaski. Prosi o zamontowanie znaków drogowych również w Gorazdowie Piaski.

Radna Ewa Zgolińska powołując się na artykuł w gazecie, przedstawiła zestawienie wynagrodzeń dyrektorów szkół w Powiecie Wrzesińskim. Uważa, że wynagrodzenia dyrektorów w gminie Kołaczkowo są dużo niższe w porównaniu z innymi szkołami w mniejszych miejscowościach.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że wynagrodzenie dyrektora jest zależne od posiadanych kwalifikacji. Na wysokość wynagrodzenia mają wpływ takie czynniki jak zwolnienie chorobowe, dodatek stażowy czy nagroda jubileuszowa. Twierdzi, że dyrektorzy nie angażują się w działania zmierzające do poprawy wyników egzaminów końcowych. Często referat oświaty musi domagać się od dyrektorów stosownych dokumentów tj. sprawozdania, plany. Wójt poinformowała, że gmina chce uczestniczyć w programie, w którym można pozyskać 25 darmowych komputerów do szkół. Warunkiem jest uczestnictwo powyżej 100 osób w 12-godzinnym szkoleniu komputerowym. Zaangażowanie dyrektorów okazało się znikome, a potrzeby w wyposażeniu szkół są duże.

Radny Jerzy Siemiątkowski odpowiedział, że wyników egzaminów nie powinno się porównywać pomiędzy szkołami. Uczniowie we Wrześni mają dużo więcej godzin nauczania. Zapytał o wysokość kwoty jaka została w budżecie z wynagrodzeń nauczycieli za akcję strajkową.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jest to kwota około 90.000 zł.

Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał czy w szkołach będą dzienniki elektroniczne.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że najpierw musi być w szkołach internet szerokopasmowy. Rząd zapewniał, że będzie darmowy internet w każdej szkole, a okazuje się że musimy płacić i to dużo większe kwoty.

Radny Jerzy Woś zgłosił niezabezpieczony wykop przy drodze wojewódzkiej na skrzyżowaniu z drogą gminną w Krzywej Górze.

Radny Michał Stefański zgłosił zarwaną studzienkę przy skrzyżowaniu z ul. Polną w Kołaczkowie.

Przewodnicząca Danuta Grabowska zapytała o wykaz dróg gminnych gruntowych o który wnioskowała komisja rolnictwa, aby na jego podstawie zgłaszać drogi do projektów dróg gminnych.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że komisja po to wyjechała w teren, aby ustalić które drogi się kwalifikują do utwardzenia.

Radna Bogusława Wietrzyńska – Stramczewska powiedziała, że jest jeszcze wiele dróg, których komisja nie odwiedziła. Prosi o wykaz, aby komisja miała nad czym pracować.

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 17.30.

Protokół sporządziła                                                                         Przewodniczący Komisji

Monika Nowak                                                                                       Danuta Grabowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 stycznia 2020 11:52
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 264
10 stycznia 2020 11:52 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany