Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 21/2016 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 04.10.2016 o godz. 15:00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 21/2016
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 04.10.2016 o godz. 15:00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.


Posiedzenie otworzyła przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska. Powitała radnych, p. wójt, p. sekretarz, p. skarbnik oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia do którego wniesiono zmiany, poszerzono o punkt dotyczący ustalenia dróg do wniosku o dofinansowanie budowy dróg z FOGR na 2017 rok. Zmianę porządku przyjęto i ustalono w następującym brzmieniu:

1. Otwarcie
2. Informacja z posiedzeń komisji.
3. Omówienie projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Kołaczkowo.
4. Ustalenie dróg do wniosku o dofinansowanie budowy dróg z FOGR na 2017 rok.
5. Informacja w sprawie przystąpienia przez gminę do szczepień przeciwko HPV.
6. Zmiana Uchwały Nr XVII/137/2016 z dnia 23.08.2016r. w sprawie pożyczki
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu w 2016r.
7. Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
8. Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na rok 2016.
9. Wolne głosy i wnioski.

Ad. 2.
Informację z posiedzeń komisji złożyli zastępca przewodniczącej Komisji Budżetu i Finansów Radna Angelika Wojciechowska, przewodniczący Komisji Rewizyjnej Radny Wojciech Tamborski i przewodniczący Komisji Wychowania, Oświaty, Kultury i Pomocy Społecznej, Mieszkaniowa i Gospodarki Komunalnej Radny Michał Stefański.
Radny Wojciech Tamborski wniósł o dodatkowy punkt do planu pracy Komisji Rewizyjnej kontrola świetlic wiejskich. Wniosek został przyjęty.
Ad.3.
Olga Pietrzykowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Kołaczkowo. Wyjaśniła, że program został opracowany przez firmę zewnętrzną. Zawiera szczegółową inwentaryzację, cele i zadania , a także podstawę prawna do zagadnień związanych z gospodarowaniem azbestem. Cele programu będą realizowane sukcesywnie do roku 2032. Głównym założeniem jest bezpieczne dla życia i zdrowia ludzi usunięcie wyrobów zawierających azbest.
Radny Mariusz Gomulski zapytał czy program obejmuje wymianę  rur będących w ziemi.
Olga Pietrzykowska odpowiedziała, że rury pozostaną w ziemi, ponieważ nie stwarzają zagrożenia. Największe zagrożenie stwarza azbest wtedy, kiedy pyli.
Wójt Teresa Waszak na podstawie przedstawionego sprawozdania stwierdziła, że nie usuwanie azbestu lub składowanie na posesji wynika z braku informacji wśród mieszkańców. Należałoby rozpowszechniać informację o programie aby trafić do większej grupy odbiorców.
Ad.4.
Dariusz Stawski przedstawił informację o konieczności zgłoszenia do końca listopada br. drogi,
na które można uzyskać dofinansowanie z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Proponuje ponownie przedłożyć projekt na dwie drogi, które były zgłoszone w ubiegłym roku tj. ul. Polna w Borzykowie i droga w Budziłowie w kierunku Chlebowa. Jako kolejne proponuje zgłosić drogę w Budziłowie k. świetlicy, ul. Leśna w Kołaczkowie oraz w Cieślach Małych droga w kierunku Pyzdr (wykaz w załączeniu).
Radny Mariusz Gomulski zapytał czy w budżecie gminy na 2017r. będą środki na budowę dróg.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że lepiej uzyskać środki z dofinansowania i zrobić jedną drogę niż pokrywać całość ze środków budżetu gminy.
Przewodnicząca Danuta Grabowska poddała wniosek pod głosowanie w którym „za” opowiedziało się 15 radnych.
Ad.5.
W związku z wycofaniem się przez powiat z programu szczepień przeciwko wirusowi HPV,  skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że gmina może sama przystąpić do realizacji tego zadania. Wiąże się to wyższymi kosztami gdyż projekt nie będzie współfinansowany przez powiat. Szacunkowy koszt szczepienia w 3 dawkach to kwota 550zł. Radni omówili temat i zadecydowali aby przeprowadzić wśród rodziców dziewczynek badanie ankietowe w celu zebrania informacji
o chęci przystąpienia do szczepienia.
Wójt Teresa Waszak zaproponowała aby przeznaczone środki na ten cel zostały zachowane
w budżecie na przyszły rok i po analizie danych zebranych od rodziców zostanie podjęta decyzja
o realizacji tego zadania.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie propozycję, która została przyjęta jednogłośnie.
Ad.6.
Skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że zmniejszył się planowany koszt inwestycji  „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami w Kołaczkowie, ul. Średzka”, dlatego zmniejszy się kwota pożyczki do kwoty 92.421zł netto oraz  jednocześnie skróci się termin spłaty z 5 do 3 lat. Zmiana powstała w wyniku rozstrzygnięcia przetargu na to zadanie, w którym wykonawca zaoferował niższy koszt wykonania kanalizacji.
Ad.7.
Skarbnik Gminy Danuta Olejniczak omówiła zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej, które polegają na wprowadzeniu i dostosowaniu zmian finansowych  budżetu gminy. Projekt uchwały
w załączeniu.
Ad.8.
P. skarbnik omówiła następnie proponowane zmiany do budżetu gminy według przedłożonego projektu uchwały oraz autopoprawki polegające na:
Zwiększeniu dochodów o kwotę 767.738,45zł do kwoty 22.103.819,54zł w tym:
- dochody bieżące o kwotę 733.448,80zł do kwoty 21.813.343,89zł
- dochody majątkowe o kwotę 34.289,65zł do kwoty 290.475,65zł
Zmniejszeniu wydatków o kwotę 2.633.615,55zł do kwoty 22.402.120,54zł w tym:
- zwiększa się wydatki bieżące o kwotę 691.738,45zł do kwoty 20.183.475,54zł
- zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 3.325.354,00zł do kwoty 2.218.645,00zł.
Uzasadnienie zmian w dochodach przedstawia się następująco:
Otrzymanie odszkodowania od ubezpieczyciela z powodu zalania sali gimnastycznej przy SP w Bieganowie kwota 14.509,35zł
Dotacja na zatrudnienie asystenta rodziny kwota 11.400,00zł
Dotacja z tytułu refundacji części wydatków poniesionych w ramach funduszu sołeckiego kwota 93.212,75zł
Dotacje od Wojewody Wielkopolskiego z przeznaczeniem na:
- wypłatę świadczeń wychowawczych 500.000zł
- realizację świadczeń rodzinnych 92.742zł
- zakup podręczników dla uczniów gimnazjum 20.374,35zł
- realizacje programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” 35.500zł
Uzasadnienie zmian w wydatkach przedstawia się następująco:
Otrzymane dotacje wprowadza się zgodnie z ich przeznaczeniem z wyjątkiem kwoty 11.400zł którą przeznacza się na:
- opracowanie gminnego planu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego
i sytuacji kryzysowych dla Gminy Kołaczkowo  kwota 1.750zł
- zwiększenie planu wydatków na dowozy dzieci niepełnosprawnych do Czeszewa kwota 2.000zł
- dofinansowanie montażu lampy solarnej w Spławiu kwota 2.000zl
- zwiększenie planu wydatków na wynagrodzenia i pochodne pracowników interwencyjnych kwota 4.650zł
- na szkolenia pracowników UG kwota 1.000zł
Środki otrzymane z tytułu częściowego zwrotu wydatków realizowanych w ramach FS
w kwocie 93.212,75zł przeznacza się na:
- zakup pieca c.o. w SP w Bieganowie kwota 60.000zł
- modernizacje c.o. w świetlicy w Borzykowie kwota 15.000zł
- wypłatę stypendiów dla uczniów (wkład własny gminy) kwota 5.000zł
-  zwiększenie planu wydatków związanych z utrzymaniem dróg kwota 12.212,75zł
Plan wydatków na zadanie pn. „Opracowanie programu rewitalizacji dla obszaru zdegradowanego Gminy Kołaczkowo” kwota 1.000zł
Wprowadza się nowe zadania majątkowe realizowane w ramach funduszu sołeckiego pn. :
    - „Montaż lampy solarnej w Spławiu” kwota 5.000zł (w tym 3.000zł z funduszu sołeckiego)
    - „Budowa drogi, ul. Leśna w Kołaczkowie” kwota 12.376,43zł
Środki na budowę kanalizacji sanitarnej w Borzykowie przenosi się do paragrafu 6050 kwotę 84.000zł
Wydatki na budowę dróg współfinansowanych w ramach PROW przesuwa się na rok 2017
i zmniejsza się plan wydatków majątkowych o kwotę 3.401.354zł
W związku z powyższym zmniejsza się również przychody budżetu z tytułu zaciąganych kredytów  i pożyczek oraz tytułu wolnych środków i nadwyżki budżetowej.
Zmniejsza się deficyt budżetu do kwoty 298.301zł
Zmienia się wydatki realizowane w ramach funduszu sołeckiego dla m. Borzykowo, Spławie, Kołaczkowo, Sokolniki, Szamarzewo.  Projekt uchwały w załączeniu.

Pani skarbnik przedstawiła wniosek który wpłynął od Komendanta Gminnego ZOSP RP
w Kołaczkowie, który wnosi o podniesienie stawki godzinowej ekwiwalentu za szkolenia z 2 zł/h do kwoty 10zł/h.
W wyniku rozmów Radny Wojciech Tamborski zaproponował 6zł/h,  natomiast Radny  Michał Stefański zaproponował stawkę 8 zł/h.
Przewodnicząca poddała wnioski pod głosowanie „za” przyjęciem propozycji Radnego Tamborskiego głosów 4, natomiast „za” przyjęciem propozycji Radnego Stefańskiego głosów 8.
Większością głosów przyjęto 8 zł/h.

Ad.9.
Radny Michał Stefański zapytał czy jest możliwość pozyskania dofinansowania na budowę placów zabaw w Kołaczkowie i Gałęzewicach.
Pani wójt odpowiedziała, że zmieniły się kryteria do wniosków w Lokalnej Grupie Działania,
w której to projekt musi opiewać na kwotę 100.000zł i nie można łączyć dwóch inwestycji
w jednym projekcie. Poinformowała również, że jeśli pojawi się możliwość pozyskania środków na  modernizację placów zabaw to na pewno gmina będzie się ubiegać.
Radny Mariusz Gomulski zapytał na jakim etapie są rozmowy z Familijnym Poznaniem.
P. wójt odpowiedziała, że była na spotkaniu z p. dyrektor FP, która miała przesłać propozycję dalszej współpracy jednak do tej chwili nie było odpowiedzi. Ze strony gminy jest przygotowywany projekt modernizacji przedszkola.
Radny Mariusz Gomulski poruszył temat wadliwych, nieczynnych hydrantów na terenie Gminy Kołaczkowo. Wspomniał, że podczas pożaru na ul. Leśnej strażacy nie mogli odkręcić hydrantu, podobnie podczas dożynek powiatowych chcąc napełnić basen. Wnosi o przeglądy, konserwację hydrantów przeciwpożarowych.
P. wójt odniosła się do tematu i zaproponowała aby zaplanować w budżecie na przyszły rok pewną kwotę która pozwoli na sukcesywną wymianę hydrantów na nowsze i sprawne.
Radny Michał Stefański ponownie zgłosił, że na chodniku przy ul. Miłosławskiej hydrant jest pod kostką brukową i nie ma do niego dostępu.

Na  tym porządek obrad wyczerpano i zakończono posiedzenie o godz. 17:30.

Protokół sporządziła                         Przewodnicząca Rady Gminy

Monika Nowak                                       /-/ Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 grudnia 2016 08:13
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 699
05 kwietnia 2018 13:58 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
01 grudnia 2016 08:13 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany