Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 46/2018 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 23.07.2018 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 46/2018
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 23.07.2018 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.


Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska. Powitała wójt, sekretarz, skarbnik, radnych, zaproszonych gości oraz pracowników UG - lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, który poszerzono o punkt 4 „Wyrażenie zgody na nabycie przez Gminę Kołaczkowo nieruchomości gruntowych w m. Grabowo Królewskie” i przedstawia się następująco:
1.Otwarcie.
2.Przyjęcie protokołu nr 45.
3.Informacja w sprawie wniosku o wykup części działki położonej w Spławiu.
4.Wyrażenie zgody na nabycie przez Gminę Kołaczkowo nieruchomości gruntowych w m. Grabowo Królewskie
5.Przedstawienie regulaminu dostarczania wody na terenie Gminy Kołaczkowo.
6.Ustalenie maksymalnej liczby zwolnień na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Kołaczkowo.
7.Ustalenie zasad usytuowania na terenie Gminy Kołaczkowo miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
8.Ustalenie odstępstwa od ustawowego zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych.
9.Przyjęcie planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz opiekunami dziennymi w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki nad dziećmi do lat 3.
10.Ustalenie ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy Kołaczkowo przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.
11.Udzielenie pomocy finansowej dla Powiatu Wrzesińskiego na remont drogi powiatowej Grabowo Królewskie – Zieliniec.
12.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2018.
13.Wolne głosy i wnioski
Ad. 2.
Protokół nr 45 został przyjęty jednogłośnie 10 głosami ”za”.
Ad.3.
Ilona Orakowska sekretarz, przedstawiła wniosek o wykup części działki 20/1 położonej w miejscowości Spławie. W wyniku przeprowadzonych rozmów, wnioskodawca wyraził zgodę na odstąpienie części swojej działki i umożliwienie dojazdu do rzeki, w zamian za pozwolenie na wykup wnioskującego terenu.
Radny Robert Ptaszyński poinformował, że mieszkańcy Spławia nie wyrażają zgody na proponowaną zamianę. W dniu 18 sierpnia odbędzie się zebranie, podczas którego mieszkańcy chcą sporządzić odpowiednie pismo do Rady Gminy.
Wójt Teresa Waszak zaznaczyła, że dzisiejszy punkt w obradach ma charakter informacyjny. Jako Gmina nie posiadamy dostępu do Warty i jest teraz okazja, aby ten dojazd wyznaczyć.
Na salę obrad wszedł radny Piotr Górecki i radny Michał Stefański.
Ad.4
Marta Szlachta omówiła projekt uchwały dotyczący przejęcia przez Gminę Kołaczkowo trzech dróg w Grabowie Królewskim należących do  Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.  Na utwardzenie tych dróg można uzyskać bezzwrotną pomoc finansową. Warunkiem ubiegania się o dofinansowanie jest posiadanie kompletu dokumentów m.in. przedstawioną uchwałę.
Przewodnicząca Danuta Grabowska uznała podjęcie uchwały za zasadne.
Na salę obrad wszedł radny Wojciech Tamborski.
Ad.5.
Kamila Majorek poinformowała, że według nowych przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, Rada gminy musi przedstawić  projekt regulaminu do zaopiniowania Dyrektorowi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Po otrzymaniu pozytywnej opinii Rada Gminy musi ten regulamin uchwalić.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała o zapis mówiący, że umowy zawiera się z właścicielem lub zarządzającym. Jak to się przedstawia w przypadku budynku wielorodzinnego?
Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM w Kołaczkowie odpowiedział, że zgodnie z ustawą właścicielami są wszyscy mieszkańcy lub zarządzający.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała co oznacza zapis „sposób zwyczajowo przyjęty do powiadamiania mieszkańców”?
Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM w Kołaczkowie odpowiedział, że jest to sposób dotarcia z informacją do mieszkańca poprzez system multisms, ogłoszenie na stronie internetowej, informacja do sołtysa.
Radny Jan Przybylski powiedział, że w przypadku braku dostawy prądu nie ma też dostawy wody.
Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM w Kołaczkowie odpowiedział, że posiadamy dwa agregaty prądotwórcze w Bieganowie i we Wszemborzu. W przypadku dłuższej awarii prądu agregaty zostają uruchomione.
Radny Michał Stefański zapytał jak często przeprowadzana jest analiza czystości wody, ponieważ nie jest to określone w regulaminie.
Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM w Kołaczkowie odpowiedział, że kontrolę czystości wody określają rozporządzenia sanitarne. Analiza jest przeprowadzana 8 razy w roku, 4 kontrole są zlecane przez gminę, a 4 wykonuje sanepid.
Radny Mariusz Gomulski zaproponował, aby w regulaminie był zapis określający zawarcie umowy z każdym mieszkańcem w przypadku zabudowy wielorodzinnej.
Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM w Kołaczkowie odpowiedział, że zawieranie umów reguluje ustawa i nie można wprowadzić zmian. W przypadku większego poboru wody wynikającego z różnicy pomiędzy wodomierzem głównym, a poszczególnymi odbiorcami dopłaca właściciel lub zarządzający.
Przewodnicząca Danuta Grabowska przyjęcie projektu regulaminu poddała pod głosowanie, „za” 12 głosów, „wstrzymujący „ 1 głos, „przeciw” 0 głosów.
Ad.6.
Kamila Majorek poinformowała, że zgodnie ze zmianą ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Rada Gminy określa maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Radny Mariusz Gomulski uważa, że należy maksymalnie ograniczyć punkty sprzedaży napojów alkoholowych do tych co już są.
Przewodnicząca Danuta Grabowska powiedziała, ze przedstawione w projekcie uchwały liczby są wynikiem konsultacji z sołtysami.
Radny Wojciech Tamborski uważa, że jeżeli maksymalnie ograniczymy ilość punktów sprzedaży, wówczas wykluczymy możliwość otwarcia punktu i ograniczymy konkurencję.
Radny Mariusz Gomulski twierdzi, że każdy kto będzie chciał otworzyć punkt ze sprzedażą alkoholu będzie musiał wystąpić do Rady Gminy o zmianę uchwały.
Przewodnicząca Danuta Grabowska podsumowując zaproponowała następującą ilość punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy Kołaczkowo:
25 zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
8 zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu sprzedaży.
W głosowaniu „za” 11 głosów, „przeciw” 2 głosy, „wstrzymujących” 0 głosów.
Ad.7
Kamila Majorek przedstawiła projekt uchwały określający zasady usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Kołaczkowo. Zaproponowane odległości od obiektów chronionych to 50 m dla punktów sprzedaży napojów alkoholowych i 25 m dla punktów sprzedaży napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu sprzedaży.
Radny Jerzy Woś zaproponował aby odległość dla punktów sprzedaży napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia w miejscu sprzedaży wynosiła również 50 m.
Przewodnicząca Danuta Grabowska wniosek poddała pod głosowanie, w wyniku którego „za” 12 głosów, „przeciw” 1 głos, „wstrzymujących” 0 głosów.
Ad.8
Kamila Majorek omówiła projekt uchwały dotyczący wprowadzenia odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych na terenie Gminy Kołaczkowo.
Przewodnicząca Danuta Grabowska wniosek poddała pod głosowanie, w wyniku którego „za” 12 głosów, „przeciw” 1 głos, „wstrzymujących” 0 głosów.
Ad.9
Kamila Majorek przedstawiła projekt uchwały wprowadzający ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.
Radna Angelika Wojciechowska zaproponowała, aby nie wprowadzać ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych.
Przewodnicząca Danuta Grabowska wniosek poddała pod głosowanie, w wyniku którego „za” 7 głosów, „przeciw” 5 głosów, „wstrzymujących” 1 głos.
Ad.10
Kamila Majorek poinformowała, że uchwała ta została podjęta Uchwałą Nr XXXVI/291/2018 Rady Gminy Kołaczkowo  z dnia 24 kwietnia 2018 roku. Z powodu błędnego zapisu w §7 który brzmiał „Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego” organ kontrolujący wydał rozstrzygnięcie nadzorcze o stwierdzeniu nieważności uchwały. Wobec powyższego §7 otrzymuje brzmienie „Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia”.
Przewodnicząca Danuta Grabowska wniosek poddała pod głosowanie, w wyniku którego 14  głosów „za”.
Ad.11
Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że do Urzędu Gminy wpłynął wniosek z prośbą o udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Wrzesińskiemu w formie dotacji celowej na przebudowę odcinka drogi powiatowej nr 2919 Grabowo Królewskie – Zieliniec. Wniosek został złożony na kwotę w wysokości 50.000 zł, natomiast projekt uchwały został przedstawiony na kwotę 25.000 zł.
Radny Wojciech Tamborski zapytał skąd zostały przesunięte pieniądze.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że środki pochodzą z oświetlenia ulicznego.
Wójt Teresa Waszak dopowiedziała, że w tym roku nie będą realizowane projekty na oświetlenie uliczne. Zostaną rozpatrzone wnioski na dołożenie punktu świetlnego w istniejącej infrastrukturze.
Radna Małgorzata Jakubowska zawnioskowała, aby kwotę na budowę odcinka drogi zwiększyć do kwoty 30.000 lub 35.000 zł.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że trudno wygospodarować środki finansowe na realizowanie zadań nie zaplanowanych w budżecie.
Radny Mariusz Gomulski proponuje pozostawić kwotę 25.000 zł na realizację zadania.
Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie, w wyniku którego „za” 12 głosów, „przeciw” 0 głosów, „wstrzymujących” 1 głos.
Przewodnicząca Danuta Grabowska ogłosiła 10 min przerwę.
Ad.12
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła proponowane zmiany w budżecie polegające na zwiększeniu planu dochodów i wydatków ogółem o kwotę 29.807 zł.
Zwiększenie planu dochodów wynika z:
 - otrzymanych dotacji od Wojewody Wielkopolskiego w kwocie 26.507 zł;
 - dotacji z Powiatu Wrzesińskiego dla OSP Zieliniec na zakup systemu selektywnego alarmowania w kwoc8ie 3.000 zł;
 -  darowizny na rzecz sołectwa Żydowo w kwocie 300 zł.
Zwiększenie planu wydatków  wynika z:
- decyzji Wojewody Wielkopolskiego oraz z umowy  zawartą z Powiatem Wrzesińskim.
- W rozdziale 85214 § 3110 zwiększa się plan wydatków o kwotę 2.000 zł (na podstawie decyzji Wojewody Wielkopolskiego), jednocześnie zmniejsza się plan środków własnych o kwotę 20.000 zł.
- Dokonuje się przeniesień planu wydatków między paragrafami i rozdziałami zgodnie z wynikłymi potrzebami, m.in.:
- w rozdziale 71004 zwiększa się plan na opracowanie projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kołaczkowo oraz opracowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego o kwotę 14.000 zł;
- w rozdziale 75023 zwiększa się plan wydatków z przeznaczeniem na zakup materiałów, energii, na szkolenia, na zakup usług remontowych  – kwota 40.000 zł;
- w rozdziale 90002 zwiększa się plan na opłacenie umowy zlecenia dla osoby pełniącej dyżur w PSZOK-u oraz na montaż monitoringu – kwota 7.000 zł;
- w rozdziale 75702 zmniejsza się plan wydatków na spłatę odsetek od kredytów i pożyczek   o kwotę 27.000 zł
- w rozdziale 85215 zwiększa się plan dotacji  na wypłatę dodatków energetycznych o kwotę 300 zł, zmniejsza się plan wydatków na wypłatę dodatków mieszkaniowych o kwotę 10.000 zł;
- w rozdziale 85230 zmniejsza się plan wydatków o kwotę 15.000 zł,
- w rozdziale 80104 zmniejsza się wydatki zaplanowane na dotacje do Przedszkola we Wszemborzu o kwotę 15.000 zł, jednocześnie zwiększa się plan wydatków na refundację kosztów z tytułu uczęszczania dzieci z Gminy Kołaczkowo do innych przedszkoli prowadzonych przez inne gminy.
Dokonuje się przeniesień planu wydatków realizowanych w ramach funduszu sołeckiego.
Dokonuje się przeniesień w planie wydatków majątkowych:
- wprowadza się plan dotacji do Powiatu Wrzesińskiego na dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej Grabowo Królewskie – Zieliniec – kwota 30.000 zł;
- wprowadza się nowe zadanie pn. „Odtworzenie drogi gminnej w m. Sokolniki” – kwota 33.500 zł;
- zwiększa się plan wydatków na zadanie pn.: „Położenie nakładki na ul. Leśnej” o kwotę 10.000 zł, ( środki z Funduszu Sołeckiego dla m. Kołaczkowo);
- zmniejsza się plan wydatków zaplanowanych na kolejny etap  modernizacji oświetlenia ulicznego  o kwotę 53.500 zł;
- z zadania „ Modernizacja budynku przedszkola oraz Pałacu Reymonta wraz z otoczeniem w ramach programu rewitalizacji Gminy Kołaczkowo” ( zmniejsza się plan na to zadanie o 30.000 zł) wyodrębnia się  oddzielne zadanie „Budowa małego kina społecznościowego”, wprowadzając plan na to zadanie w wysokości 20.000 zł.
Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały poddała pod głosowanie, w wyniku którego „za” 10 głosów w obecności 10 radnych.
Ad.13
Przewodnicząca Danuta Grabowska przedstawiła pismo od rodziców dzieci z Grabowa Król. na temat kosztów utworzenia oddziału przedszkolnego oraz wykaz zajęć dodatkowych płatnych i nieodpłatnych.
Radny Robert Ptaszyński zapytał dlaczego zajęcia plastyczne są przedstawione jako oferta płatna.
Wójt Teresa Waszak uważa, że kosztorys nie przedstawia pełnej informacji na temat kosztów utworzenia oddziału przedszkolnego. Nie zostały uwzględnione dwa etaty nauczycieli oraz opiekuna, który zajmie się podaniem posiłku i posprzątaniem po nim. Wójt nie jest przekonana do deklaracji nauczycieli pracy w wolontariacie.
Radny Jerzy Woś uważa, że wszystko co dotyczy Grabowa Królewskiego jest negowane. Twierdzi, że ocena Rady jest nieobiektywna.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że gmina spełnia obowiązek wskazania miejsca w przedszkolu. Uważa za niezasadne tworzenie oddziału przedszkolnego w środku roku budżetowego.
Radna Małgorzata Jakubowska wnioskuje o zaproszenie na wspólne posiedzenie komisji pani dyrektor z SP w Grabowie Król.
Wójt Teresa Waszak przekazała zaproszenie na 23. piknik sołtysów, który odbędzie się w dn. 3-4 sierpnia 2018 r. w Sompolnie.
Radny Wojciech Tamborski poinformował, że o nierzetelnej pracy podwykonawcy, który układa płytki chodnikowe w Borzykowie. Płytki się zarywają i łamią, ponieważ nie używają zagęszczarki.
Radny Jan Przybylski zgłosił ograniczoną widoczność na skrzyżowaniu dróg Żydowo-Gorazdowo.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                            Przewodnicząca Komisji
Monika Jazic                                            /-/ Danuta Grabowska



Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 listopada 2018 13:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 453
02 listopada 2018 13:04 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany