Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 40/2017 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 12.12.2017 o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 40/2017

z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 12.12.2017 o godz. 15.00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

 

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska. Powitała, wójt, skarbnik, radnych, gości oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, który przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie.
  2. Omówienie projektu budżetu Gminy Kołaczkowo na 2018 rok.
  3. Wolne głosy i wnioski.

 

Ad.2

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła projekt uchwały budżetowej na 2018 rok informując, że:

Dochody budżetu zaplanowano w łącznej kwocie 24.766.479 zł, z tego dochody bieżące 23.507.804 zł i dochody majątkowe 1.258.675 zł.

Wydatki budżetu zaplanowano w łącznej kwocie 30.935.420 zł, z tego wydatki bieżące 21.420.083 zł i wydatki majątkowe 9.515.337 zł. Wydatki na realizację zadań z udziałem środków zewnętrznych zaplanowano w wysokości 3.435.878,17zł.

W budżecie planuje się deficyt w wysokości 6.168.941 zł, który zostanie sfinansowany przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 1.500.000 zł, zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym w kwocie 1.822.131 zł, nadwyżki z lat ubiegłych w kwocie 2.846.810 zł.

W planie budżetowym ustalono limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek w wysokości 4.800.000 zł. Przychody zaplanowane zostały w łącznej kwocie 7.656.810 zł, natomiast rozchody w wysokości 1.487.869 zł.

Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ustalono w kwocie 63.000 zł. Tworzy się rezerwy ogólną w wysokości 75.000 zł i celową w wysokości 70.000 zł.

Suma, do wysokości której, Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania została określona na poziomie 1.900.000 zł.

 

Przewodnicząca Małgorzata Jakubowska zapytała, czy kwota upoważniająca wójta do samodzielnego zaciągania zobowiązań może być mniejsza.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że może być mniejsza, ale jest dużo umów, które wójt musi podpisać na bieżąco np. umowa na odbiór odpadów komunalnych. W przypadku konieczności zwiększenia środków potrzebna będzie zgoda Rady i podjęcie stosownej uchwały.

 

Dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami określa się w wysokości 650.000 zł, natomiast wydatki w wysokości 660,523 zł.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że nie zostały w dziale gospodarki odpadami zaplanowane podwyżki pomimo zapewnień ze strony spółki Urbis o zwiększeniu opłaty za odpady zmieszane z kwoty 245 zł netto do kwoty 340 zł brutto. Harmonogram odbioru odpadów zostanie tak dostosowany, aby nie zmieniać cen. Podkreśliła, jak bardzo ważna jest segregacja śmieci, po czym odczytała pismo od burmistrza Gniezna.

 

Skarbnik szczegółowo omówiła wydatki majątkowe, w których zaplanowano takie zadania jak:

- budowa kanalizacji sanitarnej w Borzykowie II etap w kwocie 3.180.000 zł

- rozbudowa oczyszczalni ścieków w Kołaczkowie w kwocie 4.770.000 zł

 

Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że zmianie ulegnie nazwa zadania, wykreślona zostanie budowa kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie ul. Polna.

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że powodem wykreślenia z nazwy zadania budowy kanalizacji na ul. Polnej jest uczestniczenie i wpisanie tej ulicy do programu Master Plan co zdyskwalifikowałoby wniosek. Po zmianie wniosek o dofinansowanie został złożony.

 

- dotacje na przydomowe oczyszczalnie ścieków - 22.500 zł

- budowa drogi gminnej w Cieślach Małych – 5.000 zł

- budowa drogi gminnej w Kołaczkowie ul. Polna- 200.000 zł

- budowa dróg dojazdowych do gruntów rolnych – 174.000 zł

- opracowanie projektów budowy dróg gminnych – 50.000 zł

 

Radny Wojciech Tamborski zapytał jakie drogi zostały wyznaczone do projektu.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że propozycje zostaną przedstawione radnym i wspólnie zostanie podjęta decyzja, które drogi ująć w projekcie.

Radny Michał Stefański zapytał ile kosztuje opracowanie jednego projektu.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że koszt wynosi ok. 9-10 tys. zł, czyli zostaną przygotowane projekty dla 5 dróg.

Radny Jerzy Woś zgłosił do utwardzenia drogę dojazdową do dróg polnych w Krzywej Górze.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że jest zapewnienie ze strony elektrowni wiatrowych, że droga ta zostanie utwardzona, jeśli inwestycja dojdzie do skutku.

Radny Jerzy Woś powiedział, że w planie budżetu Rady Powiatu została zaplanowana kwota w wysokości 100.000 zł na budowę chodnika w Krzywej Górze. Wobec powyższego zwrócił się z wnioskiem o zapewnienie wsparcia tej inwestycji, ponieważ została wyceniona na 150.000 zł i ujęcie w planie budżetu. Dodał, że z funduszu sołeckiego jest zaplanowane na ten cel 20.000 zł.

Wójt Teresa Waszak zaproponowała powrócić do tematu przy podziale środków z nadwyżki budżetowej.

Radny Jerzy Woś wnioskuje o ujęcie w projekcie budżetu inwestycji budowy chodnika w Krzywej Górze. Zapytał, czy Rada wyrazi zgodę na dofinansowanie tej inwestycji z budżetu gminy.

 

Rada zadecydowała o udzieleniu pomocy finansowej do ogólnej kwoty inwestycji 150.000 zł, z czego rada sołecka z funduszu sołeckiego przeznaczy 20.000 zł.

 

- opracowanie projektu drogi Żydowo- Grabowo Królewskie - 4.300 zł

- położenie nakładki asfaltowej na ul. Leśnej (od str. ul. Krakowskiej) – 151.506,81 zł

- położenie nakładki asfaltowej na ul. Ogrodowej i Cmentarnej w Kołaczkowie - 74.000 zł

- utwardzenie dróg osiedlowych w Grabowie Królewskim – 15.000 zł

 

Radny Wojciech Tamborski zapytał, dlaczego na położenie nakładek asfaltowych przeznaczamy 220.000zł.

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że drogi ujęte w planie budżetowym są na wniosek radnego. Wyjaśniła, że droga w kierunku cmentarza jest w złym stanie i po opadach deszczu tworzą się kałuże. Dodała, że firma która będzie ustawiała wiatraki będzie korzystała z tej drogi dlatego w zamian położą nakładkę asfaltową na połowie drogi.

Radny Wojciech Tamborski powiedział, że wpłynęły również wnioski w sprawie budowy drogi na ul. Zakole w Sokolnikach, ul. Rumiankowej i Miętowej w Borzykowie, które nie zostały ujęte w planie budżetowym.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że planowane jest opracowanie projektu odwodnienia dróg ul. Rumiankowej i Miętowej i wówczas ujęcie w planie budżetu na 2019 rok.

Radny Wojciech Tamborski twierdzi, że mieszkańcy nie rozumieją dlaczego remontuje się istniejące drogi, a nie buduje nowych tam, gdzie nie ma utwardzenia.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie jesteśmy w stanie zrealizować wielu oczekiwań mieszkańców. W planie budżetu na 2017 rok została zaplanowana ul. Leśna lecz nie udało się jej zrealizować, dlatego to zadane zostało przeniesione na 2018 rok.

 

- utwardzenie i zagospodarowanie placu gminnego w Kołaczkowie kwota 5.900 zł, oraz kwota 116.322 zł otrzymana z dofinansowania.

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że umowa została podpisana, inwestor jest gotowy pracować, lecz warunki atmosferyczne nie pozwalają. Podczas budowy drogi na Łagiewki powiat korzystał z tego placu do składowania materiałów budowlanych. W wyniku rozjechania terenu i obfitych opadów deszczu na placu powstało błoto uniemożliwiające rozpoczęcie inwestycji.

 

- zakup wiat przystankowych w kwocie  10.000 zł

Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że po zakończeniu dowozów gimnazjalistów zostaną przeniesione wiaty z niepotrzebnych miejsc. Dokupione zostaną przystanki przy drodze wojewódzkiej 441, ponieważ w projekcie remontu drogi są ujęte zatoczki po obu stronach drogi.

 

- ocieplenie i wykonanie elewacji budynku remizy w Sokolnikach 20.000 zł

- zakup samochodu strażackiego do OSP Borzykowo 100.000 zł

- rezerwa na zadania realizowane w ramach funduszu soleckiego 5.000 zł

- modernizacja boisk przy SP w Bieganowie 50.000 zł

- zakup kosiarki z FS w Grabowie Król. 8.000 zł

- modernizacja oświetlenia ulicznego 65.108,88 zł

-  modernizacja oświetlenia ulicznego II etap 80.000 zł

 

Radny Jerzy Woś zapytał, czy szkoły zostały wyposażone w pracownie fizyko-chemiczne.

Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że rząd zapewniał środki na wyposażenie klaso-pracowni.

 

- montaż lamp solarnych 11.000zł zaplanowane z funduszu sołeckiego

-opracowanie projektu budowy przedszkola i sali gimnastycznej w kompleksie SP w Sokolnikach 80.000 zł

- rozbudowa altany w Grabowie Królewskim 21.000zł

Wójt Teresa Waszak poinformowała, że w planie budżetu nie jest ujęta rewitalizacja. Dodała, że  w programie rewitalizacji można się ubiegać tylko o dofinansowanie jednego projektu. Najważniejszym zadaniem i najdroższym jest modernizacja przedszkola, na realizację którego można uzyskać 85% dofinansowania, natomiast 15 % można przeznaczyć z nadwyżki. Wniosek na program Senior+ i kino społecznościowe zostanie złożony w ramach innego programu.

 

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła dotacje przekazywane z budżetu gminy na podstawie odrębnych przepisów, związane z realizacją zadań gminy w 2018 roku. Na dotacje planuje się przeznaczyć w budżecie 1.296.540 zł, z tego dla sektora finansów publicznych 509.040 zł, dla jednostek spoza sektora finansów publicznych 787.500 zł. Następnie przedstawiła plan przychodów i kosztów Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Poinformowała, że kierownik zakładu wnioskował o pozostawienie nadwyżki z przeznaczeniem na inwestycję budowy studni głębinowej w Bieganowie.

Skarbnik przedstawiła informację o stanie zobowiązań, który na koniec 2017 roku wyniesie 1.698.196 zł oraz z tytułu zawartych umów wliczanych do długu 336.178,26 zł. Poinformowała o planowanej pożyczce w 2018 roku w kwocie 4.800.000 zł z przeznaczeniem na zadania inwestycyjne. Stan zadłużenia na koniec 2018 roku wyniesie 5.175.223,78 zł.

Skarbnik następnie omówiła dochody budżetu na które składają się m.in. dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dochody ze sprzedaży działek gminnych, wpływy z podatków, subwencji oświatowej.

Po stronie wydatków największą cześć stanowi oświata i wychowanie 9.015.550,57 zł z czego 82% przeznaczone jest na wynagrodzenia i pochodne. W ramach opieki społecznej wraz ze świadczeniem 500+ kwota 8 mln zł.

Radny Jerzy Woś zapytał jak się przedstawiają wydatki na wynagrodzenia dla pracowników urzędu, ponieważ wie, że pomimo takich opinii pracownicy nie zarabiają średniej krajowej.

Radny Michał Stefański zapytał, czy osoba odchodząca na emeryturę ma wypłacany ekwiwalent za urlop.

Wójt Teresa Waszak poinformowała, że w tutejszym urzędzie jest prowadzona polityka w taki sposób, że osoba w wieku emerytalnym odchodzi na zasłużoną emeryturę, otrzymuje 6 miesięczną odprawę  emerytalną i nagrodę jubileuszową. Rząd podniósł minimalną kwotę wynagrodzenia od stycznia 2017 roku, która wynosi 2.000 zł brutto, w związku z tym osoby zarabiające poniżej w granicach musiały mieć podniesione wynagrodzenie, a co za tym idzie wszystkim pracownikom należało podnieść o tą różnicę. Podobna sytuacja będzie w 2018 roku, kwota minimalna wynosić będzie 2100 zł brutto, to wszystkim pracownikom podnosimy o 100 zł.

Radny Jerzy Woś uważa, że pracownikowi nie powinno się wliczać dodatku stażowego do płacy zasadniczej, ponieważ to jest niesprawiedliwe.

Skarbnik powiedziała, że w urzędzie jest 29,5 etatu. Planowana jest 3% podwyżka i regulacja płac.

Radny Michał Stefański uważa, że podwyżka procentowa jest niesprawiedliwa dla pracowników.

Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej został skrócony okres planowania do 2022 roku, z powodu wcześniejszej spłaty kredytu.

 

Ad.3.

Radny Michał Stefański wnioskuje o dodatkowe 5.000zł na zakup samochodu OSP do Zielińca.

Dotychczasowe auto miało zostać przekazane do innej jednostki ale w wyniku pewnych zdarzeń należy auto sprzedać i zarezerwowana kwota 10.000 zł nie jest wystarczająca.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że pieniądze ze sprzedaży samochodu trafią do budżetu gminy.

Radny Piotr Górecki wnioskuje o remont dachu na strażnicy, ponieważ jest w złym stanie technicznym.

Wójt Teresa Waszak powiedziała, że dach jest do wymiany, ale to musi być projekt inwestycyjny całego budynku. Zaproponowała przeznaczyć środki z funduszu sołeckiego na opracowanie projektu.

Radny Michał Stefański prosi o zgłaszanie tematów na komisję oświaty.

Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, o wprowadzeniu zapisu w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dotyczącego współpracy z organizacjami pozarządowymi.

 

Na tym posiedzenie zakończono o godz. 18.20.

 

Protokół sporządziła                                                                           Przewodnicząca Komisji

Monika Nowak                                                                                        Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 lutego 2018 10:46
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 729
23 lutego 2018 10:46 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany