Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 43/2018 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 20.03.2018 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 43/2018

 

z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 20.03.2018 r. o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

 

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska. Powitała radnych, zaproszonych gości oraz pracowników UG - lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, który przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie.
  2. Przyjęcie protokołu nr 41 i 42.
  3. Wyznaczenie Gminnego Koordynatora Programu Wielkopolska Odnowa Wsi dla Gminy Kołaczkowo i sołectw Kołaczkowo, Zieliniec, Gałęzewice, Borzykowo.
  4. Przyjęcie „Programu ochrony środowiska dla Gminy Kołaczkowo na lata 2017-2020 z perspektywą do roku 2024”.
  5. Przyjęcie do realizacji „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Kołaczkowo na lata 2017-2020”.
  6. Przyjęcie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Kołaczkowo w 2018 roku.
  7. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2016- 2018.
  8. Określenie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia udzielających schronienia osobom bezdomnym z terenu Gminy Kołaczkowo.
  9. Zatwierdzenie Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
  10. Wyrażenie zgody na aktualizację studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kołaczkowo.
  11. Wyrażenie zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego z gminą Lądek.
  12. Dokonanie podziału Gminy Kołaczkowo na okręgi wyborcze, określenia ich granic i numerów oraz ustalenia liczby radnych wybieranych w okręgach wyborczych.
  13. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2018.
  14. Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
  15. Wolne głosy i wnioski.

 

Ad.2

Protokół nr 41 i 42 został przyjęty.

Ad.3

Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że w związku ze zmianą pracownika na stanowisku ds. pozyskiwania funduszy europejskich i zamówień publicznych należy zmienić Gminnego Koordynatora Programu Wielkopolska Odnowa Wsi 2013-2020 dla miejscowości określonych w projektach uchwał.

 

Ad.4

Wojciech Pająk, przedstawiciel firmy Green Key, omówił „Program ochrony środowiska dla Gminy Kołaczkowo na lata 2017-2020 z perspektywą do roku 2024”. Do programu pytań nie zgłoszono.

Ad.5

Wojciech Pająk, przedstawiciel firmy Green Key, omówił „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Kołaczkowo na lata 2017-2020”. Do programu pytań nie zgłoszono.

 

Ad.13

Przewodnicząca Danuta Grabowska zaproponowała zmianę w porządku obrad, omówienie pkt 13 na prośbę mediów.

W głosowaniu 13 głosami „za”, 0 głosów „wstrzymujących”, 0 głosów „przeciw” Rada wyraziła zgodę.

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła proponowane zmiany w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2018 rok dotyczące:

Zmniejszenia planu dochodów ogółem o kwotę 501.878 zł w tym m.in. zmniejszenia dochodów z tytułu subwencji oświatowej o kwotę 513.641 zł. Skarbnik wyjaśniła, że nastąpił błąd podczas sporządzania informacji o liczbie uczniów w ZSP w Kołaczkowie. Błąd polegał na podaniu  w Systemie Informacji Oświatowej ogólnej liczby uczniów. Prawidłowo uczniowie gimnazjum i szkoły podstawowej powinni być podani osobno, ponieważ wskaźnik do obliczenia subwencji na jednego ucznia jest różny. Na pomniejszenie kwoty subwencji wpływ miały także inne czynniki tj. standard „A” na ucznia, liczba uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności, ilość etatów nauczycieli. Skarbnik dodała, że gmina z tego powodu nic nie straciła, otrzymała kwotę subwencji jaką powinna dostać.

Wójt Teresa Waszak dopowiedziała, że na 10 września dyrektor ma obowiązek przekazać informację w systemie SIO  o ilości uczniów na nowy rok szkolny. Natomiast kolejną informację o ilości uczniów przekazuje referat oświaty na dzień 30 września i wówczas zostały podane realne wartości. Ministerstwo naliczając subwencję do planu budżetu na następny rok wykorzystało dane z dnia 10 września i stąd różnica w kwocie subwencji.

Kolejne zmiany w budżecie polegają na zwiększeniu planu wydatków ogółem o kwotę 380.853 zł, w tym zmniejszeniu planu wydatków bieżących o kwotę 45.047 zł oraz zwiększeniu planu wydatków majątkowych o kwotę 425.900 zł.  Zwiększa się przychody z tytułu wolnych środków o kwotę 882.731 zł. Dokonuje się zmian w planie wydatków realizowanych w ramach funduszu sołeckiego.

Radna Angelika Wojciechowska zaproponowała przeznaczyć część funduszu sołeckiego na doposażenie klasopracowni w szkołach.

 

Ad.6

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt w Gminie Kołaczkowo. W ramach zadań programu należy zapewnić bezdomnym zwierzętom m.in. miejsce w schronisku, całodobową opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt.  Na realizację programu w budżecie gminy planuje się kwotę 39.200 zł. Program został pozytywnie zaopiniowany przez Powiatowego Lekarza Weterynarii i Koło Łowieckie „Knieja” i „Żubr”.

Radny Mariusz Gomulski zaproponował przeznaczyć z budżetu kwotę ok 3-4 tys. zł na program sterylizacji zwierząt. Zabiegowi sterylizacji mieszkańcy Gminy Kołaczkowo mogliby poddawać swoje zwierzęta w dowolnym gabinecie weterynaryjnym. Program byłby przyjmowany co rok i trwał do wyczerpania środków.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że przedstawiona propozycja jest do omówienia i na następnej komisji można do tematu powrócić.

Radny Jerzy Woś jest przeciwny finansowaniu sterylizacji zwierząt domowych z budżetu gminy.

 

Ad.7

Sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej za 2017 rok przedstawiła Lidia Kwiatkowska, kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie, według załączonego opracowania stanowiącego załącznik do niniejszego protokołu. Do sprawozdania nie zgłoszono pytań.

 

Ad.8

Lidia Kwiatkowska, kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie poinformowała, że uchwała określa szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia dla osób bezdomnych.

Radny Michał Stefański zapytał czy w Gminie Kołaczkowo są zwroty świadczenia 500+.

Lidia Kwiatkowska, kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie odpowiedziała, że tak, najczęściej mieszkańcy sami zgłaszają zmiany.

Przewodnicząca Danuta Grabowska projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia udzielających schronienia osobom bezdomnym z terenu Gminy Kołaczkowo poddała pod głosowanie. W głosowaniu Rada przyjęła projekt uchwały 13 głosami „za”.

 

Ad.9

Jarosław Zgoliński kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie przedstawił plan inwestycyjny na lata 2018-2020. Plan obejmuje przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne dla urządzeń wodociągowych.

Radny Mariusz Gomulski zapytał dlaczego nie ma ujętego zadania rozbudowy oczyszczalni.

Jarosław Zgoliński kierownik ZGKiM w Kołaczkowie odpowiedział, że zakład nie posiada takich środków finansowych aby planować rozbudowę oczyszczalni.

 

Ad.10

Marta Szlachta poinformowała, że wpłynęły trzy wnioski o zmianę przeznaczenia terenów w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Jeden wniosek dotyczy miejscowości Borzykowo, a dwa wnioski miejscowości Spławie. Proponuje uwzględnić te wnioski podczas aktualizacji całego studium, ponieważ koszt aktualizacji części studium będzie zbliżony do aktualizacji całości. Dodała, że środki na ten cel zostały zarezerwowane w budżecie. Informacja o dostosowaniu studium będzie podana do publicznej wiadomości.

Przewodnicząca Danuta Grabowska wyrażenie zgody na aktualizację studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kołaczkowo poddała pod głosowanie

W głosowaniu Rada wyraziła zgodę 13 głosami „za”.

 

 

Ad.11

Jarosław Zgoliński kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie poinformował, że zadaniem własnym gminy jest zapewnienie mieszkańcom zaopatrzenia w wodę. Na podstawie dotychczasowego porozumienia między wójtami woda jest doprowadzana do jednego mieszkańca Szamarzewa z gminy Lądek. Obecnie porozumienie międzygminne z gminą Lądek musi być zawarte w formie uchwały.

 

Ad.12

Sekretarz Ilona Orakowska poinformowała, że na podstawie wytycznych Państwowej Komisji Wyborczej zostały określone okręgi wyborcze ich granice i numery oraz ustalona liczba radnych wybieranych w okręgach wyborczych. Dodała, że jeżeli dotychczasowy podział spełniał wymogi Państwowej Komisji Wyborczej nie można dokonać innego. Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez PKW.

 

Ad.14

Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej, polegające na wprowadzeniu danych dotyczących wykonania budżetu w 2017 roku.  Zmienia się także plan dochodów, wydatków, przychodów oraz wynik finansowy w 2018 roku. Kolejną zmianą jest wprowadzenie nowego przedsięwzięcia w wydatkach bieżących pn. „Odbieranie i transport odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Kołaczkowo”. Umowa została podpisana i będzie obowiązywać od 1 lipca 2018 do 30 czerwca 2020, natomiast koszt zadania wynosi 471.744 zł. Nowym przedsięwzięciem wprowadzonym w wydatkach majątkowych jest „Modernizacja budynku przedszkola oraz Pałacu Reymonta wraz z otoczeniem w ramach programu rewitalizacji Gminy Kołaczkowo”. Skarbnik poinformowała, o zmianie finansowej na w/w zadanie o 200.000 zł do kwoty 180.000 zł na zapewnienie wkładu własnego 15% kosztów przy dofinansowaniu 85%.

 

Ad.15

Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała wniosek od mieszkańca Bieganowa w sprawie uchwalenia karty dużej rodziny w Gminie Kołaczkowo.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że w Gminie Kołaczkowo zostało wydanych 256 kart dużej rodziny. Poinformowała, że na terenie gminy nie ma podpisanych umów z partnerami współpracującymi, jest propozycja ze strony urzedu aby przyznać upust na dzieci w opłatach za odbiór odpadów komunalnych.

Radny Mariusz Gomulski uważa, że pieniądze przeznaczone na rozbudowę oczyszczalni oraz z nadwyżki budżetowej powinny być przeznaczone na tą inwestycję nawet w przypadku braku dofinansowania ponieważ w przeciwnym wypadku grozi nam katastrofa ekologiczna.

Radny Michał Stefański zapytał czy rozpoczęte prace na ul. Szkolnej są związane z połączeniem kanalizacji w Borzykowie i w Kołaczkowie.

Sekretarz Ilona Orakowska odpowiedziała, że tak, jest przygotowane na połączenie z dwoma przepompowniami na ul. Krótkiej i ul. Miłosławskiej.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że zależy nam na wykonaniu odcinka kanalizacji między Kołaczkowem, a Borzykowem, ponieważ Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu chce rozpocząć budowę ścieżki pieszo-rowerowej na tym odcinku.

Radny Michał Stefański zapytał czy kwota 5.000 zł zaplanowana na budowę kanalizacji przy ul. Polnej dotyczy całej ulicy czy części.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zostanie utworzony przecisk od ul. Szkolnej pod drogą wojewódzką aby włączyć do kanalizacji trzy budynki z ul. Polnej.

Radny Jerzy Woś wnioskuje o utwardzenie drogi gminnej w kierunku planowanej budowy wiatraków.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jest zaplanowane w budżecie 50.000 zł na opracowanie projektów budowy dróg gminnych i Rada zadecyduje które drogi wyznaczyć.

Radny Michał Stefański zapytał czy lokatorzy wynajmujący mieszkania w szkole będą musieli je opuścić. Zapytał czy mieszkania w szkole tworzą zasób gminny.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że od stycznia br. obowiązują nowe zapisy w prawie mówiące o tym, że nauczyciele którzy mieszkają w szkołach i posiadają umowę o pracę na czas określony zobowiązani będą te mieszkania opuścić. W szkole w Borzykowie dwie lokatorki otrzymały stosowne pismo wypowiadające umowę najmu mieszkania tak jak wynika z ustawy.

Wójt poinformowała, że poprzez podjęcie decyzji o likwidacji szkoły filialnej w Borzykowie do końca sierpnia szkoła należy pod Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kołaczkowie, a od 1 września będzie pod zarządem gminnym.

Radny Piotr Górecki poinformował, że Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu nie wraca środków za zużyty sorbent do usunięcia plam oleju, wykorzystany podczas akcji na drogach wojewódzkich. Wypowiedź popiera radny Michał Stefański, który dodał, że są sytuacje na drodze kiedy sorbent trzeba rozprowadzić na odcinku 1 do 2 km.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że zarząd wojewódzki twierdzi, iż partycypuje w kosztach zakupu sprzętu i w szkoleniach.

 

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 18.00.

Protokół sporządziła                                                                         Przewodnicząca Komisji

Monika Nowak                                                                                    Danuta Grabowska

 

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 lipca 2018 11:20
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 600
16 lipca 2018 11:20 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany